loading...
دانلودسیستان
M.A بازدید : 809 جمعه 30 تیر 1391 نظرات (1)

آیا در مورد علل ریزش ابرو و مژه هایتان اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید چگونه باید از ریزش ابرو و مژه جلوگیری کنید؟ آیا در مورد ابرو و مژه اطلاعات کافی دارید؟

در این قسمت از مجله پزشکی دکتر سلام می توانید علل ریزش و درمان ابرو و مژه را مطالعه کنید.

علل و درمان ریزش ابرو و مژه

ابرو و مژه، دو عامل مهم حفظ زیبایی چهره هستند. مژه و ابرو علاوه بر زیبایی چشم و چهره، اثر حفاظتی داشته و مانع ورود گردوخاک و هر جسم خارجی و در نتیجه صدمه به چشم می‌گردند.

 

مژه‌ها خاصیت لمسی خیلی شدید دارند و تماس ذرات حتی بسیار ریز با مژه را به مغز خبر می‌دهند و مغز به محض اطلاع از اینکه یک جسم مضر نزدیک چشم شده است، فوراً و به طور اتوماتیک به پلک ها دستور می‌دهد بسته شوند تا آن ذره‌ی مضر وارد چشم نشود.

 

علل ریزش ابرو و مژه

- کم‌پشتی ابرو و مژه ممکن است مادرزادی یعنی ژنتیک و ارثی باشد.

 

- تصادفات و سوختگی مثل برخورد اشیای داغ و یا پاشیدن اسید

 

- عفونت های موضعی مژه و ابرو مانند زخم شدید و مقاوم در اثر استافیلوکوک در طی سرخک و آبله و آبله‌مرغان و زونا

 

- تراخم و عفونت های قارچی

 

- شپش ابرو و مژه

 

- گل مژه از علل عمده‌ی‌ ریزش مژه است.

برداشتن مکرر و طولانی ابرو و آرایش مژه با ریمل و مژه‌ی مصنوعی و تاتو از علل مهم ریزش موی ابرو و مژه هستند

 

 

- ریزش ابرو و مژه ممکن ‌است علامت بیماری‌های بسیار مهم و خطرناکی مانند جذام و سل و سیفیلیس و سالک باشد.

 

 

- ریزش موی مژه و ابرو ممکن ‌است نشانه‌ی بیماری های خطرناکی مثل ایدز باشد.

 

- بعضی از بیماری های خودایمنی نظیر بیماری لوپوس و برص (لک و پیس) نیز ممکن است به شکل ریزش ابرو و مژه تظاهر نمایند.

 

- مصرف بعضی از داروهای ضد فشارخون و داروهای روانپزشکی نیز می تواند باعث ریزش ابرو و مژه شود.

 

- مصرف بیش از حد و خودسرانه بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین B و مشتقات ویتامین A نیز می تواند منجر به ریزش ابرو و مژه شود.

 

- بیماری های غدد درون‌ریز مانند کم کاری یا پرکاری یا بیماری‌های ایمنی غده‌ی تیروئید، یا کم کاری غده‌ی هیپوفیز و پاراتیروئید و غده فوق کلیوی

 

- رادیوتراپی، جراحی و شیمی درمانی از علل دیگر ریزش موی مژه و ابرو است.

 

- کم خونی های فقر آهن و اسید فولیک و بیماری های روده مانند سلیاک و سایر اختلالات جذب روده‌ای

 

 

- مداد ابرو که رنگ را با فشار وارد مو می‌کند، می‌تواند باعث ریزش و کم شدن ابروها ‌شود. استفاده مداوم و هر روزه از مداد ابرو می‌تواند بسیار آسیب‌زننده باشد، به طوری که ابتدا به تنه مو صدمه می‌زند. سپس ریشه مو را از بین می‌برد و اگر این استفاده به صورت مکرر باشد، می‌تواند آسیب‌های بیشتری را داشته باشد.

 

 

- ریزش سکه‌ای مو است که جزو بیماریهای حاصل از اختلالات سیستم ایمنی است . در این بیماری ‌سیستم ایمنی بدن موها را به غلط میکروب‌ و یا جسم خارجی فرض کرده و به آنها حمله می‌کند.

 

- تمام انواع سرطان و تومورهای خوش خیم پلک و ابرو، سرطان غدد سباسه‌ و لنفوم ممکن ‌است سبب ریزش موی مژه و ابرو گردد.

 

- بعضی بیماری های عصبی مانند تیک عصبی و تریکوتیلومانیا که درآن شخص دچار فشار عصبی شدید و مقاومت ناپذیر می‌شود و تا موی ابرو یا مژه یا سر را نکند آرام نمی‌شود.

 

 

- تاتو کردن ابرو و مژه که در اثر فشار ماده‌ خارجی و تنگ کردن جا برای پیاز مو و ضربه‌ی حاصل از تاتو و واکنش‌های آلرژی نسبت به آن سبب ریزش مو می‌گردد.

 

- برداشتن مکرر ابروها از علل کم پشتی ابرو در خانم‌ها است.

 

- آرایش مژه مثل زدن ریمل (خصوصا ریمل ضدآب)، فر کردن مژه، استعمال مژه مصنوعی و اکستنشن موهای مژه

 

- حاملگی و تغییرات هورمونی مانند یائسگی

 

- بعضی داروها مانند قرص جلوگیری از بارداری، هورمون پروژسترون، دانازول، تاموکسیفن، داروهای شیمی درمانی، کلشی سین واتان بوتول و داروهای بیولوژیک مانند اینترفرون و اینترلوکین.

ریزش ابرو و مژه ممکن‌است علامت اولیه‌ی بیماری های بسیار مهمی مانند ایدز، سیفیلیس، جذام، لوپوس، بیماری‌های هورمونی، بیماری‌های عصبی، عفونت، سرطان یا مصرف بعضی داروها باشد

 

 

درمان ریزش ابرو و مژه 

 

اکثر انواع ریزش ابرو و مژه پس از مراجعه به متخصص پوست و تشخیص علت، قابل درمان است، اما اگر دارو موثر واقع نشود و پیاز مو از بین رفته باشد، با پیوند مو می‌توان مجددا ابرو و مژه برای بیمار درست کرد.

 

کاشت مژه و ابرو احتیاج به تبحر و حوصله و ظرافت بالایی دارد، زیرا زاویه موهایی که پیوند زده می‌شود، تراکم مورد نظر و نمای مورد نظر از فولیکول‌های تک‌مویی بسیار مهم است.

نکته دیگر اینکه جراح باید با آناتومی و تغییرات آن آشنا باشد.

 

پیوند ابرو هم برای پرپشت کردن ابروها و هم برای ایجاد ابروی جدید در محل جدید متناسب با خواست بیمار امکان‌پذیر است.

 

موهای پیوندی برای ابرو و مژه ممکن‌ است از موهای پا و یا در درجه‌ی بعدی از موهای سر باشد.

 

پیوند ابرو ارتباطی به بیماری زمینه‌ای ندارد و هر فرد با سلامت عمومی معمولی می‌تواند پیوند ابرو را انجام دهد و موهای پیوندی تابع شرایط داخلی بدن نیستند.

پیشگیری و درمان ریزش ابروها

آیا ابروهای شما دارای ریزش است؟ و یا کم پشت شده است؟ در این قسمت از مجله پزشکی دکتر سلام به شما آموزش می دهیم که چگونه از ریزش ابروها پیشگیری کنید و اگر ریزش دارد آن را درمان کنید.

پیشگیری و درمان ریزش ابروها

ابروهای طبیعی معمولا بعد از ۶ تا ۸ هفته به اندازه اصلی خود می‌رسند و در طول این مدت فرد ظاهری به شدت آشفته و نامرتب پیدا می‌کند ،مطالعه نکات زیر کمک می‌کند تا به رشد ابروهای خود سرعت ببخشید.

اگر احساس می‌کنید که دچار کمبود پروتئین یا سایر ویتامین‌های ضروری هستید، برای رشد طبیعی موهای ابرو نیاز به ذخیره مجدد این ویتامین‌ها دارید، ویتامین A B C E  موثرند.

برای تقویت ابروهای بسیار کم و خالی از فندق یا بادام سوخته استفاده کنید.پوسته چوبی فندوق را از آن جدا کرده و بسوزانیدخاکستر حاصل را به موی ابرو خودمالیده و خوب ماساژ دهید.محصولات متنوعی در بازار موجود است که می تواند رشد ابروها را سریعتر کند ، مانند رز ماری و سینره .

سیر هم در رشد ابروها کمک می کند، ولی با سوزش فراوان همراه است، روش استفاده آن به این صورت است که ، سیر را از وسط نصف کرده و کمی فشار دهید تا آب بیاندازد ،و  بعد به موهای ابرویتان بمالیدوآن ها را شانه کنید و بگذارید به مدت چند ساعت بماند.

سعی کنید استرس و اضطراب را از خود دور کرده و آرامش داشته باشید

راه های تقویت مو، ابرو، مژه، ریش و سبیل

در این قسمت از مجله پزشکی دکتر سلام، به شما راه های تقویت مو، ابرو، مژه، ریش و سبیل را آموزش می دهیم.

با مطاله ی کامل این قسمت می توانیم به پرپشت شدن و تقویت مو، ابرو، مژه، ریش و سبیل کمک کنیم. این مقاله هم برای خانم ها و هم برای آقایان می باشد.

راه های تقویت مو، ابرو، مژه، ریش و سبیل

برس زدن ابروها و مژه ها در رشد آن موثر می باشد. برای این کار باید با یک برس کوچک و تمیز روزی چند بار ، مژه ها و ابروها را برس بزنید.برای تقویت موهای صورت بهتر است از روش های زیر استفاده کنید:پوسته چوبی فندوق را از آن جدا کرده و بسوزانید، خاکستر حاصل را به موی صورت خود (ریش ، سبیل، ابرو) مالیده و خوب ماساژ دهید.

مقداری روغن بادام را با پوسته زیتون مخلوط کرده، و بگذارید حدود ۳ روز بماند، پس از گذشت این مدت، حدود ۳۰ دقیقه آن را جوشانده و سپس صاف نمایید، این مایع صاف شده برای تقویت موهای مژه و ابرو مفید بوده و همچنین باعث روییدن و پرپشت شدن موهای صورت می شود.

هورمون دنبلان برای پرپشت کردن ریش و سبیل بسیار موثر است. برای این کار بهتر است از ورقه های نازک دنبلان استفاده کنید و آنهارا بر روی صورت و آن قسمت هایی که میخواهید پر مو شوند قرار داده و پس از گذشت ۱ ساعت آنها را برداشته و صورت خود را بشویید. این عمل را هر روز تکرار کنید و نتیجه اش را شخصا مشاهده نمایید.

میوه سفید نارگیل و مغزهای چرب، مانند گرود، بادام از اگر ریز و پودر نموده و بر روی ابروها و سبیل بمالید باعث مشکی شدن آنها میگردد و اگر خشک شده آنها را بسوزانید از خاکستر آنها هم می توانید استفاده کنید.

مالیدن زرده و سفیده تخم مرغ به موهای صورت، باعث درآمدن ریش و سبیل و پرپشت شدن آنها می شود.سیر را بسوزانید و به صورت خاکستر در آورید و به آن تره کوهی نیز اضافه کنید، این مواد را در روغن زیتون جوشانده و به صورت خود بمالید.شستن صورت با آب باقلا و لعاب ختمی و عصاره لبلاب و عشقه نیز بسیار نافع است. استفاده از روغن زرده یا روغن مورد یا روغن سیاه دانه، برای رشد ریش و سبیل نیز مفید می باشد. برای تهیه هر یک از این روغن ها مقدار ۲۰ گرم از آنها را در ۴۰ گرم روغن بجوشانید و بعد صاف نموده و از آنها استفاده نمایید.

مالیدن آبی که از شاخه درخت انگور، در زرده تخم مرغ حل شده برای رشد ریش و سبیل مفید است.

استعمال روغن مورد و آمله در دوره صفویه و قبل از آن، در ایران معمول بوده است. این روغن در تقویت و کمک به رویش مو به خصوص ابرو بسیار موثر تشخیص داده شده است.تکندر را ساییده و در روغن کنجد ریخته، حل کنیدو سپس روغن را در چراغی لوله ای بریزید و روشن نمایید و ظرفی بر آن واژگون ساخته دوده آن را بگیرید و بر ابرو بکشید.

ماساژ پوست با روغن زیتون،مژه و ابرو را تقویت می کند.برای تقویت موی مژه و ابروها، می توان از روغن کرچک نیز استفاده کرد.

برای تقویت ابروها میتوانید یک قاشق چایخوری سفیده و زرده تخم مرغ را خوب بزنید و به مدت ۵ دقیقه روی ریشه موهای ابرو بگذارید، سپس با آب نیم گرم بشویید و برس بزنید.

تذکر: یادتان نرود که گاهی علت کم پشت بودن ریش و سبیل، کم خونی بوده، که بهترین راه برای درمان آن، استفاده از مواد خون ساز می باشد مثل: قلم استخوان، هویج، اسفناج، شنبلیله، زردآلو، انار و…

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر تون رو درباره سایت با تشکر محمد میرگل
    آمار سایت
  • کل مطالب : 549
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 34
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 161
  • آی پی دیروز : 113
  • بازدید امروز : 433
  • باردید دیروز : 402
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 835
  • بازدید ماه : 835
  • بازدید سال : 46,248
  • بازدید کلی : 540,803