loading...
دانلودسیستان
M.A بازدید : 421 پنجشنبه 02 شهریور 1391 نظرات (0)
  • مقایسه‌ی خربزه، هندوانه و طالبی
  • صیفی‌جات، از آبدارترین خوراکی‌ها هستند و به همین دلیل هم طرفداران زیادی در روزهای گرم سال دارند. ترکیب حدود 90 درصد از انواع آن‌ها، از خربزه و طالبی گرفته تا هندوانه آب است...
  • مروری بر خواص آب پرتقال
  • کاروتنوئیدهای خوراکی یعنی مواد شیمیایی که عامل رنگ‌های نارنجی و زرد میوه‌ها و سبزی‌ها هستند، می‌توانند به سبب داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، التهاب را کاهش دهند
M.A بازدید : 738 جمعه 27 مرداد 1391 نظرات (0)
شروع کار :

شروع كار تحقیقات هسته ای در ایران، بار دیگر رسانه های غربی با جنجال آفرینی، در تلاش اند که در تصمیم و عزم کشورمان مبنی بر تاسیس نیروگاههای هسته ای برای مصارف صلح آمیز، شک و شبهه وارد سازند. این در حالی است که ایران اسلامی با تعیین خطوط قرمز برای برنامه های صلح آمیز هسته ای، عزم و اراده راسخ خود را برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای و نیز غنی سازی اورانیوم در داخل ثابت نموده است. انرژی هسته ای به صورت صلح جویانه موارد مصرف گوناگونی دارد و بر عکس گفته کشورهای غربی قصد ایران دستیابی به سلاح هسته ای نبوده و نیست.

اهداف تحقیقات هسته ای :

ایران همانند کشورهای در حال توسعه از پیگیری تحقیقات هسته ای اهداف زیر را دنبال می کند.

۱  - بخش پزشکی و بهداشتی:

بر طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی میزان افراد سرطانی در کشورهای در حال توسعه تا سال  ۲۰۱۵  هر سال  ۱۰  میلیون نفر افزایش می یابد. این در حالی است که شیوه های زندگی در حال تغییر است. اکثر کشورهای در حال توسعه دارای متخصصین کافی در این زمینه با دستگاههای پرتونگاری نمی باشند تا بتوانند به طور موثر و ایمن با بیماران سرطانی خود تعامل کنند. همچنین از تکنیک های هسته ای در ساخت داروهای هسته ای نیز استفاده می شود و در طول سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی  (IAEA) ۵ دوره آزمایش فقط در آسیای غربی در این خصوص برگزار نمود. به طور کلی می توان موارد ذیل را به عنوان مصادیق کاربرد تکنیک های هسته ای در حوزه پزشکی نام برد.
M.A بازدید : 978 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)
ابری نقره ای
 

اسم علمی: سنسیو SENECIO
تیره: کاملیناسه: COMMELINACEAE

به خاطر برگ های مخملی و نقره ای رنگش به ابری نقره ای معروف شده است. (ابری نام گیاه دیگری است با گل های بنفش رنگ که در همین تیره گیاهی قرار دارد). از ابری نقره ای به عنوان یک گیاه همیشه سبز در اطراف باغچه ها استفاده می شود. اگر به صورت کپه ای در گوشه یا قسمتی از محوطه چمن کاری شده کاشته شود، در زمینه سبزِ چمن بیشتر جلوه گر می شود.

  

ارتفاع بوته ده تا بیست سانتی متر، طول برگ ها دو تا پنج سانتی متر و شکل برگ ها در ارقام مختلف متفاوت است. بعضی از آنها دندانه دار هستند و در بعضی از ارقام لبه برگ ها کاملاً صاف است.

وضعیت گل ها

گل های ابری نقره ای زردرنگ بوده و حالت وحشی دارند. معمولاً وقتی گیاه به رشد کامل رسید، در تابستان شکفته می شوند. هر چند گل هایش مورد توجه بعضی از خانواده هاست اما این گیاه معمولاً به منظور زیبایی برگ هایش کاشته می شود.

کاربرد ابری نقره ای در طراحی باغچه

اگر در حاشیه قرار گیرد، نباید در پشت آن گیاهان کوتاه کاشته شود زیرا تا سال بعد ابری نقره ای رشد زیادی می کند و روی آنها را می پوشاند. ضمنا از اطراف هم گسترش می یابد بنابراین بهتر است بوته ها حداقل ده سانتی متر فاصله داشته باشند.

ابری نقره ای گیاه مناسبی برای سکوهای کنار پله ها، باکس های مقابل خانه ها و تراس است. به صورت ترکیبی می تواند با هر گیاه دیگری که رنگ برگ هایش با آن متفاوت باشد قرار بگیرد. به طور مثال تاج خروس با برگ های قرمزرنگش و یا اکلیل کوهی که برگ هایی به رنگ سبزِ روشن دارد برای همراه شدن با ابری نقره ای مناسب هستند.

گیاهانی که در ردیف های جلوی ابری نقره ای قرار می گیرند ممکن است انواع گیاهان پوششی کوتاه مانند سدوم، فستوکا و یا گیاهانی از این قبیل باشند. به هر حال اگر قرار است در طراحی باغچه فقط از ابری نقره ای استفاده شود، بهتر است تعداد زیادی از این گیاه را روی دایره یا بیضی کاشت.

مراقبت های لازم

از خصوصیات بارز ابری نقره ای، دایمی بودن آن است. نسبت به سرمای زمستان حتی برف مقاومت عجیبی دارد. کم آبی را خوب تحمل می کند و دوستدار آفتاب تند است. در فصول خنک می توان به آسانی آن را جابجا نمود. همه ساله وقتی که بزرگ تر می شود به راحتی قابل تکثیر است.

ازدیاد

ابری نقره ای چندساله، ریشه ها و ساقه های متعدد دارد. با جدا کردن آنها و کاشت مجدد می توانیم ابری نقره ای را تکثیرکنیم.

 

 ودراواخر زمستان گل آن ظاهر میشود

M.A بازدید : 639 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)
نام علمی : Bignonia capreolata

این گیاه رونده از خانواده بینو نیاسه Bignoniaceae بوده برگهایش مرکب و نامنظم و گلهائی به رنگ قرمز نارنجی دارد .دو نوع از این گیاه رونده تا کنون شناخته شده است که دارای شاخه های نیرومند بالارونده و برگهای آویخته می باشند .

 

1 ـ C. radicans : یا یاس ویرجینی بوسیله ریشه های هوائی و ساقه های بلند خود به دیوار متصل می شود . ریشه های هوائی مجهز به چنگکهائی برای اتصال به دیوار ، پایه یا داربست می باشند . گلهای لوله ای نارنجی و براق این گیاه در اوایل پائیز شکفته میشوند و بشکل یک دسته گل در انتهای ساقه ایکه در همان سال رشد کرده است ظاهر میشود و یک رقم از این دسته دارای گلهای زرد رنگ هستند .

2 ـ C. chinensis یا C. grandiflora : شاخه ها و گلهای درشت تری نسبت به سایر انواع خود دارد به دلیل فقدان چنگکهای ریشه ای از مقاومت کمتری برخوردار است و اصولا این دسته دارای قدرت کمتری از دسته قبلی هستند و گلهای دهان باز آن به رنگ قرمز یا نارنجی براق می باشند.

نوع دورگِه C. tagliabuana : به نام مادام گالن Mme Galen دارای گلهای قرمز است که در تیر و مرداد گل می دهد و با سایر مشخصات آن مثل ارقام قبلی می باشد .

 

اصولا پیچ اناری گیاهی کم توقع بوده احتیاج چندانی به تغذیه کافی و در نتیجه کود ندارد . هوای سرد چندان ناراحتی برای این گیاه تولید نمی کند . خاکهای آهکی ضرر زیادی برای این گیاه ندارند و اصولا با هر شرایطی خود را تطبیق میدهد . در مکانهای آفتابرو گلهایش زودتر ظاهر می شود .

طرز تکثیر:این گیاه به سه طریق قلمه زدن ، جداکردن پاجوش و خواباندن شاخه تکثیر میشود

 

پامپا نقره ای(پامپاس کراس)


نام علمی : argenteum Stepf

 

جنسی از گیاهان تیره گندمیان است که برگهای نوار شکل بلندی داشته و مانند نوارهای پهن از اطراف آن بسمت زمین آویخته است.

این گیاه مخصوص نقاط گرم و خشک است و گویا موطن اصلی آن نیوزلاند باشد .
این برگها تشکیل تودة انبوهی را میدهد که بلندی آن به 5/1 تا 2 متر میرسد . از میان بوته خوشه های بلند بصورت پرهای سبک و ابریشم مانند به رنگ نقره ای بیرون میآید .
بعلت بزرگی بوته پامپا ، از آن برای تک کاری روی چمن باغات و یا کنار استخر و نهرها میتوان استفاده کرد .
خوشه های خشک آن برای تهیه دسته گلهای خشک مصرف میشود .
در هرنوع خاکی رشد می کند .
در اصطلاح باغبانی به آن علف پامپا نقره ای می گویند .
تکثیر :زیاد کردن این گیاه به روش تقسیم ریشه صورت میگیرد .

 

گل محمدی

 

نام علمی : Rosa Domascena – Mill

 

گل محمدی یک گیاه گل دار از خانواده Rosaceaeاست که بیشتر برای گلاب گیری ، داروسازی و طب ، عطرسازی و صنایع غذائی مصرف دارد. رویشگاه اولیة آن ایران و در حال حاضر در استانهای اصفهان ( کاشان ) ، فارس ، کرمان ، آذربایجان شرقی و غربی ، مرکزی و ... کشت میشود.

مناطق عمدة تولید گل محمدی در استان اصفهان عبارتند ازکاشان، گلپایگان ونطنز. سطح زیر کشت در استان اصفهان معادل 1206 هکتار با میزان تولید 5481 هکتار می باشد (آمار سال 1385) که در رتبه سوم کشوری قرار دارد.
از نظر گیاهشناسی گل محمدی درختچه ای خاردار با ارتفاع حدود 5/1 متر با برگهای 5 تا 7 برگچه ای به شکل تخم مرغ و رنگ سبز براق بوده و گل آن کم پر تا نیمه پٌرپر به رنگ صورتی تا صورتی- قرمز و معطر با گل آذین خوشه ای مرکب یا منفرد می باشد. زمان گلدهی در اکثر گونه ها در بهار می باشد.
این گیاه بسیار مقاوم بوده و اکثر شرایط آب و هوائی را به خوبی تحمل می کند ولی اصولاً مناطق باز و آفتابگیر با شبهای نبستاً خنک را ترجیح می دهد. نسبت به کم آبی مقاوم بوده و بسته به منطقه کشت شده بین 7 تا 15 روز یکبار در زمان گلدهی و 20 تا 30 روز یکبار در دیگر دوره های رشد آبیاری می شود.

در کاشان آبیاری 5 تا 10 مرتبه با دوره آبیاری 12 تا 50 روز مرسوم می باشد. خاکهای حاصلخیز شنی- رسی دارای بافت نسبتاً خشک که هوا را به خوبی از خود عبور دهد و دارای مقادیری مواد آلی پوسیده باشد و PH حدود 5/6 بهترین محیط رشد برای گل محمدی می باشد.
کاشت نهال های آن معمولاً در اسفندماه در گودالهائی به عمق 30 تا 40 سانتی متر انجام می شود. عمده ترین روش کشت جوی و پشته با فواصل خطوط کشت حدود 4 متر و فاصله نهالهای حدود 2 متر است. البته روش کرتی نیز در بعضی از مناطق مرسوم است که در این حالت فاصله کاشت 5/1×5/1 متر تا 2 × 2 متر در نظر گرفته می شود.
عملیات هرس بیشتر برای حذف شاخه های ضعیف و کنترل بیماری ها و آفات انجام می شود و در اکثر مناطق عمل هرس فرم دهی دیده می شود. معمولاً 5 تا 6 سال بعد از کاشت درختچه های گل محمدی راکف بر می کنند تا عمل جوان سازی گیاه انجام شود.
گل محمدی از سال دوم شروع به گل دهی می کند و بیشترین محصول را در سالهای 3 و 4 دارد ولی از سال ششم گل ها ریز شده و مقدار محصول نیز کم می شود. زمان برداشت از اول اردیبهشت شروع شده و در بعضی مناطق گاهی تا آخر خرداد نیز ادامه می یابد ولی معمولاً طول دورة برداشت 20 تا 30 روز است. میانگین مقدار محصول یک درختچة گل محمدی 2 تا 5/2 کیلوگرم است.
گل محمدی از راه پاجوش ، قلمه زدن ، خوابانیدن و پیوندزدن و از طریق بذر ( برای مصارف خاص ) تکثیر می شود که در کاشان اکثراً به روش پاجوش است.
مهمترین آفات گل محمدی شته ها ( خصوصاً شتة گل سرخ ) کنه ها، شپشک ، کرم ساقه خوار و مهمترین بیماری آن سفیدک می باشد. در کاشان سموم مصرفی برای کنترل آفات بیشتر گوزاتیون، مالاتیون و دیازینون و برای بیماری سفیدک سموم سولفوره می باشد.

 

یاس زرد

 

نام علمی :  Forsythia intermedia 

 
منشاء و گسترش : موطن اصلی این گیاه چین می باشد
ارتفاع : 2.4 متر گستردگی : 2.4 متر جنبه زینتی : گلها نوع گیاه : درختچه ای بوتهای شکل گل دهی : اسفند تا فروردین دوام برگ : خزان کننده
درختچه ای هست بوته ای شکل ، خزان کننده ، دارای گلهای زرد و زیباست ، هرس پس از گل دادن انجام می شود گلها اسفند تا فروردین ماه ظاهر می شود .شاخ و برگ آن در پاییز ارغوانی رنگ می شوند
نیاز های اکولوژیک :
نور : نیاز به نور کامل آفتاب دارد خاک : خاک مرطوب و عمیق و دارای زهکشی خوب نیاز دارد
ازدیاد : در تابستان و پاییز با قلمه تکثیر می شود. در پاییز از روش خوابانیدن استفاده کنیدوپاجوش ها را در پاییز حذف نمایید.
کاربرد در فضای سبز :
بوته تک کاشت ، پرچین ، به صورت توده ای در زمینه های همیشه سبز کشت می شود.
کاشت : در بهار بکارید . چوب مرده یا قدیمی با رشد ضعیف را بعد از گلدهی حذف کنید . بوته ها در تمام تابستان بخش های تازهای را رشد می دهند که روی این بخش ها ، گل های سال بعد تولید میشوند.
کنترل آفات و بیماری ها : هیچ گونه آفت و بیماری جدی ندارد.
گونه های مهم : F.suspensa Forsythia weeping بوته ای بالا رونده با گلهای زرد بهاره و شاخه های قوسی شکل و برگ های سه قسمتی می باشد و به ارتفاع 3 متر رشد می کند.
مشکلات متداول : در اقلیم های سرد ، سرمای دیر رس به گل ها آسیب می رساند

یاس رازقی

نام علمی : JASMINUM-SAMBAC

 

یاس رازقی گیاهی است بالارونده با گل های سفید و کوچک که بسیار معطرند. این درختچه زیبا با درخت زیتون قوم و خویشی نزدیک دارد. در واقع هر دوی اینها از یک خانواده هستند.معمولاًرازقی را در کنار آلاچیق ها و دیوارها و نرده ها یا کنار درهای ورودی می کارند تا در فصل گل از عطر گل هایش استفاده کنند.

رازقی در تابستان به گل می نشیند و خانه شما را معطر می کند. در مناطقی مثل نواحی شمال کشور در فضای باز به آسانی رشد می کند، اما از آن جایی که نسبت به سرمای زمستان حساس است در نواحی سرد باید در گلدان کاشته شود و در زمستان به داخل ساختمان منتقل گردد.

اضافه کردن مکمل های غذایی در فصول گرم به گلدهی رازقی کمک می کند.از اوایل پاییز تا اوایل بهار هر وقت که فرصت داشتید می توانید به انتقال و کاشت نهال رازقی اقدام کنید. اما تکثیر آن را باید در بهار انجام دهید.

طریقه تکثیر:

با روش های مختلفی چون قلمه و خوابانیدن شاخه می توانیم رازقی را تکثیر کنیم.

خوابانیدن شاخه:

برای این منظور شاخه های بلند یک یا دو ساله را که در قسمت پایین بوته قرار دارند انتخاب کنید، زیر هر شاخه، گلدانی را که از ماسه نرم پر شده قرار دهید و قسمت میانی شاخه را در داخل گلدان بکارید. لازم است هر سرشاخه شامل دو یا سه جوانه باشد. معمولاً یک ماه و نیم به طول می انجامد تا شاخه های خوابانیده شده ریشه دار شوند.برای سرعت بخشیدن به ریشه زایی شاخه ها بهتر است قبل از قرار دادن ساقه در ماسه، قسمتی از آن را که باید در ماسه قرار گیرد با نوک چاقو خراش بدهیم.بعد از اینکه ریشه ها تولید شدند شاخه را از پایه مادری جدا می کنیم.

ازدیاد به روش قلمه:

قبل از باز شدن جوانه ها، شاخه های ضخیم را انتخاب نموده و هر ساقه را به چند قطعه به طول ده تا بیست سانتی متر تقسیم می کنیم.قلمه هایی را انتخاب کنید که دارای سه تا چهار جوانه باشند، این قلمه ها باید حداقل به مدت دو ماه در ماسه کاشته شوند. قلمه های کاشته شده را در سایه قرار دهید و همه روزه به آنها آب بدهید. بعد از دو ماه آنها را به گلدان اصلی یا باغچه منتقل کنید.

پیوند:

برای ایجاد تنوع می توانیم یاس رازقی را روی یاس چمپا پیوند کنیم و از هر بوته دو نوع گل به دست آوریم.

استفاده از گل یاس در صنعت عطرسازی

چینی ها از سی سال پیش تاکنون گل های یاس رازقی را برای تولید چای معطر مورد استفاده قرار داده اند. در زمان قدیم در هندوستان گل های رازقی را با کنجد مخلوط می کردند و روغن کنجد را که آغشته به این گل معطر بود می گرفتند، به این ترتیب عطرهای طبیعی تولید می شد.امروزه با استفاده از شیوه های مدرن، عطر رازقی را که یکی از بهترین و شاید گرانبهاترین عطر دنیاست تهیه و عرضه می دارند.

 

یوکا

 

نام علمی : (YUCCA ELEPHANTIPES)

 

گیاهی است زیبا از خانواده آگاواسه با برگ های کشیده و خنجری نوک تیز و به رنگ سبز ؛ این گیاه دو گونه دارد یکی که فاصله برگ ها در آن زیادتر است و گل نمی دهد و این نوع برای آپارتمان بیشتر توصیه می شود و نوع دیگر که فاصله برگ های آن کمتر است و گل هایی به شکل زنگوله واژگون و سفید و کرم رنگ می دهد و برای کشت در باغچه مناسبتر است.

هر دو گونه را می توان هم در آپارتمان و هم در باغچه نگهداری کرد.

این گیاه نسبت به شرایط نامساعد نور، دما و هوا بسیار مقاوم است و در هر جای خانه می توان از آن استفاده کرد و به همین دلیل در اکثر خانه ها دیده می شود.

نیازها

نور : به نور کافی احتیاج دارد، در آفتاب کامل می توان آن را نگهداری کرد؛ ولی در سایه پس از مدتی گیاه بد شکل می شود و فاصله برگ ها زیاد می گردد .

درجه حرارت: درجه حرارت مطلوب در زمستان 10 تا 16 درجه سانتیگراد است و در تابستان محتاج به نگهداری در خارج از اتاق است ولی کلاً از نظر دما در هر فصلی می توان آن را در اتاق یا خارج از خانه نگهداری نمود ( نسبت به سرما مقاوم است ).

آبیاری : در تابستان آن را همیشه مرطوب نگهدارید و هر 2 تا 3 روز یکبار آبیاری نمایید. در زمستان بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک گلدان خشک شود.

کلاً اکثر گیاهان چون در زمستان به علت دمای پایین رشد نمی کنند به آب کمی نیازمند هستند.

خاک : خاک مناسب خاک لوم است که مخلوطی از شن رس و مواد آلی است.

تکثیر : جدا کردن پاجوش ها ( پا گیاه ) در بهار از گیاه مادر و کاشتن آنها. کاشتن قلمه در شن و ریشه دار کردن آن که در اوایل بهار بهتر جواب می دهد. البته اگر جوانه انتهایی گیاه را ببرید گیاه پس از مدتی در قسمت جوانه انتهایی دو یا سه شاخه می شود که از آنها می توانید برای قلمه زدن استفاده نمایید .

ریزه کاریهای مراقبت از یوکا
گرما:

لازم است در زمستان آن را در جای خنک قرار دهید، اگر در فصل سرد در محل خیلی گرم قرار داشته باشد برگهایش خشک می شوند. خشکیدگی برگها از نوک برگ شروع می شود. با انتقال گیاه به محل خنک و خیس نمودن برگهایش می توان آن را از گرما نجات داد.

سست شدن ساقه:

سست شدن ساقه دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد؛ اگر ساقه فقط انحنا پیدا کرده، بهتر است آن را با قیم ببندید. آبیاری را به طور مرتب انجام داده و گاهگداری گلدان را بچرخانید تا همه اندامهای آن به طور یکنواخت از نور برخوردار شوند. منظور از مرتب بودن آبیاری این است که فواصل زمانی بین دو آبیاری ثابت باشد. فراموش نمودن زمان آبیاری و یا آبیاری خارج از وقت تعیین شده عوارضی را به بار می آورد که یکی از این عوارض انحنای ساقه است.ممکن است سست بودن ساقه با آبکی بودن آن همراه باشد. این زمانی اتفاق می افتد که ریشه یا قسمتهایی از ساقه دچار پوسیدگی شده باشد؛ در این صورت بهتر است آبیاری را کمتر نموده و در فاصله بین دو آبیاری خاک را خشک نگهدارید. قسمتهای آبکی و لهیده و پوسیدگیها را با چاقوی تیز از گیاه جدا کنید، با استفاده از موادی که قارچ کش نامیده می شود از پیشرفتگی پوسیدگیهای ساقه و ریشه جلوگیری کنید. این مواد پودرمانند هستند و باید به صورت محلول در آب در هنگام آبیاری در اختیار گیاه قرار گیرند. تاریکی بیش از اندازه و بزرگ بودن گلدان نیز سبب سست شدن ساقه می گردد.

بیماری:
اگر گیاه در محیط سرد و مرطوب قرار گیرد روی برگها کپک خاکستری ایجاد می شود. این کپک به دلیل وجود نوعی قارچ به نام (بوتری تیس) می باشد.چنین بیماریهایی را نیز می توان با قرار دادن گیاه در محیط گرم و خشک، کم نمودن آبیاری و استفاده از سموم قارچ کش درمان کرد.
یکی از مشکلات پرورش یوکا، زنگ یوکاست، که بصورت لکه های قرمز رنگ روی سطح برگ ها دیده می شود. اگر شدت این بیماری زیاد باشد، می تواند به ساقه ی گیاه سرایت کند و سبب پوسیدگی ساقه شود، در نتیجه ارتباطات غذایی گیاه از بین می رود و در نهایت سبب مرگ گیاه می شود. در صورت مشاهده ی این علائم روی گیاه، باید برگ های آلوده از روی گیاه حذف شوند و گیاه با قارچکش محلول پاشی شود.
توقف رشد گیاه:
اگر برگها رشد نمی کنند گیاه را به وسیله کودهای کمکی تقویت کنید ممکن است
 
رزماری
نویسنده: عباسعلی پیری

 

رزماری گیاهی چند ساله از خانواده نعنائیان، به فرم درختچه‌ای و همیشه سبز است. ارتفاع آن به نیم تا یک متر می‎رسد. گلهای آن به رنگ آبی (یا سوسنی) روی ساقه اصلی و در کنار برگها ظاهر می‌شوند؛ این گلها در فروردین تا اوایل خرداد ظاهر می‌شود و پس از آن رشد رویش آغاز می‌شود.
ترکیبات شیمیائی: حاوی کامفور، سینئول، آلکالوئید، ساپونین و تانن است.
خواص درمانی:
ضد نفخ، ضد عفونی کننده، سبب افزایش ترشحات شیره گوارشی و صفرا می‌شود. رزماری (اکلیل کوهی) مدر می‌باشد. اکثر گیاهان دارویی از خانواده نعنائیان می‌باشند. خانواده نعنائیان همه طبیعت گرم دارند. از این گیاه برای درمان روماتیسم و میگرن استفاده می‌شود و هم چنین این گیاه باعث افزایش گردش خون در سطح بدن می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو و درمان کم مویی مصرف می‌شود.
مصرف زیاد آن برای خانم‌های باردار مضر می‌باشد. در تهیه ادکلن و خوشبو کننده در شامپوها، کرم‌ها و صابون و لوازم آرایشی و بهداشتی مصرف می‌شود.
سازگاری:
این گیاه در زمینهای آهکی سبک و آفتابگیر بخوبی رشد می‌کند. معمولاً از این گیاه بعنوان پرچین همیشه سبز در باغات استفاده می‌شود. گیاه رزماری مقاومت بالایی به خشکی و شوری دارد (بیشتر از اسطوخودوس) و شدت بالای تابش خورشید را بخوبی تحمل می‌کند. از این گیاه در فضای سبز استفاده می‌شود.
تکثیر و کاشت:
از طریق کاشت دانه‌های رسیده، قلمه زدن و خوابانیدن تکثیر می‌شود. بهترین روش تکثیر این گیاه قلمه است. بدین طریق که در بهار یا پائیز سر شاخه‌های این گیاه را در ماسه کاشته و در محل مناسبی نگهداری می‌کنند که پس از 2 الی 3 ماه قلمه‌ها ریشه‌دار شده و سپس آنها را به محل اصلی منتقل می‌کنند. معمولاً فاصله کاشت بوته‌ها 70 الی 100 سانتی متر است و تراکم کشت آن در هکتار 10000 الی 12000 بوته در هکتار است.
برای کاشت این گیاه در زمین در پائیز شخم عمیقی زده می‌شود و کود حیوانی و شیمیایی بر حسب نیاز با توجه به توصیه آزمایشگاه داده می‌شود. روی این گیاه آفت و یا بیماری خاصی مشاهده نمی‌شود و حتی در زمینهای آلوده به نماتد بخوبی رشد می‌کند و محصول می‌دهد (همچنین اسطوخودوس).
کوددهی:
در پائیز هر سال با استفاده از کودهای حیوانی به میزان 10 الی 15 تن در هکتار انجام می‌شود که بین ردیف‌های کشت کودها به خاک داده می‌شود و در فصل رشد تنها از کودهای ازتی و یا کود کامل (تمام عناصر) جهت تکمیل عناصر غذایی مورد نیاز گیاه در 2 الی 3 نوبت استفاده می‌شود. معمولاً مزارع اسطوخودوس و رزماری بصورت جوی و پشته می‌باشد که معمولاً بوته‌ها روی پشته‌ها کاشته می‌شود. برای آبیاری در جویها آب می‎اندازند که به بوته‌ها آب نرسد. ماکزیمم نقطه آب را در جویها داغ آب گویند. کود شیمیائی و حیوانی را در جویها می‌ریزند.
برداشت محصول:
بهره برداری از این گیاه معمولاً از سال دوم آغاز می‌شود و هنگامی برداشت انجام می‌شود که گیاه در حال گل دادن است. بایستی توجه داشت که سیستم هرس رزماری مانند اسطوخودوس است تا ساقه‌های زیادی تولید شده و موجب پر پشت شدن گیاه شود. معمولاً برگها را پس از چیدن در سایه خشک می‌کنند و اگر بخواهند از برگها اسانس بگیرند بایستی محصول برداشت شده را بلافاصله به محل تقطیر یا کارخانه فرآوری حمل نمود. معمولاً از هر 100 کیلو گرم سرشاخه گلدار 100 الی 200 گرم اسانس استخراج می‌شود که از این اسانس در عطر سازی، تهیه صابون، ادکلن و فرآورده‌های زیبایی استفاده می‌شود.

 

چمن و چمن کاری

نویسنده: عباسعلی پیری

چمن در طراحی و ایجاد فضای سبز در هر پارک، نقش مهمی را ایفا می کند و همانند ایجاد زمینة مناسب در یک تابلوی نقاشی است که با انواع درختچه های زینتی یا حاشیه های گل به طور الوان خلق می شود. ولی خلق این زمینة سبز، خود مشکلات و مسائلی را به همراه دارد که رعایت و حراست رشد و نمو آن ضروری می باشد. زیبایی و لطافت هر پارک هنگامی کامل خواهد شد که سبزی مطبوع چمن زمینه اصلی آن باشد و شاید گیاه دیگری نتوان یافت که جایگزین آن گردد.
در مورد نقش چمن و اثرات آن در محیط زیست، آب و هوای شهر و منطقه، همان بس که اجمالاً بگویم وجود گیاه چمن مانند تمامی گیاهان سبز در میزان اکسیژن محیط اطراف خود موثر بوده و نوعی تعادل را ایجاد می کند. ضمناً در تمیز شدن هوا و کاهش گرد و غبار محیط به نحو چشم گیری موثر می باشد و از تبخیر شدید آب در سطح زمین جلوگیری می نماید. در میادین و خیابان هائی که سطح چمن همراه با درختان پهن برگ و سوزنی برگ باشد، سیستم آبیاری چمن و تکرار دفعات آن تا حد زیادی نیاز آبی درختان را برآورده می کند.
از آن جایی که مسائل مربوط به چمن مثل چمن زنی، آبیاری و مبارزه با علف های سبز در پارک ها دارای اهمیت زیادی می باشند، در ادامه به توضیحاتی راجع به آن می پردازم.
چمن را هم می توان از طریق کاشت بذر در محل مورد نظر، و هم از طریق جا به جا کردن قطعات چمن کشت شده در محلی دیگر و یا خرید از مؤسساتی که به کشت و پرورش چمن به منظور فروش می پردازند و قطعات چمن را با ریشه و چند سانتی متر خاک یک جا از زمین بریده و در اختیار خریداران قرار می دهند تهیه نمود.


- عملیات کشت و کار چمن:
چمن را در خاکی نه چندان سنگین و نه خیلی سبک کشت می کنند. یک خاک عمیق و حاصل خیز و عاری از بذر علف هرز برای چمن کاری مناسب است. جهت کاشت چمن ابتدا خاک را بیل زده، بعد از چند روز کلوخ ها را خرد و سنگ ریزه ها و باقی مانده های گیاهی را از خاک خارج می کنیم تا سطح خاک کاملاً صاف شود. این کار را با کمک یک تخته و یا آسان تر با گرداندن یک بوم غلطان سبک روی خاک انجام می دهیم. در تهران بهترین فصل بذر کاری چمن ها در اواخر شهریور ماه است، اما می توان چمن ها را در اردیبهشت ماه نیز کشت و کار کرد. میزان بذر در هر متر مربع بسته به نوع چمن متفاوت است. چمن های درشت مثل لولیوم را باید 50 گرم و چمن های ریز مثل پوآ را 20 تا 30 گرم برای هر متر مربع در نظر گرفت. بذر را باید یکنواخت در سطح خاک پخش کنیم و به کمک یک شن کش کمی سطح خاک کشت شده را زیر و رو کنیم، به طوری که فقط چند میلی متر خاک روی بذر ها را بپوشاند و بذر چمن با سطح خاک مخلوط شود، سپس روی آن حدود 1 تا 2 سانتی متر کود پوسیده دامی سرند شده و یا خاک برگ سرند شده می پاشیم. البته باید در نظر داشته باشیم که اگر خاک یا کود زیادی روی بذر چمن بپاشیم، سبز شدن چمن به تأخیر خواهد افتاد و یا چمن اصلاً سبز نخواهد شد. بحرانی ترین دوران چمن کاری بعد از کشت بذر و قبل از سبز شدن آن است. در این دوره باید چمن را هر روز آبیاری کنیم و در هنگام آبیاری مراقب باشیم تا خاک سفت نشود و بذر نیز شسته نشود. در مراحل بعدی نیز چون چمن به آبیاری منظم نیاز دارد آن را روزانه آبیاری می کنیم زیرا آبیاری روزانه چمن باعث می شود تا برگ ها طراوت بیشتری یابند. میزان آب مورد نیاز چمن بستگی به عوامل متعددی از قبیل: نوع خاک، میزان رطوبت هوا، میزان بارندگی، حرارت محیط، نوع چمن و ... دارد.
معمولاً چمن ها را در هنگامی که از شدت گرمای روز کاسته می شد و یا اوائل صبح آبیاری می نمودند. پس از چند روز که چمن ها سبز شدند و ارتفاع آن ها به سه الی چهار سانتی متر رسید بار دیگر غلطک سبکی روی آن می زنیم تا ریشه گیاه جوان کاملاً با خاک تماس پیدا کرده و تولید ریشه های زیاد تری نماید. پس از این که چمن تا اندازه ای رشد کرد و ارتفاع آن به 5 الی 6 سانتی متر رسید، چمن را کوتاه می کنیم. چیدن چمن ها به منظور جلوگیری از به گل رفتن و یکنواخت و پر پشت شدن آن ها صورت می گیرد. چمن ها را با قیچی یا ماشین چمن زنی به کرات کوتاه می نمایند. ماشین های چمن زنی که در منطقه استفاده می شدند از نوع موتوری بودند. آن چه که در چمن کاری حائز اهمیت است جلوگیری از تراکم خاک می باشدکه نفوذپذیری آن در چمن کاری مسطح، در شیب ملایم و شیب تند متفاوت می باشد.
در فصل پائیز یا در فصل بهار، چمن را کود پاشی می نمایند. میزان ازت مورد نیاز سالیانة چمن حدود 30 گرم در متر مربع، میزان فسفر و پتاسیم به میزان هر یک 15 گرم در متر مربع می باشد. از آن جایی که کود های مختلف از نظر در صد عناصر کودی با هم دیگر متفاوت می باشند، با در نظر گرفتن درصد این عناصر در کود ها مقادیر آن ها حساب شده و به زمین چمن کاری داده می شوند.
برای کاشت قطعات چمن بریده شده، قبل از کاشت، زمین مورد نظر را همانند زمینی که برای بذر کاری آماده می کنیم، تهیه می نماییم. برای آن که ریشه ها بتوانند در آغاز با خاک تماس بیشتری یافته و در خاک نفوذ کنند یک لایه از سطح فوقانی خاک را به وسیله شن کش یا هر وسیلة دیگر نرم و آماده می کنیم. سپس قطعات چمن آماده را در کنار یکدیگر قرار می دهیم، به گونه ای که بین قطعات فاصله ای وجود نداشته باشد و یا به عبارت دیگر همانند آجر چینی در یک ساختمان که آجر ها در یکدیگر قفل و بست می شوند انجام می دهیم. نحوة قرار دادن قطعات در کنار هم را به گونه ای در نظر می گیریم که ارتفاع آن ها در همه سطوح یکسان، و از شیب معین و مشخصی بر خوردار باشند. برای این که قطعات کاملاً به هم بچسبند به کمک لبة بیل آن ها را کمی فشار داده به هم نزدیک تر می کنیم.
هنگامی که قسمتی از سطح زمین پوشیده از چمن شد به وسیله یک غلطک سبک، کمی آن ها را کوبیده و آبیاری می کنیم. روز بعد، پس از کاهش رطوبت، مقداری خاک غربال شده و نرم روی چمن می پاشیم تا اگر شکاف هایی وجود داشته باشد آن ها را پر نماید. گاهی یک یا دو بار عمل غلطک زدن را در چند هفتة اول انجام می دهیم.
چمن علاوه بر ایجاد پوشش سبز، در انواع تزئینات داخل پارک ها و فضاهای سبز منطقه به صورت قسمتی از طرح های تزئیناتی به کار می رود. لذا متخصصین بر حسب نوع طرح، سلیقه و همچنین وضع درختان یا سطح چمن کاری شده، از سنگ ها یا تخته سنگ هایی برای ایجاد محل عبور در فضای چمن استفاده کرده اند.
گاهی هم در سطوح وسیع چمن کاری، بر حسب خصوصیات طرح در قسمت هایی از چمن، باغچه های همراه به گیاهان زینتی پا کوتاه و دائمی چون گل های رز،شمعدانی و ... احداث کرده اند. همچنین در سطوح وسیع با ایجاد تپه ها یا برجستگی هائی، اشکال کوچکی از طبیعت سبز را پدید آورده اند و در روی آن به طور پراکنده تک بوته هائی غرس نموده اند.
عمل مبارزه با علف های هرز چمن از زمان تهیة زمین آغاز می شد، بدین معنی که در موقع تهیة زمین، کلیة ریشه های گیاهان هرز را هنگام شخم یا بیل زدن و سایر عملیات تهیة زمین به هر ترتیبی که ممکن بود از خاک خارج می نمودند و پس از سبز شدن چمن، دو تا سه مرتبه علف های هرز را وجین می نمودند. به طور کلی بذور علف های هرز و خودرو، توسط آب، کودهای دامی، باد و آلوده بودن بذر چمن انتشار میابند و پس از مدت کوتاهی گاهی هم زمان با رشد بذور چمن موجب تخریب و نابودی چمن می شوند.
علف های هرز چمن بر دو نوع می باشند:
1- گیاهان هرزی که یک ساله بوده و اگر از دانه بستن آن ها جلوگیری می شد از بین می رفتند. چیدن مکرر چمن ها از دانه بستن علف های مزبور جلوگیری می نمود.
2- نباتات هرز دائمی بر دو نوع بودند:
- نباتاتی با ریشه های عمقی مانند گل قاصد که حتماً باید با دست کنده می شدند و یا به وسیلة مواد شیمیایی از بین می رفتند.
- نوع دیگر، دارای ریشه های افشان بودند(مانند مینا چمنی) که با آن ها با علف کش های انتخابی مبارزه می نمودیم.
اما بعضی از گیاهان خانوادة گرامینه از گیاهان هرز محسوب می شدند و آن ها را با چاقو ریشه کن می نمودیم و یا چمن ها را کوتاه چین می کردیم تا مرکز نموی این گیاهان قطع شده و از بین می رفتند.
در کل  علف های هرز موجود در چمن و پارک ها و فضاهای سبز قبل از به گل نشستن از زمین خارج و ریشه کن شوند. زیرا پس از گل و تخم بستن، تخم های رسیده مجدداً پراکنده شده و آلودگی مجدد را پدید می آوردند.
عمده ترین بیماری چمن نوعی قارچ به نام زنگ است که معمولاً در روزهای گرم تابستان و هنگامی که رطوبت خاک زیاد است بروز می نماید، بیماری مزبور موجب می شود چمن قطعه قطعه به رنگ زرد در آمده و سوخته جلوه نماید، همچنین برخی از بیماری های قارچی خاکزی در اثر رطوبت زیاد خاک، آبیاری زیاده از حد، یا فقدان زه کشی موجب پوسیدگی و زردی و خشکیدگی چمن می گردند. برای مبارزه با زنگ چمن از علف کش زینب استفاده می شود که خوشبختانه به علت رسیدگی و تدبیر صحیح مسؤلین، گیاهان و چمن های منطقه دچار هیچ بیماری و مشکلی نمی باشند.

 

 

M.A بازدید : 617 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)

نام علمی : Sansevieria trifasciata

از گیاهان مورد استفاده زیاد در خانه ها می باشد . از خانواده سوسنیان یا لیلیاسه و بومی افریقاست ، برگها بلند و کشیده و خاردار با حاشیه زرد و به شکل سرنیزه ، ارتفاع برگها به یک متر می رسد و تکثیر آن از طریق برگ و یا ساقه های زیرزمینی است ، بسیار کم توقع و مقاوم در برابر خشکی و سایه ولی در این واریته به علت ابلق بودن برگها به نور بیشتری احتیاج دارد .

نیازها :

نور : نور کامل بهترین شرایط نوری این گیاه است ولی در سایه هم قادر به ادامه زندگی است ، تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی کند

دما :در زمستان تا درجه حرارت 10 درجه سانتیگراد قدرت تحمل دارد ولی درجه حرارت مطلوب در این فصل 16 است ، در تابستان در درجه حرارت مطلوب برای انسان 24 درجه . نسبت به سرما حساس است و سرمای بیش از حد تاب نمی آورد و دچار یخ زدگی می گردد .

آبیاری: در زمستان هر 3 هفته یکبار و در تابستان یکبار در هفته آبیاری کافی است به دلیل ساقه گوشتی گیاه که سرشار از آب است از آبیاری زیاد از اندازه پرهیز نمایید چون باعث پوسیدگی گیاه می گردد . در بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود

خاک : بهترین خاک ، خاک لوم است ( مخلوطی از شن ، رس و مواد آلی ( برگ پوسیده یا کود دامی به مقدار کم ) ) است . استفاده بیش از حد از مواد آلی باعث پوسیدگی ساقه گیاه و از بین رفتن آن می گردد .

تکثیر : تکثیر این گیاه ساده است یا از گیاه مادری از ریشه به چند قسمت تقسیم می شود که هر قسمت دارای ریشه و برگ جداگانه است و در گلدان جدید کاشت می گردد . یا از طریق قلمه : ساقه گیاه به قطعات کوچک حدود 8 سانتیمتر تقسیم کرده و در ماسه کشت می نمایند دقت شود قطعات وارونه کاشت نشود برای ریشه دهی سریعتر می تواند خزانه را با پلاستیک پوشاند تا رطوبت حفظ شود . پس از ظهور 2 تا 3 برگ قلمه ها را به گلدان اصلی انتقال دهید .

نکته مهم

گیاه کم توقعی است فقط از آبیاری بیش از اندازه پرهیز نمایید که باعث پوسیدگی ساقه می گردد که اکثر موارد از بین رفتن این گیاه در آپارتمان به همین دلیل است .

 

     


پپرومیا از گیاهان همیشه سبز و از خانواده ی پیپراسه (فلفلی ها) PIPERACEAE می باشد. دارای گونه های مختلفو اغلب دارای برگ گوشتی و نیمه گوشتی و جثه ای کوچک هستند. بیش از چهارصد گونه از این خانواده شناخته شده،منشأ این گیاهان، آمریکای جنوبی (برزیل) و آفریقای جنوبی و آفریقای مرکزی و به طور کلی مناطق گرمسیری است؛

 

حتی دیده شده که در مناطق گرمسیر روی تنه درختان می روید.
این گیاه اگرچه رشد سریعی ندارد، ولی در هر شرایطی در آپارتمان پرورش می یابد. معمولاً آنها را در تراریوم و
باغ شیشه ای یا مجموعه ی گل های یک سبد پرورش می دهند. اگرچه تعداد انواع این خانواده بسیار زیاد است، ولی فقط تعداد محدودی مورد توجه قرار گرفته و در آپارتمان هاپرورش داده می شوند و خاک آنها بایستی خاک پیت (خاک جنگل) باشد تا به خوبی رشد کند.
با توجه به شکل ظاهری و نحوه ی رشد، آنها را به سه گروه تقسیم نموده اند:
▪ گروه اول: بوته ای که دارای دمبرگ های قرمز هستند و بعضی نیز برگ های گوشتی و قلبی شکل دارند .
▪ گروه دوم: دارای ساقه های بلند و قرمز رنگ هستند و بعضی ساقه های گوشتی و برگ های گوشتی دارند و لبه ی
برگ ها ارغوانی است و گاه سطح برگ با موهای بسیار ظریفی پوشیده شده است .
▪ گروه سوم: گروه بالا رونده که به داربست یا قیم بسته می شوند و بالا می روند، یا این که از اطراف گلدان آویزان
می شوند و دارای ساقه های قرمز و برگ های ظریف نقره ای و بعضی دارای برگ های سبز آبدار هستند وبخصوص برای گلدان های آویز بسیار مناسبند.
▪ نگهداری
گیاه پپرونیا یک ساقه گل دهنده با شاتون های سبز رنگ تولید می کند که ارزش زینتی ندارد. زمانی که این گیاه به گل
می رود کیفیت برگ ها و زیبایی گل های آن کمتر می شود. با حذف ساقه های گل دهنده می‌توان گیاه را به طورمرتب به حالت رویشی و نونهالی مشاهده کرد.
ـ حرارت : این گیاه به سرمای زیاد مقاومت ندارد و حداکثر می تواند در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد را تحمل نماید
و در فصل رشد دمای ۲۴ – ۳۰ درجه برای آن بسیار مناسب است.
ـ نور: مناطق پرنور یا نیمه سایه اطاق که دور از تابش مستقیم خورشید باشد، مناسب است. این گیاه در زیر اشعه ی
چراغ فلورسنت پژمرده می شود.
ـ آبیاری : این گیاه نیاز چندانی به آب ندارد. همیشه مقدار زیادی آب در برگ های آن وجود دارد و سطح خاک گلدان
بین دو آبیاری باید کاملاً خشک شود، ولی نباید آبیاری آنقدر به تعویق بیفتد که برگ ها پژمرده شوند. در زمستان به آب ولرم نیاز دارد و مقدار آبیاری باید خیلی کمتر باشد.ریشه آن سطحی است و گسترش چندانی ندارد و در هوای آلوده، زرد و خشک می شود. در صورت آب دادن زیاد اطراف یقه ساقه، موجب پوسیدگی آن می گردد.
ـ رطوبت هوا : میزان رطوبت لازم حدود ۵۰ درصد است. چنانچه رطوبت و حرارت و سرما از حد خود تجاوز
نماید، لکه هایی بر روی سطح برگ ظاهر می گردد و برگ را بی حس می کند و برگ می افتد.
ـ هر دو ماه یک مرتبه سطح خاک گلدان را خراش دهید تا هوا به داخل آن نفوذ کند و در فصل بهار گلدان را در
فضای آزاد در محلی سایه قرار دهید تا حالت طبیعی خود را به دست آورد.
ـ خاک : هر اندازه قابلیت نفوذ خاک بیشتر باشد، ریشه و ساقه از پوسیدگی محفوظ خواهد بود. برای تهیه خاک، یک
قسمت پیت، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک باغچه استفاده کنید و کف گلدان مقداری ماسه و سنگریزه بریزید.
ـ تکثیر : پپرونیای ابلق یا سفید با قلمه های بذر و ساقه تکثیر می¬ شود؛ پپرونیای سبز با قلمه¬ های برگ و ساقه تکثیر
می شود. پپرونیای معمولی که گیاهی است با برگ های چروکیده، کاملاً متفاوت با گیاهان دیگر این خانواده است و آنرا به کمک برگ های کاملش تکثیر می کنند.
ـ دستور کلی برای تکثیر: در بهار و تابستان از قلمه ی یک ساله گیاه استفاده نمایید. قلمه را به میزان ۴- ۵ سانتیمتر در

ماسه ی شسته فرو کنید و در محلی که دمای آن ۱۸ درجه باشد، در تاریکی قرار دهید. در مورد انواع گوشتی آن،

برگ را روی سطح ماسه بخوابانید و روی آن ماسه شسته بریزید؛ پس از مدتی از انتهای رگبرگ ها ریشه ظاهر می

گردد.
ـ زمان مناسب برای تغییر گلدان، فصل بهار است و خاک مناسب برای آن مخلوطی از خاک چوب و تورب و ماسه

است. گلدان را باید در محل کاملاً روشن و دور از اشعه ی مستقیم آفتاب قرار داد. در این صورت سنبله گل سفید یا

کرم رنگی تولید می کند.

 

     

نام علمی : Cestrum nocturnum
مورفولوژی :
درختچه‌ای است همیشه سبز، بومی آرژانتین با گلهای لوله ای کوچک سبز ـ لیموئی رنگ و خوشه‌ای که اواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر می‌شوند و جنبه زینتی ندارند ولی در شبهای تابستان عطر بسیار مطبوع آنها در فضا می‌پیچید. در شمال کشورمان میوه‌های سفید و درشت شبیه تخم پرندگان تولید می‌کند حداکثر بلندی آن ۴ متر است و در مناطق گرم سرتاسر سال گل دارد.

نیازها :
به سرما مقاوم نیست و در مناطق سردسیر باید در زمستان از سرما محفوظ بماند بنابراین بهتر است درگلدان کاشته شود تا در فصل سرما (در تهران نیمه دوم پائیز) به محل مناسب انتقال یابد. در فصل گرما نیاز به آبیاری فراوان دارد نیازمند خاک سبک و قوی و نور غیرمستقیم آفتاب است و هر پانزده روز یکبار از فروردین تا شهریورماه به کود مایع یا ترکیبی از اوره، فسفات آمونیم و فسفات دوپتاس با ترکیب ۱۵ ـ ۳۰ ـ ۱۵ نیاز دارد.

نحوه کاربرد محبوبه شب :
در شرایط آب و هوایی تهران و کرج محبوبه شب را می توان بصورت گلدان در بالکن‌ها و کنار پنجره ساختمانها قرارداد زیرا عطر نافذ گلهای آن که شبها باز می‌شوند در محیط درون ساختمان می‌پیچد.ضمنا” این گیاه را در مناطق شمال کشور می توان در باغچه کاشت , دراینصورت در سالهای اول رشد در زمستانها دور گیاه پوششی قرار می دهند تا از سرمای زمستان محفوظ بماند.

روشهای ازدیاد :
۱ـ بوسیله قلمه در پاییز، برای این منظور از شاخه‌های خشبی نازک آن قلمه‌هایی به طول ۱۲ ـ ۱۰ سانتیمتر تهیه می‌کنند و آنرا در ماسه نرم فرو کرده، در دمائی حدود ۱۵ – ۱۰ درجه سانتیگراد نگهداری می‌کنند ظرف مدت ۳ – ۲ ماه قلمه ها ریشه دار شده و بعد آنها را به گلدان منتقل می‌نمایند.

۲- خوابانیدن هوایی:روشی که سبب بوجود آوردن ریشه برروی گره های یک شاخه می شود. برای انجام این روش ابتدا خزه مرطوب را در اطراف شاخه می بندند و پس از تشکیل ریشه شاخه مزبور را از گیاه مادری جدا کرده و بطور جداگانه کشت می نمایند.

 

 

     

 

بابا آدم یا فیلگوش و به عبارتی آلوکازیا گیاهی است با برگهای درشت و بزرگ سبز رنگ از خانواده Araceae
بومی مناطق گرم آسیا است. با جنس
Colocasia شباهت بسیاری دارد و گاهی اشتباه میشود. (از آنجا که جنس کولوکازیا مصرف دارویی و خوراکی دارد باید احتیاط شود.)

بابا آدم انواع مختلفی دارد که رنگها و اندازه‌های مختلف دارند. گونه مورد نظر ما دارای برگهای بزرگی است که گاهی قطر برگها به یک متر و بیشتر هم میرسد. گلها شکل غلافی داشته (گل آذین اسپادیس) و زیبایی چندانی ندارند.
شیره داخلی گیاه برای پوست انسان ایجاد خارش و حساسیت ممکن است بکند.
ریزوم دار است و از طریق پاجوش طبیعی یا تقسیم ریزوم در بهار تکثیر پیدا میکند. (پاجوشهای فراوانی تولید میکند)
(بهتر است نشنیده بگیریم ولی: ریزومهای این گیاه به صورت پخته شده مصرف خوراکی دارند. ولی از آنجا که این گیاه تولید
اگزالیک اسید میکند و در قسمتهای پایین‌تر گیاه میزان این مواد بیشتر میشود ممکن است منجر به کرخ شدن یا باد کردن زبان شود. یا منجر به سختی تنفس شود. آب پز کردن طولانی مدت ممکن است این عوارض را کاهش دهد.)

در شمال ایران کنار برکه‌ها و آبگیرها و حتی به عنوان گیاه فضای سبز مقابل هتلها و رستورانها کاشته میشود و نهایت صدمه‌ای که در زمستان میبیند از دست رفتن برگهاست ولی در بهار بعد مجدد رشد میکند.

در داخل خانه‌ها بهتر است در محل نیمه روشن (نور متوسط) با دما بالا نگهداری شود. نیاز آبی متوسطی دارد. به خاک غنی و مغذی نیاز دارد. بهتر است خاک آن مخلوطی با درصد بالایی از مواد آلی حیوانی یا گیاهی باشد.
به آبپاشی برگها یا رطوبت محیط نیاز دارد. هرچقدر رطوبت بالا باشد برگهای میتوانند درشت تر باشند.

بابا آدم برای گلخانه‌های گرم و مرطوب ایده‌آل است.

     


مشخصات: اسم علمی بگونیا برگی Begonia rex و از خانواده Begoniaceae می باشد. جنس بگونیا دارای ۹۰۰ گونه مختلف از گیاهان چند ساله همیشه سبز علفی و گیاهان خزان کننده است که برای برگ ها و گل های زیبایشان پرورش داده می شودند. گونه های مختلف این جنس از گیاهانی به طول چند سانتیمتر تا گونه هایی به طول ۳ متر تشکیل یافته است. تعدادی از گونه ها نیز به صورت بالا رونده می باشند. بگونیا گیاهی است تک پایه یعنی گلهای نر و ماده بر روی یک گیاه قرار دارند. گل های نر ، معمولا زیبا هستند و گلهای ماده را با تخمدان بال دارش می توان به آسانی تشخیص داد بونیا برگی بومی آسام است و درای ریزوم گوشتی می باشد. ارتفاع آن به ۳۰ سانتی متر و گسترش آن به ۴۵ سانتی متر می رسد. این گونه را به خاطر برگهای زیبایش پرورش می دهند. این گیاه برگهای سبز تیره و چروکیده ای دارد که در نزدیکی لبه برگی نقره ای رنگ می شود. گاهی رنگ های دیگری مانند قرمز، کرم یا ارغوانی در سطح برگ دیده می شوند. گلهای آن معمولا ارغوانی کم رنگ وبه قطر یک سانتی متر هستند که در تابستان ظاهر می شوند و فاقد زیبایی می باشند و باید از گیاه جدا گردند.

 

مراقبت: گیاه رکس به نور متوسط، دمای معمولی خاک همیشه مرطوب رطوبت هوای متوسط تا زیاد یعنی ۵ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.

کود: کود مورد نیاز بگونیا رکس را می توان به میزان ۱ گرم در لیتر، هر هفته یک بار، از فروردین تا آبان ماه، مورد استفاده قرا داد.

خاک: مخلوطی از تورب، خاک برگ نرم و ماسه به نسبت مساوی، برای رشد این گیاه مناسب است.

ازدیاد: بگونیای رکس را می توانید با استفاده از یک روش مخصوص و غیر معمول تکثیر کنید. بهار و تابستان بهترین زمان برای تکثیر این گیاه است. یک برگ بالغ را که خیلی هم پیر نباشد، انتخاب کنید و با استفاده از یک چاقی تیزکه به بافت برگ صدمه نرساند و آن را له نکند، برگ را به بخشهای منظم در قالب طبیعی آن ببرید. سپس قطعات برگ را به آرامی و با دقت بردارید و از سطح پشتی برگ و میان رگبرگهای اصلی، در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و روی سطح کمپوست مخصوص بذر و قلمه، در داخل سینی بذر، بخوابانید و به آرامی روی سطح خاک فشار دهید. سپس روی تکه های برگ را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در دمای حدود ۲۱ درجه سانتیگراد نگاه دارید زمانی که گیاهچه های کوچک به وجود آمدند و به طول۵/۲ سانتیمتر رسیدند، کیسه پلاستیکی را بردارید و هر کدام را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید. باید مرتبا زیر پوشش پلاستیکی بررسی شود تا اگر برگها دچار فساد و پوسیدگی شده بود، بیرون آورده و با قارچ‌کش سمپاشی صورت بگیرد.

عوارض و درمان: اگر لکه های خاکستری متمایل به قهوه ای روی برگها مشاهده کردید، باید گیاه را با قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید و گلدان را به محل خشک و اکسیژن ببرید. ممکن است گازهای داخل آشپزخانه این عارضه را ایجاد کرده باشد. تغذیه مصنوعی و تعویض گلدان با یک درجه بزرگتر می تواند جلوی به وجود آمدن برگهای جدید کوچک و کم رشد را بگیرد. افتادن برگها در زمستان نتیجه هوای سرد است گلدان را به محل گرمتری حدد ۱۳ درجه سانتیگراد منتقل کنید مشکل رفع می شود.

قارچهای بیماری زایی به اسم سفیدک میتواند روی برگها لکهای پودری سفید ایجاد کنددر این صورت با سموم قارچکش گیاه را سمپاشی کنید و گلدان بگونیا را به محل با هوای خشک و اکسیژن دار ببرید . اگر تارهای عنکبوتی زیر برگها مشاهده گردید و با برگهای جدید کمرنگ مواجه شدید، می توانید با یک سم کنه کش هر چهار ده روز یک بار گیاه را سمپاشی کنید صورتی که برگها لوله شد و حاشیه آنها خشک و چروکیده است، حتما از تشنگی رنج می برد فورا آن را آبیاری کرده و به محل سردتری که زیر ۱۸ درجه سانتیگراد باشد منتقل کنید.اگر برگهای بگونیا حالت موازییکی پیدا کرد و لکه های زردی روی ان به وجود آمد و لوله ای و بد شکل شد، باید گیاه را از گدان خارج کنید تا به گیاهان دیگر سرایت نکند زیرا عامل این مشکل ویروسی است و راه چاره ای ندارد. همچنین رنگ پریدگی برگها و ریزش آنها و غده ای شدن ریشه ها که در نتیجه فعالیت نماید می باشد و سیاه شدن و پوسیده شدن ریشه ها که در نتیجه فعالیت قارچهای بیماری زا است به راحتی درمان پذیر نیست ومعالجه آنها مقرون به صرفه نمی باشد آبیاری زیاد از حد و سردی هوای محیط به طور همزمان باعث پوسیدگی ساقه و یقه گیاه شده و آن را از بین می برد.

 

     

نام علمی:  Schefflera actinophylla

گیاهی است زیبا از سرزمین استرالیاو متعلق به خانواده «آرالیاسه» برگا سبز رنگ روشن و براق و چرمی و دمبرگها بلند و در بخش انتهایی برگهای پنجه‌ ای شکل ابتدا با سه برگچه و سپس تعداد آنها به 8 عدد می‌رد، ارتفاع آن در سرزمین اصلی و در هوای آزاد به 3 متر می‌رسد، بر عکس اکثر گیاهان زینتی که با حذف جوانه‌های انتهایی شاخه‌های جانبی شروع به ظهور می‌نمایند در این گیاه فقط یک شاخه اصلی موجود است.

نیازها:

نور: به نور غیر مستقیم احتیاج دارد، هر چند وقت یکبار گلدان را به آفتاب منتقل (صبح) نمایید به سایه نسبتاً مقاوم است.

دما: در تابستان حداکثر درجه حرارت 27 و در زمستان حداقل آن 18 درجه سانتیگراد، چنانچه درجه حرارت بالاتر از معمول باشد به جریان هوای ملایم نیاز دارد.

آبیاری: خاک را در هر حال مرطوب نگهدارید، در تابستان هفته‌ای 3-2 بار و در زمستان هفته‌ای یکبار ابیاری کافی است.

رطوبت: در تمام طول سال هفته‌ای دوبار غبار پاشی کنید، چنانچه هوا خشک باشد افزودن آب به زیر گلدانی سنگریزیه دار رطوبت پایدار ایجاد می‌نماید.

تغذیه : گلدان را با کودهای مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور و نسف میزان توصیه شده از طرف سازنده هر دو هفته یکبار تغذیه نمایید.

خاک مناسب: بهترین محیط رشد خاک لیمونی با پیت است.

تعویض گلدان: گیاه جوان در حال رشد هر سال دوبار احتیاج به تعویض گلدان دارد، با افزایش سن گیاه هر سال و یا هر دو سال یکبار، در صورت عدم امکان تعیوض گلدان خاکهای سطحی را با خاک نو و غنی عوض نمایید، در صورتیکه ارتفاع گیاه بیش از حد معمول است احتیاج به قیمت دارد.

تمیز نمودن برگها: غبار پاشی جهت تامین رطوبت برای تمیز نگه داشتن برگها کافی است، از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید ولی در صورت تمایل حداکثر هر ماه یکبار توصیه می‌گردد ( به توضیح مصور مراجعه فرمائید).

عوارض و درمان: تعداد برگچه‌های برگهای جوان کم است: طبیعی است، با رسیدن به مرحله بلوغ تعداد آنها به 7 برگچه می‌رسد.

شفلرا گیاهی مقاوم به شرائط نامساعد محیطی است و بهمین جهت مناسب برای راهروها و کریدورهای ادارات است.

واریته‌های ابلق زنگ خود را از دست داده‌اند: نور کافی نیست، به محل روشن‌تری با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

زخمهای پنبه‌ای شکل سفید رنگ روی دمبرگها ظاهر شده‌اند: عامل آن حشره‌ آفت است، هر 2 هفته یکبار با سم حشره‌کش نفوذی سمپاشی نمایید تا علایم برطرف گردند.

لکه‌های قهوه‌ای روی ساقه‌ها، دمبرگها و سطح زیرین برگها مشاهده می‌گردند: سطح زیرین بگرها را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی و پس از 48 ساعت لکه‌ها را با برس مخصوص پاک کنید.

برگها بد شکل و چسبناک و حشرات سبز رنگی روی آنها مشاهده می‌گردند: آفات را با سم نفوذی یا جذبی طبق دستور هر هفته سمپاشی کنید تا علایم بطرف گردند.

برگها زرد و سطح زیرین آنها تار عنکبوتی است: عامل آن کنه ریز قرمز است، گیاه را هر 14 روز یکبار با سم گنه‌کش سمپاشی تا علایم برطرف گردند غبار پاشی در کاهش آفت موثر است.

ساقه‌ها دراز و منحرف و فاصله برگها زیاد است: هوا خیلی گرم است، گلدان را به محل خنک‌تر ومملو از اکسیژن منتقل نمایید، غبار پاشی نکنید.

گیاه پژمرده وبرگها آویزان است:‌ گیاه تشنه است گلدان را بمدت 15 دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید، غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.

برگها رنگ پریده و زرد هستند: کمبود عناصر در خاک گلدان مشهود است، کمبود را با تغذیه مصنوعی هر 2 هفته یکبار جبران نمایید.

برگها زرد می‌شوند و می‌ریزند: آبیاری بیش از اندازه است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک و سپس آبیاری نمایید‌، زهکش را بازدید فرمائید، آب زیر گلدانی را خارج کنید.

 

     


مشخصات: اسم علمی نخل مرداب Cyperus alternifolius ، از خانواده cyperaceae میباشد. این جنس ۵۵۰ گونه مختلف دارد که تمام آنها علاقمند به رطوبت زیاد هستند. گونه مورد نظر بومی ماداگاسکار بوده و ارتفاع آن به یک متر می رسد. برگهای نخل مرداب ، خشن، سبز تیره و خطی شکل می باشد. ساقه آن معمولا سخت و در انتها دارای براکته های سبز رگبرگ مانند است که حالت آبشاری دارند، این براکته ها در انتهای ساقه مانند چتر قرار گرفته اند. گل آذین کوچکی در قسمت تحتانی براکته ها از اواسط تا اواخر تابستان ظاهرمی شود که در مراحل اولیه زرد رنگ است و تولید دانه های گرده سفید رنگ می کند و در آخر ، به رنگ قهوهای در می آید. برای نگاه‌داری این گیاه، لازم است گلدان آن را همیشه در یک ظرف حاوی آب قرار دهید.

 

مراقبت: نخل مرداب به نور معمولی، گرمای متوسط تا زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت هوای عادی یعنی ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی، احتیاج دارد.

کود: کود مورد نیاز نخل مرداب را میتوان به میزان ۲ گرم در لیتر هر هفته یکبار از اردیبهست تا شهریور ماه ، مصرف کرد.

خاک: مخلوطی از خاک باغچه، تورب و ماسه محیط مناسبی را برای رشد این گیاه فراهم می کند.

ازدیاد: نخل مرداب را میتوان به راحتی، از اواسط بهار تا اوایل تابستان با روش تقسیم بوته، تکثیر کرد. بعد از آبیاری گلدان، گیاه را خارج نمایید و با یک چاقوی تیز، انبوه ریشه ها را به با حداقل ۴ یا ۵ ساقه تقسیم کنید. اگر با دست عمل تقسیم را انجام دهید، صدمه کمتری به ریشه ها وارد می آید. هر قسمت را در گلدانی با قطر دهانه ۹تا ۱۱ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید و کاملا آبیاری کنید. یک روش غیر معمول دیگر، آ ن است که راس گل را همراه برگه های زیر گل با قیچی جدا کنید و در آن و یا کمپوست مخصوص بذر و قلمه مرطوب قراردهید به طوری ساقه آن بر عکس به سمت بالا باشد برگها داخل آب قرار بگیرند. بعد از ریشه دهی، آن را به گلدان منتقل نمائید.

 

     

مشخصات: اسم علمی گیاه گندمی Chlorophytum comosum ، از خانواده Liliaceae میباشد. این جنس دارای ۲۱۵ گونه مختلف از گیاهان همیشه سبز گلخانه ای می باشد. ارتفاع این گیاه در حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می رسد. برگهای خطی و باریک آن حدود ۲۵ سانتی متر طول دارد و به صورت نوارهای سبز ی به نظر میرسد که در میان هر یک نوار سفید رنگی مشاهده می شود در بعضی از گونه ها به برگها سفید و قسمت میانی سبز میباشد. در تابستان گیاه گندمی به گل رفته و که دمگل طویلی به طول ۶۰ سانتیمتر دارد. گل آذین آن به شکل پانیکول بوده و گلهای سفید و ستاره ای آن دارای قطری حدود ۵/۲ سانتیمتر هستند. در انتهای دمگل و نزدیک گل، گیاهچه های جدید نیزتولید می شود که می توان آنها را از گیاه جدا نموده ، ریشه دار کرد. گندمی را باید نزدیک پنجره قرار داد، زیرا چنانچه دور از نور قرار بگیرد، برگهایش طویل می شوند که چندان زیبا نیست.

 

مراقبت: این گیاه به نور کم تا متوسط، گرمای معمولی ، خاک همیشه خیس، رطوبت هوای ۰تا ۷۰ درصد و خاک قلیابی احتیاج دارد.

کود: کود مورد نیاز گندمی را میتوان به میزان ۲ گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از فروردین تا مهر، مورد استفاده قرار داد.

خاک: مخلوطی از خاک باغچه و ماسه، خاک مناسب رشد این گیاه می باشد.

ازدیاد: گیاه جالب گندمی یا سنجاقی را میتوان به روشهای مختلف تکثیر کرد. گیاه مادری ، ساقه های بلند و رونده ای تولید می کند که دسته های کوچک برگ را با خود دارد این گیاهچه های کوچک می توانند با قرار گرفتن در مجاورت خاک ریشه بدهند. برای اینکه موفقیت عمل تکثیر بیشتر شود، گیاهچه را روی سطح خاک، در یک گلدان با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت، بخوابانید و به آرامی فشار دهید. زمانی که ریشه دهی به اندازه کافی انجام شد و گیاه توسعه یافت، می توانید ارتباط ساقه را با پایه مادری، قطع کنید تا مستقل شود. این گیاهچه ها ، در آب نیز می توانند ریشه دهند و به تنهایی و جدا از پایه مادری، در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده شده و در خاک قرار بگیرند. بهترین زمان تکثیر ، فصل بهار و تابستان است و گیاهچه ها باید در دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگاداری شود.

عوارض و درمان: در صورتی که مشاهده کردید وسط گیاه از قاعده برگها، پوسیده است، آبیاری بیش از اندازه انجام داده‌اید و باید آبیاری را قطع کنید. برگهای نرم و شفاف در اثر هوای خیلی سرد ایجاد می شود. قهوه ای شدن نوک برگها نیز مربوط به تشنگی یا اشعه مستقیم آفتاب است. اگر برگهای گیاه سجافی، ضعیف و لاغر و طویل و کم و بیش خشک شدند و رنگ خود را از دست دادند و یعنی درجه حرارت خیلی بالاست. می توانید برای جبران این ضایعه، گلدان را به محل خنکتری منتقل کنید و ۱۵ دقیق درون تشت بگذارید. محیط تاریک می تواند نوار سفید برگ را محو کند. سعی کنید با تغذیه مصنوعی مناسب جلوی ضعف و پژمردگی گیاه را بگیرید. در صورت دیدن حشرات سبز رنگ که حاشیه برگ را میخورند، هر ۱۴ روز یکبار گیاه را سمپاشی نمایید.

برگرفته از

 

     

مشخصات: اسم علمی فلفل زینتی Capsicum annuum، از خانواده solanaceae می باشد. گیاهان گلدانی فلفل زینتی را می توان در فصل تابستان، خارج از گلخانه نگاهداری کرد. گونه مذکور، یکساله بوده و بومی نواحی گرم امریکا است. برگهای فلفل زینتی سبز نسبتا روشن و مستطیلی شکل می باشند. کولتیوارهای گوناگون این گونه دارای میوه هایی به اشکال مختلف مستقیم یا آبشاری است. رنگ میوه های یک بوته ممکن است قرمز، زرد و یا سبز باشد.

 

فلفل زینتی
مشخصات: اسم علمی فلفل زینتی Capsicum annuum، از خانواده solanaceae می باشد. گیاهان گلدانی فلفل زینتی را می توان در فصل تابستان، خارج از گلخانه نگاهداری کرد. گونه مذکور، یکساله بوده و بومی نواحی گرم امریکا است. برگهای فلفل زینتی سبز نسبتا روشن و مستطیلی شکل می باشند. کولتیوارهای گوناگون این گونه دارای میوه هایی به اشکال مختلف مستقیم یا آبشاری است. رنگ میوه های یک بوته ممکن است قرمز، زرد و یا سبز باشد.

مراقبت: این گیاه به نور متوسط تا زیاد، حرارت بالا، خاک همیشه خیس، رطوبت ۵ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

کود: کود مورد نیاز فلفل زینتی را نمی توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف نمود.

خاک: مخلوطی از دو قسمت کود دامی پوسیده، یک قسمت خاک باغچه و ماسه برای پرورش این گیاه مناسب و مطلوب می باشد.

ازدیاد: برای تکثیر این گیاه، می توانید بذرها را در اواخر زمستان و اوایل بهار در طرف کم عمقی، حاوی کمپوست مخصوص بذر بکارید و خاک را مرطوب نگاه داشته و روی آن را با شیشه یا پلاستیک بپوشانید. بعد از رشد نشاءها آنها را به گلدان اصلی حاوی کمپوست گلدانی منتقل کنید.

عوارض و درمان: اگر در طول مدت رشد این گیاه مشاهده کردید برگها پرپشت وسر حال هستند اما گل ظاهر نمیشود. گیاه را به گلدان کوچکتری منتقل کنید زیرا کاپسیکوم دوست دارد ریشه‌هایش در هم باشند. احتمالا گلدان اصلی خیلی بزرگ است. اگر نور محیط کافی نباشد میوه های فلفل زینتی زرد باقی می مانند و قرمز نمی شوند. این گیاه نور مستقیم را به راحتی تحمل میکند. شاخه های دراز و بد شکل فلفل زینتی معرف هوای گرم محیط گرم است. گلدان را به محل خنک تری برده و با آب فاقد املاح و کاملا ولرم غبار پاشی کنید. همچنینن هوای خیلی گرم و یا آبیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن تمام برگها و سقوط آنها میشود. اگر برگها پژمرده شوند و سقوط نمایند باید گیاه رابه محل پر نورتری منتقل کنید. برگهای جدید گیاه در اثر فعالیت حشره آفت، بد شکل و چسبناک میشوند. گیاه را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید. در صورتی که ببینید رشد گیاه متوقف شده، بدانید هوا سرد است بنابراین باید گلدان رابه محل گرمتری ببرید. برگهای فلفل زینتی در اثرهوای سرد یا صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی، ممکن است سیاه شوند. اگر هم با زردی برگها مواجه شدید، فورا آبیاری کنید احتمالا گیاه تشنه است کنه ریز قرمز برگها را زرد وتار عنکبوتی میکند، سطح زیرین برگها رابا اسفنج نرم تمیز کنید و یا هر دوهفته یکبار، باسم کنه کش، گیاه را سمپاشی نمایید.

مراقبت: این گیاه به نور متوسط تا زیاد، حرارت بالا، خاک همیشه خیس، رطوبت ۵ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

کود: کود مورد نیاز فلفل زینتی را نمی توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف نمود.

خاک: مخلوطی از دو قسمت کود دامی پوسیده، یک قسمت خاک باغچه و ماسه برای پرورش این گیاه مناسب و مطلوب می باشد.

ازدیاد: برای تکثیر این گیاه، می توانید بذرها را در اواخر زمستان و اوایل بهار در طرف کم عمقی، حاوی کمپوست مخصوص بذر بکارید و خاک را مرطوب نگاه داشته و روی آن را با شیشه یا پلاستیک بپوشانید. بعد از رشد نشاءها آنها را به گلدان اصلی حاوی کمپوست گلدانی منتقل کنید.

عوارض و درمان: اگر در طول مدت رشد این گیاه مشاهده کردید برگها پرپشت وسر حال هستند اما گل ظاهر نمیشود. گیاه را به گلدان کوچکتری منتقل کنید زیرا کاپسیکوم دوست دارد ریشه‌هایش در هم باشند. احتمالا گلدان اصلی خیلی بزرگ است. اگر نور محیط کافی نباشد میوه های فلفل زینتی زرد باقی می مانند و قرمز نمی شوند. این گیاه نور مستقیم را به راحتی تحمل میکند. شاخه های دراز و بد شکل فلفل زینتی معرف هوای گرم محیط گرم است. گلدان را به محل خنک تری برده و با آب فاقد املاح و کاملا ولرم غبار پاشی کنید. همچنینن هوای خیلی گرم و یا آبیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن تمام برگها و سقوط آنها میشود. اگر برگها پژمرده شوند و سقوط نمایند باید گیاه رابه محل پر نورتری منتقل کنید. برگهای جدید گیاه در اثر فعالیت حشره آفت، بد شکل و چسبناک میشوند. گیاه را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید. در صورتی که ببینید رشد گیاه متوقف شده، بدانید هوا سرد است بنابراین باید گلدان رابه محل گرمتری ببرید. برگهای فلفل زینتی در اثرهوای سرد یا صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی، ممکن است سیاه شوند. اگر هم با زردی برگها مواجه شدید، فورا آبیاری کنید احتمالا گیاه تشنه است کنه ریز قرمز برگها را زرد وتار عنکبوتی میکند، سطح زیرین برگها رابا اسفنج نرم تمیز کنید و یا هر دوهفته یکبار، باسم کنه کش، گیاه را سمپاشی نمایید.

 

     

مشخصات: اسم علمی برگ بیدی Tradescantia albiflora ، از خانواده Commelinaceae میباشد. این جنس داری ۶۰ گونه از گیاهان خشبی و علفی چند ساله می باشد. انواع علفی آن به عنوان گیاهان آپارتمانی پرورش داده می شودند. گونه مذکور بومی، آمریکای جنوبی است و برگهای زیبا و مناسبی برای آویز دارد. این برگها تخم مرغی شکل، پهن و بدون دم برگ و به رنگ سبز روشن با نوارهای سفید یا کرم می باشند.

 

مراقبت: برگ بیدی به سایه تا نور متوسط، گرمای زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

کود: کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار از فروردین تا مهر ماه، در اختیار گیاه قرار داد. اگر کود زیاد داده شود رنگ برگها کم رنگ می شود.

خاک: مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و تورب، خاک مناسب برگ بیدی است.

ازدیاد: این گیاه به سرعت در آب و یا خاک ریشه می دهند. از اواسط بهار تا اواخر تابستان که گیاه مادری تجدید رشد کرده و شاخه ها آن باید سرزنی و جوان شوند، می توانید شاخه های هرس شده را به طول ۵/۷ سانتیمتر جدا کرده و هر ۵ قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست خصوص بذر و قلمه قرار دهید. خاک را نسبتا مرطوب کنید و گلدان را در دمای ۱۸ درجه سانتیگراد و نور کافی نگه دارید. پس از ۲ تا ۳ هفته ریشه دهی انجام می‌شود و شما می توانید مقدار آبیاری را بیشتر کرده و با کود مایع آنها را تغذیه کنید. در شرایط مشابه، قلمه در آب نیز ریشه خوهند داد.

عوارض و درمان: اگر زمانیکه ازبرگ بیدی نگهداری می کنید، مشاهده کردید برگهای آن نرم و آبکی شده و رنگ خود را از دست می دهند احتمال بدهید هوای سرد باعث یخ زدگی گیاه شده است. برگهای این گیاه در اثر تغذیه مصنوعی بیش از اندازه، ضخیم سبز روشن میشوند. تغذیه را متوقف کنید ، رنگ ابلق برگها، برمی گردد. لکه های سوخته قهوه ای روی برگها در اثر مواد براق کننده را متوقف کننده شیمیایی حادث میشود. اگر نوک برگها به طرف بالا برگشت و سپس سقوط کرد حتما هوای محیط آن گرم وخشک بوده است. گلدان را به محل خنکتری ببرید و غبار پاشی را فراموش نکنید. قاعده ساقه نزدیک سطح خاک در اثر آَبیاری زیاد و یا زهکش نامناسب، می پوسد. در صورتی که برگها بد شکل وچسبناک شدند و حشرات سبز رنگی هم اطراف گیاه دیده شد بهتر است هر دو هفته یکبار با یک حشره کش نفوذی سمپاشی صورت گیرد. دریک محیط خشک برگهای ترادسکانتیا قهوه ای را از تابش مستقیم خورشید در امان نگه دارید تا برگها رنگ پریده و دارای لکه های قهوه ای نشود.

برگرفته از

 

     

 

 

 

M.A بازدید : 422 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)

 

مشاوره گیاه پزشکی برای گیاهان آپارتمانی

آ

 

plant-protection
سوال: برگها حالت شادابی خود را از دست داده‌اند.
جواب: نور شدید این حالت را میتواند باعث شود، حمله کنه قرمز نیز این نشانه‌ها را بروز میدهد. کثیف بودن برگها و اختلال در فتوسنتز نیز میتواند عامل دیگری برای این عارضه باشد.

سوال: نوک و حاشیه برگها قهوه‌ای و خشک میشوند.
جواب: اگر حاشیه برگها سبز و فقط نوک آنها آسیب دیده‌اند هوای خشک و یا صدمه‌های مکانیکی می‌تواند عامل آن باشد و اما اگر حاشیه‌ها نیز زرد و قهوه‌ای رنگ شده‌اند عولامل زیادی مانند افراط و تفریط (بیش بود و کمبود) در آبیاری زیاد و یا کم بودن نور و درجه حرارت عامل آن هستند.

سوال: برگها پژمرده شده و آویزان هستند
جواب: افراط و تفریط در آبیاری و یا باتلاقی شده و مساعد نبودن وضع زهکش و نور و حرارت زیاد و آفات و همچنین فرا رسیدن هنگام تعویض گلدان میتواند عامل این نارسایی باشد.

سوال: برگها در گیاه جوان شروع به ریزش کرده‌اند.
جواب: عوامل متعددی این عارضه را باعث می‌گردند. گیاه جوانی که گلدان آن به تازگی تعویض شده‌است ریزش برگها در بعضی مواقع طبیعی است. اصولا شوک وارده به هر علت مانند جا به جا شدن گیاهان حساس مانند گل کاغذی از محلی به محل دیگر یا از درجه حرارت و شرایط نوری خاص به حرارت و نور شدید دیگر میتواند باعث این عارضه باشد.

سوال: برگهای پایینی خشک شده و میریزند.
جواب: سه عامل مهم باعث این عارضه میگردند. نور بسیار کم، درجه حرارت بالا و خشکی دیدن ممتد گیاه.

سوال: برگهای بالایی زرد میشوند اما سقوط نمیکنند.
جواب: این عارضه مربوط به آبیاری با آب سنگین و یا استفاده از خاکهایی است که کلسیم آنها زیاد است.

سوال: لکه‌هایی با اشکال مختلف روی برگها مشاهده میگردند.
جواب: اگر لکه‌ها موجدار و قهوه‌ای هستند مربوط به کمبود در آبیاری است. چنانچه لکه‌ها نرم و قهوه‌ای تیره هستند نتیجه پر آبی است. آبیاری با آب خیلی سرد، نور خیلی شدید، قرار گرفتن برگ در معرض گازها و ابتلاء به بیماریها و آفات، لکه‌هایی سفید رنگ را باعث می‌گردند. جویده شدن برگها و مشاهده پودرهای سفید و خاکستری روی برگ به علت حمله قارچها و آفات است.

سوال: برگها می‌پیچند و می‌ریزند.
جواب: این علامت مربوط به افراط در آبیاری و پایین بودن بیش از حد درجه حرارت است.

سوال: برگها ناگهانی ریزش میکنند.
تغییر ناگهانی در درجه حرارت و شدت نور و عدم آبیاری و خشکی دیدن گیاه و همچنین صدمه دیدن ناگهانی و فوری ریشه این عارضه را باعث میشود.

سوال: برگها زرد شده و می‌ریزند.
جواب: اگر برگهای پایینی و پیر هستند که به نوبت زرد شده و می‌ریزند. که روندی کاملا طبیعی است، (زیرا با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل میشوند و برگهای پیر به مرور زرد شده و ریزش میکنند. برای به تاخیر انداختن این روند ریزش برگهای کهنه، میبایست از تغذیه کامل گیاه مطمئن شد آنگاه به دنبال عوامل و نشانه‌های دیگر رفت) اما اگر چند برگ با همدیگر به این عارضه مبتلا میشوند احتمال افراط در آبیاری و برعکس خشکی دیدن گیاه فراوان است.

سوال: برگهایجوانه انتهایی کوچک مانده و رنگ پریده هستند.
جواب: این علایم در اوایل بهار و اواخر زمستان با گرم شدن هوا و مرطوب بودن زیاده از حد کمپوست ظاهر میشوند. گیاه را به محل پرنورتر منتقل و آبیاری را کمتر کنید. اگر در فواصل رشد نیز این نشانه‌ها برطرف نشدند کمبود مواد غذایی و نور میتوانند این عارضه را سبب شوند.

سوال: گلها تشکیل نمیشوند.
جواب: اگر گیاه بالغ شده و فصل گلدهی فرا رسیده اما گلها تشکیل نمیشوند کمبود در نور و عادی نبودن طول روز و ساعات نورگیری، افراط در اضافه کردن مواد غذایی به خصوص ازت (نیتروژن، اوره)، هوای خشک، حمله تریپس‌ها و یا فرا رسیدن هنگام تعویض گلدان میتواند از عوامل این عارضه باشد.

سوال: گلها فوراً پژمرده میشوند.
جواب: کم آبی، هوای خشک، کمبود در میزان نور، و بالا بودن درجه حرارت از عوامل احتمالی هستند.

سوال: برگها سوراخ شده‌اند.
جواب: عوامل فیزیک مانند مالش به دست یا در معرض رفت و آمد بودن، یا حمله آفاتی مانند حلزونها و لاروهای پروانه‌ها و سوسکها و … میتوانند از عوامل این عارضه باشند.

سوال: لکه‌های سفید روی سطح خارجی گلدان مشاهده میشود.
جواب: این علامت نشاندهنده افراط در آبیاری یا آبیاری با آب سنگین کلسیم دار (همانند آب شرب اردبیل) است و مورد دوم ممکن است به مذاق بسیاری از گیاهان خوش نیاید.

سوال: رشد گیاه متوقف یا کند شده‌است.
جواب: در فصل زمستان برای اکثر گیاهان آپارتمانی این توقف یا کندی رشد عادی است. چرا که در زمستان دمای شبانه خانه‌ها ممکن است حتی از دمای روزانه خانه گرمتر باشد. این دما باعث میشود که گیاهانی مقدار تولید انرژی که در هنگام روز و با فتوسنتز به دست می‌آورند را شب هنگام با تنفس و تعرق از دست بدهند. و انرژی مازادی برای تولید سلولهای جدید باقی نماند. در حالی که در طبیعت همیشه دمای شبانه از دمای روزانه چند درجه‌ای کمتر است و این اختلاف دما به گیاه اجازه میدهد که انرژی مازاد را صرف رشد کند.
اما در تابستان کمبود رشد میتواند علامت کمبود در نور و مواد غذایی یا افراط در آبیاری باشد. اگر کلیه این شرایط نرمال باشد به احتمال قوی زمان تعویض گلدان فرا رسیده‌است.

سوال: غنچه‌ها سقوط میکنند.
جواب: عواملی که سبب ریزش برگها میشوند در سقوط غنچه‌ها نیز موثرند. اما خشکی هوا، کمبود نور، انتقال گلدان از محلی به محل دیگر (در موارد مانند گیاه کاملیا)، و حمله شته‌ها یا آفات دیگر به غنچه‌ها ممکن است عامل این عارضه باشند.

سوال: برگهای ابلق (دو رنگ) به رنگ سبز تیدیل شده‌اند.
جواب: کمبود نور در این عارضه نقش اصلی را بازی میکند. گلدان را به محلی درنور ترمنتقل کنید.

سوال: برگها و ساقه‌ها می‌پوسند.
جواب: اصولاً عامل اصلی برای پوسیدگی امراض قارچی و باکتریایی است که در صورت شعیف بودن گیاه و مهیا نبودن شرایط مساعد گیاه به آنها مبتلا میگردد. علاوه بر آن افراط در آبیاری زمستانه و ماندن قطرات آب روی برگها در شب نیز از عوامل این عارضه ذکر شده‌است.

سوال: لکه‌های سبز روی سطح خارجی گلدان مشاهده میشود.
جواب: رطوبت بالای محیط، افراط در آبیاری و بسته بودن سوراخ خروجی گلدان ظهور این نشانه را سبب میشوند.

M.A بازدید : 413 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)

آقطی سیاه




کلیات گیاهشناسی

آقطی سیاه که در همدان انگور کولی نامیده می‌شود از زمانهای قدیم مورد مصرف مردم بوده و از آن برای رفع امراض مختلف مانند دفع بلغم و صفرا استفاده می‌کرده‌اند. آقطی سیاه که خمان کبیر نیز نامیده می‌شود درختچه‌ای است که ارتفاع آن در نواحی مساعد به 10 متر می‌رسد. این درختچه معمولا در کنار جاده‌ها و حاشیه جنگلها و در نواحی مرطوب و سایه می‌روید. برگهای آن سبز رنگ ، بیضوی ، دندانه‌دار و مرکب از 7 - 5 برگچه می‌باشد. اگر برگها شکسته و مالش داده شود بوی بدی از آن متصاعد می‌شود. گلهای آن سفید و خوشه‌ای است که در اواخر بهار ظاهر می‌شود. میوه آقطی سیاه گوشتی ، ریز مانند انگور و به رنگ آبی سیر می‌باشد. قسمت مورد استفاده این درختچه گل ، برگ و پوست داخلی ساقه آن است. آقطی سیاه در ایران در نواحی آذربایجان و همدان می‌روید

...........


آقطی سیاه Elderberry

نام علمی Sambucus nigra


ترکیبات شیمیایی

پوست این درختچه و برگ آن دارای موادی مانند ساوبوسین Sambucine ،‌ سامبو نیگرین Sambunigerine ، کولین ، سیکوتین Cicutine و مقدر کمی نیترات پتاسیم می‌باشد. در گلهای آن الدرین Elderine و مقدر کمی اسانس وجود دارد. میوه آقطی سیاه دارای کریزان تمین Chrysanthemin ، مواد قندی ، اسانس ، صمغ ، اسید والریانیک و اسید استیک می‌باشد.
خواص داروئی












آقطی سیاه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است. پوست ثانوی ساقه و ریشه آن از نظر طبی موثرترین قسمتهای این گیاه است.

*
در درمان رماتیسم و درد مفاصل موثر است.
*
ادرارآور است.
*
ملین و ضد یبوست می‌باشد و بهترین دارو برای رفع یبوست در افراد سالخورده و کسانی است که انقباضات روده بزرگ در آنها ضعیف شده است.
*
دم کرده برگهای خشک شده آن در رفع اسهال موثر است.
*
برای برطرف کردن درد و التیام بواسیر ، برگهای تازه این گیاه را له کرده و یا اینکه از آن پماد تهیه کنید و روی بواسیر دردناک بگذارید.
*
برای از بین بردن خارش بدن ، پوست ساقه آن را در روغن بجوشانید و سپس آن را صاف کرده و بگذارید سرد شود. این روغن را روی قسمتهایی که خارش درد بزنید.
*
برای جوش‌خوردن استخوان و مداوای شکستگی استخوان ، از دم کرده ریشه این درختچه استفاده کنید.
*
دم کرده گلهای خشک شده آقطی سیاه درمان کننده گریپ ، سرماخوردگی ، بیماریهای دستگاه تنفسی و نقرس می‌باشد.
*
جوشانده گلهای خشک شده این گیاه برای معالجه برونشیت و ذات‌الجنب مفید است.
*
بخور گلهای آقطی سیاه برای درمان بیماری سل مفید است.
*
بیماریهای کلیه و مجاری ادرار را درمان می‌کند.
*
سنگ کلیه را خارج می‌سازد.
*
شیر مادران شیرده را زیاد می‌کند.
*
در درمان بیماری صرع مفید است.
*
جوشانده گلهای خشک شده آقطی سیاه را به صورت کمپرس روی زخمهای اگزما بگذارید اثر مطلوب خواهد داشت.
*
جوشانده گلهای آقطی سیاه را روی سوختگیها بگذارید و کمپرس کنید.
*
جوشانده برک این درخت آفت درختان و سبزیجات را از بین می‌برد.
*
اگر پوست حساس دارید برای شستن صورت یا پاک کردن آرایش از دم کرده آقطی سیاه استفاده کنید.
*
برای شادابی پوست صورت از بین بردن لکه‌ها و کک و مک می‌توان از ماسک زیر استفاده کرد. گلهای خشک شده آقطی سیاه را دم کنید و مقداری پودر باقلای خشک را در ظرفی بریزید سپس دم کرده آقطی سیاه را روی آن ریخته و خمیری تهیه کنید. این خمیر را به صورت ماسک روی صورت بگذارید و پس از یک ربع ساعت بجوشانید این ماسک را هر روزه روی پوست خود بگذارید تا صورت را جوان و شاداب کند.

طرز استفاده




*
جوشانده: مقدار 60 گرم پوست ساقه ، برگ و یا میوه این درختچه را در یک لیتر آب ریخته و بگذارید آهسته بجوشد تا حجم آن به نصف برسد. سپس آن را صاف کنید.

*
سرکه آقطی سیاه: 20 - 10 گرم برگهای خشک شده این درختچه را در یک لیتر سرکه ریخته و بگذارید تا مدت دو هفته بماند و هر روز آنرا بهم بزنید. پس از این مدت آنرا صاف کرده و در شیشه دربسته نگهداری کنید. مقدار مصرف این شراب سوپخوری و سه بار در روز است.

*
دم کرده آقطی سیاه: مقدر 100 گرم گل خشک شده این درختچه را در یک لیتر آبجوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. از این دم کرده می‌توانید برای شستشوی زخمها استفاده کنید.

*
شیره یا آب میوه: میوه‌های رسیده آقطی سیاه را فشار داده تا شیره آن خارج شود. مقدر مصرف این شیره یک قاشق چایخوری مخلوط در یک لیوان آب می‌باشد.

مضرات

استفاده زیاد از آقطی سیاه ممکن است باعث تهوع و همچنین ورم روده‌ها شود. آقطی سیاه سرد است و بنابراین افراد سرد مزاج حتما باید آن را با عسل بخورند.

+ نوشته شده توسط فرشادپیلسته در چهارشنبه 1387/02/18 و ساعت 19:48 | آرشیو نظرات

 

نام علمی : Cissus

نام فارسی :پیچ شهریار  ، پیچ کانگارو

چکیده :گیاهی بالا رونده وعلفی از خانواده ویتاسه و زادگاهش استرالیا است علاوه بر استفاده از آن به

عنوان گیاه آپارتمانی در سایبان ها، آلاچیق ، دیوار ها و پوشانیدن تنه درختان نیز مورد استفاده قرار می گیرد گیاهی بسیار زیبا برای سبد های آویزان  است .  گیاهی کم توقع ومناسب برای افراد مبتدی است این گیاه بیشتر در جایی که نیاز به گیاه خزنده است استفاده می شود .

تاریخچه مختصری از واریته های سیسوس ، تولید واستفاده آن در آمریکا:

اولین و بیشترین نوع رایج سیسوس (cissus rhombifia)است که تا سال 1975 که باغ "راپیس " افتتاح شد به مقدار کم تولید می شد از آن تاریخ به بعد تولید کنندگان به میزان تولید خود افزودند این سیسوس بالا رونده بوده ونیاز به قیم دارد.

:Ellen danica دومین واریته ای که وارد بازار شد گیاهی علاقه مند به نور کم که در نور کم به خوبی رشد می کندو تولید کننده های تجاری از فلوریدا تا کالیفرنیا این گیاه را به برنامه های تولیدی خودشان افزودند اوج فروش این گیاه زمانی بود که هتل بزرگ آناتولی  12 هزارگلدان از این گیاه را برای آذین بندی اتاق های میانی ، کنار و بالای آبشارها وبالکون ها خرید .

رقم بعدی سیسوس که معرفی شد "ماندی یاننا "نامیده می شد گیاهی بزرگتر با برگ هایی پرپشت و ساقه ای محکم که به آسانی بالا می رفت ودرمقابل سفیدک مقاوم بود.

گیاهشناسی :

گیاهی است بالارونده، پیچک ها ساده ومقابل برگ ها قرار گرفته اندبرگ ها بزرگ و دندانه دار ، سبز روشن وانبوه است . گل ها دو جنسی و به صورت چتری است که در مقابل برگ ها قرار گرفته است . میوه ها کروی وسته، اندازه میوه ها 0.3 تا 3 سانتیمترو رنگ آن آبی ،  قرمز ، زرشکی یا سیاه است.رنگ بذرها از بنفش تا سیاه وشکل آن بیضی ویا گلابی شکل است گل ها ومیوه های آن در فصل خردادو مرداد ظاهر می شود. بیشتر گونه های سیسوس دارای ساقه و ریشه توپر هستند .

خواص و استفاده دارویی : استفاده اصلی از آن برای ترمیم استخوان شکسته بوده و همچنین برای درمان بواسیر ، آسم ، سوء هاضمه، سرما خوردگی و کم کردن اشتها نیز استفاده می شود .

ازدیاد :گرفتن  قلمه ساقه در تابستان (قلمه بین چوبی وعلفی باشد (قلمه ها را در 21 تا 27 درجه سانتیگراد ریشه دار کنید خیلی از پرورش دهنده های تجاری از هورمون ریشه زایی جهت ریشه دهی قلمه ها استفاده می کننددر نتیجه کالوس تشکیل یافته قابل توجه بوده و ریشه ها از مناطق کالوس دار گسترش می یابند .

فاصله :  30* 30

مهمترین گونه هاوواریته ها:

(1Cissus antarctica (Kangaroo Treebine) 
(2Cissus hypoglauca 
(3Cissus quadrangularis (Veld grape) 
(4Cissus rhombifolia (Oak Leaf Ivy, Grape Ivy) 
(5Cissus striata 
(6Cissus trifoliata (Arizona Grape Ivy, Sorrelvine) 
(7Cissus tuberosa 
(8Cissus bainesii synonym of Cyphostemma bainesii (Gouty Vine) 
(9Cissus betaeformis synonym of Cyphostemma betiforme 
(10Cissus capensis synonym of Rhoicissus capensis (Evergreen Grape) 
(11Cissus currori synonym of Cyphostemma currori 
(12Cissus incisa synonym of Cissus trifoliata (Arizona Grape Ivy, Sorrelvine) 
(13Cissus quadrangula synonym of Cissus quadrangularis (Veld grape) 
(14Cissus voinieriana synonym of Tetrastigma voinierianum 

Kangaroo Treebine       Scientific Name: Cissus antarctica       Family: Vitaceae

گیاهشناسی :گیاهی است بالارونده با برگ های سرسبز، پرپشت  ، براق و چرمی نما

نور : سایه_ آفتاب. از نور مستقیم آفتاب محافظت شود.                مقاومت دربرابر سرما : سر ما را نمی تواند تحمل کند

Cissus hypoglauca                           Scientific Name: Cissus hypoglauca  
Synonym: Vitis hypoglauca             Family:
Vitaceae

نور : سایه_ آفتاب. از نور مستقیم آفتاب محافظت شود.              مقاومت در برابرسرما : سر ما را نمی تواند تحمل کند 
 
 

Veld grape      Scientific Name: Cissus quadrangularis L. 
Synonym: Cissus quadrangula, Vitis quadrangularis   Family:
Vitaceae

نور : سایه_ آفتاب. از نور مستقیم آفتاب محافظت شود.                     

استفاده: به عنوان گیاه خانگی از آن استفاده می شود.                                                             مقاومت در برابرسرما :   سر ما را نمی تواند تحمل کند.

اصل: آفریکا ، عربستان تا هندوستان                                           

مشخصات : ساقه توپر و دارای پیچک

نیاز آبیاری : آبیاری منظم ، فاصله بین دو آبیاری حتما خشک شود.

ازدیاد : با خوابانیدن به آسانی تکثیر می شود. 
 
 

Oak Leaf Ivy, Grape Ivy

Scientific Name: cissus rhombifolia

نور : سایه_ آفتاب. از نور مستقیم آفتاب محافظت شود.

تحمل به سرما : سر ما را نمی تواند تحمل کند.

اصل : آمریکای شمالی   (عکس شماره 2 )

مشخصات : ارتفاع گیاه تا 3.5 متر می باشد . عموما این گیاه در بیرون کشت می شود. 

Cissus striata     Scientific Name: Cissus striata     Family: Vitaceae               
Synonym: Ampelopsis sempervirens, Vitis striata

نور : سایه_ آفتاب. از نور مستقیم آفتاب محافظت شود.                مقاومت در برابرسرما : سر ما را نمی تواند تحمل کند.

Gouty Vine      Scientific Name: Cyphostemma bainesii 
Synonym: Cissus bainesii, Vitis bainesii                   Family:
Vitaceae

مقاومت در برابر سرما : تا منهای 3 درجه را تحمل می کندولی گیاهان جوان نیاز به مراقبت دارد .

آبیاری :در تابستان به آبیاری متوسطی نیاز دارد ودر زمستان آبیاری نشود یا خیلی کم آب داده شود.

اصل: شمال افریکا ، نامبیا       نور : سایه روشن 
 
 
 

Cyphostemma betiforme                            Scientific Name: Cyphostemma betiforme (Chiov.) K. Vollesen 
Synonym: Cyphostemma betiformis, Cissus betaeformis           Family:
Vitaceae

تحمل به سرما : کمتر از 2 درجه را تحمل نمی کند .           نور : کمی سایه                اصل: سومالیا، کنیا

Evergreen Grape                                                      Scientific Name: Rhoicissus capensis 
Synonym: Cissus capensis, Vitis capensis              Family:
Vitaceae

نور: سایه آفتاب                 اصل: شمال آفریقا

Cyphostemma currori                             Scientific Name: Cyphostemma currori (Hooker fil.) Descoings   
Synonym: Cyphostemma cramerana, Cissus currori                   Family:
Vitaceae 
 
 
 

مقاومت به سرما: کمتر از 2 درجه سانتیگراد را تحمل نمی کند

نور: نور کامل

اصل: شمال آفریقا ، نامبیا ، آنگولا

ارتفاع : تا ارتفاع 7.5 نیز دیده شده است .

توضیح : بزرگترین گونه این جنس میباشد. 

Arizona Grape Ivy, Sorrelvine                                                    Scientific Name: Cissus trifoliata (L.) L. 
Synonym: Sicyos trifoliata, Cissus incisa, Vitis trifoliate           Family:
Vitaceae

مقاومت در برابر سرما : سر ما را نمی تواند تحمل کند         نور: از نور مستقیم آفتاب در تابستان محافظت شود .(سایه _ آفتاب)

اصل: آمریکای شمالی ، مکزیک    آبیاری : به آب کمی نیاز دارد ابیاری باید به طور منظم صورت گیرد.               ازدیاد : قلمه 

نیازها:

نور: به نور فراوان نزدیک پنجره احتیاج دارد ولی از نور مستقیم آفتاب گریزان است ودر صورتی که در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار گیرد برگهایش حالت سوختگی پیدا می کنند ودر نور کم برگ ها درازتر می شوند .سطح های مختلف نور را تحمل می کند از خیلی کم تا خیلی زیاد (حداقل 75 فوت کندل ) علاقه مند به نور 1200 تا 2000 فوت کندل می باشد .

دما: بهترین رشد را در قسمت پر نور گلخانه دارد . در زمستان در درجه حرارت 15 ودر تابستان در 20 درجه سانتیگراد می شود اگر درجه حرارت از 20 درجه سانتیگراد بیشتر باشد غبار پاشی ضروری به نظر می رسد. دما و رطوبت خاک را به خوبی کنترل کنید

آبیاری : بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود بعد از اینکه سطح خاک تقریبا خشک شد آبیاری و سپس زهکشی کنید . هرگز خاک را پیوسته و مرتب مرطوب نگهداری نکنید چون در این صورت ریشه اش دچار پوسیدگیمی شود. در تابستان هفته یکبار ودر زمستان هر دو هفته یکبار آبیاری کنید .

رطوبت : در صورتی که در تابستان درجه حرارت از 20 درجه بالاتر رود غبار پاشی هر روزه وگرنه هفته ای یکبار کافی است .

کوددهی : جهت کود دهی از کود های مایع یا جامد محلول در اب مخصوص گیاهان زینتی هر دو هفته یکبار استفاده کنید میزان کود لا زم برای هر ماه 1.5 الی 2 کیلو نیتروژن به نسبت 2-1- 3 می باشد .در صورت نیاز به میکرو المنت ها 0.5 گرم در هر 90 سانتیمتر مربع به صورت محلولپاشی یا نواری استفاده کنید کوددهی 3 یا 4 بار در سال ( اوایل بهار ، اوایل تابستان ، اواخر تابستان ، پائیز ) اجازه دهید رنگ برگ شما را راهنمایی کند برگ های سبز تیره یعنی اینکه میزان کود خوب است در صورتی که رنگ زرد روشن در شاخ وبرگ های جدید مشاهده گردید دز توصیه شده را بالا ببرید.

خاک مناسب : در انواع خاک ها رشدمی کند ولی خاک لومی را ترجیح می دهد . زهکشی آن باید مناسب باشد( مخلوطی از خاک باغچه یا خاکبرگ قابل توصیه است ) پرلایت و calcined clay,Styrofoam غالبا توسط پرورش دهندهای تجاری استفاده میشود.   

تعویض گلدان : هنگامی که گیاه جوان ودر حال رشد است هر سال دو بار (در اواسط بهار و تا بستان ) احتیاج به تعویض گلدان دارد و در سال های بعد فقط به عوض نمودن خاک های سطحی گلدان با خاک نو و غنی اکتفا نمائید .انتخاب یک گلدان مناسب برای این گیاه خیلی مهم می باشد چونکه ریشه های سیسوس به زهکشی خوبی نیازمند است . برای فروش تجاری در گلدان هایی که قطردهانه آن ان 7 تا 25 سانتیمتر است گذاشته می شود و برای سبد های اویزان در گلدان هایی که اندازه آن 15 تا 56 سانتیمتر است گذاشته می شود . 

تمیز نمودن برگ ها : غبار پاشی برای تمیز نگهداشتن گیاه کافی است ودر صورت نیاز میتواند هر دو ماه یکبار از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کنید توجه کنید که استفاده مداوم آن برای برگ ها مضر است.

آفات :خوشبختانه تار عنکبوتی و شپشک آرد آلود بندرت به این گیاه حمله می کنند در صورت حمله میتوان به راحتی با آنها مبارزه کرد. کنه قرمز سبب زرد شدن برگ ها و همچنین تار عنکبوتی شدن پشت برگ ها می شود توجه داشته باشید که این گیاه به سم خیلی حساس است بنابراین برای مبارزه با این آفت از پنبه آغشته به سم استفاده نموده و به آرامی پشت برگ ها بکشید ، غبار پاشی نیز در کاهش این آفت موثر است.

شته موجب بدشکلی وچسبناک شدن برگ ها می شودجهت مبارزه با این آفت از حشره کش نفوذی هفتهای یکبار این گیاه را سمپاشی کنید. تریپس نیزگاهی به این گیاه حمله می کند.

بیمای های قارچی :

1)آنتراکنوز : قارچ عامل colletotrichum sp      2 )مرگ گیاهچه (بوته میری)   

(3سفیدک پودری : برای مبارزه می توانید از قارچ کش های توصیه شده علیه این بیماری استفاده کنید.

4)رایزوکتونیا                    5)پوسیدگی ریشه : درصورتی که در زمان آبیاری دقت شود دچار این عارضه نمی شود.

ناهنجاری های فزیولوژیک وعوامل نامساعد محیطی:     _کمبود مواد غذایی سبب کند شدن رشد گیاه ورنگ پریدگی برگ ها می شود.علاج : هر 15 روز یکبار محلول پاشی کنید.    _اگر لکه های قهوای روی برگها مشاهده شد دلیلش آبیاری بیش از اندازه است برای رفع آن اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود ،آبیاری راتنظیم کنید .      _سرد وخشک بودن هوا موجب سست شدن و ریختن برگ ها ودر نهایت ریخته شدن برگ ها می شود . گیاه را به محل گرمترمنتقل وآبیاری کنید    _در صورتی که نور آفتاب کامل نباشد فاصله بین برگ ها زیاد ورشد گیاه کم می شود .گیاه را به محل پرنورانتقال دهید      _در صورتی که درجه حرارت بالا باشد .برگ ها نازک ،چروک خورده وسقوط می نمایند .گیاه را به محل خنک تر وبا جریان هوای ملایم انتقال دهید .  _درصورتی که هوا خیلی سرد باشد رشد گیاه متوقف وبرگ های پائینی می ریزند.

M.A بازدید : 405 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)

 

 
اهداف هرس
کنترل بیماری شانکرباکتریایی ، لب شتری ، مونیلیا وغربالی

مدیریت باغات هسته دار
1-قبل ازکشت ویادر تابستان بعداز کشت حتمااززیرشکن استفاده نماییدوخاک منطقه بایدعمیق باشد. آبیاری بعداز کشت ضروری است
2- اسدیته خاک خنثی باشد نفوذپذیری وزهکش مناسب داشته باشد.
3-خاک موردنیاز2ماه قبل کشت تاعمق75سانتیمترکمپوست وسایرعناصرموردنیازطبق آزمون خاک داده شودونهال درچاله1متردر1.8متروباعمق 75سانتیمتر کاشته شود.
4- هرس بموقع شاخه های آفت زده وبیماردرتابستان بعدازبرداشت میوه ودرشرائط عدم بارش باران وهرس کلی سالانه دراواخر پاییز قبل از سرماویااواسط زمستان بعدازپایان سرما
5- رسیدگی ازلحاظ آبیاری علی الخصوص درسال اول وکوددهی بعدازبرداشت محصول
6-هرس زمستانه بهتراست وقتی سرماکمترشده وهوانسبتاگرم میشود(قبل ازتورم غنچه) انجام گیردو40درصدشاخه هابایدحذف شود. ویا2هفته قبل از وقوع یخبندان وسرما انجام شود
7-هرس تابستانه بهتراست فورا بعدبرداشت محصول انجام گیرد.
8-کنترل سوسکهای چوبخوار،پوستخوار،شپشکها،بیماریهاوعلفهای هرز
9-مدیریت سرمازدگی وبرنامه ریزی برای فرار از سرمازدگی
10- کوددهی مطابق آزمون خاک وبصورت چالکود
11- اجتناب از آبیاری غرقابی باغات واجتناب ازآبیاری بیش ازحدهمراه باکودهای ازته به میزان زیاد قبل ازبرداشت میوه
12-تهیه نهال سالم ازنهالستانهای دارای مجوزوعاری ازعوامل بیماریزا وضدعفونی نهال وادوات باغبانی

اهداف هرس
1-توسعه چارچوب قوی برای حمایت از میوه های بزرگ
2-ایجادتعادل بین سبزینه ومیوه تولیدی جهت رسیدن به میوه باکیفیت
3-گستردگی وارتفاع مناسب درخت جهت سهولت برداشت میوه
4-کانوپی مناسب درخت جهت نفوذ نوروسموم،هوادهی،سریع خشک شدن،رنگ گیری میوه وکاهش بیماریها
5-تحریک رشدجدیددربهارباحذف40درصد شاخه های درخت قبل بهار
6-حذف شاخه های پیر،خاکستری ،کم رشد وغیرمثمر
7- گذاشتن شاخه های یکساله قرمز45تا61سانتیمترجهت میوه دهی
8-حذف شاخه های شکسته ومریض(آلوده به شانکرو...)
9- حذف پاجوشها،شاخه های آویزان ونزدیک زمین وشاخه های نفوذ کننده به درون گیاه
10-شروع هرس ازاولین روز کاشت خواهدبود برای رسیدن به درختی باشاخه های قوی که عمرطولانی داشته باشد.
11- میوه وگل فقط درشاخه های دوساله درسال دوم تشکیل میشود.

مدیریت تلفیقی بیماری پوسیدگی قهوه ای مونیلیا
1- رعایت بهداشت زراعی
2-حذف میوهای باقیمانده بعدآخرین چین زیراباعث کاهش آلودگی دم میوه وسرشاخه وکاهش تعدادشانکرروی سرشاخه هامیشود.
3-مدفون نمودن میوه هاو سرشاخه های الوده زیرخاک وکمک به پوسیدن انها
4-مونیتورینگ وضعیت بیماری بابررسی شرایط جوی درزمان گلدهی وبررسی پتانسیل تولید آپوتس وامکان اشاعه بیماری واطلاع رسانی
5-هرس مناسب جهت بهبودهوادهی،افزایش نفوذنوروسریع خشک شدن تاج درخت
6-دقت درکوددهی وتعادل در میزان ازت،پتاس وسیلیس و... ودرنتیجه استحکام دیواره سلولی
7-اجتناب ازدپوی میوه وسرشاخه آلوده درحاشیه باغ وسوزاندن آنها
8-سمپاشی درصورت نیاز ودر شرایط مساعدجوی بارورال تی اس یاکاربندازیم یاتبوکونازول درزمان اوایل گلدهی و3هفته قبل چیدن مصادف بارنگدارشدن میوه ومبارزه با حشراتی که میوه رازخمی میکنند.
9-عدم کشت ارقام مختلف هلو در جوارهم زیرا ریسک الودگی به این بیماری درارقام دیررس بعلت اینوکلوم تولیدی درارقام زودرس بیشترمیشود.

مدیریت تلفیقی بیماری شانکرباکتریایی
1- استفاده از نهال سالم وحتی الامکان استفاده ارقام مقاوم
2-سمپاشی باسموم مسی درزمان تورم غنچه وقبل ظهورگل
3-سمپاشی دراواخرزمستان بااکسی کلرورمس قبل از شروع گلدهی ودرصورت شرائط ابرناکی ممتددربهار باسمومی مانند نوردوکس یا بردوفیکس میتوان سمپاشی را تکرار نمود.
4-استفاده از سموم انتی بیوتیک بعدازریزش گل درصورت امکان. البته بعلت امکان بروز مقاومت وهزینه زیاد از سموم انتی بیوتیک در شرائط مزرعه استفاده نمیشود.
5-سه هفته بعداز ریزش گل برای ایجاد لکه روی میوه زمان حساسی است لازم است سمپاشی با سموم فوق انجام گیرد.
6-سمپاشی پاییزه فوری بعد هرس انجام گیردتاامکان الودگی از محل زخمهای ایجادی کمتر شود.
7- بقایای هرس فوری از باغ جمع اوری ومنهدم شود.
8- هرس تابستانه حدود10سانتیمترپایینترازمحل الوده وسمپاشی فوری باغ باسموم مناسب میتواندجهت کنترل بیماری درسال بعدموثرباشد.
9- ضدعفونی ابزارهرس وسایر ادوات قبل از ورود به باغ

مدیریت تلفیقی لب شتری هلو
1-هرس مناسب وحذف شاخه های آلوده
2- سمپاشی با سموم مسی درپاییزقبل ازریزش کامل برگها بسیار ضروری است
3- سمپاشی با سموم مسی همزمان با تورم غنچه
4- درصورت بارندگی زیادبهتراست قبل ازظهورگل بااستفاده از کاپتان نیز سمپاشی صورت گیرد.
5- درصورت بروز بهارخنک وپرباران وشیوع بیماری بایدبا آبیاری ومصرف کودهای ازته وعناصرریزمغذی شرایط تحریک رشد گیاه وظهوربرگهای جدید رافراهم نمودوازسمپاشی بی رویه بعدازظهوربیماری اجتناب نمود.کم کردن میوه وسرشاخه های خیلی الوده موثرمیباشد.

درمورد بیماری غربالی ناشی از قارچ ضمن مبارزه پاییزه دربهار درصورت وقوع بیماری لازم بعداز تشکیل میوه نسبت به سمپاشی با کاپتان یا رورال تی اس اقدام نمود وهر 14روز تکرارنمود.
البته بیماری باکتریایی نیز غربالی شدن برگ ومیوه میشود.
درمورد افات باغات مبارزه زراعی وهرس مناسب وتقویت درختان مانع از توسعه آفات میشود
دردرختان جوان تا2سال بهتراست باسرشاخه خوارهلو حتما مبارزه شود
درمورد سوسکهای چوبخوار وپوستخوار تقویت درختان موثرتراست.
سایرافات اهمیت کمتری دارند ولی بامونیتورینگ وبررسی افات منطقه درچندسال گذشته میتوان به اهمیت هرکدام پی برد واقدام مقتضی را توصیه نمود
M.A بازدید : 494 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)


- تولید گیاهان مقاوم به آفات؛

- استفاده از تکنیک‌های زراعی؛

- تکنیک رهاسازی نرهای عقیم؛

- استفاده از تله‌های فرمونی.

 علاوه بر این 4 روش در مبارزه با آفات روش‌های دیگری وجود دارد که خیلی به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

سایر روش‌های کنترل آفات

- استفاده از ترکیبات شیمیایی دور کننده (Repelents)؛

- استفاده از مواد ضد تغذیه (Antifeedants)؛

- استفاده از عقیم‌کننده‌های شیمیایی (Chemostrilants)؛

- استفاده از تله‌های نوری؛

- استفاده از تله‌های چسبناک.

در اینجا در مورد تعدادی از مهم‌ترین روش‌ها بصورت فشرده مطالبی ارائه می‌شود.

 * تولید گیاهان مقاوم 

یکی از روش‌های جالب توجه در مبارزه با آفات تولید گیاهان مقاوم است. اصول اساسی این روش دگرگونی مصنوعی گونه‌های گیاهی به روش ژنتیکی است به نحوی که گیاه تولید شده میزبان مناسبی برای آفت نباشد. این تغییرات می‌تواند به دو روش فیزیکی و شیمیایی باشد.

 تغییرات فیزیکی عمدتاً تغییراتی در ظاهر و بافت گیاه است. بعنوان مثال گیاهانی که با بافت سخت تولید می‌شوند در مبارزه با آفات مناسب‌ترند. هم‌چنین گیاهانی که سطح برگ آن‌ها از کرک بیشتری برخوردار است.

قابل توجه است که هر یک از این روش‌ها ممکن است فقط در مبارزه با یک آفت مفید باشد و در مبارزه با گونه دیگر نقش منفی ایفا کند. لذا در مبارزه با آفات کلاً به مجموع آفاتی که بر روی یک گونه گیاهی فعالیت می‌کنند، توجه داشته باشید.

 تغییرات شیمیایی در برگیرنده تغییر در مواد شیمیایی موجود در گیاهان است، که بصورت‌های مختلفی در کنترل آفات نقش دارد.

۱)آنتی‌زنوز(Antixenosis) : مکانیزم شیمیایی و فیزیکی که باعث دفع حشرات و ممانعت از استقرار آن‌ها روی گیاه می‌شود.

۲)آنتی‌بیوز(Antibiosis) : مکانیزمی که باعث اثرات معکوسی روی ویژگی‌های بیولوژیک آفت می‌شود.

 ۳) تحمل (Tolerance) : مکانیزمی که باعث افزایش تحمل گیاه در مقابل حمله آفت می‌شود.

در تولید گیاهان مقاوم، وجود ارتباط تنگاتنگ بین متخصصین ژنتیک گیاهی و متخصصین حشره‌شناسی مهم است. این دو گروه از متخصصین الزاماً باید در تولید گیاهان مقاوم با هم همکاری داشته باشند.

 تولید هر واریته یا هر گیاه مقاوم به آفت، حداقل حدود 10 تا 15 سال طول می‌کشد. مزیت عمده استفاده از گیاهان مقاوم اینست که این روش با سایر روش‌های مبارزه با آفات سازگار است. بعنوان مثال حشراتی که در روی گیاهان مقاوم به آفات تغذیه می‌کنند عموماً در مقابل شرایط محیطی حساس‌تر و ضعیف‌ترند و سریع‌تر از بین می‌روند. هم‌چنین گیاهان مقاوم به آفات می‌توانند کارآیی دشمنان طبیعی را افزایش دهند.

 بعنوان مثال گیاه تولید شده با میزان کرک کمتر در سطح برگ، باعث افزایش کارآیی بعدی از پارازیتوئیدها می‌شود. تاکنون گیاهان مقاوم برای بیشتر از صد گونه گیاهی تولید شده‌اند.

 آیا تولید گیاهان مقاوم می‌تواند بعنوان یک نوع کنترل بیولوژیک باشد؟

تولید گیاه مقاوم اگر صرفاً بر روی جمعیت آفت تاثیر بگذارد کنترل بیولوژیک نیست، در حالیکه اگر باعث افزایش کارآیی دشمنان طبیعی باشد نوعی کنترل بیولوژیک محسوب می‌شود.

 * استفاده از تکنیک‌های زراعی 

از دیگر روش‌های مبارزه با آفات می‌توان به روش‌های زارعی اشاره کرد. کنترل زراعی آفات در برگیرنده تغییرات اَگروتکنیکی به منظور کاهش تولید مثل و بقای آفت است. روش‌های زراعی از قدیمی‌ترین روش‌هایی هستند که توسط بشر در کنترل آفات مورد استفاده قرار گرفتند.

 کنترل زراعی آفات

- تغییر در زمان کاشت و برداشت؛

- شخم زدن؛

- تغییر فواصل کشت؛

- آبیاری؛

- تناوب زراعی؛

- کاشت گیاهان تله.

 زمان کاشت در مورد بعضی از محصولات در کنترل آفات نقش مهمی دارد. به عنوان مثال با کشت گیاه در زمان نبود آفت (زودتر یا دیرتر از زمان کشت معمول) گیاه از خسارت آفت فرار داده می‌شود. 

در تناوب زراعی گیاهی که بعنوان گیاه دوم کاشته می‌شود، نباید در ارتباط سیستماتیک بوتانیکی با گیاه اول باشد. در واقع اگر آفات گیاه اول با آفات گیاه دوم متفاوت باشد می‌توان در بیولوژی آفات ایجاد اختلال کرد و جمعیت آن‌ها را کاهش داد.

 * تکنیک رهاسازی نرهای عقیم

در این روش با تکثیر جمعیت انبوهی از حشرات نر و قرار دادن آن‌ها تحت تاثیر مواد رادیواکتیو و رهاسازی آن‌ها در طبیعت در تولید مثل آن‌ها اختلال ایجاد می‌شود. این یک روش دیگر مبارزه با آفات است. یکی از تکنیک‌های بسیار جالب که حداقل در مورد 10 گونه از آفات توصیه شده است. در این روش بطور خلاصه، نرها را در اَنسکتاریوم یا محیط پرورش حشرات با جمعیت‌های بسیار انبوه تولید می‌کنند، سپس آن‌ها را تحت تاثیر مواد رادیواکتیو مثل کبالت قرار می‌دهند، این عمل باعث بوجود آمدن اختلالات ژنتیکی در اسپرم حشرات نر می‌شود. بعد از رهاسازی حشرات نر در طبیعت، با حشرات ماده آزاد جفت‌گیری می‌کنند. اما تخم‌های تولید شده توسط ماده‌ها عموماً تفریغ نمی‌شود و از آن نِتاجی بوجود نمی‌آید.

M.A بازدید : 488 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)

شته
phylloxera
filoksera

حشرات این خانواده که با خرطوم خود از شیره گیاهی تغذیه می کنند ، دارای تعداد زیادی از گونه ها و از آفات مهم و درجه اول گیاهان صنعتی ، زینتی ، باغبانی ، سبزیکاری ، جنگلی و غیره بوده و از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار میباشند .
شته ها علاوه بر تغذیه از شیره گیاهی در انتقال بیماریهای ویروسی نقش مهمی ایفا می کنند .
عده ای از شته ها باعث پیچیدگی برگ و یا تغییر شکل شاخه ها گردیده و برخی بر روی قسمتهای گیاهان میزبان تشکیل گالهای گوناگونی را می دهند .
شته ها حشرات کوچک کُرَوی ، پهن و یا بیضی شکل هستند ، طول بدن آنها از نیم میلیمتر تا هشت میلیمتر متغیر و اغلب اوقات بین ۲ تا ۴ میلیمتر می باشد .
رنگ آنها بسیار متنوع و اغلب دارای رنگهای زرد ، سبز ، قرمز ، سیاه و یا خاکستری هستند .
بدن آنها نرم و پوشیده از موهای ریز با اندازه های متفاوت میباشد .
در شته ها سر دارای یک جفت شاخک که طول آن متغیر است وجود دارد .
شته ها دارای سه جفت پا هستند و پاهای عقبی معمولا بلند تر از سایر پاها می باشد .
شته ها به دو شکل بدون بال و یا بالدار میباشند .
در نزد اغلب گونه ها شکم حشره به دم کوتاهی ختم می شود .
ضمنا در طرفین و پشت حلقه ششم شکم زائده ای با شکل و اندازه متفاوت وجود دارد .
شکل و اندازه این زائده ، شاخکها ، دُم و تزئینات آنها از نظر تشخیص گونه ها اهمیت زیادی دارند .
شته ها معمولا دارای ترشحات شیرین و چسبناکی بنام ( عَسَلَک ) میباشند که باعث جلب مورچه ها گَشته و حتی مورچه ها با شاخکهای خود آنها را تحریک به ترشح شیره نموده و از آن تغذیه می کنند .
بعضی از مورچه ها برای یک کُلُنی از شته ها لانه ساخته و آنها را محبوس می کنند و یا آنها را به مکانهای دیگر مخصوصا روی ریشه گیاهان منتقل می کنند .
در حقیقت مورچه ها استثمارکننده شته ها هستند .
بدین جهت شته ها را گاو شیری مورچه ها نامیده اند .
در عوض مورچه ها اغلب اوقات شته ها را از حمله و گزند دشمنانشان مصون می دارند .
زندگی شته ها بسیار پیچیده است در قسمتی از زندگی خود بطریق بِکرزائی تکثیر پیدا کرده و سپس بعد از پیدایش افراد نر و ماده و آمیزش بین آنها نسل های متعددو متوالی ایجاد کرده و در پائیز ماده های جنسی تخمهای زمستانه می گذارند .
زادآوری در شته ها بسیار زیاد میباشد ، بطوریکه تعداد نسل آنها گاهی در سال در مناطق مناسب به ۲۰ نسل می رسد .
چند تائی شته کافی است تا در اندک زمان باغ یا گلزاری را آلوده نماید .
عده ای از شته ها زندگی خود را بر روی یک گیاه بپایان می رسانند ( یک میزبانه ) در حالیکه عده ای دیگر قسمتی از زندگی خود را روی یک گیاه و قسمت دیگر را روی گیاه دیگری می ذرانند ( دومیزبانه ).
شرایط آبر و هوائی فصل بهار ، زادآوری این حشرات را بسیار تسریع می کند .
در مورد شته های دو میزبانه اگر بتارانهای بهاری موقعی ببارد که حد اکثر افراد بالدار باشند ، تعداد زیادی از آنها را نابود می کند .
در حالیکه بر روی افراد بی بال و لاروها تاثیری ندارد .
جمعیت شته های یک میزبانه در اوائل بهار بسیار زیاد می باشند ولی بتدریج در هنگام تابستان تعداد آنها در نتیجه عوامل کنترل کننده مانند کفشدوزکها ، مگسها ، رنبورهای شته خوار ، قارچهای شته کُش ، و همچنین بعلت کمی رطوبت از بین رفته و سپس در اوائل پائیز شروع بازدیاد می کنند .
کثرت جمعیت و در نتیجه زیان شته ها به عوامل بسیار زیاد از قبیل شرایط آب و هوائی ، رطوبت ، حرارت ، مقدار و شدت نور ، عمل پارازیت ها و شکاری ها، بستگی دارد .

بعنوان مثال زندگی دو نوع شته در زیر شرح داده می شود :
۱ – شته سبز هلو – Myzus persicae :
طول حشره بالغ بی بال ۵/۱ تا ۲ میلیمتر و رنگ آن سبز ِزَرد و یا زرد می باشد .
بدن بیضی شکل و زائده آن نسبتا طویل است .
بیولوژی – تخمها در قاعده جوانه های هلو ، شلیل ، بندرت در زرد آلو گذاشته می شود .
در اواسط فروردین بسته به شرایط آب و هوائی ، تخمها باز شده و حشرات بطرف برگها می روند و سپس اواسط اردیبهشت حشرات هر کدام بطور متوسط ۴۰ تا ۵۰ نوزاد بدون بال تولید می کنند که بنوبه خود حشرات بی بال و یا بالدار می زایند .
در نسل سوم ، تقریبا تمام حشرات بالدار می باشند و بتدریج در اواسط خرداد تقریبا حشره ای بر روی درخت هلو باقی نمانده و تمام آنها بر روی میزبان دوم که بسیار گوناگون و از خانواده های مختلف گیاهی میباشند مانند: چغندر ، اسفناج ، تنباکو ، سیب زمینی ، کوکب ، کلم و غیره مهاجرت می کنند و نوزادان خود را در روی آنها می گذارند و این نوزادان درطول فصل تابستان نسلهای متوالی را تشکیل میدهند .
گزش شته ها برروی برگهای هلو وسپس برروی برگهای میزبان ثانوی باعث پیچیدگی برگها میشود.
شته ها در روی سطح زیرین برگها قرار گرفته و بدین طریق مبارزه با آنها بسیار مشکل می شود .
در تابستان و در ماههای تیر، مرداد و شهریور شته ها در روی میزبانهای ثانوی زادآوری کرده و فعالیت آنها باعث ایجاد زردی ، پومردگی ، تغییر شکل برگها می گردند .
و در بعضی از موارد باعث انتقال بیماریهای ویروسی می گردند .
درشهریورماه تا اواخرماه حشرات جنسی بالدار بسوی میزبان اولیه ( درخت هلو ) مهاجرت مینمایند.
هر شته به تعداد پنج تا ده تخم منفردا بر روی شاخه های جوان و جوانه ها می گذارند و تخمها تا بهار سال آینده باقی خواهند ماند .

 

۲ – شته گل سُرخ – Metopolophium dirhodum :
طول حشره بالغ بی بال این شته در حدود ۸/۲ تا ۴/۳ میلیمتر و رنگ آن سبز مایل به قهوه ای با زائده و پاهای سیاه رنگ می باشد .
در ابتدای بهار تخم این شته ها که از سال قبل بر روی درخت گذاشته شده بتدریج شروع به باز شدن کرده و در نتیجه زادآوری شته ها سطح زیرین برگها و ساقه های گل دهنده ( گل سُرخ و نسترن ) مملو از این شته ها میشود .در مکانهائی که حمله این شته مقارن با سفیدک گل سُرخ باشد می توان با مخلوط کردن دو سم قارچ کُش و حشره کُش فقط یکبار مبارزه نمود .
باید توجه داشت که دو سم مصرفی قابلیت اختلاط با یکدیگر را داشته باشند .

 

مبارزه :
مبارزه با شته ها زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که بمحض ظهور اولین کُلُنی های شته آغاز گردد .
بعلاوه در این زمان هنوز تعداد پارازیتها و شکاری ها زیاد نبوده و سمپاشی زیان زیادی به آنها وارد نمی کند .مبارزه با شته در محیط های بسته آپارتمان نسبتا ساده بوده و با چند بار استفاده از حشره کُش های معمولی که برای مبارزه با مگس از آنها استفاده میشود از بین میرود .
اما در محیط باز دفع شته بسیار مشکل است .
سمومی که در مبارزه علیه شته ها بکار برده می شود ، اغلب سموم فسفره میباشند که خاصیت تماسی دارند مانند : مالاتیون ، گوزاتیون ، دیازینون و سوپر اسید ، که بر حسب ماده موثر آنها از یک تا یک و نیم گرم در یک لیتر آب مصرف میشوند .
سموم نفوذی موسوم به سیستمیک مانند : فسامیدون ، متاسیتوکس و سموم مشابه که دارای خاصیت نفوذی میباشند برتری چشم گیری به سموم تماسی شته کُش دارند .
زیرا علاوه بر اینکه شته ها در سطح زیرین برگها و مکانهای دیگری از گیاه که سم مستقیما به آنها نمی رسد را از بین میبرد ، بلکه به پارازیت ها و شکاری های مفید آنها نیز صدمه زیادی وارد نمی آورد .
و نیز علیه کَنِه های گیاهی موثر می باشد و دوام آنها برحسب رشد گیاه و نوع سم بین ۱۰ تا ۲۰ روز طول می کشد . برای اینکه مقدار ماده موثر بیشتری داخل گیاه شود ، لازم است که سمپاشی زمانی که برگها باندازه کافی رشد کرده باشند انجام گیرد .
بنابراین باید این سموم را دیر تر از سموم شته کُش تماسی مصرف نمود .

برگرفته از کتاب : پرورش گلها و گیاهان زینتی

M.A بازدید : 667 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)

انواع پیوند در درختان

 

پیوند از نظر فیزیولوژیکی و بیولوژی
پیوند زدن که در حقیقت عبارت از زخم کردن و قطع مقدار زیادی از شاخ و برگ گیاه و بعداً مجبور کردن دو نبات مختلف به زندگانی با یکدیگر است، تغییرات فیزیولوژیکی و بیولوژیکی مخصوصی در گیاه پیوندی جدید به وجود می آورد.

جوش خوردن پیوندک و پایه

برای اینکه فسمت های مختلف دو گیاه بتواند با یکدیگر زندگانی کرده و تولید نهال جدید کند و بهره کافی دهد باید اتصال این دو قسمت با یکدیگر کامل باشد یعنی باهم جوش خورده یکی شود.این موضوع ممکن نیست مگر آنکه پایه و پیوندک با یکدیگر نمو نموده و سلولهای محل اتصال با یکدیگر شروع به فعالیت کرده نسج جوانی به وجود آورد.برای حصول این مقصود، باید دو طبقه مولده پایه و پیوندک با یکدیگر منطبق شده به یکدیگر بچسبند یعنی هیچ قسم مانع از مایع یا جامد و یا بخار بین آنها قرار نگیرد.

در نباتات علفی تقریباً تمام سلولهای پایه و پیوندک نمو کرده یک نوع سنجش پارانشیمی تولید می کند که فضای بین پایه و پیوندک را پر می نماید.در نباتات خشبی این عمل تقریباً فقط بوسیله سلولهای طبقه مولده انجام می گیرد.پس از آنکه فضای بین پایه و پیوند به وسیله این نسج پر شد یک طبقه از سلولهای آن تبدیل به طبقه مولده شده و شبیه پلی رابط بین طبقه مولده پایه و این طبقه در پیوندک می شود که من بعد مانند کامبیوم معمولی درخت در داخل تولید آوندهای چوبی نموده و در خارج تشکیل آوندهای آبکشی می دهدو بدین ترتیب اتصال و یکسره شدن آوندها از پایه به پیوند عملی می شود.

در نباتات دو لپه اگر مانع تجانس پایه و پیوندک در بین نباشد جوش خوردن دو قسمت درخت پیوندی حتمی است ولی در نباتات یک لپه این امر غیر ممکن است و اگر هم پایه با پیوندک جوش بخورد دوام آن حداکثر یک سال خواهد بود.( بنا بر تجربیات شوبرت در کتاب مولیش) علت عدم موفقیت درپیوند کردن نباتات یک لپه مانند درخت خرما ، فقدان ساختمان ثانوی و عدم وجود طبقه مولده متصل به هم می باشد.

قرابت پیوندک با پایه

جوش خوردن پایه و پیوندک تابع دقت در عمل قرار دادن پیوندک روی پایه می باشد ، یعنی دو طبقه مولده باید حتماً با یکدیگر تماس حاصل کنند ولی برای منظور مورد بحث یعنی جوش خوردن دو قسمت با یکدیگر این شرط کافی نیست زیرا علاوه بر لزوم تطبیق دو طبقه مولده طبیعت دو گیاه مورد عمل نیز باید با یکدیگر وفق دهد و یا به عبارت دیگر تجانس و قرابتی نیز بین انها برقرار باشد.تا عمر درخت پیوندی زیاد شده و بهره کافی دهد.در پاره ای از نباتات مشاهده می شود که دو نوع گیاه مختلف مانند درخت گلابی و درخت به کاملاً با یکدیگر جوش خورده تولید درختی پر بهره و نسبتاً قوی می نماید.در بعضی از درختان دیگر حتی افراد یک جنس را که ژانر می نامند نمی توان با یکدیگر پیوند نمود مثلاً سیب و گلابی که هر دو از یک جنس ولی جور مختلف می باشند اغلب با یکدیگر جوش نمی خورند و اگر هم اتفاقاً پایه .و پیوندک با یکدیگر جوش خورد عمر درخت پیوندی خیلی کوتاه می باشد و از نظر اقتصادی کم بهره خواهد بود.این قرابت و تجانس که امری است طبیعی گاهی به اندازه کار پیوند زدن را مشک می کند که پاره ای از درخت های سیب را نمی توان با یکدیگر پیوند نمود.مثلاً درخت سیبی که دارای چوب نرم است و درخت سیبی که چوب آن سخت می باشد با یکدیگر قابل پیوند نیست.

موضوع تجانس بین پایه و پیوند که از مسائل مهم پیوند زدن و یکی از شرایط لازم موفقیت در عمل پیوند می باشد کاملاً تجربی است .یعنی فقط عمل و ازمایش نشان می دهد که چه نوع گیاهی یانبات دیگر قابل پیوند کردن است.

در قاعده عمومی و بطور کلی می توان گفت که گونه های مختلف یک جنس با یکدیگر قابل پیوند کردن می باشد.موفقیت در پیوند دو جنس مختلف مشکل و به طور استثناء حاصل می شود ودر چنین مواقع درخت پیوندی ضعیف و یا کم عمر است و پیوند افراد و خانواده مختلف با یکدیگر غیر ممکن است.

اثر متقابل پیوندک و پایه روی یکدیگر و نتایج آن

عده ای از دانشمندان ( من جمله مولیش) معتقد هستند که پایه و پیوندک در یکدیگر تاثیر ندارند زیرا هیچ یک از تغییرات حاصله ارثی نیست و با بذر قابل تکثیر و تولید مجدد نمی باشد.دسته ای دیگر مانند دانیل و بوف عقیده دارند که تاثیر متقابل دو قسمتی که با یکدیگر زندگانی می کنند زیاد است و این تغییرات ارثی می باشد و حتی ممکن است منجر به ایجاد گونه جدیدی بشود مانند بذری که از پیوند کلم معمولی روی ریشه شلغم به دست می آید.

1- در پاره ای از درختان رنگ میوه و یا رنگ برگ و گل در اثر انتخاب پیوند مناسب تغییر می کند مثلاً اگر یک گوجه فرنگی را که دارای برگهای قرمز رنگ است روی گوجه آمریکایی پیوند کنند رنگ برگ آن تیره تر می شود تا آنکه همان گونه را روی گوجه معمولی پیوند بزنند.

2- نتیجه دیگر اثر متقابل پایه و پیوندک مقاومت بیشتر درخت پیوندی به بیماریها و سرمای زیاد می باشد.

3- یکی دیگر از تاثیرات پیوند کردن درختی کم شدن عمر بعضی از درختان پیوندی است.هر گاه پسته معمولی را روی درختی از گونه خود و یا از گونه آتلانتیکا پیوند کنند درخت پیوندی در حدود دویست سال عمر می کند ولی درخت پسته ای که در آن پیوندک پسته معمولی و پایه درخت بنه با چاتلانقوش باشد بیش از 60 یال عمر نمی کند

فواید پیوند

در گیاهانی که نمی توان آنها را با قلمه و یا پا جوش ازدیاد نمود برای حفظ مشخصات خارجی و داخلی یعنی ژنتیکی پایه مادری از پیوند استفاده می نماید به عبارت دیگر پیوند کردن تغییری در خواص ظاهری و یا باطنی پیوندک نمی دهد.

2- درختان کهن که به علتی قسمت هوایی ان از بین رفته و یا فرسوده شده باشد ولی ریشه آن قوی و فعال است می توان ان درخت را به وسیله پیوند جوان کرد و این عمل را نسبت به نوع درخت تا حداکثر 5 مرتبه تکرار نمود.

3- در درختان ضعیف که مقدار ریشه در آنها کم بوده و یا طبیعاتاً قادر به جذب شیره خام به اندازه کافی نمی باشند با پیوند کردن شاخه ریشه داری به تنه ان جبران کمبود شیره خام را نموده قسمت هوایی چنین درختی قوی می گردد.این کاملاً کاملا شبیه به تزریق خون در بدن بیماری است که مقدار زیادی از خون خود را از دست داده باشد با این تفاوت که نزد انسان پس از یک یا چند مرتبه تزریق کمبود خون تامین شده و تکرار عمل لازم نیست ولی در درختان این تزریق شیره خام اضافی باید همیشگی باشد و به این جهت است که با پیوند کردن پایه ریشه داری که در نزدیکی درخت مورد عمل کاشته شده برای همیشه منبع شیره خامی در دسترس آن قرار می دهند.

4- اغلب اتفاق می افتد که در زمستان جانوران جونده مانند خرگوش به باغ آمده پوست درختان را می جوند و از این را ه اغلب باعث خشک شدن درخت می گردند.برای نجات درخت از مرگ حتمی کافی است دو سر شاخه جوان را در بالا و زیر خم حاصله از دندان جانور به طوری که بعداً شرح خواهیم داد پیوند کنند.

پس از دو یا سه سال شاخه های جوان پیوند شده قوی گردیده و علاوه بر رساندن مقدار کافی شیره خام به درخت وزن قسمت هوایی آن را نیز تحمل نموده تاج درختبر جا می ماند و در این موقع اگر شدت آسیب زیاد باشد به حدی که نتوان باقی مانده تنه زخمی درخت را یعنی قسمتس که بین دو محل پیوند قرار گرفته نگاه داشت آن را قطع می کنند و درخت به جای یک تنه دارای چهار پایه خواهد شد.

5- هر گاه درختی در محل معینی نتواند به وسیله ریشه خود تهیه مواد غذایی کند از پیوند استفاده نموده درخت مطلوب را روی پایه دیگری که قرابت و تجانس با درخت مورد بحث داشته باشد پیوند می نمایند مانند بادام که در اراضی مرطوب نمی توانند زندگانی کنند و یا رازقی در خاکهای آهکی در این صورت بادام را روی گوجه و رازقی را روی یاس معمولی که قادربه زندگانی در خاک آهکی می باشد پیوند می کنند.

6- در درختانی که روی ریشه خود ضعیف و یا زیادتر از حد معمول و لازم قوی می شوندباغبان با پیوند نمودن این نوع درختان روی پایه مناسب دیگر قدرت و یا ضعف قسمت هوایی درخت مورد عمل را بنابر میل خود تغییر می دهد.مانند پیوند درخت گلابی روی پایه به.درخت به طبیعتاً کوتاه و تقریباً درختچه است و ریشه آن نیز کم و سطحی می باشد.پیوند درخت گلابی روی درخت به از این ضعف و کمی ریشه استفاده نموده کوتاه و کم رشد می شود ولی در عوض دارای میوه شیرین تر و کمی مرغوب تر می گردد.

7- در پاره ای از درختان مانندپسته گل نر و ماده از یکدیگر مجزا و روی دو درخت جدا قرار دارد به نحوی که اگر تمام درختان پسته در باغی به تنهایی از درخت نر یا ماده تشکیل شده باشند آن باغ هیچگاه بهره نخواهد داد.و لازم است حتماً هر دو نوع درخت را نزدیک یکدیگر کاشت.معمولاً در بدر تاسیس باغ پسته برای هر 9 عدد درخت پسته ماده یک درخت نر به منظور تامین مقدار لازم پلن یا گرده برای تلقیح می کارند ولی در اغلب باغات کهنه مانند باغات پسته دامغان مشاهده می شود که تمام درختان باغ از نوع ماده می باشندو مقدار حصول باغ پسته بسته به وزش باد یا وجود یک درخت یا چند درخت نر در باغات مجاور می باشد و بنابراین اولاً درختان هر سال میوه نمی دهندو یا اگر میوه دار شوند، مقدار آن سیار کم می باشد.برای رفع این عیب و اصلاح باغ کهنه باید از پیوند استفاده نمود.به این طریق که روی پاره ای از درختان ماده که به فاسله منظمی از یکدیگر قرار دارند یک شاخه را باجوانه درخت نر پیوند می نمایند تا هر سال مقدار کافی گرده برای بارور کردن گلهای ماده موجود باشد و بهره برداری از باغ هر سال منظم و مرتب گردد.

8- معمولاً گیاهانی که از بذر یا هر وسیله غیر تناسلی به غیر از پیوند به وجود می آیند پس از مدتی زندگانی و رسیدن به حد بلوغ که بطور متوسط 6تا 7 سال به طول می انجامد شروع به میوه دادن و یا گل کردن می نماید.در صورتی که اگر همین درختان بوسیله پیوند زیاد شوند پس از مدت کوتاهی که حداکثر از 2تا3 و یا 4 سال تجاوز نمی کند شروع به گل کردن و میوه دادن می نماید. بنابراین یکی دیگر از فواید پیوند تسریع در بهره برداری می باشد.

9- در آزمایشگاه ها مخصوصاً در مورد اصلاح میوه و یا ایجاد انواع جدید بوسیله دو رگ گیری لازم است که قبلاً نوع میوه حاصله مورد آزمایش قرار گیرد و کاشتن بذر همیشه حصول مقصود را به تاخیر می اندازد در صورتی که پیوند دوره آزمایش را کوتاه می کند.
10- در پاره ای درختان پیوند قدرت بار دادن درخت پیوندی را زیاد می کند.

11- معمولاً تکثیر مکرر گیاهی در مدت طولانی با تقسیم ریشه یا بذر خالص نیکو و جلب توجه گیاه را از بین برده و محصول نامرغوبی جایگزین میوه یا گل مرغوب آن می گردد و این خاصیت در اصطلاح علمی انحطاط یا دژنرسانس نام دارد .مثلاً گل کوب را هر گاه به وسیله تقسیم غده ریشه ازدیاد نمایند پس از مدتی گلها کوچک و نامرغوب می شود.برای جلوگیری از انحطاط و یا اقلاً به تاخیر انداختن آن می توان از قلمه و یا پیوند استفاده نمود.

12- بعضی از درختان تولید پاجوش فراوان می کنند. پاجوش زیاد باعث ضعف درخت می شود و قطع و بر طرف کردن آنها نیز دشوار و مستلزم مراقبت دائمی و هزینه می باشد.مانند انواع یاس درختی و پاره ای از گل های سرخ و نسترن برای رفع این زحمت اغلب گل یا میوه مطلوب را روی پایه ای که طبیعتاً پاجوش نمی دهد پیوند می نمایند.

13- اغلب مشاهده می شود که درختی با دارا بودن تمام شرایط لازم برای میوه دادن مانند سن بلوغ قدرت کافی و عدم شاخ و برگ زیاد معهذا میوه نمی دهد.علت این امر هنوز کاملا روشن نیست ولی تجربه نشان داده است که هر گاه چند جوانه گل از درخت همجنس روی یکی از شاخه های آن پیوند کنند درخت مورد عمل در سالهای بعد مرتباً میوه خواهد داد.

فصل پیوند

بنابر آنچه بیان شد موقع پیوند زدن زمانی است که گیاه در دوره فعالیت یعنی شیره نباتی در جریان باشد.بنابراین از نظر علمی در هر موقع از ستال به استثنای موقعی که گیاه در دوره استراحت به سر می برد و شیره نباتی راکد گردیده می توان عمل پیوند را انجام داد.

این نظریه در عمل به اشکالاتی بر می خورد که عملا موقع پیوند زدن را محدود می کند.

1- مقدار زیاد شیره نباتی مانع ایجاد تماس بین پیوندک و پایه در ناحیه طبقه مولده و جوش خوردن آنها با یکدیگر می شود و به اصطلاح باغبانان پیوندک در شیره نباتی مایع مانع ایجاد تماس بین پیوندک و پایه در ناحیه طبقه مولده و جوش خوردن آنها با یکدیگر می شود و به اصطلاح باغبانان پیوندک در شیره نباتی خفه می گردد.

2- حرارت زیاد باعث تبخیر فوق العاده پیوندک شده و قبل از آنکه سلولهای طبقه مولده یکی شوند و شیره نباتی کافی به پیوندک برسد، گرما پیوندک را خشک نموده از بین می برد.

3- سرمای زمستان و یخبندان و بطور کلی حرارت کمتر از 10 درجه در هوای اطراف پیوندک نیز مانع فعالیت سلولهای نامبرده گردیده جوش خوردن پیوند را غیر ممکن می سازد.

بنابر آنچه گفته شد عملاً در دو فصل بطور حتم می توان گیاهان را پیوند کرد .یکی در فصل بهارپس از بیدار شدن پایه و قبل از انکه شدت جریان شیره نباتی زیاد شود و یا انکه سرمای اول بهار مانع فعالیت سلولهای قسمت هوایی گیاه گردد و دیگری در اواخر تابستان و یا ائایل پائیز (بنا بر نوع درخت ) که جریان شیره نباتی تا اندازه ای کند شده و سرمای زمستان هنوز فرا نرسیده است.بدیهی است که هر گاه ممکن شود با وسایل مناسبی از اثر سوء گرمای تابستان جلوگیری به عمل آید و یا آنکه گرمای هوای محل اجازه دهد می توان درفصل نامبرده نیزعمل پیوند را انجام داد.

وسایل و لوازم پیوند زدن

این ادوات عبارتند از : اره بزرگ و کوچک – داسک – قیچی باغبانی – چاقوی پیوند زنی – داس مخصوص جهت تهیه پایه در پیوند اسکنه – ریسمان و چسب پیوند می باشد.

ریسمانی که در پیوند زدن به کار می رود باید دارای شرایط زیر باشد :

1- در مقابل آفتاب و رطوبت زود نپوسد.

2- ریسمان باید به اندازه کافی قابل کشش باشد تا مانع نمو قطری پایه در محل پیوند نگرددزیرا اگر ریسمان فاقد این خاصیت باشد پیوندک از بالای محل پیوند نمو زیاد نموده و متورم می گردد در صورتی که پایه در آن نقطه نازک و ضعیف می ماند و این امر ممکن است در آتیه باعث سستی درخت پیوندی گردیده و در اثر جزیی حادثه و یا وزش باد نسبتاً شدیدی قسمت پیوندی درخت از پایه جدا شود.

3- ریسمانی که برای بستن به کار می رود نباید در اثر رطوبت کوتاه شود و یا به اصطلاح معروف « آب برود» زیرا در این صورت ریسمان کوتاه شده به پایه و پیوندک فشار وارد آورده مانع نمو و رشد قطری شاخه می گردد.در عین حال رطوبت و حرارت نباید موجب طویل شدن ریسمان گردد چه در این جالت ریسمان از دو شاخه باز شده و نتیجه مطلوب ازبستن پیوندک و پایه حاصل نمی شود.هر اندازه درخت قوی و ضخیم تر است ریسمان نیز باید کلفت تر و محکم تر باشد.

4- ریسمان باید به اندازه کافی محکم باشد تا در اثر قطور شدن شاخه ریسمان قبل از موقع مناسب پاره نشود.

انواع ریسمان

ریسمانهای مختلفی که برای بستن پیوندک به کار برده می شود عبارت است از : ریسمان پشمی – پنبه ای – علفی و یا پوست پاره ای از درختان مانند پوست درخت بید و غیره.

برای بستن انواع پیوند های نازک و متوسط ریسمان پشمی وسیله خوبی است .رطوبت در این نوع ریسمانها تاثیر ندارد.مخصوصا اگر در موقع تهیه آنها شم مورد استفاده را مدتی در روغن گذارده باشند.قوه کشش پشم نیز به اندازه کافی می باشد.

در رسمان پنبه ای نیز تغییرات جوی مخصوصا رطوبت تاثیر نداردولی قوه کشش آن کم است و در بستن درختان سریع الرشد مانع نمو قطری محل پیوند می شود .ریسمان پنبه ای بیشتر برای بستن درختان ضخیم و آنهایی که نمو و رشد قطری کمی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

ماده ای که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد ، چسب پیوند نام دارد و باید دارای خواص زیر باشد:

1- چسب پیوند باید در مقابل گرمای خورشید اب نشود زیرا در این صورت جوانه هایی که زیر محل پیوند قرار گرفته است ، در اثر ذوب چسب پوشیده شده و از فعالیت و نمو باز می ماند.

2- چسب پیوند باید به نحوی ترکیب شود که در مقابل سرمای اتفاقی ترک نخورد و منفذی بزای تبخیر پیوند و دخول آب و هوا زیر پیوند و پوست درخت ایجاد نشود.

3- چسب پیوند باید به اندازه کافی نرم باشد تا بتوان آنرا به آسانی روی شکافها و درخت مالید .

4- چسب پیوند باید غیر قابل نفوذ به آب و هوا باشد.

5- چسب پیوند باید از موادی ترکیب شده باشد که مضر برای سلامتی درخت نباشد ، یعنی پوست درخت را نسوزاند و سلولهای جوان را نکشد.

چسب پیوند از مخلوط کردن اجسام مختلف که هر کدام دارای چند یا یکی از خواص نامبرده می باشد به دست می آید و این اجسام عبارت است از : صمغ –سقز – قیر- زفت – موم – پیه- روغن کتان – پارافین – دوده – گل افرا – و در بعضی موارد الکل و تربانتین .در عمل تعداد معینی از اجسام نامبرده را به نسبت معین با یکدیگر مخلوط نموده مورد استفاده قرار می دهند.

ترکیب و تهیه چند نوع چسب

مخلوط اول : زفت 300 گرم – رزین 100 گرم – موم 50 گرم – پیه 25 گرم – گل افرا 25 گرم.

کلیه مواد نامبرده به غیر از گل افرا را بعد ازخرد کردن باهم ذوب نموده پس از ان گل افرا را اضافه می کنند.بعد از آنکه در اثر بهم زدن ملوط یکنواختی تهیه شد ، ان را در آب سرد ریخته آنقدر مالش می دهند تا یک جسم کروی و سفتی به دست اید.

مخلوط دوم: رزین 250 گرم – زفت 750 گرم – پیه 250 گرم – و گل افرا 500 گرم .رزین و زفت از طرفی و پیه از طرف دیگر علیحده ذوب و بعداً مخلوط شده به مجموع مواد مذاب نامبرده گل افرا را اضافه می کنند.

مخلوط سوم : رزین 5 قسمت – زفت 3 قسمت – پیه 1 قسمت – گل افرا 2 قسمت.

دو جسم اول را علیحده و پیه را جداگانه ذوب نموده باهم مخلوط می کنند و بعد گل افرا را اضافه می نمایند.

مخلوط چهارم : موم 2 قسمت – صمغ (رزین ) 4 قسمت – پیه 1 قسمت.

مخلوط پنجم:موم 400 گرم – پیه 150 گرم – سقز 100 گرم.

مخلوط ششم : موم 5 قسمت صمغ (رزین ) 16 قسمت -روغن کتان 1 قسمت – دوده یا افرا 2 قسمت.

به طوریکه ملاحظه می شود انواع چسب و طرز تهیه آن متفاوت استو هر باغبان باید مطابق آب و هوای منطقه خود با مواد نامبرده چسب مناسبی تهیه کند.

چسب سرد

مخلوط اول : رزین 1000 گرم – موم 500 گرم – الکل 180 سانتی متر مکعب

مخلوط دوم: زفت 5000 گرم – گچ نرم 1200 گرم – اکل صنعتی 900 گرم - تربانتین 600 گرم موم 100 گرم.

زفت و موم را جداگانه ذوب نموده مخلوط می کنند سپس الکل و تربانتین را با هم در مخلوط بالا ریخته مدتی هم می زنند بعد گچ را به تدریج اضافه می کنند و آنقر هم می زنند تا محلول یک دستی به دست آید.این چسب مانند کلیه چسب های سرد باید پس از سرد شدن مورد استفاده قرار گیرد.

مخلوط سوم : زفت 1100 گرم – پیه 500 گرم – موم 250 گرم – الکل صنعتی 250 گرم.

برای نگهداری چسب سرد باید مقدار کمی از آن را در جعبه فلزی که در آن کاملاً بسته شود و هیچ منفذی برای تبخیر الکل یا تربانتین نداشته باشد قرار دهند.

طرزاستعمال چسب پیوند

هنگام استعمال چسب نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

1- کلیه زخمهای درخت و محل پیوند را باید فوراً و بدون وقت پس از انجام عمل پیوند با چسب بپوشانند.

2- در مصرف چسب نباید صرفه جویی کرد یعنی با ید به مقدار زیاد آن را روی زخمهای درخت قرار داد.تا از نفوذ آب و هوا زیر پوست گیاه به حداکثر و به طور موثری جلوگیری به عمل آید.

3- در انتهای پیوندک اگر بریدگی وجود داشته باشد باید آن را نیز زیر چسب پیوند پوشانید.

4- در صورتی که چسب گرم مورد استفاده قرار گیرد درجه حرارت آن باید به اندازه ای باشد که انگشتان بتوانند تحمل آنرا بنمایند زیرا در غیر اینصورت گرمای زیاد چسب باعث سوختن پوست و کشته شدن سلولهای زنده طبقه مولد و بطور کلی تمام سلولهای نبات که با چسب تماس دارند می گردد.
انتخاب پایه و پیوندک
پایه و پیوندک باید هر کدام دارای خواص و صفاتی باشد تا پیوند زدن ممکن و یا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه گردد.

1- انتخاب پایه: بهترین پایه باید دارای شرایط زیر باشد:

مقاومت به سرما-این موضوع در نواحی گرمسیر و یا نقاطی که دارای آب و هوای معتدل می باشندچندان دارای اهمیت نیست ولی در مناطث سردسیر برای دوام درخت پیوندی و برداشت بهره کافی باید پایه هایی انتخاب نمود که در مقابل سرمای سردترین زمستان محل مقاومت کند و مخصوصاً این نکته را باید در نظر گرفت که مقاوت پایه به این عمل باید بیشتر از مقاومت پیوندک باشد چه اگر پایه به سرما حیای تر از پیوندک باشد در سالهای خیلی سرد و فوق العاده درخت پیوندی به کلی از ریشه خشک می شود در صورتی که اگر مقاومت آن زیادتر شد.در چنین سالی هر وقت پیوندک در اثز سرما ازبین رفت می توان ازریشه قوی یا زیاد پایه که د مقابل سرما اثتقامت کرده استفاده نموده مجدداً آن را پیوند کرد.در این صورت نمو پیوندک سریع بوده زودتر از درختی که پایه آن جوان و ضعیف است میوه خواهد داد.

2-ازدیاد پایه: برای پایه نوعی را باید انتخاب نمود که تکثیر آن به آسانی و با هزینه کم میسر باشد و مخصوصاً تا جایی که ممکن است باید پایه را بوسیله غیر تناسلی ازدیاد کرد زیرا فقط در این صورت است که پایه ها یکنواخت و از یک جنس بوده و با در نظر گرفتن اثر متقابل پایه و پیوندک در یکدیگر باغ یکنواخت به دست می آید و بهره برداری از آن آسانتر و کم هزینه تر می شود.

3- مقاومت به بیماریها: یکی از شرایط مهم در انتخاب پایه مقاومت آن به انواع مختلف بیماریها و آفات می باشد .مثلا درباره انواع مو که از نظر علمی به ویتیس وینفرا معروف است ( کلیه موهای ایران از این نوع است ) مورد حمله حشره زیر زمینی واقع می گردد که فیلکسر نام دارد.این آفت روی ریشه مو زندگانی می کند و در مدت نسبتاً کمی درخت را خشک نموده از بین می برد.در مقابل موهای محلی ایران یک نوع دیگردرخت انگور یافت می شود که اصل آن از آمریکا بوده و این حشره به ریشه آن صدمه نمی زند.

خوشبختانه این آفت در ایران مشاهده نشده ولی هر گاه در ناحیه شیوع یافت باید موی ایرانی را روی پایه آمریکایی پیوند نمود.تا بوته انگور از گزند فلیکسر در امان بماند.

4- آسانی عمل پیوند زدن:پوست پاره ای از گیاهان به سختی از چوب جدا می شود ودر بعضی دیگر پوست به اندازه ای نازک است که جدا کردن آن از چوب غیر مقدور می باشد.و این موضوع در پیوند تاجی و شکمی دارای اهمیت فراوان است.بنابراین در مورد پیوند کردن باید نوعی از گیاه به عنوان پایه انتخاب شودکه به آسانی بتوان پوست آن را از چوب جدا نمود.

5- مقدار و نوع ریشه:نباتاتی که دارا یریشه سطحی و قوی می با شند بر گیاهانی که دارای ریشه عمودی و ضعیف می باشند از نظر پایه ترجیح دارند چه تغییر مکان دادن درختانیکه ریشه سطخی دارند به مراتب آسانتر و موفقیت در گرفتن آنها در محل اصلی بیشتر از درختانی است کا دارای ریشه عمودی هستند.

6- پا جوش دادن پایه:درختانی که پاجوش زیاد تولید می نمایند صلاحیت آن را ندارند که به عنوان پایه مورد استفاده قرار گیرند زیرا پاجوش باعث ضعف درخت پیوندو درنتیجه نامرغوبی میوه آن می شود و از بین بردن یعنی کندن آنها نیز مستلزم صرف وقت و هزینه زائد است.مثلاً برای ازدیاد و انتشار انواع یاس درختی یا خوشه ا ی اصلاح شده بهتر است از برگ نوبه عنوان پایه استفاده شود تا یاس درختی معمولی و نرک زیرا نوع اخیر بنابر طبیعت تولید پاجوش زیاد می نماید در صورتی که برگ نو کمتر پاجوش می دهد.

7- توافق پایه با انواع مختلف خاک:هر چند یک نوع معین از گیاه را نمی توان در خاکهای مختلف کاشت و از نظر علمی یک نوعمعین از نبات در نوع معینی از خاک بهترین نتیجه را می دهد ، معهذا از نظر اقتصادی و تهیه نهال پیوندی برای فروش باید سعی نمود که پایه انتخاب شده در بیشتر از انواع خاک ها زندگانی کرده و بهره کافی بدهد.

انتخاب پیوند- پیوندک نیز مانند پایه دارای صفاتی می باشد که ذیلاً به شرح آن می پردازیم :

1- فرابت و تجانس آن با پایه به قسمی که شرح آن گذشت.

2- پیوندک باید یکساله بیاشد.در پیوند پائیزه می توان از شاخه های همان سال یعنی از شاخه هایی که در بهار ظاهر شده اند استفاده نمود.سن پیوندک نباید از یکسال تجاوز نماید ولی باید کاملاً رسیده باشد .یعنی چ.ب آن به اندازه کافی سفت گردیده . مواد ذخیره کافی در آن جمع باشد.

3- پیوندک باید از شاخه های گل یا میوه دهنده پایه مادر تهیه شود.پیوندی که از شاخه نرک برداشت شود معمولاً میوه نخواهد داد.

4- بهتر است پیوندک را از قسمت وسطی شاخه تهیه نمایند زیرا جوانه های قسمت فوقانی خیلی جوان و ضعیف هستند و جوانه های تحتانی شاخه کم محصول می باشند.

5- در درختانی که دوره استراحت کامل دارند برای پیوند بهاره باید پیوندک را بعد از شروع دوره استراحت و قبل از بیدار شدن پایه مادری از خواب زمستانه تهیه نمود.هر گاه خطر یخبندان و سرمای شدید در بین باشد قطع پیوندک از درخت مادر قبل از یخبندان باید انجام گیرد زیرا سرمای شدید شاخه ها را خشکانیده و از بین می برد.

در نگهداری پیوندک هایی که قبل از موعد پیوند کردن از شاخه مادری جدا می کنند باید دقت زیاد نمود و آنها را در محلی نگه داشت که سرما به یه پیوندک صدمه نزند و گرمای بی موقع نیز باعث بیدار شدن و در نتیجه تبخیر و خشک کردن انها نشود . برای این منظورشاخه ها را در خزه و یا در خاک اره مرطوب در مکانی که حد اکثر 5 تا 6 درجه حرارت داشته باشد نگاه می دارند.برای حفظ پیوندک از سرما و یا گرما ممکن است آنها را در نقطه ای از باغ زیر خاک کرد.

6- پیوندک و پایه در یک درجه ار فعالیت حیاتی باشد و اگر این امر ممکن نشود پایه نسبت به پیوندک جلو باشد یعنی دارای فعالیت بیشتر باشد.به عبارت دیگر پایه باید قبل از پیوندک از خواب زمستانی بیدار شده شروع به فعالیت نماید ( در پیوند بهاره ) زیرا در غیر این صورت پیوندک قبل از جوش خوردن با پایه شروع به فعالیت کرده در اثر تبخیر و از دست دادن جزیی ذخیره غذایی که با خود همراه دارد و نرسیدن مواد غذایی از پایه قبل از جوش خوردن خشک می شود.

تهیه پیوندک

در پیوند اسکنه تهیه پیوندک خیلی ساده و آسانتر از تهیه پایه است.یعنی شاخه ای که حداکثر به ارتفاع 10 سانتی متر و دارای دو یا سه جوانه در انتهای فوقانی باشد انتخاب نموده قسمت تحتانی آن را در طول 4 تا 5 سانتی متر از دو طرف متقابل به طور مورب می تراشند یعنی دو سطح تراش نسبت به یکدیگر مایل می با شند.

قرار دادن پیوندک روی پایه

بر نصب پیوندک روی پایه باید دو لب شکاف انتهایی آن را به وسیله چاقوی پیوند زنی ( اگر پایه نازک باشد) و یا دستگاه مخصوص پیوند اسکنه از یکدیگر باز نموده پیوندک را در داخل آن قرار داد.

یکی از موارد استعمال پیوند اسکنه در درختان خانواده سوزنی برگها مانند انواع کاج می باشد . درباره این دسته از درختان و پاره ای از گیاهان دیگر مانند گردو باید پیوند اسکنه ای را در جوانه انتهایی زد.یعنی بدون اینکه قبلاً انتهای پایه را قطع کنند جوانه انتهایی آن را که نسبتاً درشت است از وسط ودر طول شاخه شکاف داده و پیوندک را نیز که دارای جوانه انتهایی می باشد یعنی از انتهای شاخه باید انتخاب شود پس از تراشیدن و تیهه آن در شکاف پایه قرار داده می بندند.

در پاره ای از نباتات دیگر مانند آزاله و بعضی از جور های خانواده تیغی ها( کاکتاسه) به جای اینکه پایه را شکاف دهند و پیوندک را بترشاند عمل بر عکس انجام می دهند.یعنی انتهای پایه را تراشیده و قسمت تحتانی پیوندک را شکاف می دهند.در این پیوند نیز پیوندک باید دارای جوانه انتهایی باشد.یعنی نوک آنرا نباید قطع کرد.

2- پیوند تاجی: در این پیوند نیز شاخه را از درخت جدا کرده روی انتهای پایه که به طور افقی قطع گردیده زیر پوست ساقه آن را قرار می دهند.

تهیه پایه: اگر پایه جوان باشد پس از قطع انتهای آن در محلی که پیوندک باید نصب شود با چاقوی پیوندزنی پوست پایه را از چوب جدا می نمایند به نحوی که پوست شکاف نخورد.الین امر در پایه های جوان که پوست انها نازک می باشد و نرمی خود را از دست نداده اند ممکن است ولی در پایه های کهن که پوست درخت چوب پنبه ای شده و سفت شده این طرز عمل مقدور نیست.برای اجرای پیوند تاجی در پایه های نوع اخیر شکافی عمودی به عمق چند میلیمتر و طول 4تا 5 سانتیمتر در پوست درخت و در محل پیوند ایجاد نموده و با نوک چاق5وی پیوند زنی پوست درخت را از چوب جدا می کنند به قسمی که پوست از پایه جدا شود ولی قطع نگردد و بعد پیوندک را زیر پوست قرار می دهند .در طرز اول بستن پیوند لازم نیست ولی در طریقه دوم باید پیوندک را به وسیله ریسمان در محل مناسب خود ثابت نگه داشت.

تهیه پیوندک

در پیوند تاجی قسمتی از پیوندک که باید زیر پوست پایه قرار گیرد دارای ضخامتی خواهد بود که بتوان آن را به آسانی زیر پوست پایه قرار داد.برای این منظور در پیوندک های نازک انتهای تحتانی آن را بطور مورب قطع می کنند ولی در شاخه های ضخیم پیوندک باید به اصطلاح معروف شانه دار باشد.یعنی اول قسمت بالای تراش پیوندک را افقی قطع نموده ( تقریباً تا مرکز یعنی وسط ضخامت پیوندک) و سپس بقیه را در امتداد سطح موربی که طول آن تقریباً در حدود 3تا 4 سانتی متر می شود از پیوندک جدا نماید.

3- پیوند نیمانیم: پیوند انگلیسی یا نیمانیم که در سایر ممالک خیلی مرسوم است و در هوای آزاد مورد استفاده قرار می گیرد در ایران فقط در گلخانه برای پیوند درختچه های تزئینی از قبیل گل سرخ – یاس درختی – درخت برف یا زبان گنجشک- گل نارون مجنون – موچسب و غیره مورد استعمال دارد.در این پیوند تا جایی که ممکن است باید پایه و پیوندک دارای یک قطر باشند در این صورت تهیه پایه و پیوندک یکسان بوده هیچ تفاوتی بین انها نیست ولی هر گاه پایه قطورتر از پیوندک باشد طرز تهیه انها متفاوت خواهد بود.

انواع پیوند نیمانیم: پیوند نیمانیم را به دو طریق می توان انجام داد.یکی ساده و دیگری شکاف دار.در پیوند نیمانیم ساده اگر پایه و پیوندک دارای یک قطر باشد انتهای هر دو آنها را به طور مورب به قسمی که سطح مقطع در حدود 2تا3 سانتی متر باشد قطع می کنند پس از تراشیدن پایه و پیوندک دو مقطع را با یکدیگر منطبق کرده یعنی روی هم قرار داده با ریسمان می بندند و چسب می زنند.

در پیوند نیمانیم شکاف دار پایه و پیوند را به طور عمودی شکاف می دهند.در موقع نصب پیوندک روی پایه لبه شکاف یکی از دو قسمت به شکل زبانه داخل شکاف دیگری قرار گرفته و بدین طریق باعث استحکام پیوند می شود.طول شکاف مساوی ثلث طول سطح مورب مقطع می باشد و ابتدای ان در آخر ثلث اول مقطع ووانتهای آن اول ثلث سوم سطح نامیرده قرار دارد.

پیوند رو میزی: پیوند رومیزی پیوند نیمانیمی است که پایه قلمه بدون ریشه و محل خارج از زمین در مکان سر پوشیده ای می باشد و چون عمل پیوند کردن روی میز انجام می گیرد این نوع پیوند را رومیزی نام نهاده اند.

طرز نصب کردن پیوندک روی پایه با پیوند نیمانیم ساده یا شماف دار هیچ تفاوت ندارد ولی برای جوش خوردن پایه باید محیط مناسبی به ترتیب که ذیلاً شرح می دهیم ایجاد نمود.قلمه ای که به عنوان پایه مورد استفاده قرار می گیرد 20 تا 30 سانتی متر طول دارد و پیوندک دارای 2 تا 3 جوانه می باشد.

پس از آنکه پیوندک روی پایه قرار داده شد و اطراف ان را با ریسمان بستند و با چسب پوشاندند قلمه های پیوند شده را دسته کرده هر 30 تا 50 عدد آن را با هم می بندند.از طرف دیگر در جعبه چوبی که ابعاد آن متناسب با مقدار قلمه پیوند شده است مقداری خاک اره یا خزه به ارتفاع تقریبی 5 سانتی متر می ریزند و دسته قلمه را بطور عمودی پهلوی یکدیگر روی خاک اره ته جعبه بطور مرتب قرار می دهندو روی این قلمه ها را با خاک اره به ارتفاع 5 سانتی متر می پوشانند و طبقه دیگری از قلمه پیوند شده روی آن قرار می دهند و این عمل را تکرار می کنند تا جعبه پر شود و بتوان روی ان را با قشری از خاک اره به ضخامت 5 تا 10 سانتی متر پو شاند.پس از آنکه جعبه پر شد، مقدار ریادی آب روی قلمه ها می ریزند تا خاک اره و یا خزه بین ردیف ها کاملاً خیس شود.در این موقع در جعبه را بسته در محلی که اقلاً 30 درجه و حد اکثر 35 درجه حرارت داشته باشد قرار می دهند بعد از 15 تا 20 روز پیوندها جوش خورده باید انها از جعیه خارج نمود و در خاک برای ریشه دار شضدن قلمه ها ( یعنی پایه پیوند شده ) کاشت.

4- پیوند ترصیعی: این نوع پیوند شبیه به پیوند اسکنه است با این تفاوت که در پیوند ترصیعی تنها به ایجاد شکاف در پایه اکتفا نمی شود بلکه قطعه ای از چوب و پوست پایه را که مقطع آن دارای شکل مثلثی می باشد از داخل پایه طبق بیرون می آورند.

برای تهیه پیوندک دو طرف انتهای تحتانی ان را به نحوی می تراشند که بتوان آن را در قسمت خالی پایه قرار داد.

اشکال اجرایی این طرز پیوند که محکم ترین انواع پیوند انتهایی می باشد در این است مه تراش پیوندک و تهیه جای ان در پایه باید به قسمی باشد که این دو قسمت کاملاً در یکدیگر قرار گیرند و در موقع اتصال آنها به یکدیگر فضای خالی و هوا بین جدارهای آنها نباشد یعنی پایه و پیوندک کاملاً به یکدیگر بچسبندند.بستن پیوندک و پوشاندن آن با چسب در پیوند ترصیعی نیز لازم است.

ب)- پیوند جانبی: در پیوند جانبی بدون قطع انتهای پایه پیوندک را در منطقه ای از سطح جانبی آن نصب می نمایند.

پیوند قاشی

از این پیوند زمانی استفاده می شود که درخت پوست نمی دهد و پایه و پیوندک در حالت خواب هستند.روش کار بداین ترتیب است : 1- برای آماده کردن پیوندک شاخه ای که قطر آن 1 تا 5/2 سانتی متر است انتختاب کرده برش با زاویه 45 درجه در زیر جوانه ، سپس از 5/2 سانتیمتری بالای جوانه یک برش مورب به طرف پائین در داخل ساقه زده می شود تا به برش اول برسد.در پا یه نیز برشهایی کاملاً مشابه پیوندک ایجاد کرده پس از حذف قسمت زائد آن ایه و پیوندک را با هم جفت می کنند و می کوشند تا لایه های زاینده کاملاً در تماس با یکدیگر قرار گیرند .در محل پیوند جوانه را باید با نوارهای پلاستیکی ویپه پیوند جوانه یا مواد مشابه محکم نگه داشت.پوشاندن پیوندگاه با چسب پیوند ضروری است ولی باید متوجه بود که روی جوانه چسب زده نشود ممکن است اطراف محل پیوند را با خاک پوشانده اند تا از خشک شدن محل پیوند جلوگیری شود.

پیوند مهاری: گاهی روی درخت شاخه های بزرگی وجود دارند که زاویه آنها با تنه اصلی کم است و خطر شکسته شدن دارند برای جلوگیری از این مشکل یک شاخه کوچک مناسب (پیوندک) در نزدیکی شاخه بزرگی که قرار است. بر روی آن پیوند زده شود( پایه) برگزیده به اندازه ای که لازم است کوتاه می گردد. وبه روشی مشابه پیوند اتصالی به شاخه اصلی پیوند زده می شود.

انواع مختلف پیوندهای مجاورتی

در عمل سه نوع پیوند مجاورتی تشخیص می دهندکه عبارت است از پیوند مجاورتی انتهائی ، جانبی و شکمی ( کمانی)

پیوند مجاورتی انتهائی: در این پیوند انتهای پایه را قطع نموده مانند انتهای پایه در پیوند نیمانیم تراش می دهند.برای تهیه پیوندک پوست نقطه از شاخه را برداشته تا جایگاهی برای انتهای پایه ایجاد شود.پس از قرار دادن پیوندک روی پایه این دو را محکم با یکدیگر بسیه و اطراف آن را با چسب پیوند می پوشانند.

پیوند مجاورتی جانبی: در این قسم پیوند انتهای شاخه پیوندک و پایه را قطع نمی کنند بلکه در نقطه از طول ساقه هر کدام از دو قسمت نامبرده مقداری از پوست درخت را با چاقوی پیوند زنی می تراشند بنحوی که چوب پیوندک و پایه در سطح آنها از یک قشر سلولهای طبقه مولده پوشیده شده ظاهر گردد.پس از قرار دادن پیوندک و پایه پهلوی یکدیگر انها را محکم بسته و با چسب اطراف پیوندک و پایه را می پوشانند.

پیوند مجاورتی کمانی ( شکمی) : این طرز پیوند شباهت نام به پیوند شکمی دارد و طرز عمل طبق طرز اجرای پیوند شکمی است.یعنی در نقطه مناسبی روی پایه دو شکاف عمود به یکدیگر که نسبت به شاخه یکی عرضی و دیگری در امتداد طول ساقه قرار گرفته است ایجاد می نماید.در پیوند مجاورتی شکمی باید توجه نمود که شکاف عرضی در قسمت پائین شاخه یعنی نسبت به جوانه انتهایی زیر شکاف طولی قرار گیرد.

در موقع تهیه پیوندک باید دقت کرد که تراش انتهایی ان از 5 تا 10 میلی متر بالاتر و در طرف مقابل یک جوانه شروع شود زیرا این جوانه است که بعداً یعنی پس از جوش خوردن پیوندک و قطع آن از درخت مادری شاخه مطلوب را ایجاد خواهد نمود.

پیوند نباتات تیغی: نباتات تیغی که کاکته نیز نامیده می شوند گیاهانی هستند که بنابر مقتضیات محل رویش که دارای هوای گرم و خشک می باشد برگهای خود را از دست داده اند و دارا یتیغهای زیاد گردیده اند و علاوه بر این ساقه ها انها سبز و گوشتی یعنی نرم مانده است و مقدار زیادی اب در خود ذخیره نموده است .این گیاهان که اغلب دارای شکلهای غیر عادی و قابل توجه می باشند در اثر پیوند تغییر شکل داده بیشتر موجب اعجاب می شود.

در نباتات تیغی پیوند فصل گل دادن گیاه را تغییر داده و موجب بقای انواعی که در شرایط گلخانه ها نمی توانند روی ریشه خود زندگانی کنند می گردد.

طرز عمل : از نظر پیوند انواع نباتات تیغی را به دو دسته تقسیم می کنند یکی گیاهان تیغی پهن و نازک و دیگری تیغهای گرد و استوانه ای (کروی شکل )

برای پیوند کردن دسته اول شکافی در انتهایفوقانی پایه و یا روی سطح جانبی آن ایجاد نموده پیوندک را پس از آنکه پوست قسمتی که باید با پایه جوش بخورد یعنی انتهای تحتانی آن برداشته شد این قسمت را در پایه داخل می کنند و سپس پیوندک را به وسیله دو یا سه تیغ از همان پایه در محل ثابت نگاه می دارند.جهت بستن پیوند ریسمان احتیاج نیست.

در دسته دوم انتهای فوقانی پایه را کاملاً افقی قطع نموده و پس از آنکه پیوندک را نیز به همین ترتیبق حاضر کردند ، پیوند را روی پایه قرار داده ریسمانی که از روی پیوندک عبور کرده و از زیر گلدان هم می گذرد به یکدیگر می بندند تا در اثر تکان خوردن گلدان یا وزش بادی پیوندک از جای خود تکان نخورد.( قبل از ریسمان می توانیم پنبه ، پشم و یا پارچه را روی پیوندک قرار دهیم )

پیوند شکافی جانبی

در پیوند شکافی جانبی طرز عمل کاملاً شبیه به طریقه پیوند ترصیعی است با این تفاوت که در پیوند جانبی به جای انکه قسمتی از پایه را به طور عمودی در آورند انم را بطور مایل به نحوی شکاف می وهند که شکاف به مرکز یعنی وسط ساقه پایه نرسد.در غیر این صورت علاوه بر دشوار شدن ، علاج زخم حاصله استقامت تنه پایه را نیز کم می کند و در اثر جزیی ضربت این قسمت فوقانی آن در محل پیوند از بقیه ساقه جدا می شود.

پیوند جانبی زیر پوست

در پیوند تاجی پوست پایه را به وسیله چاقوی پیوند زنی جدا کرده بدون اینکه پوست شکافی بخورد ( در پایه هی جوان ) پیوندک را زیر پوست یعنی بین پوست و چوب پایه قرار می دادند.در پیوند جانبی زیر پوست نیز این عمل اجرا می شود ولی از آنجایی که انتهای پایه قطع نشده باید از سه طرف یعنی بالا و دو طرف چپ و راست به وسیله یک شکاف افقی و عمودی پوست پایه را به طول 4 تا 5 سانتی متر قطع و از بدنه پایه جدا نمود.پیوندک را که مانند پیوندک در پیوند تاجی تراشیده اند روی چوب لخت یعنی بدون پوست پایه قرار می دهند و پوست پایه را که قبلاً جدا کرده بودند ولی هنوز از یک طرف به پایه متصل است روی پیوندک قرار داده با ریسمان محکم می بندند.

پیوند نیمانیم جانبی

در این پیوند پیوندک را مانند پیوند نیمانیم ساده یا شکاف دار تهیه می نمایند و قسمتی از پوست پایه را به طول 2 تا 3 سانتی متر یعنی به اندازه طول مقطع پیوندک برداشته و شکافی در چوب پایه ایجاد می نمایند.( در پیوند انگلیسی جانبی شکاف دار) مانند پیوند نیمانیم معمولی و یا انتهای پیوندک و پایه را به یکدیگر متصل می کنند.

پیوند پلی

در میان فواید پیوند گفتیم که برای حفظ درختانی که در زمستان از حیوانات جونده صدمه دیده اند و محکوم به خشک شدن و از بین رفتن هستند از پیوند پلی استفاده می کنند.نوع پیوندی که موردئ استفاده قرار می گیرد تقریباً پیوند نیمانیم جانبی ساده می باشد.

تهیه پایه : برای تهبیه پایه به طریق زیر عمل می کنند


1- بالای قسمتی از پایه که صدمه دیده و به فاصله 10 تا 15 سانتیمتر از زخم تنه پوست درخت را در چند نقطه می تراشند به قسمی که قسمتهای تراشیده شده به فواصل مساوی و مرتب درز اطراف تنه قرار گیرد.تعداد این نقاط نسبت به ضخامت تنه درخت از 3 تا 5 و گاهی بیشتر تفاوت نمی کند.

4- خاک پای درخت را بر می دارند تا قسمت تحتانی کله یا یقه درخت و یا چند ریشه ضخیم ظاهر گردد.روی این قسمت اخیر و در مقابل تراشهای تنه درخت پوست چند نقطه را بر می دارند.تعداد تراشهای بالا و زیر زخم باید مساوی و محلشان مقابل یکدیگر باشد.بدین قسم عمل تهیه پایه خاتمه می یابد.

تهیه پیوندک

شاخه هایی که طول آنها مساوی فاصله بین دو قسمت متقابل و تراشیده تنه و ریشه است از پایه مادری جدا نموده و دو انتهای آن را بطور مورب یعنی مانند پیوند نیمانیم ساده قطع می کنند.

اتصال پیوندک و پایه

دو سر پیوندک را روی قسمتهای تراشیده تنه و ریشه درخت قرار داده به وسیله میخ مفتولی به طول 2 تا 3 سانتی متر در جای خود ثابت نگه می دارند.( زیرا ریسمان استحکام و قدرت مافی برای نگه داشتن پیوندک را در جای خود ندارد) و اطراف زخمهای پیوند را با مقدار زیادی چسب می پوشانند

پیوند جوانه

در عمل دو نوع پیوند جوانه مشاهده می شود.یکی پیوند جوانه زیر پوست که نزد باغبانان به پیوند شکمی معروف است و دیگری پیوند لوله.

1) – پیوند شکمی : در این پیوند ، پیوندک فقط از یک جوانه تشکیل شده و آنرا در نقطه اختیاری از طول ساقه پایه زیر پوست قرار مسی دهندذ.

تهیه پایه : برای اینکه نتوان جوانه پیوندک را زیر پوست ساقه قرار داد لازم است که پوست پایه به آسانی از چوب آن جدا شود و این امر ممکن نیست مگر اینکه شیره نباتی در جریان باشد یعنی پایه تا اندازه ای دارای فعالیت حیاتی باشد و به اصطلاح معروف پایه آب دار بوده پوست بدهد و این امر فقط در بهار و پائیز میسر است زیرا در زمستان شیره نباتی راکد بوده و در تابستان نیز گرمای هوا تا اندازه ای پوست پایه را خشک نموده مانع از جدا شدن آن از چوب می گردد.

برای تهیه پایه به طرق مختلف عمل می نمایند.بطور معمول دو شکاف کم عمق بوده و عمود بر یکدیگر یکی کوتاه و افقی و دیگری طویل ( در حدود 2 تا 3 سانتی مت ) و عمودی روی ساقه پایه انجام می گیرد.در صورتیکه پایه حاضر برای پیوند کردن باشد به آسانی می توان با نوک چاقوی پیوند زنی پوست دو طرف عمودی پایه را از چوب جدا نمود و پس از قرار دادن پیوندک زیر پوست عمل پیوند کردنه را انجام داد.

در بعضی از درختان مانند درخت پسته که دارای شیره می باشد پس از خراش دادن پوست آنها را از محل زخم شیره جاری شده و اگر جوانه پیوندک زیر شکاف ب

M.A بازدید : 391 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)

به طور کلی شمعدانی محیط معتدل و کمی مرطوب را می پسندد ، باید از زمستان های سرد دور بماند زیرا ممکن است از بین برود ، دمای خیلی بالا هم برایش مناسب نیست و دمای ایده آل برای شمعدانی حدود 21 درجه است. دلیلقرمز شدن برگ های پایینی و یا مسن شمعدانی سرد و خشک بودن محیط است. شمعدانی بسته به گونه از بهار تا اوایل پاییز گل می دهد.

 

نور :

باید در محیطی قرار گیرد که نور مستقیم آفتاب به آن بتابد زیرا در محیط های سایه یا کم نور اصولا به گل نمی رود هر چند باید توجه داشت که آفتاب سوزان تابستان ممکن است به این گیاه آسیب برساند. نکته ی جالبی که در مورد شمعدانی می توان گفت و دانستنش برای افرادی که حرفه ای این گیاه را پرورش میدهند اینست که شمعدانی نسبت به طول روز بی تفاوت است بلکه کیفیت نور برای این گیاه اهمیت دارد.

آبیاری :

اصولا نباید به شمعدانی ها زیاد آب داد و در فاصله بین دو آبیاری باید خاک گلدان خشک شود اما شمعدانی پیش و شمعدانی معطر از این قضیه مستثنی هستند و به رطوبت بیشتری نیاز دارند.

 

بستر کشت و خاک مناسب شمعدانی :

خاک مناسب شمعدانی باید کمی اسیدی باشد و بهتر است خاکش کمی سبک و دارای کود حیوانی باشد و در فصل رشد استفاده از کود شیمیایی توصیه می شود.

مشکلات و بیماری های شمعدانی :

بوته میری : تراکم بیش از اندازه گیاه در محیط و آبیاری بیش از اندازه باعث بوته میری گیاه شمعدانی می شود که نشانه اش سیاهی طوقه ( قسمت اتصال ریشه و ساقه ) است.

پوسیدگی ریشه : آب زیاد یا کمبود اکسیژن ، شوری خاک دلایلش می باشد.

زرد شدن برگ های شمعدانی : آبیاری کم و یا بیش ، کمبود مواد غذایی ، خشکی بیش از اندازه و کمبود نور باعث این عارضه می شود.

تکثیر و افزایش شمعدانی :

تکثیر شمعدانی توسط قلمه به راحتی و همینطور به وسیله بذر امکان پذیر است.

 

M.A بازدید : 508 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)

نام علمی : Pelargonium graveolens ( البته گونه های دیگر هم هستند که معطر نامیده می شوند )

خانواده : Geraniaceae

برگ ها کرکدار دارای بریدگی های عمیق دارای رنگ سبز یا ابلق است که عطر خوشبویی دارد. که در صنایع عطر سازی مورد استفاده قرار می گیرند و یا حتی می توان برگ شمعدانی معطر را داخل چای ریخت. ساقه های شمعدانی معطر با گذشت زمان حالت نیمه خشبی پیدا می کند و تقریبا حالت خزنده دارد.گلهایش به رنگ آبی مایل به بنفش است البته به علت ریز و کم بودن تقریبا زینتی ندارد.

برای اطلاع از چگونگی پرورش و تکثیر شمعدانی معطر ( عطری ) به لینک شناخت کامل و شرایط زندگی و نگهداری و تکثیر انواع شمعدانی  مراجعه کنید.

M.A بازدید : 420 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)

 

 

نام علمی : Saxifraga stolonifera

خانواده : Saxifragaceae

گیاهی چند ساله و همیشه سبز ، سبک رشدی اش شبیه توت فرنگی می باشد . برگ ها گوشتی ، کرکدار و تقریبا گرد و با رگبرگ هایی که از بالا سفید رنگ و در زیر برگ صورتی رنگ می باشد. در بهار ساقه های نازک و طویلی ایجاد می کند که رویش گلهای سفید رنگی تولید می شود و اگر شرایط برایش ایده آل باشد به بذر می رود.

ساکسی فراژ نیاز به خاک با زهکش خوب ، نور سایه آفتاب و رطوبت زیاد دارد. همانند توت فرنگی با جدا کردن پا گیاه و یا کاشت بذر قابل تکثیر است.

 


 

موزش 115- روشی ساده برای ضد عفونی خاک

 

روشهای مختلفی برای ضد عفونی خاک وجود دارد ولی روشی که برای افراد عادی قابل انجام است ضد عفونی خاک بوسیله آبجوش است.

آبی که در کتری یا ظرف مورد نظرتان به جوش می آید بر روی خاکی که می خواهید رویش سبزی یا گیاه دیگری کشت کنید بریزید. سعی کنید تا حد امکان سطح خاک را بالا ببرید زیرا آب جوش حدود 2 سانتیمتر بالایی خاک را ضد عفونی می کندو اگر دستتان را به ابی که از زهکش گلدان یا ظرف خارج میشود بزنید خنکی را کاملا حس می کنید به همین دلیل است می گویم سطح خاک را بالا ببرید و عمق را کم کنید.

M.A بازدید : 485 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)
عنصر واحد کود گاوی کود اسب کود گوسفندی کود مرغی
ازت N درصد 2.26 3.1 3.62 3.61
فسفر P درصد 0.64 0.54 0.68 1.99
پتاس K درصد 2.04 1.37 2.97 1.66
کلسیم Ca درصد 1.42 0.32 1.81 7.09
منیزیوم Mg درصد 0.44 2.30 0.47 0.89
سدیم Na درصد 0.15 0.11 0.21 0.31
گوگرد S درصد 0.40 0.33 0.49 0.61
روی Zn میلی گرم در کیلوگرم 209.85 154.91 148.00 462.31
مس Cu میلی گرم در کیلوگرم 54.78 61.67 27.03 124.92
منگنز Mn میلی گرم در کیلوگرم 238.18 402.94 352.78 528.39
آهن Fe میلی گرم در کیلوگرم 1856.13 6193.10 4368.51 1681.22
ماده آلی درصد 85.19 79.85 77.30 73.63
ماده خشک درصد 20.09 34.26 30.32 48.41
EC دسی زیمنس بر متر 19.74 15.80 25.33 46.00
PH - 7.5 7.3 8.0 7.5
M.A بازدید : 699 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)

علائم کمبود عناصر غذایی در درختان میوه

مقدمه:
تمامی موجودات زنده این کره خاکی از جمله گیاهان برای رشد و نمو و ادامه حیات خود، نیاز به مواد غذایی دارند، البته مقدار آن عناصر برای انواع مختلف گیاهان متفاوت است. در بیشتر خاکها مقدار نسبی این عناصر، برابر نیازهای طبیعی گیاه نیست و از آن گذشته زمین نمیتواند این گونه مواد را به اندازه کافی تولید کند و آن مقداری هم که در خاک وجود دارد، به مرور زمان به وسیله گیاه جذب میشود، پس برای بدست آوردن محصول کافی، لازم است همه ساله مواد مورد نیاز را بسته به نوع گیاه به خاک اضافه نمود.
هر چند که عناصر معدنی مقدار کمی از وزن یک گیاه را تشکیل می دهد ولی هر کدام از این عناصر وظایفی را در انجام فعالیتهای حیاتی گیاه و تعادل بین رشد رویشی و زایشی بر عهده دارند و عدم وجود و یا وجود بیش از حد این عناصر در خاک، اختلالاتی را در گیاه بوجود می آورد که روی رشد و نمو گیاه و در نهایت روی کمّیت و کیفیت محصول تأثیر خواهد گذاشت.

عناصر غذایی مورد نیاز گیاه:
بطور کلی تعداد عناصر مورد نیاز گیاه که درمحلول خاک موجود میباشند، شامل 13 عنصر است که بر اساس میزان مصرف گیاه به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
Macroelements) -1 ):عناصر پر مصرف و یا بزرگ عناصر عناصری از قبیل: نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم وگوگرد که بیشتر مورد نیازگیاه می باشند را عناصر پرمصرف می گویند.
Microelements) -2 ):عناصر کم مصرف و یا ریز عناصر عناصری چون آهن، منگنز، روی، مس، بُر، مولیبدن و کلر که به مقدار بسیار کم موردنیاز گیاه می باشند را عناصر کم مصرف یا ریزمغذی می گویند.
البته سه عنصرکربن، اکسیژن و هیدروژن هم از عناصر مورد نیاز گیاهند ولی چون این عناصر به فراوانی در هوا و آب یافت می شوند، به عنوان عناصر غذایی خاک محسوب نمی شوند.

علائم ظاهری کمبود عناصر غذایی در درختان میوه:
کمبودهای شدید عناصر غذایی در گیاه به صورت علائمی مختلف قابل مشاهده است که میتوان به مواردی چون تغییر رنگ، سوختگی، توقف رشد جوانه های انتهایی، تغییر شکل میوه ها، تفاوت در عملکرد، زودرسی، دیررسی، کوچک شدن میوه ها، نارسایی در رشد، کاهش گسترش ریشه و کاهش خاصیت انبارداری میو ه ها اشاره نمود.
لازم به ذکر است که نشانه های کمبود، گاهی مشابه هم بوده و همچنین عوامل دیگری چون تغییرات دما، استفاده از سموم، حشرات، باد و دیگر عوامل طبیعی نشانه هایی را از خود به جای می گذارند که مشابه علائم کمبود است. به همین دلیل، تشخیص و معالجه کمبود عناصر غذایی از روی علائم ظاهری باید با احتیاط و به وسیله کارشناسان با تجربه انجام گیرد.

معمولاً کمبود عناصر غذایی در گیاهان ناشی از موارد زیر است:
1)کمبود واقعی: کمبود عناصر غذایی در خاک و یا وجود ترکیب شیمیایی غیر قابل جذب آن برای گیاه.
2)کمبود دروغین: کمبود عناصر غذایی به علت ایجاد شرایط خاص در محیط کشت.

در این حالت ریشه ها قادر به جذب عناصر موجود در خاک نمی باشند مانند موارد زیر:
الف) سرد بودن خاک: در این حالت پتاسیم موجود در خاک جذب ریشه نمیشود.
ب)غرقابی بودن خاک: آهن، مس و کلسیم در خاک غرقابی جذب نمیشوند. به عنوان مثال آبیاری پی در پی در خاک، شرایط احیاء و اکسیداسیون در خاک را فعال نموده و عناصری مثل آهن و منگنز به خاطر اکسیده شدن غیر قابل جذب میگردند.
ج) اسیدیته ( pH) نامناسب: در خاکهای خیلی اسیدی، منگنز و روی و در خاکهای قلیایی آهن، منیزیم و بُر جذب نمیشود.
د) اثر متقابل و منفی عناصر نسبت به یکدیگر: در این حالت حضور یک عنصر باعث عدم جذب عنصر دیگر می شود. مثلاً حضور پتاسیم بیش از حد باعث کمبود منیزیم می شود و یا حضور بیش از حد ازت باعث رشد سبزینه ای گیاه شده و تعادل مصرف برخی عناصر مورد نیاز در گیاه را به هم میزند.

از دیگر دلایل ظهور کمبود عناصر در گیاه، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
شستشوی خاک بویژه در خاکهای سبک که باعث کمبود عناصر محلول در خاک مثل ازت و منیزیم میشود. در شرایط اسیدی خاک، این حلالیت برای آهن و کلسیم بروز کرده و شسته میشوند و در شرایط قلیایی شستشوی پتاسیم اتفاق می افتد.
با فشرده شدن خاک و عدم تبادلات گازی در خاک، گاز دی اکسید کربن محبوس شده و با کربناتهای خاک تشکیل بی کربنات داده و رسوب کلسیم میدهد و شرایط قلیایی ایجاد شده در خاک، منجر به کمبود برخی عناصر میشود.
مصرف کود حیوانی نپوسیده در ابتدا باعث میشود تا ازت موجود در خاک صرف پوسیدن کود شده و در نتیجه گیاه با کمبود ازت مواجه شود و از طرفی با مصرف کود حیوانی، میزان بعضی از عناصر، در خاک چندین برابر افزایش یافته و منجر به کمبود جذب دیگر عناصر موجود در خاک میشود. استفاده از کودهای شیمیایی پر مصرف و عدم کاربرد کودهای شیمیایی کم مصرف، منجر به کمبود آنها در خاک شده که لزوم یک مدیریت صحیح در مصرف کودهای پر مصرف و کم مصرف در خاک ضروری به نظر میرسد.
در زمان خشکی و تبخیر بیش از حد ازسطح خاک، برخی نمکهای محلول مثل کلرور پتاسیم و سدیم و کمی هم کلسیم و منیزیم و یا ترکیبات نیترات به سطح خاک آمده و در نتیجه جذب این عناصر برای ریشه امکان پذیر نمیباشد.

چند روش برای تعیین کمبود عناصر:
برای تعیین کمبود عناصر غذایی در گیاهان روشهایی وجود دارد که در اینجا به صورت اختصار به معرفی آنها می پردازیم:
۱)آنالیز و تجزیه خاک: این آزمایش در آزمایشگاه های تجزیه آب و خاک بوسیله کارشناسان مجرب صورت میگیرد. بدین صورت که از خاک مزرعه یا باغ نمونه گیری شده و با مراجعه به آزمایشگاه، اسیدیته، شوری و املاح محلول در خاک، میزان عناصر موجود درخاک تعیین میشود.
۲) آنالیز و تجزیه بافتهای گیاهی (برگ و دمبرگ): این آزمایش وقتی گیاه در حال رشد است انجام میشود. که این آزمایش برای تأیید اختلالات ظاهری مورد استفاده قرار میگیرد. با تجزیه برگ، میزان عناصر موجود درآن اندازه گیری میشود و با میزان طبیعی (مستلزم وجود آزمایشگاه های استاندارد) که بایستی در برگ وجود داشته باشد مقایسه میشود.
3) تشخیص ظاهری از روی علائم: گیاهان با ایجاد علائم خاصی بر روی اندا مهای خود به خصوص بر گها به کمبود عناصر مختلف عکس العمل نشان میدهند. این علائم میتواند به عنوان محکی برای تشخیص استفاده شوند اما نمیتواند معیار دقیقی برای تشخیص کمبود عناصر باشد، به عبارتی دیگر بعضی از عناصر کم مصرف علائمی شبیه به یکدیگر دارند و در مواردی نیز کمبود یک عنصر به صورت پنهان میباشد و هیچگونه علائم ظاهری بوجود نمیآورد ولی بر روی عملکرد نهایی گیاه تأثیر میگذارد. با توجه به اینکه برگها کارخانه تولید مواد غذایی برای میو هها هستند که اگر سالم نباشند عملکرد و کیفیت میوه نیز کاهش مییابد، لذا با بروز اولین علائم باید جهت رفع خسارت به درمان پرداخت .

رابطه علائم کمبود عناصر غذایی با تحرک آنها در گیاه:
محل ظهور علائم کمبود عناصر غذایی در گیاهان، به وسعت و میزان انتقال عناصر غذایی از برگهای پیر به قسمتهای جوان گیاه بستگی دارد که میتوان عناصر را بر اساس جابه جایی در گیاه به دو دسته تقسیم نمود:
1)عناصر متحرک (پویا یا موبایل):
علائم کمبود این عناصر، ابتدا در برگهای پیر (برگهای پایینی) اتفاق میافتد زیرا این عناصر میتوانند از برگهای پیر پایینی به سوی برگهای جوان بالایی حرکت کنند، که این عناصر عبارتند از: ازت(N) و منیزیم(Mg) پتاسیم( K )فسفر( P)

2) عناصر غیرمتحرک (ایستا یا ساکن):
علائم کمبود این عناصر ابتدا در برگهای جوان (برگهای بالایی) اتفاق میافتد زیرا این عناصر نمیتوانند از برگهای پیر پایینی به سوی برگهای جوان بالایی حرکت کنند، که این عناصر عبارتند از کلسیم(Ca) و بُر( B) مولیبدن (Mo) ،منگنز(Mn) ،روی (Zn) ،مس (Cu) آهن (Fe)
عدم رسیدگی به وضعیت تغذیه ای گیاه، سلامتی گیاه، عملکرد و کیفیت محصول را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در نتیجه تولیدکننده متضرر میگردد. فهم قواعد تغذیه گیاهان و تشخیص علائم کمبود و بیشبود عناصر غذایی و استفاده از کودهای مناسب، کلیدهای سلامت و سودآوری محصول میباشند که بایستی رعایت شوند.

نقش و علائم کمبود عناصر پر مصرف در درختان میوه:
همانطور که قبلاً اشاره شد عناصری از قبیل: نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم وگوگرد که بیشتر مورد نیاز گیاه میباشند را عناصر پرمصرف میگویند که کمبودشان در گیاه میتواند باعث اختلالاتی در رشد و شکل ظاهری گیاه شود که به بررسی آنها میپردازیم:
1- نقش و علائم کمبود نیتروژن:(N)
این عنصر برای تولید اسیدهای آمینه و پروتئین لازم است و مهمترین عامل رشد محسوب میشود. به عبارتی چون ازت جزء مهمی از مولکول کلروفیل را تشکیل میدهد، بنابراین اولین علایم ظهور کمبود ازت، رنگ پریدگی برگها میباشد. برگها معمولاً به رنگ سبز مایل به زرد و زرد روشن در می آیند که به علت عدم تشکیل کلروفیل میباشد. در اواخر رشد رنگ زرد، قرمز و بنفش مایل به قرمز مشاهده میشود که در نتیجه ی تشکیل رنگ آنتوسیانین است. در کمبود ازت برگها کوچک، ساقه و شاخه ها لاغر میشوند و معمولاً با زاویه کوچکی نسبت به ساقه اصلی می ایستند و شاخه های جانبی کمی تشکیل می شود، زردی در بر گهای پیر (پایینی) زودتر ظاهر میشود.

لازم به ذکر است که کودهای ازته به دو صورت میتواند به خاک اضافه شود:
1) به صورت آلی: مثل کودهای دامی، پودر استخوان و خون خشک و برگهای پوسیده
۲) به صورت معدنی: مثل کودهای شیمیایی از قبیل نیترات آمونیوم، فسفات آمونیوم، اوره.

2- نقش و علائم کمبود فسفر:(P)
این عنصر در تلقیح گلها، رشد ریشه، انتقال انرژی و همچنین تنظیم خواص ژنتیکی گیاه نقش دارد. در بعضی جهات کمبود ازت و فسفر با هم شباهت دارند. رشد قسمت هوائی و ریشه در هر دو کند یا متوقف میشود و همچنین برگها کوتاه، باریک و نازک میشوند و رشد طولی گیاه عمودی بوده و ساقه های جانبی به ندرت ظاهر می شود. تعداد برگ و شاخه ها محدود شده و ممکن است جوانه های کناری به خواب بروند یا بمیرند. ظهور شکوفه و جوانه های برگی کم شده و در نتیجه میزان محصول (دانه و میوه) نیزکاهش مییابد ولی در هنگام کمبود فسفر رنگ برگها سبز تیره، کدر مایل به آبی با ته رنگ برنزی یا بنفش است و رنگ میو هها سبز و ممکن است به شدت رنگی شده باشند، گوشت میوه نرم و شیره میوه خیلی ترش و خاصیت انباری آن نیز کم میشود. یک علامت مهم دیگر، کوتولگی و کوتاه ماندن گیاهان است به این صورت که گیاهان دچار کمبود فسفر، اغلب با گیاهان جوان اشتباه گرفته میشوند و در بر گهای پیرتر تحت شرایط حاد کمبود، رگبر گها به شکل مشبک و قهوه ای رنگ پریده در میآید.

3- نقش و علائم کمبود پتاسیم:(K)
این عنصر برای سنتز و انتقال مواد مغذی در گیاه لازم بوده و در رفع آثار سوء عدم تعادل بعضی از عناصر غذایی گیاه در خاک کمک میکند و همچنین در تنظیم فعالیت جذب آب موثر میباشد.
نقش پتاسیم در درختان میوه به قرار زیر میباشد:
مقاومت گیاهان را در برابر کم آبی و خطرات سرمازدگی افزایش میدهد ، مقاومت گیاهان را در برابر آفات و بیماریها از جمله آتشک گلابی و شانکر مرکبات افزایش میدهد ،کیفیت و خاصیت انبارداری محصولات باغی را افزایش میدهد ، شدت نور را کنترل و عمل فتوسنتز را تشدید میکند و راندمان آب آبیاری را افزایش میدهد.
اهم کودهای محتوی پتاسیم عبارتند از:
1) سولفات پتاسیم
2) کلرید پتاسیم : مقدار پتاسیم موجود در کلرید پتاسیم 60 درصد بوده و مصرف این کود در خاکهای شور و یا آبهای آبیاری که میزان کلر آنها از 3 میلی اکی والانت در لیتر ( 100 میلی لیتر در لیتر) بالاتر باشد و بعضی از درختان میوه ی حساس به کلر نظیر مرکبات توصیه نمیگردد.
3) نیترات پتاسیم
4) سولفات پتاسیم منیزیم: این کود به صورت معدنی بوده و به دو صورت گرانوله و دانه ریز قابل تولید میباشد.مصرف این کود عمدتاً برای با غهای مرکبات و انگور به میزان 200 الی 500 کیلوگرم در هکتار و به صورت سرک و یا قبل از کاشت قابل توصیه است. مصرف کودهای محتوی پتاسیم در باغهای میوه ترجیحاً به صورت چالکود پیشنهاد میشود.

4- نقش و علائم کمبود کلسیم:(Ca)
این عنصر در پایداری دیواره سلولی، توسعه سلول و فرایندهای داخلی، پایداری غشاهای سلولی، تعادل کاتیون و آنیون، فعال کننده برخی آنزیمها و همچنین تنظیم فشار اسمزی نقش دارد. کمبود آن باعث تجزیه دیوار سلولی و خشکیدگی برگها میشود. لازم به ذکر است که کلسیم در توسعه ریشه نقش داشته و از صدمات ناشی از تنشهای سرمازدگی جلوگیری میکند.علائم کمبود در حاشیة بر گها بیشتر از نقاط دیگر برگ دیده میشود و در نتیجه باعث تغییر شکل برگ به صورت فنجانی رو به پائین می شود این علامت تا نقاط اتصال برگ به دمبرگ گسترش مییابد، اما بر گها نمی افتند بلکه فقط لکه های بافت نکروتیک شده در نوک دمبرگ ایجاد میشود و همچنین حاشیه برگ نامنظم و پاره پاره میشود.
برای افزایش کیفیت، افزایش مدت زمان انبارداری محصولات باغی و کاهش بیمار یهای فیزیولوژیکی محلول پاشی کلسیم انجام میشود که میتوان از کلرورکلسیم به (Cacl )مقدار 10 تا 30 کیلوگرم در هزار لیتر آب استفاده کرد.

5- نقش و علائم کمبود منیزیم(Mg):
منیزیم تنها جزء معدنی مولکول کلروفیل است. منیزیم در ساخته شدن روغن در گیاه دخالت داشته و باعث تنظیم جذب فسفر در گیاه می شود و نیز در تولید هیدروکربنها و مواد قندی موثر است. منیزیم انتقال دهنده فسفر به دانه گیاهان است و همچنین فعال کننده آنزیمهای دی هیدروژناز و د ی کربوکسیلاز است و در تنفس سلولی اهمیت حیاتی دارد. این عنصر فعال کننده آنزیمها و در اعمال اکسیداسیون و احیاء در گیاه نقش دارد و عامل جداسازی مولکول اکسیژن در فتوسنتز است. از نشانه های کمبود آن در گیاه، زردی بین رگبر گها میباشد و نشانه های کمبود ابتدا در برگهای پیر مشاهده میشود و در صورت کمبود شدید، برگها شروع به ریزش میکنند. این عنصر در خاک سریع شسته شده و از دسترس گیاه خارج میشود که برای رفع این کمبود از کربنات و سولفات منیزیم استفاده میشود.
محلول پاشی سولفات منیزیم دو تا پنج مرتبه برای رفع کمبود در درختان میوه لازم و ضروری است. اولین محلول پاشی در اوایل خرداد و مراحل بعدی با دو هفته فاصله از هم انجام میگیرد، میزان مصرف 2 تا ۵ کیلوگرم در 1000 لیتر آب میباشد. محلول پاشی منیزیم در مرکبات، انگور و سیب برای جلوگیری از کلروز برگ موثر است.

6- نقش و علائم کمبود گوگرد:(S)
این عنصر در تولید پروتئین و بعضی از اسیدهای آمینه موثر است. بو و مزه برخی از محصولات باغی و زراعی (مثل سیر، پیاز و خردل) مربوط به گوگرد است. مهمترین علامت کمبود این عنصر در گیاه رشد ناقص و رنگ پریدگی میباشد. کمبود گوگرد در پار ه ای از گیاهان نشانه هایی شبیه به کلروز ناشی ازکمبود نیتروژن ایجاد میکند که مربوط به کمبود پروتئین در گیاه است، با این وجود در کمبود گوگرد، زرد شدن به صورت یکنواخت در سرتاسر گیاه حتی در بر گهای جوان وجود دارد. اغلب در اثر کمبود این عنصر سطح پائینی بر گها و دمبرگها به رنگ قرمز مایل به صورتی در می آید گاهی در اثر شدت کمبود، علایم به صورت قهو های یا لکه های نکروتیک ظاهر میشود و همچنین دمبر گها و بر گها اغلب عمودی، پیچ خورده و شکننده میشود. ساقه های گیاهان مبتلا کوتاهتر و نازکتر از معمول و چوبی میشوند، سطح برگ کوچک و تعداد برگها نیزکم، تعداد و وزن میو ه ها نیزکاهش مییابد. برای مثال در هلو برگهای جوان در اثر کمبود این عنصر، زرد و برگهای پیر بدشکل و کج و معوج میشوند، جوانه های انتهائی رشد نکرده و در نتیجه شاخه های جانبی نیز رشد نمی کنند و برگهای روی این شاخه ها در اثر شدت کمبود، کمی قرمز و پس از این مرحله خزان میکنند. گوگرد را میتوان به صورت سوپر فسفات معمول (نه سوپر فسفات تریپل) سولفات آمونیوم و گل گوگرد و یا سولفات کلسیم به خاک افزود.

علائم کمبود عناصر کم مصرف (Microelements)در درختان میوه:
همانطور که قبلاً اشاره شد عناصری چون آهن، منگنز، روی، مس، بُر، مولیبدن و کلر که به مقدار بسیار کم مورد نیاز گیاه میباشند را عناصر کم مصرف میگویند ولی با اینکه این عنصر به مقدار کم برای گیاه لازم است ولی همین مقدار کم برای فعالیتهای گیاهی لازم و ضروری است و کمبود این عناصر در گیاه میتواند باعث اختلالاتی در رشد و شکل ظاهری گیاه شود.

1-نقش و علائم کمبود آهن:(Fe)
این عنصر در تولید مولکول کلروفیل و همچنین در فعالیتهای انتقال انرژی نقش دارد. آهن یکی از عناصر ضروری برای رشد نهایی درختان میوه میباشد و در صورت کمبود آن در سلو لهای برگ، سبزینه (کلروفیل) به مقدار کافی تولید نمیشود و برگها رنگ پریده به نظر میرسند. زردی برگ شکل خاصی از کمبود آهن است که در کشور ما به فراوانی دیده میشود. به عبارتی کمبود آهن باعث کاهش غلظت کلروفیل و دیگر رنگریز ه های گیاهی نظیر کاروتن و گزانتوفیل در سلول میشود که در نهایت فتوسنتز شدیداً کاهش یافته و بصورت کلروز (زردی) ظاهر میشود و چون آهن قابلیت تحرک کمی در گیاه دارد معمولاً علائم کمبود در برگهای جوان (بالایی) دیده میشود و رنگ پریدگی معمولاً بین رگبرگها بوده و خود رگبرگها سبز باقی میمانند و در برخی موارد مثل درخت گلابی برگها سفید رنگ میشود.
برای رفع کلروز محلول پاشی آهن کلاته یا سولفات آهن به تعداد دو یا چند بار در طول فصل رشد توصیه میشود. در درختان میوه اولین محلول پاشی چهار هفته پس از گل دهی و سه هفته پس از اولین محلول پاشی میباشد مقدار مصرف بر اساس توصیه شرکتهای سازنده و دستورالعمل الصاقی روی بسته محصول میباشد.

2- نقش و علائم کمبود منگنز:(Mn)
این عنصر برای تولید کلروفیل و در نتیجه فتوسنتز مؤثر میباشد. نقش منگنز در گیاه مشارکت آن در سیستمهای ترکیبی است. منگنز در واکنشهای انتقال الکترون و در تولید کلروفیل نقش دارد.
منگنز همانند آهن عنصری غیر متحرک در گیاه است و علائم کمبود آن ابتدا در برگهای جوان درخت ظاهر میشود. مهمترین نشانه کمبود منگنز، کلروز بین برگها میباشد که معمولاً تمام قسمتهای بالای درخت را فرا میگیرد، رشد درخت نیز کاهش یافته و در بعضی مواقع درختان به صورت کوتاه باقی میمانند. بر خلاف کمبود آهن در کمبود این عنصر، قسمت نوک و حاشیه برگهای درخت به صورت سبز باقی میمانند.
از کودهای مهم منگنز میتوان به سولفات منگنز اشاره نمود که هم به صورت خاکی و هم محلول پاشی به کار میرود که بهتر است این کود به صورت خاکی به میزان 100 گرم برای هر درخت در سایه انداز مصرف گردد. همچنین برای رفع این کمبود به ازای هر هکتار 5 کیلوگرم کلات منگنز در 1000 لیتر آب به صورت تؤام جهت رفع کامل کمبود مصرف گردد.

3- نقش و علائم کمبود روی :(Zn)
این عنصر، عنصر مهمی در فعالیت بسیاری از آنزیمها از جمله ایندول استیک اسید (عامل رشد) و تریپتوفان میباشد. روی در بسیاری از سیستمهای آنزیمی گیاه نقش کاتالیزوری فعال کننده و یا ساختمانی دارد و در ساخته شدن و تجزیه پروتئینهای گیاه دخیل است. کمبود روی در گیاه عمدتا از بر گهای جوان به صورت ریز برگی، کچلی و کوچک شدن میان گر ه های سرشاخه شروع میشود. در اثر کمبود این عنصر علاوه بر اینکه رشد برگ کم میشود، برگها قبل از موقع می ریزند، تعداد جوانه کمتری تشکیل شده و بیشتر آنها شکوفا نمیشود. همچنین مقدار اکسین در دمگلها کم شده، ممکن است گلها قبل از باز شدن بریزند، پوست درختان دچار کمبود، سخت و شکننده میشود. خسارت عمده کمبود این عنصر علاوه بر ریز شدن میوه ها، ریزش قبل از رسیدن آنها است بطوریکه گاهی تا 80 درصد میوه ها می ریزند.
کمبود این عنصر بیشتر در خاکهای شنی، آهکی و قلیایی به علت pH بالای خاک مشاهده میشود. در درختان اولین علائم کمبود روی در زمان گلدهی ظاهر میشود. شاخه ها نرم و نازک شده و فاصله میانگره ها کم میشود، برگها در انتها موج دار شده و اندازه آنها کاهش می یابد. به طوری که برگها ی انتهایی شاخه به صورت روشن در می آید، بدین ترتیب کمبود این عنصر سبب جارویی شدن انتهای شاخه ها، کچلی و ایجاد ریز برگی میشود.(Roset ) برای جبران کمبود روی در درختان میوه از سولفات روی به صورت محلول پاشی در زمان متورم شدن جوانه یا پس از ریزش گلبر گها به میزان 2 تا 3 کیلوگرم در 1000 لیتر آب استفاده میشود، محلول پاشی سولفات روی برای درختان هسته دار مثل هلو، زردآلو و گلابی در پائیز زمانی که بر گها سبز است نتیجه بهتری دارد.

4- نقش و علائم کمبود مس :(Cu)
این عنصر در تولید کلروپلاست، فعالیتهای آنزیمی و همچنین در واکنشهای انتقال الکترون سهیم می باشد. کمبود مس در درختان میوه با پلاسیدگی بر گهای انتهایی و ریزش آنها مشخص میشود. از کودهای مهم مس میتوان به سولفات مس (کات کبود) اشاره نمود که به دو صورت خاکی و محلول پاشی به کار میرود که بهترین زمان محلول پاشی مس در درختان میوه هنگام متورم شدن جوانه ها در بهار است چون اگر روی میوه سیب و گلابی پاشیده شود باعث زنگارآن میشود. سولفات مس به روش خاکی هر 2 الی 3 سال یکبار به میزان50 تا 100 گرم در 1000 لیتر آب برای هر درخت در سایه انداز در فصل پائیز و زمستان مصرف شود و همچنین این کود به صورت محلول پاشی با غلظت 5/0درصد مورد استفاده قرار می گیرد.

5- نقش و علائم کمبود بُر:(B)
این عنصر برای رشد نوک ساقه و ریشه (مریستم انتهایی) لازم و ضروری است. بُر نقش عمده ای در فعالیتهای حیاتی گیاه دارد و در تقسیم سلولی بافت ها، تشکیل جوانه های برگ و گل، ترمیم بافتهای آوندی، متابولیسم قند و مواد هیدروکربن دار و انتقال آنها، تنظیم مقدار آب و هدایت آن در سلول، انتقال کلسیم در گیاه و تنظیم نسبت کلسیم به پتاسیم در بافتهای گیاهی، متابولیسم چربی، سنتز پکتین و در تشکیل دیواره سلولی نقش دارد. علائم کمبود بُر در برگ، شاخه، میوه و حتی ریشه درختان دیده میشود. بعلت عدم پویایی و تحرک بُر در گیاه، کمبود آن ابتدا در برگهای جوان و سرشاخه ها بروز مینماید. اولین علامت قابل مشاهده توقف رشد جوانه انتهایی است که بلافاصله پس از آن برگهای جوان سبز کمرنگ شده و این رنگ پریدگی در قاعده برگها بیشتر از نوک برگها میباشد، مرحله بعدی کمبود بُر، سیاه شدن جوانه های رویشی و بافتهای مریستمی، کاهش فاصله میانگره ها، ایجاد حالت کوتولگی یا تراکم و کوچک شدن برگها در سرشاخه میباشد. میوه ها به حد کافی رشد نکرده، بد شکل و دارای گر ه های متعدد شده، زیر پوست میوه بافت چوب پنبه ای ضخیمی تشکیل شده و با توسعه از پوست تا مغز میوه ادامه مییابد. در برخی از ارقام وقتی کمبود بُر همراه با کمبود کلسیم باشد، میوه در بعضی قسمتها ترک بر می دارد. در کمبودهای خفیف سطح میوه پوشیده از شکاف ریز شده که ظاهر میوه را به رنگ حنایی در می آورد.به طور کلی به علت نقش این عنصر در فرایند تشکیل میوه، کمبود آن سبب رشد و نمو ضعیف پرچم ها، کاهش دوره گرده افشانی موثر و در نتیجه کاهش تشکیل میوه میشود. میو ه ها قبل از رسیدن می ریزند و در زیر پوست میوه لکه های آبگز، قهوه ای، چوب پنبه ای و گوشت میوه ها تلخ، بدمزه و پوک میشود.
همانطور که قبلاً هم اشاره شد بُر یکی از مهمترین عناصری است که در جوانه زدن دانه گرده تشکیل میوه و انتقال مواد فتوسنتزی به محل مصرف نقش دارد. بر در درختان میوههای خزا ندار و هسته دار برای تشکیل میوه، افزایش عملکرد وکاهش بعضی از بیمار یها مثل آتشک گلابی موثر است. کمبود بُر در درختان میوه باعث باد زدگی گلهای گلابی، کاهش تشکیل میوه، نکروزه شدن پوست تنه درخت سیب، ایجاد لک ههای چوب پنبه ای و ترکیدن میو ه ها و تنه درخت میشود. بهترین زمان محلول پاشی بُر در درختان میوه هنگام متورم شدن جوانه در اوایل بهار با غلظت ۵ کیلوگرم اسید بوریک در 1000 لیتر آب میباشد.

6- نقش و علائم کمبود مولیبیدن:
این عنصر در تولید آنزیمهای مربوط به مصرف نیتروژن در گیاه و همچنین در تبدیل نیتراتها به اسید آمینه نقش دارد.
این عنصر در افزایش عملکرد و کیفیت محصول و همچنین بر روی جذب عناصر دیگر توسط گیاه نقش دارد. مولیبیدن تنها عنصری است که کمبود آن موقعی دیده میشود که زیر ۶ باشد، افزودن مقداری آهک میتواند مشکل را حل کند. علائم pH آهک در خاک کم و کمبود این عنصر کمتر در شکل ظاهری گیاه قابل مشاهده میباشد و تا حدودی مشابه علائم کمبود ازت میباشد.
از کودهای مهم مولیبدن میتوان به مولیبدات آمونیوم، مولیبدات پتاسیم، مولیبدات سدیم و تری اکسید مولیبدن اشاره نمود. مولیبدات آمونیوم، مولیبدات پتاسیم به میزان 500گرم در هکتار به صورت خاکی مصرف میگردد که برای یکنواختی در پخش میتوان با کودهای NPKمخلوط و مصرف نمود.


کوددهی:
میزان عناصر غذایی موجود در خاک بستگی به ساختمان و بافت خاک، سوابق کشت و کار و عملیات انجام شده بر روی آن دارد. خاکها در اثر تداوم برداشت محصول، از نظر مواد معدنی و عناصر غذایی فقیر میشوند و نیاز به کود پیدا میکنند که برای جبران آن، میتوان طی یک برنامه زمانبندی مشخص اقدام به استفاده از کودهای مختلف شیمیایی، حیوانی و گیاهی نمود. هدف از زمانبندی مصرف کود، به دست آوردن بهینه ترین واکنش گیاه به کود میباشد.
مقدار و زمان مصرف کود دو عامل بنیادین برای کاربرد بهینه کودهای شیمیایی و افزایش بازده مصرفی آنها است. بدیهی است که مقدار کود مصرفی، بر اساس مقدار عناصر غذایی موجود در خاک، میزان جذب عناصر توسط گیاه و نیاز گیاه در طول دوره رشد تعیین میگردد.
با کاهش غلظت عناصر غذایی در خاک، مقدار کود مصرفی افزایش مییابد، لیکن دریافت عناصر غذایی به وسیله گیاهان، نمایانگر جذب توسط همه ریشه هایی است که در قسمتهای کود داده شده و کود داده نشده گسترش یافته اند.
عناصر غذایی موجود در کودها به روشهای مختلفی چون پخش در خاک، برگ پاشی (Foliar application) ، و کود آبیاری(Fertigation)در اختیار گیاهان گذاشته میشوند هر چند تلاش میشود که عناصر غذایی در توده خاک رویین یکنواخت توزیع شود ولی در عمل چنین نبوده و غلظت آنها میتواند در هر نقطه از خاک متفاوت باشد. بدین ترتیب پخش صحیح کود، برای یکسان کردن غلظت عناصر غذایی در محلول خاک به منظور دستیابی به عملکرد بهینه و افزایش بازده آنها ضروری است. با آنکه کودهای شیمیایی مهمترین منبع تامین عناصر غذایی گیاه هستند استفاده بجا و بهینه از آنها در حصول نتیجه مورد نظر، حفظ نظام اکولوژی محیط و تضمین سلامت مصرف کنندگان تولیدات کشاورزی نقش اساسی دارند. بی شک تشخیص کمبود عناصر غذایی مورد نیاز گیاه در مصرف بهینه و به موقع آن نقشی دو چندان دارد.

M.A بازدید : 533 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)

سالانه 800 میلیارد تومان یارانه برای کودهای سرطان زا پرداخت می شود. استفاده بیش از حد سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در زمین های کشاورزی باقی ماندن این ترکیبات وعناصر خطرناک در میوه جات و سبزی ها باعث افزایش نگران کننده آمار ابتلا به سرطان وطیف گسترده ای از بیماریهای خطرناک از نارسایی های کلیه گرفته تا پارکینسون شده است .

دکتر محمد جعفرملکوتی،عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس دارنده مقام نخست کشاورزی آکادمی علوم جهان سوم و متخصص کود،ضمن هشدار در این مورد می گوید :وجود میوه ها وسبزیجات به ظاهر درشتی فاقدطعم وخاصیت های چند دهه پیش خود است،ناشی از استفاده بی رویه کودهای شیمیایی وسموم دفع آفات وباقی ماندن ترکیبات آنها در محصولات می باشد.وی می افزاید:یارانه 800 میلیاردتومانی دولت به کود و سموم دفع آفات درحقیقت دادن یارانه به یک سم مهلک ومخاطره انگیز برای سلامت جامعه است.به گفته وی با اطمینان می توان اذعان داشت که بسیاری از میوه جات وسبزیجات آلوده به نیترات وکادمیوم به عنوان 2 عامل بیماری زاو سرطان زاست.این در حالی است که قانون مصوب سال 78 برای دادن یارانه به کودهای آلی که ضرری برای انسان ومحیط زیست ندارد هنوز اجرایی نشده است.

دکتر مسعود تجریشی مدیر دفتر مطالعات آب و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف ،استفاده ازکودهای آلی ،ارگانیک وکمپوست را راه حل رهایی از این بحران عنوان می کند ومی گوید :مصرف یک سوم سموم دفع آفات در شمال کشور باعث افزایش 3 برابری سرطان روده در این منطقه شده است .

دکتر ملکوتی می گوید:متاسفانه در کشور مامیزان مصرف کود در بخش کشاورزی بسیار بالا وسالانه حدود 5/4 میلیون تن است که 87 درصد آن را کودهای اوره-فسفره تشکیل می دهد؛ استفاده زیاد ازاین کودها به دلیل داشتن کادمیوم ونیترات،باعث سرطان زایی می شود.ودر واقع این عناصر وترکیبات جذب سبزیجات وبه ویژه سبزیجات غده ای مثل سیب زمینی می شود.به عنوان نمونه غلظت نیترات در سیب زمینی وپیاز باید 50 میلی گرم در هر کیلو گرم وزن تازه (وزن محصول بالافاصله پس از برداشت)باشد ولی متاسفانه میزان کادمیوم ونیترات در اغلب اوقات بسیار بیشتر از سظح استاندارد است.

دکتر ملکوتی بزرگ بودن بیش از حد سیب زمینی ها را یکی از نشانه های بالا بودن نیترات در آن عنوان می کند و توضیح می دهد :هر کیلو گرم سیب زمینی به طور متوسط باید در برگیرنده حدود 8 عدد سیب زمینی باشد؛ولی در اغلب سیب زمینی ها خیلی درشت است و از سوی دیگر رنگ آن ها شفاف نیست .این ها همه آثار ناشی از وجود میزان بالای نیترات در سیب زمینی است.وی که مدتی ریاست موسسه تحقیقات خاک وآب را برعهده داشته است ،وی در ادامه می افزاید:ما به معاونت ترویج کشاورزی توصیه کردیم که در انتخاب تولید کننده نمونه تنها کمیت ومیزان برداشت در هکتار را در نظر نگیرند بلکه کمیت را در کنار کیفیت بسنجدو براساس آن کشاورز نمونه را انتخاب کنند.حتی ما پیشنهاد سنجش رایگان کیفیت سبزیجات را با ارزیابی میزان کادمیوم ونیترات در آن ها داده بودیم اما در کمال تاسف هیچ توجهی به پیشنهاد های ما نشد.غلظت استاندارد کادمیوم در سیب زمینی باید زیر 2 دهم میلی گرم در یک کیلو گرم وزن تازه (وزن محصول بلافاصله پس از برداشت)باشد ولی متاسفانه اکثر اوقات ،بیشتر از این مقدار است.به دلیل استفاده بیش از حد کودهای شیمیای اوره –فسفره در بخش کشاورزی ،میزان نیترات وکادمیوم موجود در سبزیجات واز جمله سیب زمینی در اکثر مواقع بیشتر از حد استاندارد است.به گفته عضوهیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ، تا سال 80 فرهنگ بهینه استفاده از کود تاحدودی جا افتاده بود ولی چون در حال حاضر دولت فقط به کود اوره –فسفره یارانه می دهد ،میزان مصرف بی رویه این کود افزایش یافته واین ترکیبات شیمیایی اکنون تبدیل به بزرگ ترین سم مهلک جامعه ماشده است.
در بازار بین المللی،کود اوره-فسفره کیلویی 400 تومان است که دولت آن را به قیمت 50 تومان در اختیار کشاورزان قرار می دهد،به اعتقاد ما دولت باید یارانه کود را به طور کامل حذف و این هزینه را صرف تولید بهتر وباکیفیت تر محصول کند. کشاورزان ما فقط به افزایش محصول در هکتار از طریق استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی،فکر می کنند و به کمبود ریز مغذی ها،طعم،کیفیت،ماندگاری وخوش خوراکی سبزیجات ومیوه جات توجهی ندارند.

وی دلیل طعم نامناسب بعضی میوه جات وسبزیجات را باقی ماندن سموم وکودهای شیمیایی در آن عنوان می کند ومی گوید:با افزایش مصرف این سموم وکودها،آنتی اکسیدان های میوه جات وسبزیجات کاهش می یابد،ازاین رو محصولات کشاورزی بدون طعم وخاصیت می شود.به عنوان مثال هنگامی که سیبی را گاز می زنید،به سرعت کدر می شود یا خیار دیگر طعم واقعی وقدیمی خودرا ندارد ،چون به ویژه در خیارهای گلخانه ای که از سموم دفع آفات استفاده می کنندباید 21 روز بگذرد تا اثر سم ازبین برود ولی کشاورزان برای این که خیارهای کوچک را وارد بازار کنند تنها 9 روز پس از سم پاشی آن ها را می چینند،به طور کلی سبزیجات ومیوه جات قابلیت جذب سموم را درسطح بسیار بالا دارد ،به همین دلیل موقع خرید به عنوان مثال سعی کنید قسمت بالایی پیاز (محل خروج جوانه پیاز)بسیار باریک باشد یا سیب زمینی دارای اندازه ای متوسط ورنگ روشن باشد.
دکتر ملکوتی می گوید:دولت باید به کودهای زیستی وآلی وکودهای گوگردی یارانه دهد.همچنین باید آزمایشگاه های خاک متعدد در نزدیکی مزارع احداث کند تا میزان بقایای سموم وکودهای شیمیایی در میوه جات وسبزیجات ونیز خاک به طور دائم اندازه گیری شود.می توان با اصلاح کود وغنی کردن خاک به محیط زیست وسلامت جامعه کمک کرد.در واقع یکی از دلایل اصلی بروز بیماری های جدید وانواع سرطان ها همین باقی مانده سموم وکودهادر محصولات کشاورزی ومصرف آن هاست.
وی می افزاید :با وجود آن که در آمد ملی مابالا است ،ولی رتبه سلامت وبهداشت جامعه ما 3 رقمی است.
به گفته دکتر ملکوتی،یارانه کود هدفمند نیست؛دولت سالانه 800 میلیاردتومان یارانه می دهد که در حقیقت یارانه ای به مواد خطرناک وسموم مهلک برای سلامت جامعه است .وی یادآور می شود؛سال 78 قانونی برای دادن یارانه به کودهای آلی به تصویب رسید ولی اجرایی نشد،در حالی که کود کمپوست پس از مخلوط کردن گوگرد بهترین کود ارگانیک برای خاک های ماست اما مسئولا ن کمترین توجهی به ضرورت به کار گیری این کود نمی کنند.دکتر مسعود تجریشی ،عضو هیئت علمی ومدیر دفتر مطالعات آب ومحیط زیست دانشگاه صنعتی شریف ،در مورد مضرات کودهای شیمیای به خراسان می گوید:کودهای شیمیایی باعث آلوده شدن آب های زیر زمینی وپوک شدن خاک می شود،در نتیجه سال به سال حاصلخیزی خاک از بین می رود ولی کودهای آلی مثل حیوانی وکمپوست علاوه بر بالا بردن سطح سلامت جامعه ،باعث حاصلخیزی خاک نیزمی شود .
وی می گوید:70تا80 در صد زباله های تولید شد در شهرها دارای مواد آلی است که می تواند کمپوست شود.در حال حاضربسیاری از کشورهای پیشرفته به سمت جایگزین کردن کودهای شیمیای از طریق کودهای آلی وارگانیک رفته اند ،ولی چون در کشور ما حساسیت لازم در این زمینه به دلیل ناآگاهی مردم وکشاورزان وجودندارد،مسئولان هم خود را ملزم به ترویج کودهای ارگانیک ومبارزه بیولوژیک نمی بینند.

وی در ادامه هشدار می دهد:سرطان های روده در ایران به نحو خطرناکی افزایش یافته و دراستان مازندارن 3 برابر دیگر نقاط کشور است،چون یک سوم سموم دفع آفات کشور دراین ناحیه مصرف می شود.کادمیوم موجود در سبزی ها باعث نارسایی شدید کلیه وبروز سرطان می شود.دکتر تجریشی می افزاید:سرمایه گذاری برای مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی وکشت ارگانیک(با کودهای طبیعی وآلی)در حقیقت نوعی سرمایه گذاری برای پیشگیری از بیماری های خطرناک وصعب العلاجی همچون سرطان است محققان انگلیسی دریافته اند که قرار گرفتن در معرض حشره کش هاو سموم دفع آفات ونیز مصرف میوه جات وسبزیجات حاوی بقایای این سموم ،خطر ابتلا به پارکینسون را به میزان 93درصد افزایش می دهد.دکتر سروش مدبری ،مدیر کل دفتر بررسی آلودگی آب وخاک سازمان حفاظت از محیط زیست،می گوید:هر چند وزارت بهداشت ممکن است وجود هر گونه آلودگی حاصل از کودها وسموم شیمیایی را در میوه جات ومحصولات رد کند،ولی نمی توان منکر این واقعیت شد.هر چند مطالعات جامعی در این زمینه در کشور صورت نگرفته است ولی با توجه به مصرف بی رویه سموم وکودهای شیمیایی نمی توان وجود این آلودگی ها را رد کرد .

وی می گوید:کشورهای اتریش،ایتالیا وآلمان با وجود وسعت کمی که دارند با لغ بر 800 هزار هکتار از محصولات کشاورزی شان حاصل کشت ارگانیک است.حال باید از مسئولان وزارت کشاورزی پرسید که چرادر ترویج کشت ارگانیک و مبارزه بیولوژیک موفق عمل نکرده اند .به گفته دکتر مدبری،به طور متوسط در کشور روزانه هر نفر 750 گرم زباله تولید می کند که 80 در صد آن آلی است که جداسازی صحیح زباله وتبدیل آن به کمپوست می تواند  تاثیر بسیار زیادی در برطرف کردن آلودگی های حاصل از استفاده از کودهای شیمیایی وسموم دفع آفات داشته باشد.

دکتر غلامرضا میرکی،مدیرگروه محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی نیزدرمورد باقی ماندن سموم در میوه جات وسبزیجات می گوید:با گذشت حدود 38 سال برای اولین بار ،میزان مجاز بقایای سموم در محصولات کشاورزی وباغی برای حدود 250 ترکیب سمی تدوین وبه موسسه استاندارد ارائه شد ولی بیشتر از یک سال است که هنوز تبدیل به استاندارد اجباری ملی نشده است. دکتر میرکی می افزاید :براساس ماده 28 آیین نامه اجرایی قانون حفظ نباتات،وزارت بهداشت باید باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی عرضه شده برای فروش را اندازه گیری کند ودر صورت وجود باقی مانده سموم ناشی از کودهای شیمیایی وسموم دفع آفات در محصول ،مسئله را به شهرداری اعلام ومحصول را نابود کند،درحالی که چنین کاری صورت نمی گیرد ،این امر نشان دهنده این است که وزارت بهداشت به سلامت غذا اهمیت نمی دهد.در بحث کودهای شیمیایی وسموم دفع آفات باید وزارت بهداشت وسازمان حفاظت محیط زیست به طور جدی وارد شوند.با توجه به مصرف بی رویه کود وسموم دفع آفات وعمل نکردن سازمان ها ونهادهای ذی ربط به وظیفه و مسئولیت خود در این زمینه ، سازمان بازرسی کل کشور باید نظارت بیشتری اعمال ودستگاه های متخلف را مجازات کند،چون این موضوع ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد.این متخصص مدیریت محیط زیست و ایمنی یادآور می شود:در حال حاضر حتی دستگاه هایی در داخل کشور برای اندازه گیری میزان سموم و مواد شمیمیایی باقی مانده در محصولات کشاورزی ساخته شده است که می توان به صورت سرزده به مزارع رفت ومیزان سموم در محصولات را با آن ابزار سنجید اما متاسفانه در حال حاضر حتی این کار ساده و کم هزینه نیز انجام نمی شود،چون برخی مسئولان معتقدند باید محصول را نمونه برداری کرد وسپس با انتقال به آزمایشگاه ها وانجام آزمایش ،میزان سموم را در آن تعیین کرد که این کار چند روز طول می کشد و طی انجام این فرآیند ،محصول کشاورزی به ویژه آن دسته از محصولاتی که باید تازه مصرف شود وارد بازار شده وبه دست مصرف کننده رسیده است.

M.A بازدید : 523 شنبه 31 تیر 1391 نظرات (0)

مقدمه‌
این‌ آفت‌ که‌ بعنوان‌ Sun Pest نیز شهرت‌ یافته‌ است‌ آفت‌ اصلی‌ (Key pest) محصول‌ گندم‌ در ایران‌ می‌باشد و علاوه‌ بر گندم‌ به‌ جو نیزخسارت‌ می‌زند. مناطق‌ پراکنش‌ این‌ آفت‌ شامل‌ ایران‌ و کشورهای‌ مهم‌ مرز ایران‌ از جمله‌ افغانستان‌، ترکمنستان‌، آذربایجان‌،ارمنستان‌، ترکیه‌، عراق‌، سوریه‌، لبنان‌، فلسطین‌، قفقاز، جنوب‌ روسیه‌، شرق‌ اروپا، شمال‌ آفریقا و عربستان‌ می‌باشند. نام‌ علمی‌ این‌ آفت‌Eurygaster integriceps put می‌باشد. جمعیت‌ این‌ آفت‌ در مناطق‌ شمال‌ ایران‌، کشورهای‌ قفقاز و برخی‌ دیگر از مناطق‌ دارای‌ آب‌و هوای‌ مدیترانه‌ای‌، در مقایسه‌ با گونه‌ مشابه‌ و رقیب‌ به‌ نام‌ E.maura کاهش‌ یافته‌ است‌. بطوریکه‌ هرچه‌ شرایط اقلیمی‌ مرطوب‌ترباشد، جمعیت‌ گونه‌ E.maura بیشتر می‌گردد. سابقه‌ این‌ آفت‌ در ایران‌ به‌ زمان‌های‌ بسیار دور باز می‌گردد. مشهور است‌ که‌ نادرشاه‌افشار جهت‌ کنترل‌ جمعیت‌ آفت‌ سن‌ دستور داد تا محل‌های‌ زمستان‌گذرانی‌ سن‌ که‌ بیشتر شامل‌ تپه‌ها و کوهپایه‌ها می‌باشند. آتش‌زده‌شود و به‌ همین‌ جهت‌ سن‌های‌ سیاهرنگ‌ را اصطلاحٹ سن‌ نادری‌، می‌گفتند.

شکل‌شناسی‌ آفت‌
طول‌ بدن‌ این‌ حشره‌ بین‌ 13ـ9 میلیمتر و عرض‌ بدن‌ آن‌ بین‌ 8ـ7 میلیمتر می‌باشد. رنگ‌ بدن‌ از زرد خاکستری‌ تا قهوه‌ای‌ مایل‌ به‌ سیاه‌متغیر است‌ و گاهی‌ برنگ‌ سیاه‌ دیده‌ می‌شود. سر این‌ آفت‌ مثلثی‌ شکل‌ و در وسط آن‌ شیار باریکی‌ وجود دارد. این‌ آفت‌ دارای‌ دو شاخک‌نخی‌ شکل‌ در جلو سر می‌باشد. اندازه‌ تخم‌ آفت‌ معمولا 0/7 میلیمتر است‌ و به‌ تعداد 14 عدد بطور منظم‌ در دو ردیف‌ 7 عددی‌ روی‌برگ‌های‌ گندم‌ یا علف‌های‌ دیگر قرار داده‌ می‌شود.
سن‌ گندم‌ دارای‌ پنج‌ مرحله‌ پورگی‌ است‌. پوره‌های‌ جوان‌ سن‌، به‌ طول‌ 1/2 میلیمتر و تقریبٹ گرد هستند. پوره‌های‌ سنین‌ بعدی‌ بزرگترهستند و به‌ تدریج‌ زاویه‌ بال‌ و نیز سپرچه‌ آن‌ رشد می‌یابد. رنگ‌ پوره‌ها در سن‌ ابتدایی‌ سیاه‌ و در سنین‌ بعدی‌ آجری‌ مات‌ است‌.
سن‌های‌ نر و ماده‌ را از روی‌ حلقه‌های‌ تناسلی‌ می‌توان‌ از یکدیگر تشخیص‌ داد و در سن‌های‌ نر حلقه‌ ششم‌ شکم‌ ذوزنقه‌ای‌ شکل‌ و لبه‌عقبی‌ آن‌ منحنی‌ است‌ و سوراخ‌های‌ تناسلی‌ را می‌پوشاند. در سن‌های‌ ماده‌ حلقه‌ ششم‌ شکم‌ مدور است‌ و از هفت‌ قسمت‌ کیتینی‌تشکیل‌ می‌یابد که‌ در حال‌ استراحت‌ کاملا به‌ یکدیگر چسبیده‌اند. روی‌ این‌ حلقه‌ در جهت‌ طول‌ یک‌ شکاف‌ بطور وضوح‌ نمایان‌ است‌.
سن‌ گندم‌ از نظر مورفولوژی‌ به‌ دو گروه‌ تقسیم‌ می‌شود:
الف‌. جمعیتی‌ از این‌ حشره‌ که‌ در زیستگاه‌های‌ طبیعی‌ واقع‌ در ارتفاعات‌ زندگی‌ می‌کند و ضمن‌ تغذیه‌ از گیاهان‌ غیرزراعی‌ به‌ویژه‌گندمیان‌ و بدون‌ آنکه‌ پروازهای‌ قابل‌ ملاحظه‌ای‌ انجام‌ دهد. به‌ زاد و ولد می‌پردازد. این‌ گروه‌ دارای‌ اندازه‌ بدن‌ کوچک‌ بوده‌ و طول‌ وعرض‌ بدن‌ آنها به‌ ترتیب‌ 10/5ـ8 و 6/8ـ5 میلیمتر است‌.
ب‌. گروهی‌ که‌ از گندم‌ و جو تغذیه‌ می‌کنند، به‌ویژه‌ آنهایی‌ که‌ به‌ مزارع‌ گندم‌ آبی‌ حمله‌ور می‌شوند، جثه‌ای‌ بزرگتر دارند و طول‌ و عرض‌بدن‌ آنها به‌ ترتیب‌ 2/8ـ9/8 و 7/6ـ6/2 میلیمتر است‌.

زیست‌شناسی‌
سن‌ مادر در شرایط مساعد آزمایشگاهی‌ بین‌ 300 تا 556 عدد تخم‌ می‌گذارد. این‌ تعداد در شرایط طبیعی‌ مساعد 114 تا 329 عدد ودر شرایط نامساعد یا دوره‌ خاموشی‌ 75 عدد یا کمتر است‌.
این‌ آفت‌ در تمام‌ مناطق‌ کشور انتشار دارد. ولی‌ در حاشیه‌ شمالی‌ کشور که‌ مرطوب‌ است‌ جمعیت‌ آن‌ در مقابل‌ با گونه‌های‌ رقیب‌ آن‌یعنی‌ E.maura کاهش‌ می‌یابد و در مناطق‌ مرطوب‌ فقط گونه‌ اخیر مشاهده‌ می‌شود.
سن‌ گندم‌ هرساله‌ دارای‌ یک‌ نسل‌ است‌. در پایان‌ فصل‌ زراعی‌ و پس‌ از برداشت‌ محصول‌ سن‌های‌ موجود در سطح‌ مزارع‌ به‌ ارتفاعات‌ وتپه‌ها مهاجرت‌ کرده‌ و به‌ تغذیه‌ بیشتر و ذخیره‌ چربی‌ در اماکن‌ مزبور پرداخته‌ و خود را برای‌ زمستان‌گذرانی‌ آماده‌ می‌کنند. این‌ پرواز به‌سمت‌ دامنه‌های‌ شمال‌ کوه‌ها و تپه‌ها، که‌ در تابستان‌ خنک‌ بوده‌ و پوشش‌ گرامینه‌های‌ وحشی‌ مناسبی‌ برای‌ تغذیه‌ سن‌ دارد، صورت‌می‌گیرد. پس‌ از تکمیل‌ تغذیه‌ و بتدریج‌ با فرارسیدن‌ فصل‌ سرما این‌ حشرات‌ خود را به‌ دامنه‌های‌ جنوبی‌ کوهها که‌ به‌ سمت‌ آفتاب‌ است‌رسانیده‌ و در ارتفاع‌ کمتری‌ مستقر شده‌ و پس‌ از مدتی‌ تغذیه‌ و در زیر بوته‌های‌ گون‌، درمنه‌ و سایر گیاهان‌ بوته‌ای‌ وحشی‌ زیر تخته‌سنگ‌ها و پناهگاه‌های‌ مختلف‌ دیگر پنهان‌ شده‌ و بتدریج‌ به‌ خواب‌ زمستانی‌ فرو می‌روند. در اواخر زمستان‌ و اوایل‌ بهار که‌ شیب‌های‌جنوبی‌ تحت‌ تابش‌ آفتاب‌ زودتر از قسمت‌های‌ دیگر گرم‌ می‌شوند سن‌ از خواب‌ زمستانی‌ بیدار شده‌ و مدتی‌ در همان‌ محل‌ به‌ تغذیه‌ ازگرامینه‌های‌ وحشی‌ پرداخته‌ و بتدریج‌ در فروردین‌ و اردیبهشت‌ به‌ سوی‌ مزارع‌ غلات‌ در دشت‌های‌ مجاور پرواز می‌کنند. پرواز یامهاجرت‌ سن‌ از کوه‌ به‌ مزارع‌ اصطلاحٹ ریزش‌ سن‌ گفته‌ می‌شود. تاریخ‌ دقیق‌ ریزش‌ سن‌ بسته‌ به‌ سرد یا گرم‌ بودن‌ سال‌ و منطقه‌ متفاوت‌بوده‌ و در همدان‌ در نیمه‌ سوم‌ فروردین‌ ماه‌ است‌. طول‌ مسافت‌ پروازی‌ سن‌ حدود 30 تا 35 کیلومتر بوده‌ و در فاصله‌ 40 کیلومتر یابیشتر از اماکن‌ زمستان‌گذران‌ دیده‌ نمی‌شود.
علل‌ عمده‌ نوسان‌ جمعیت‌ سن‌، عوامل‌ جوی‌ است‌ که‌ باعث‌ ایجاد دو دوره‌ طغیان‌ و خاموشی‌ به‌ شرح‌ زیر می‌شود:
الف‌. سال‌های‌ طغیان‌: اگر هوا در بهار ملایم‌ و در تابستان‌ بتدریج‌ گرم‌ شود و در پاییز خنک‌ و در زمستان‌ تغییرات‌ ناگهانی‌ و شدید دمایی‌دیده‌ شود، طی‌ چند سال‌ برای‌ سن‌ گندم‌ شرایط دمایی‌ و تغذیه‌ای‌ مناسبی‌ ایجاد می‌شود که‌ منجر به‌ طغیان‌ سن‌ گندم‌ می‌گردد و سن‌تخم‌ بیشتری‌ تولید می‌نماید.
ب‌. سال‌های‌ خاموشی‌: اگر هوا در بهار سرد و بارانی‌ و دارای‌ تغییرات‌ جوی‌ زیادی‌ شود و هوای‌ تابستان‌ معتدل‌ و دارای‌ ریزش‌ باران‌تابستانه‌ باشد، رشد و نمو گندم‌ و سن‌ با توجه‌ به‌ عوامل‌ جوی‌ هم‌آهنگ‌ نمی‌گردد، همچنین‌ اگر هوای‌ پاییز ملایم‌ و هوای‌ زمستان‌ بدون‌ریزش‌ برف‌ باشد و اواخر زمستان‌ و اوایل‌ بهار نیز حرارت‌ هوا متغیر و توام‌ با وزش‌ باد گردد. طی‌ چند سال‌ میانگین‌ تخم‌ریزی‌ سن‌ گندم‌هرسال‌ کم‌ شده‌ و جمعیت‌ بسوی‌ خاموشی‌ گرایش‌ می‌یابد.
قبلا دوره‌ طغیان‌ سن‌ گندم‌ را هفت‌ و هشت‌ ساله‌ می‌دانستند. ولی‌ در سال‌های‌ اخیر و بعلل‌ مختلف‌ از جمله‌ کشت‌ وسیع‌ گندم‌ در کشور،سمپاشی‌های‌ گسترده‌ علیه‌ سن‌ گندم‌ و بهم‌خوردن‌ تعادل‌ جمعیت‌ آفت‌ با دشمنان‌ طبیعی‌ آن‌ باعث‌ گم‌ شدن‌ این‌ دوره‌ شده‌ (که‌ در واقع‌طغیان‌ و خسارت‌ سن‌ هرساله‌ مشاهده‌ می‌شود) ولی‌ شدت‌ آن‌ توزیع‌ شده‌ است‌.

طرز خسارت‌
سن‌ گندم‌ به‌ سه‌ روش‌ خسارت‌ ایجاد می‌کند. الف‌) خسارت‌ سن‌ مادر، که‌ به‌ خسارت‌ حشرات‌ نر و ماده‌ای‌ که‌ پس‌ از زمستان‌گذرانی‌ دراوایل‌ بهار در مزارع‌ ریزش‌ می‌کنند اطلاق‌ می‌شود. سن‌ در این‌ مرحله‌ با مکیدن‌ شیره‌ ساقه‌ و برگ‌های‌ جوان‌ و سبز و جوانه‌های‌ گندم‌باعث‌ ضعف‌ بوته‌ها، پیچیدگی‌ و خشک‌ شدن‌ برگ‌ها و سفید شدن‌ خوشه‌ها از محل‌ تغذیه‌ یا فرو بردن‌ خرطوم‌ سن‌ می‌شود. ب‌)خسارت‌ پوره‌های‌ سن‌، که‌ برای‌ رشد و نموشان‌، از برگ‌، ساقه‌ و شیره‌ دانه‌های‌ نرم‌ گندم‌ تغذیه‌ می‌کند. اوج‌ خسارت‌ سن‌ گندم‌ مربوط به‌تغذیه‌ پوره‌های‌ رشد یافته‌ مانند سن‌ چهارم‌ و پنجم‌ پورگی‌ است‌ که‌ باعث‌ لاغری‌ و چروکیدگی‌ دانه‌ گندم‌ می‌شود. ج‌) خسارت‌ حشرات‌بالغ‌ نسل‌ جدید که‌ از کامل‌ شدن‌ رشد پوره‌ها ایجاد شده‌اند. اگر در برداشت‌ گندم‌ تاخیر صورت‌ گیرد، بالاترین‌ خسارت‌ سن‌ گندم‌ در این‌مرحله‌ خواهد بود. در این‌ زمان‌ خوشه‌های‌ گندم‌ تقریبٹ رسیده‌ و محصول‌ در دست‌ برداشت‌ است‌. خسارت‌ در این‌ مرحله‌ باعث‌ پوکی‌خوشه‌ها می‌شود، بنابراین‌ باید هرچه‌ سریعتر محصول‌ برداشت‌ گردد تا این‌ نوع‌ خسارت‌ بوجود نیاید. بدین‌ منظور برداشت‌ دومرحله‌ای‌ گندم‌ پیشنهاد می‌شود.

پیش‌بینی‌ وضعیت‌ سن‌ گندم‌
سن‌ گندم‌ از تاریخ‌ پرواز به‌ کوهستان‌ تا بازگشت‌ به‌ مزارع‌، طی‌ 9 ماه‌ از سال‌ تا حدود زیادی‌ به‌ چربی‌ بدن‌ خود وابستگی‌ دارد، بنابراین‌چربی‌، نقش‌ اساسی‌ را در بقای‌ حشره‌ دارد. چربی‌ بدن‌ سن‌ها از نمونه‌برداری‌ و میانگین‌گیری‌ از وزن‌ 30 تا 50 عدد سن‌ بدست‌ می‌آید.خصوصیات‌ جسمی‌ سن‌ برحسب‌ وزن‌ بدن‌ سن‌ ماده‌ تعیین‌ می‌گردد. وزن‌ نر حدود 5 میلیگرم‌ کمتر از سن‌ ماده‌ است‌. سن‌هایی‌ که‌ 125میلیگرم‌ و یا بیشتر وزن‌ دارند، خصوصیات‌ جسمی‌ مطلوب‌ و سن‌هایی‌ که‌ 115 میلیگرم‌ وزن‌ دارند، مشخصات‌ جسمی‌ ضعیف‌ دارند.
گرایش‌ سن‌ به‌ طغیان‌ و یا دوره‌ خاموشی‌، برحسب‌ وزن‌ بدن‌ تعیین‌ می‌شود. چنانچه‌ در موقع‌ بیداری‌ سن‌ از خواب‌ زمستانه‌، وزن‌حشرات‌ ماده‌ 130 میلیگرم‌ یا بیشتر باشد، سن‌ مادر بطور متوسط 75 عدد تخم‌ می‌گذارد و جمعیت‌ پوره‌ها در صورت‌ مساعد بودن‌شرایط زندگی‌ بسوی‌ طغیان‌ گرایش‌ دارد. اگر وزن‌ سن‌ مادر 115ـ99 میلیگرم‌ باشد. میانگین‌ تخم‌ سن‌ مادر حدود 44 عدد خواهد بود وجمعیت‌ پوره‌ها بسوی‌ خاموشی‌ خواهد بود.

کنترل‌
سن‌ گندم‌ دارای‌ دشمنان‌ طبیعی‌ بسیار مهم‌ و متعددی‌ می‌باشد که‌ بطور خودبخود و طبیعی‌ تا حدود زیادی‌ آفت‌ را کنترل‌ می‌کنند که‌از جمله‌ مهمترین‌ آنها می‌توان‌ به‌ زنبورهای‌ پارازیتوئید جنس‌های‌ Trissolcus, Dissolcus, Assolcus از خانواده‌ Scelionidaeاشاره‌ کرد. گونه‌های‌ T.vassilieri Mayو A.semistriatus Nee. در مبارزه‌ بیولوژیک‌ علیه‌ سن‌ گندم‌ بیشترین‌ اهمیت‌ را دارند. این‌زنبورها سال‌ها بطور مصنوعی‌ در آزمایشگاه‌ پرورش‌ داده‌ می‌شدند و در بهار مصادف‌ با تخمریزی‌ سن‌ها در مزارع‌ رها می‌گردیدند. ولی‌پس‌ از ظهور سموم‌ پر قدرت‌ جدید و به‌ دلیل‌ رقابت‌های‌ اقتصادی‌ آشکار و پنهان‌ و عدم‌ کنترل‌ صد در صد آفت‌ که‌ ویژگی‌ این‌ نوع‌مبارزه‌ است‌ و در نتیجه‌ عدم‌ رضایت‌ کامل‌ کشاورزان‌ از آن‌، تنها به‌ کاربرد سموم‌ سمپاشی‌ اکتفا گردید. ضروری‌ است‌ که‌ این‌ روش‌ مبارزه‌دوباره‌ احیا گردید.
اگر بتوانیم‌ با قرق‌ منطقی‌ کوه‌ها و تپه‌ها از چرای‌ مفرط دام‌ در آنها جلوگیری‌ کنیم‌، تا حدودی‌ از خطر حمله‌ سن‌ گندم‌ کاسته‌ایم‌. بنظرمی‌رسد اگر پوشش‌ گیاهی‌ کافی‌ باشد. سن‌ به‌ گرامینه‌های‌ موجود در کوه‌ قناعت‌ کرده‌ و کمتر به‌ مزارع‌ هجوم‌ می‌آورد. بعلاوه‌ سن‌ گندم‌ بابیش‌ از 50 نوع‌ گیاه‌ بطور مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ رابطه‌ میزبانی‌ دارد. بنابراین‌ حفاظت‌ از مراتع‌ و گیاهان‌ مزبور، باعث‌ حفظ جمعیت‌ درحالت‌ تعادل‌ طبیعی‌ آن‌ و در زیر سطح‌ زیان‌ اقتصادی‌ (EIL) می‌گردد.
یکی‌ از مشکلاتی‌ که‌ در سال‌های‌ اخیر بروز کرده‌ است‌ پدیده‌ خشکسالی‌ است‌، که‌ باعث‌ گسترش‌ خسارت‌ سن‌ گندم‌ شده‌ است‌. با توجه‌به‌ عدم‌ رعایت‌ صحیح‌ حریم‌ مراتع‌ در کشور ما که‌ به‌ علل‌ گوناگون‌ از جمله‌ تملک‌ مراتع‌ صورت‌ می‌گیرد، بسیاری‌ از افراد کم‌ زمین‌ وبی‌زمین‌ به‌ کاشت‌ اراضی‌ شیب‌دار و مراتع‌ دارای‌ خاک‌ فقیر و بسیار فقیر روی‌ آورده‌اند. در شرایط نامناسب‌ بارندگی‌، جوانه‌زنی‌ و رشداولیه‌ گیاه‌ که‌ لازمه‌ بوجود آمدن‌ بوته‌های‌ قوی‌ در بهار سال‌ بعد می‌باشد، با اشکال‌ مواجه‌ شده‌ و محصول‌ بقدری‌ ضعیف‌ می‌گردد، که‌گاهی‌ برداشت‌ آن‌ مقرون‌ به‌ صرفه‌ نمی‌باشد و توسط کشاورزان‌ رها می‌گردد. این‌ بهترین‌ فرصت‌ برای‌ پوره‌های‌ سن‌ آخر و حشرات‌ تازه‌بالغ‌ است‌ که‌ تغذیه‌ خود را کامل‌ نموده‌ و به‌ اندازه‌ کافی‌ چربی‌ ذخیره‌ کننده‌ و خود را برای‌ زمستان‌ سخت‌ مهیا کنند. بنابراین‌ بایدچاره‌ای‌ اندیشید تا از کاشت‌ اراضی‌ فقیر و مراتع‌ شیب‌دار توسط کشاورزان‌ جلوگیری‌ شود. کشت‌ جو بجای‌ گندم‌ در کانون‌های‌ آلودگی‌یکی‌ از اصلی‌ترین‌ گزینه‌هایی‌ است‌ که‌ اکثر متخصصان‌ به‌ آن‌ اشاره‌ کرده‌اند. در نمونه‌گیری‌های‌ اینجانب‌ در مناطق‌ کبودرآهنگ‌ و رزن‌در استان‌ همدان‌، اختلاف‌ شدید در آلودگی‌ این‌ دو محصول‌ مشاهده‌ شد. برداشت‌ دو مرحله‌ای‌ گندم‌ در مرحله‌ خمیری‌ شدن‌ نیز یکی‌از توصیه‌های‌ اصلی‌ است‌ که‌ نتایج‌ آن‌ در کشورهای‌ شوروی‌ سابق‌ رضایتبخش‌ بوده‌ است‌.
دانشمندان‌ شوروی‌ سابق‌ همچنین‌ با استفاده‌ از روش‌ برداشت‌ دو مرحله‌ای‌ توفیقات‌ زیادی‌ در جهت‌ مبارزه‌ با سن‌ و کنترل‌ آن‌ بدست‌آوردند. برداشت‌ دو مرحله‌ای‌ غله‌ عبارت‌ است‌ از:
1. درو سریع‌ خوشه‌ها با ماشین‌ در مرحله‌ مومی‌ شدن‌ دانه‌ و حمل‌ خوشه‌ها به‌ خرمن‌گاه‌ در مدت‌ 3ـ2 روز (هرچه‌ سریعتربهتر) درمنطقه‌ آلوده‌ به‌ سن‌
2. خرمن‌ کوبی‌ بوسیله‌ ماشین‌ بوجاری‌ در خرمن‌گاه‌ و حمل‌ محصول‌ بوجاری‌ شده‌ به‌ انبار غله‌ در مدت‌ 3ـ2 روز.
روش‌ زراعی‌ دیگر برای‌ کنترل‌ سن‌، شامل‌ کشت‌ زود در پاییز (هراکشت‌) و برداشت‌ سریع‌ در آخر بهار است‌. باید از کشت‌ کرپه‌ اجتناب‌کرد. کاشت‌ ارقام‌ زودرس‌ گندم‌ باعث‌ گریز محصول‌ از زمان‌ اوج‌ فعالیت‌ پوره‌های‌ سن‌ آخر و سن‌های‌ بالغ‌ نسل‌ جدید می‌شود. ارقام‌گندم‌ مقاوم‌ به‌ سن‌ در حال‌ بررسی‌ و شایان‌ توجه‌ بسیار است‌، زیرا برخی‌ ارقام‌ گندم‌ بوسیله‌ ریشک‌های‌ زیاد یا دارا بودن‌ سیلیس‌ بیشتربافت‌ خود یا روش‌های‌ دیگر، تغذیه‌ آفت‌ را با مشکل‌ مواجه‌ می‌کنند. جهت‌ کنترل‌ شیمیایی‌ نیز توجه‌ به‌ سطح‌ زیان‌ اقتصادی‌ آفت‌ضروری‌ است‌. بهمین‌ منظور فرم‌ مبارزه‌ با جمعیت‌ سن‌ مادر و پوره‌ سن‌ هر سال‌ یا چند سال‌ یکبار تعیین‌ و توسط سازمان‌ حفظ نباتات‌ابلاغ‌ یا اجرا می‌گردد. این‌ میزان‌ جمعیت‌ که‌ کنترل‌ شیمیایی‌ را ضروری‌ می‌کند در گندم‌ یا جو و زراعت‌ آبی‌ و دیم‌ تفاوت‌ دارد

M.A بازدید : 514 دوشنبه 26 تیر 1391 نظرات (0)

خلاصه ای از خواص برخی از گیاهان دارویی((برگرفته شده از کتاب فرهنگ جامع گیاهان دارویی و میوه ها ، اثر اینجانب)) :

 گروه (الف)-------------------------

1- آرتیشو(کنگر فرنگی):Cynara Scolymus

(خنک-گرم و تر)

ضد کبد چرب و سیروز کبدی – مفید برای افراد دیابتی – ادرار آور – ضد سوزش ادرار – صفرا آور -  ضد عفونت داخلی.

2- آفتیمون شامی:Cuscuta Epithymum

(گرم و خشک)

ضد سودا و بلغم بسیار قوی- ضد بیماریهای روحی- تقویت کبد.

3- آلبالو:Prunus Cerasus l

(سرد وخشک)

کاهش فشار خون – ضد چربی وقند و اوره – ضد نقرس و روماتیسم – کاهش غلظت خون- لاغر کننده –ضد کبد چرب و سیروز کبدی.

5-آلوورا(مراجعه شود به صبر زرد).

6- آلوسیاه:Prunus Spinosa

(سرد و معتدل)

ملین گیاهی – ضد صفرا – ضد درد مفصلی – تصفیه کننده خون بسیار قوی – کاهش خشکی دهان.

7- آمله(مقشر):Peeled

(سرد و خشک)

ضد اسهال مزمن و خونی- ضد سیاتیک – ضد سودا و بلغم- ضد سرفه – ضد رطوبت بدن- ضد گرمی- تقویت معده.

8- آویشن:Thyme

(گرم و خشک)

ضد نفخ وتقویت معده – ضد انگل(کرمک) – کاهش غلظت خون – ضد سرفه و تنگی نفس– ضد عفونت داخلی و خارجی – ضد سم سیگار و تریاک – ضد سودا و بلغم.

9- ابهل(میوه سرو کوهی):Juniperus Sabina l

(گرم و خشک)

به صورت ضماد: ضد ورم و التهاب

شستشو: ضد خونریزی و بواسیر.

10-اترج(مراجعه شود به بالنگ)

11- اذخر (کاه مکه):Ceratonia Siliqua l

(گرم و خشک)

ضد التهاب کبد – ضد تجمع آب در شکم(آسیت) – قاعده آور- ضد التهاب داخلی.

12- ارپه (مراجعه شود به مریم نخودی).

13- ارتیمیزیا(مراجعه شود به بومادران).

14- ارژن (مراجعه شود به بادام تلخ).

15- ازگیل:Mespilus Germanica l

(سرد و خشک)

ضد اسهال و اسهال خونی – ضد ورم پروستات ومعده و روده – کاهش بزاق دهان – قلیایی کننده خون.

16- اسپست (مراجعه شود به یونجه)

17- اسطوخدوس(لاواند):Lavandula Veradc

(گرم و خشک)

درمان مخملک و سرخک – ضد سرفه و سرما خوردگی – مقوی قلب - آرامبخش و ضد افسردگی  قوی – ضد میگرن- ضد عطسه و آبریزش بینی(مالش روغن در بینی)- ضد درد (ماساژ روغن).

18- اسپرزه(اسفرزه):Plantago Psyllium

(سرد و تر)

ضد قند و چربی و فشار خون – ملین گیاهی – درمان بواسیر – ضد گرمی- تب بر.

19- اسفناج :Spinacia Olerocea

(سرد و معتدل)

ضد کم خونی(با گوشت قرمز)- ملین گیاهی – ضد سوزش و بند آمدگی ادرار- تحلیل ورمهای داخلی و خارجی- تقویت کبد- ضد قولنج اعصاب

20- اسپند(اسفند):Peganum Narmala l

(گرم و خشک)

مفید برای دیابت(به مقدار 5 دانه در روز)- افزایش فشار خون – ضد سم سیگار و تریاک – ضد کرم روده از نوع نواری – ضد سودا و بلغم قوی. (با مشورت پزشک مصرف شود).

 

21- اوشق(عشاق):Dorema Ammoniacum dom

(گرم و خشک)

محرک روده و معده – مسهل – مدر- قاعده آور-ضد بلغم قوی- ضد درد(به صورت ضماد با زرده تخم مرغ). (با مشورت پزشک مصرف شود).

 

22- افسنتین:Artemisia Absinthium

(گرم و خشک)

رفع قطع قاعدگی در زنان جوان – افزایش سرعت جریان خون – مدر – مفید برای تب مالت- ضد کرم بید پارچه ضد سودا و بلغم.

(با مشورت پزشک مصرف شود).

23- اکلیل الملک(ناخنک):Melilotus Officinalis l.

(گرم و خشک)

شل کننده خون – رفع سرما خوردگی – ضد التهاب داخلی و خارجی – روان کننده خون قاعدگی .

24- اکلیل کوهی(رزماری): Rosemarinus

Officinalis l.

(گرم و خشک)

معرق – مدر – افزایش ترشح کیسه صفرا و شیره معده – تقویت پیاز مو(شستشو)- ضد درد (ضماد)- نافع برای فلجی دست و پا(ضماد).

افراد مستعد میگرن نباید از این گیاه استفاده کنند.

(با مشورت پزشک مصرف شود).

25- اگیر ترکی:Acorus Calamus l

(گرم و خشک)

مسکن اعصاب مرکزی – تسریع جریان خون – ضد سرفه- افزایش تولید اسپرم – ضد تومور- خواب آور- (با مشورت پزشک مصرف شود).

26- انار:Punica Granatum

(سرد وخشک)

محرک ترشح صفرا – پالایش خون – ضد اسهال – کاهش فشار خون – ضد گرمی بدن – خون ساز- ضد زخم داخلی – قابض.

27 – انبه:Mangifera inica l

(گرم و خشک)

اشتها آور – چاق کننده- دارای ویتامین و مواد معدنی.

28- انگدان رومی:Lavage

(گرم و خشک)

ضد سرفه – ضد سینوزیت(بخور)- ضد بلغم – ضد مسمویت،سم جانوران سمی. (با مشورت پزشک مصرف شود).

29- انجیر: Ficus Carica l

(گرم و خشک)

انرژی بخش – ملین(اجیرخیس) – تقویت حنجره – ضد سودا – تقویت قوای جنسی – ضد زخم معده .

30- انزروت:Astagalus Fasciculifolus boiss

(گرم و خشک)

مسهل صفرا و بلغم – ضد انزال زود رس- کرم کش – تقویت قوای جنسی-. (با مشورت پزشک مصرف شود).

31 – انگورVitis vinifera l

(گرم و تر)

پالایش خون – ضد گرفتگی عروق – ضدیبوست- رفع کم خونی – ضد التهاب – اعتدال بین فیبرین و فیبرینوژن – قلیایی کردن ترشحات رحم وکمک به پسر شدن سلول تخم- ضد سودا.

32-انگور خرس:Arctostaphylosuva ursi

(سرد)

ضد اسهال – تب بر – ضد عفونت مجاری ادراری- ضد سنگ کلیه از نوع قلیایی.

33- انگور دشتی(مراجعه شود به سپستان)

34-انگورروباه(مراجعه شود به تاجریزی)

35- انگورک(مراجعه شود به تاجریزی)

36- انیس ستاره ای(مراجعه شود به بادیان ختایی)

37- انیسون(بادیان رومی)Pimpinella anisun

(گرم و خشک)

قاعده آور- شیر افزا- اشتها آور – کمک به معده – افزایش اسپرم – ضد نفخ شکم.

38- اوکالیپتوس:Eucaliptus

(گرم و خشک)

ضدعفونت سینوسها و برونشها(بخور) – ضدسرفه(بخور)- ضد عفونی کننده زخم(شستشو).

گروه((ب)):-------------------------

1- باباآدم:Arctium lappa l

(گرم و خشک)

ضد نقرس – ضد امراض عفونی و میکروبی – کاهش قند خون ( انسولین گیاهی) – رفع بیماریهای زنانگی – ضد افزایش هیستامین – ضد سم مار- ضد خون ریزی – افزایش مقاومت بدن – صفرا آورضد مسمومیت با جیوه – پالایش خون – مدر گیاهی – افزایش تمام عناصر خون –ضد سرطان روده – روشن کننده پوست – رویاندن مویرگ خونی(مالش روغن) – ضد سم مار(ضماد)- ضد خون ریزی(ضماد) .

2- بابونه:Anthemis Nobilis l

(گرم و خشک)

قاعده آور – ضد عفونت معده(هالیکوباکترها) و روده – ضد ورم معده وزخم معده و روده -  ضد کولیت روده(قولنج روده)- ضد درد قاعدگی – افزایش شیر مادر – آرامبخش – مسکن اعصاب و روان – شل کننده عضلات- ضد میگرن – افزایش ایمنی بدن(گلبول سفید سازی) – رفع سرماخوردگی – ضد درد قاعدگی -  ضد سودا و بلغم – رفع بی خوابی- ضد جوش و روشن کننده پوست صورت با گل ختمی و گل پنیرک (بخور صورت)- تقویت پیاز موی سر(شستشو) – ضد عفونت زنانگی(نشستن در جوشانده بابونه).

3- باد آورد(کنگر کوهی):Cynara Cardunculus l

(گرم و خشک)

شیرافزا – چاق کننده – ضدسودا و بلغم – خشک کننده – ضد دریا زدگی – کاهش قند و چربی خون – ضد زخم معده و روده – ضد خون ریزی داخلی – ضد اسهال- لایروبی معده و روده.

4- بادام تلخ:Amygdalus Ammara 

(گرم و خشک)

ضد قند- ضد یبوست – ضد انگل – ضد درد(ماساژروغن)-ضد شوره وخارش سر(ماساژروغن)-  (با مشورت پزشک مصرف شود).

5- بادام زمینی:Arashis Hypogaea

(گرم و خشک)

تقویت حافظه – ملین گیاهی – تقویت اسپرم و تخمک – کاهش چربی و قند خون – مفید برای عقب ماندگی ذهنی .

6- بادام شیرین:Amygdalus Communis

(گرم و خشک)

مقوی قوای جنسی – افزایش اسپرم سازی – تقویت تخمدان – مقوی عمومی – مفید برای خونریزی داخلی – چاق کننده – ضد ثقل (روغن)- ضد خارش و شوره سر(روغن)- تقویت پیاز موی سر(ماساژروغن).

7- بادرنجبویه:Asperugo Proumbens

(گرم و خشک)

ضدقولنج- آرام بخش – مسکن- تقویت قلب – کاهش فشار خون از نوع عصبی – ضد بلغم – ضد صفرا .

8-بادیان ختایی:Star Anise

(گرم و خشک)

تقویت معده- شیر افزا – ضد صرع(با گل گاوزبان) – معطر کردن نوشابه- قاعده آور.

9- بادیان رومی(مراجعه شود به انیسون)

10-  باردان (مراجعه شود به باباآدم)

11- بارهنگ:Plantago Major  l

(سرد و خشک)

ملین ملایم – تقویت معده و ضد ثقل(با عرق نعناع) – ضد سرفه – ضد التهاب لوزه ها - 

ضد خونریزی داخلی- ضد چربی خون – کاهش تکرر ادرار.

12- باریجه:Ferula Gummosa Boiss

(گرم و خشک)

قاعده آور – ضد سرفه و آسم – ضد مسمومیت با شراب – آنتی بیوتیک گیاهی – ضد کمردرد(ضماد)0(با مشورت پزشک مصرف شود).

13- باقلا:Vica fava

(سرد)ضد پوکی استخوان- ضد احتباس شیر در پستان(باقلا +آرد جو +نعناع و سرکه به صورت ضماد).مصرف باقلا برای افراد فاویسم(کمبود آنزیم گلوکز 6فسفات دی هیدروژناز)بسیار خطر ناک است.

14- بالنگ(اترج):Citrus Mediical

(گرم و خشک)

ضد اسهال و استفراغ – ضد مسمومیت – ضد دلپیچه – قابض – ضد سم ماروعقرب(ضماد)- قاعده آور.

15- بالنگو:

(گرم و خشک)

ضد اسهال مزمن و خونی(با گلاب) – ضد سرفه و خشونت سینه- کاهش فشار خون عصبی.

16- بامیه: Esculentus

(گرم و خشک)

ضدسنگ کلیه و مثانه – ازایش اسپرم سازی – زایمان راحت – رفع سختی ادرار – تقویت صدا-  افزایش گاز معده و روده – زیاد کننده عرق – ضد سودا (دم کرده گل).

17 – برگ بو:Laurus nobilis

(گرم و خشک)

شادی آور – اشتها آور – چاشنی غذا – تقویت معده-قاعده آور – باز کننده عروق.((مصرف گل آن سمی است)).

18- برنج:Oryza Sativa l

(سرد وخشک)

چاق کننده(به صورت کته) – ضد اسهال – ضد التهاب روده- تقویت موی سر(شستشو با آب شلتوک برنج)

19 – برنجاسف:Artemisia Vulgaris l

(گرم و خشک)

تقویت معده – قاعده آور – اشتها آور – (زیر نظر پزشک مصرف شود).

20- بزرک:Linum usitatissimum

(گرم و خشک)

مسهل و ملین – نرم کننده سینه – ضد التهاب درونی – ضد نفخ شکم- (زیر نظر پزشک مصرف شود).

21- بزیر:Verbas Mthapsus

(گرم و خشک)

ضد آسم و تنگی نفس –ضد سل(گل در شیر) – ضد اسهال(برگ). (زیر نظر پزشک مصرف شود).

22- بسفایج:Polypodium Vulgare l

(گرم و خشک)

ضد بلغم – دفع سودا – ضد دل درد- ضدورم کلیه – ضد نقرس – ضد انعقاد شیر در پستان – ضد قولنج – ضد روماتیسم(ضماد). (زیر نظر پزشک مصرف شود).

23 – بلادر(قرص کمر):Atropa Belladonna

(گرم و خشک)

تقویت کمر زنان بعد اززایمان((خوراکی :بافوفل +دارچین +زجفیل، و مالشی با روغن بادام تلخ یا کنجد))- (زیر نظر پزشک مصرف شود).

25 – بلوط:Qurecus Species  

(سرد وخشک))

ضد اسهال و اسهال خونی –سفتی لثه- ضدتکررادرارو شب ادراری(خوراکی با کندر و روغن زیتون)- ضد گلودرد و آفت دهان(غرغره و مضمضه)-ضد بواسیر(شستشو)

26- بندق هندی:Indiana Hazelnut

(گرم و خشک)

تقویت قوای جنسی – ضد سردی

27- بنفشه ایرانی:Violette Odorante

(سرد و تر)

رفع سرماخوردگی – ضد سرفه – تب بر –

آرام بخش- ضد درد(مالش روغن) – ضد خونریزی از بینی (مالش روغن در بینی) –

ضد صفرا – ضد بیرون زدگی مقعد در اطفال –

ضد سردرد(مالش روغن) – ضد زردی و مخملک.((برخی به این گیاه حساسیت دارند)).

28 – بوزیدان:Hypnotic ROOT

(گرم و خشک)

ضد سم – کاهش اسید اوریک – ضددردمفاصل –

پاک کننده معده- محرک قوای جنسی- قاعده آور.

(زیر نظر پزشک مصرف شود).

29 – بولاغ اوتی(علف چشمه): Cresson de tontaine

(گرم و مرطوب)

ضد قند خون – تصفیه خون – ضد روماتیسم و نقرس – مقوی معده – کرم کش – اشتهاآور – قاعده آور- شیر افزا – نیروبخش – افزایش ایمنی بدن – ضد خارش زنانگی(شستشو) – تقویت پیاز موی سر(شستشو) - (زیر نظر پزشک مصرف شود).

30- بومادران:Achillea Millefoliuum

(گرم و خشک)

ضد خونریزی داخلی و خارجی – ضد التهاب داخلی – ضد ورم و زخم معده – قاعده آور – تقویت عضله قلب – ضد خون ادراری در انسان و دام – ضد کرم آسکاریس – ضد درد قاعدگی و تنظیم قاعدگی.(به صورت دم کرده میل کنید).

31- به:Pyrus Cudonia l

(سردو تر)

نرم کننده سینه و ضد سرفه خشک(به دانه) –

ضد اسهال(به دانه) – ضد خونریزی داخلی(به دانه)- باز کننده عروق قلب(میوه) – رفع شاش بند(میوه به صورت کباب)- کاهش چربی خون (میوه) – پیشگیری از سکته (میوه)- افزایش فشار خون – شادی آور.

32- بهارنارنج:Citrus Aurantium l

(گرم و خشک)

مقوی قلب و اعصاب – ضد افسردگی – ضد شب ادراری در کودکان- قاعده آور- ضد تشنج – آرام بخش.

33 – به لیمو:Lippa Citriodora Kunth

(سرد وخشک)

تقویت معده – آرام بخش – چاشنی مواد نوشیدنی-

ضد تپش قلب- ضد گرمی.

34- بهمن(سرخ – سفید):

(گرم و خشک)

اسپرم ساز – گرمی بخش – تقویت قوه جنسی

35- بید:Salix Albal l

(سرد و خشک)

ضد عفونت داخلی و خارجی – تب بر – ضد گرمی – تصفیه خون- ضد تشنج ناشی از تب-

ضد خونریزی معده- مقوی کبد.

36- بید گیاه(مَرغ):Chiendent

(گرم و خشک)

ضد زخم داخلی(معده-مثانه)- تنظیم کار غدد داخلی – ضد قند خون- ضد روماتیسم ونقرس – ضد چربی خون – باعث اشتها وشیرافزا در دام.

37- بیدمشک(بهرامج): Salix Aegyptiaca l

(معتدل رو به گرم)

مقوی قلب و اعصاب – تب بر – ضد تپش قلب

39-بید خشت(بید انگبین):Salix Fragilis l

(سرد و معتدل)

ضد سرفه – تب بر- مقوی قلب و مغز-ضد گرمی

گروه((پ)):-------------------------

1-پاپریکا(فلفل قرمز آمریکایی):Paprica

(گرم و خشک)

محرک اشتها – رقیق کننده خون – افزایش بزاق دهان – ضد ترومبوز(لختهداخل عروق).

2- پاخِری(علف سرفه):Tussilago Farfara l

(گرم و خشک)

ضدسرفه و ناراحتی ریوی- مسهل-مدر-معرق-

ضد سل- ضدالتهاب داخلی.

3-پامچال:Primula Veris l

(گرم و خشک)

آرامبخش – ضد عفونت داخلی – مدر - معرق

4- پای شیر:Alchemilla vulgaris

(گرم و خشک)

ضدعفونت – مقوی معده – قاعده آور- ضدبواسیر(شستشو)- ضد عفونت زنانگی(نشستن در دمکرده گیاه).

5- پای گرگ:Lycopodium Clavatum l

(معتدل رو به سرد)

رفع ناراحتی کلیه و مثانه – ضد التهاب داخلی –

رفع آماس – ضد درد مفاصل و نقرس.

 6- پرتقال:Citrus Aurantium l

(سرد وخشک)

ضد اسکوربوت- مقوی کبد- ضدسرماخوردگی-

ضد استرس – پیشگیری از سکته مغزی- ضد سرطان سینه ولوزالمعده –اسیدی کننده ادرار –

افزایش طول عمر – ازدیاد اسپرم و افزایش توان باروری.

7- پَرسیاوشان:  Adiantum Capillus

(معتدل تا گرم وخشک)

ضدسرفه و ناراحتی تنفسی – ضدبلغم وسودا –

قاعده آور –تقویت موی سر(شستشو)- ضد زرد زخم (شستشو).

8-پسته:Pistachio

(گرم و خشک)

رفع کم خونی – گرمی بخش – خشکاننده-

ضداسهال – افزایش تولید اسپرمو باروری-

روشن کننده پوست و مقوی پوست(مالش روغن)-

ضد سوختگی و ترمیم پوست(مالش روغن).

9- پنج انگشت:Castus l

(گرم و خشک)

کاهش فشار شهوت – کاهش اسپرم سازی – مسهل- ضد التهاب – محرک و اشتها آور -(زیر نظر پزشک مصرف شود).

10- پنج برگ:potentilla reptans l

(گرم و خشک)

ضد التهاب داخلی – ضد اسهال – ضد خونریزی داخلی – درمان درد مفاصل وسیاتیک-( زیر نظر پزشک مصرف شود).

11- پنیرک(گلِ آبی):Malva Silvestris l

(سرد و تر)

ضد سرفه – آرامبخش – رفع سرماخورگی-

ضد التهاب پروستات- روشن کننده پوست(ماسک صورت).

12- پونه :Ingifolia l 

(گرم و خشک)

رفع بی اختیاری ادرار – مقوی معده و هضم غذا – ضد قاعدگی دردناک – رفع سیاه سرفه و آسم – ضد نقرس و درد مفاصل- آرامبخش.

13- پونه کوهی(مراجعه شود به کاکوتی)

14- پیاز: Allium Cepa l

(گرم و خشک)

ضد سرطان کبد – کاهش قند خون- افزایش تولید اسپرم- ضد مسمومیت- ضد تهوع- پیشگیری از سکته- ضد چربی خون- دافع سدیم اضافی- تنظیم فشار خون- کمک به هضم غذا- رقیق کننده خون- افزایش نیروی جنسی- تقویت عضله قلب- اشتها آور- ضد سرماخوردگی- ضد کوه گرفتگی- لاغر کننده.((پیاز سفید را برای سرخ کردن وسالاد، ولی پیاز قرمز را فقط برای سالاد استفاده کنید)).

15- پیاز حصرتی(مراجعه شود به سورنجان)

16-پیاز عُنصُل(پیازدشتی)Urginea Maritima

(گرم و خشک)

تقویت پیاز موی سر(مالش روغن).

گروه((ت)):-------------------------

1-تاتوره:Datura Stramonium l

(گرم و خشک)

ضد سم سیگار و تریاک – ضد اسپاسم – ضددرد((این گیاه سمی است،به هنگام مصرف با پزشک خود مشورت نمایید)).

2-تاج خروس(گل حلوا-زلف عروسان)

Celosia Cristata l                                  

(سرد و خشک)

ضد خون ریزی داخلی-مفید برای آبله مرغان- ضد سوزش ادرار- ضد اسهال مزمن و خونی-افزاینده حس بینایی و شنوایی-رفع سرماخوردگی.

3-تاجریزی:Solanum Dulcamara l

(سرد وخشک)

مسهل-ضدخون ریزی داخلی-ضد عفونت(دود دادن).

4-تخم شربتی:(تخم گیاه بادروج)

خنکی – ضد عطش-  مقوی قلب-مدر-

5- ترب:Rphanus Sativus l

(گرم )

(ترب سیاه نسبت به نوع قرمز خواص بیشتری دارد )مدر-ضد سنگ کلیه از نوع اسیدی-ضد سموم کبد-ضد عفونت روده- مدر صفرا- قلیایی کننده خون و ادرار- ضد سرطان روده بزگ – کاهش دهنده اوره خون- ضد نقرس و درد های روماتیسمی- افزایش مبادلات سلولی.

6-تربانتین(مراجعه شود به سقز)

7- ترخون:Artemisia Dracunculus l

(گرم و خشک)

اشتها آور- ضد تومورهای سرطانی- ضد انگل-

ضد در مفاصل.

8- ترخون کوهی(مراجعه شود به عاقرقرحا)

9-ترشک(رومکس):Rumex Acetosa l

(سرد و خشک)

لاغر کننده – کاهش چربی و فشار- تصفیه کننده خون- رقیق کننده خون – کاهش میل جنسی- سرشار از ویتامین ث-ضد تهوع- ضد سکسکه-خنکی-رفع مستی و خماری(در ظروف مسی نگهداری نشود).

10- ترنجبین:Hedysarum Alhagi l

(خنک)

رفع ناراحتی های روده و معده در کودکان و نوزادن- ضد زردی در نوزادان-آرامبخش-خنکی-ملین –ضد سرفه.(در هنگام استفاده برای نوزادان با پزشک مربوطه مشورت کنید).

11- تره:Allium Ampeloprasum l

(گرم و خشک)

ضد سرما خوردگی- شیر افزا – ضد عفونی کننده روده و معده- اشتها آور- پیشگیری از دیابت- رفع کم خونی- ضد یبوست- مفید برای شیمیایی شدگان

-ضد چربی خون- ضد بیماریهایی ناشی از جذب اشعه رادیو اکتیو- قلیایی کننده خون- ضد اسید اوریک و نقرس- تقویت جهاز هاضمه- ضد فشار خون.

12- تره تیزک(شاهی):Lepidium Sativum l

(گرم و خشک)

اشتها آور- صفرا بر- شیر افزا – افزایش تولید اسپرم- باز کننده عروق- مقوی بدن.

13-تره فرنگی:Powaro

(گرم و خشک)

باز کننده عروق- ضد کم خونی- منبع غنی فیبر گیاهی- کاهش اوره و ضد نقرس- ضد چربی خون-رفع در عضلات و مفاصل- ضد سنگ کیسه صفرا- باز کننده صدا.

14- تریاق کوهی(مراجعه شود به مومیایی)

15- تمرمکی(مراجعه شود به چای ترش)

16- تمرهندی:Tamarindus Indica l

(سرد و خشک)

مسهل- قاعده آور- کاهش فشار خون- ضد انگل- ضد قند خون- ضد تهوع- ضد انزال زود رس-کاهش میل جنسی - خنکی- ضد اگزما و خارش پوستی- رقیق کننده خون – چاشنی غذایی- ضد اوره- ضد التهاب گلو (غرغره کردن).

17- تمشک(تمیس):Rubus Idaeus

(سرد و خشک)

کاهش قند و چربی خون- رقیق کننده خون- ضد اسهال(تمشک سیاه)- مفید برای آبله مرغان- مقوی کبد- ضد آلبومینوری- ضد زخم دهان – تصفیه خون- تب بر.

18-توت سفید:Morus Alba l

(گرم)

مقوی و انرژی زا- دارای آنتی اکسیدان- کاهش قند خون- تقویت حافظه- افزایش نیروی جنسی- مسهل- ضد زخم معده و روده.

19- توت سیاه:Morus Nigra l

(گرم و مرطوب)

کاهش چربی و قند خون- رقیق کننده خون – ضد اسهال و قابض- ضد درد مفاصل.

20- تیول(زیرفون):Lime

(گرم)

روان کننده خون – کاهش سردرد میگرن - ضد عفونی کننده داخلی- ضد عفونت زنانگی- مفید برای سرماخوردگی- ضد التهاب داخلی- روان کننده خون- کاهش اسید اوریک.(زیر نظر پزشک مصرف شود).

گروه((ث)):-------------------------

1-ثعلب:Orchis Latifolia l  

(گرم و خشک)

جزو مواد تشکیل دهنده بستنی- ضد سرفه- افزایش اسپرم سازی- مقوی بدن- مفید برای کم خونی- شادی آور- ضد سودا.

گروه((ج)):-------------------------

1-جعفری:Petroselinum Crispum Mill

(گرم و خشک)

قاعده آور- ضد بلغم- اشتها آور-رفع کم خونی-

ضد اوره و فشار خون- محرک عمومی- افزایش میل جنسی- باز کننده عروق خونی- شیرافزا.

2- جنتیانا:Gentiana Lutea l

(گرم و خشک)

شیرافزا- افزایش گلبول سفید- ضد هپاتیت کبدی-

داروی ترک سیگار- اشتها آور- رفع عرق شبانه-

ضد دیسک و سیاتیک- قاعده آور- ضد انزال زود رس- ضد صفرا و بالغم.

3-جو:Hordeum Vulgare

(سرد و خشک)

مهار کننده مواد شیمیایی سرطانزا- ملین – مدر-کاهش قند و چربی خون- ضد اسهال مزمن و خونی- ضد گلو درد چرکی- ضد سنگ کلیه و مثانه- چاق کننده- ضد آب مروارید- محرک کلیه و مثانه- مفید برای روماتیسم قلبی- افزایش غدد فوق کلیوی(مالت جو=جوانه جو)-ضدپرکاری غده تیروئید(مالت جو=جوانه جو)- تقویت کبد.

4-جودوسر(یولاف):Avena Sativa l

(سرد و خشک)

کاهش قند و چربی خون-مدر –محرک کلیه ومثانه- مهار کننده مواد شیمیایی سرطان زا- ضد التهاب داخلی-ضد سنگ کلیه و مثانه- مفید برای فلجی مثانه.

5-جو شیر:Opopanax Chrionium Kochi

(گرم و خشک)

ضد درد عضلات – ضد سیاتیک- قاعده آور-مسهل-رفع درد و شکستگی(ضماد)

(زیر نظر پزشک مصرف شود)

6-جین سینگ:Gin Seng

(گرم و خشک)

افزایش متابولیسم آهن- کاهش قند- افزایش حافظه-

مقوی کل بدن- مفید برای ترک اعتیاد- ضد رعشه- افزایش ایمنی بدن- ضد استرس- تصفیه خون-افزایش نیروی جنسی.

گروه((چ)):-------------------------

1-چادروا:(مراجعه شود به صبر زرد)

2- چاودار:Secale Cereale

(سرد)

ضد خونریزی داخلی- ضد التهاب پروستات-

کاهش اشتها- کاهش رشد- کاهش میل جنسی.

3-چاوشی(مراجعه شود به جوشیر)

4-چای:Tea Sinesis l

(گرم تر)

دوپینگ ملایم- ضد قارچ- ضد خونریزی داخلی-قابض- ضد عفونی کننده- رفع خستگی-ضد پارگی مویرگ چشم و خارش(شستشو).

5- چای ترش:Sour Tea

(سرد و خشک)

کاهش( فشار-قند-چربی- اوره) خون- ضد غلظت خون-ضد گرمی-کاهش میل جنسی- ضد نقرس.

6-چای سبز(چای لاغری):Green Tea

(سرد و خشک)

کاهش (چربی –فشار-قند)خون-ضد اوره خون-ضد آلزایمر(فراموشی)-ضد سرطان (سینه-دهان-پوست)-دارای آنتی اکسیدان- جلوگیری از سکته قلبی- ضد مسمومیت با استرونسیوم90 کهباعث سرطان میشود-لاغرکننده-ضداسهال.

7-چای سفید(چای رجال):Wite Tea

(سرد تا معتدل)

آرامبخش- شادی آور-مُسَکِن درد-ضد عفونی کننده داخلی-ضد سرماخوردگی(با ناخونک)-ضد اسهال-تب بُر-خون ساز.

8- چای کوهی:Hypericum Perforatum l

(گرم و خشک)

ضد میگرن- ضد درد قاعدگی- مقوی اعصاب و روان-مدر- مفید برای کلیه-مفید برای سرما خوردگی- ضد افسردگی- ضد نقرس- قاعده آور-ضد کم خونی دختران جوان.

9- چغندر:Beta Vulgaria l

(سرد)

تصفیه کننده خون- ضد کم خونی- بند آورنده خون-افزایش نیروی جنسی- اشتها آور- کاهش فشار خون-تقویت کبد.

11-چنار:Platanus Orientalis l

(سرد و خشک)

چاق کننده- ضد آسم و تنگی نفس-ضد سرفه-ضد خونریزی داخلی.

12-چوب چینی :Aralia Ginseng Baill

(گرم)

ترک اعتیاد- ضد خارش شدید- مُسکن اعصاب و خواب آور-رقیق کننده خون- ضد غدد سرطانی-ضد قند- افزایش میل جنسی- ضد نازایی.

13- چوبه(غاسول):Saponaria Officina

(گرم و خشک)

مسهل-ضد یرقان-ضد خیز عمومی-تصفیه خون.

(در هنگام مصرف با پزشک معالج مشورت شود)

گروه((ح)):-------------------------

1-حجر الیهود:Ipis Judiacus

(گرم و خشک)

ضد سنگ کلیه و مثانه-ضد التهاب پروستات-ضد خونریزی روده-(در هنگام مصرف با پزشک معالج مشورت شود).

2-حنا:Lawsonia Inermis l

(گرم و خشک)

ضد بیماریهای پوستی(شستشو)- ضد التهاب پوستی(شستشو)- درمان پزوریازیس(شستشو)-تقویت ناخن و مو(ضماد)- رنگ کردن مو-ضد سرطان پوست(شستشو).

3-حنظل(هندوانه ابوجهل):Cucumis Colocynthis l

(گرم و خشک)

ضد سم مار(تخم)-ضد بلغم(میوه)- ضد قند(میوه)-ضد انگل(میوه)-مسهل(میوه). (در هنگام مصرف با پزشک معالج مشورت شود).

گروه((خ)):-------------------------

1-خارا گوش(مراجعه شود به افسنتین)

2-خارخسک(خار سه گوش):Tribulus Terrestris l

(گرم و خشک)

ضد سرفه-افزایش اسپرم سازی(جوشانده با شیر)- ضد سنگ کلیه و مثانه-ضد سودا- ضد التهاب مجاری ادراری- ضد بند آمدگی ادرار-مدر-قاعده آور.

3-خارشتر:Alhagi Comelorum

(سرد و خشک)

ضد سنگ کلیه و مثانه- ضد التهاب مجاری ادراری-ضد عفونت کلیه و مثانه- تب بر-مدر –قاعده آور- مقوی کبد- ضد تپش قلب.

4- خار شکر(مراجعه شود به شکر تیغال)

5-خارمریم:Carduus Marianus

(گرم و خشک)

ضد کبد چرب(سیروز کبدی)- ترمیم کننده بافت کبد- ضد هپاتیت-مسهل صفرا-ضد اسهال شدید-ضد سردرد میگرنی.

6- خاکشی:Sisymbrium Officinale Scop l

(خنک)

تنظیم دسستگاه گوارشی-ضد عفونت داخلی- ضد استفراغ-ضد مخملک و سرخک- ضد سودا- اشتها آور-ضد اسهال خونی- ضد عفونت زنانگی(دود).

7-ختمی:Alcea rosea l

ملین-تب بُر-روشن کننده پوست(بخور صورت)-تنظیم قاعدگی- ضد التهاب پستان(ضماد)- ضد اسهال خونی- مفید برای سرما خوردگی.

8- خربزه:Cucumis Melo l

(گرم و تر)

افزایش اسپرم سازی- ضد سو دا وبلغم- ضد کم خونی- ضد سنگ کلیه و مثانه-ضد بواسیر (قبل از غذا)-مقوی روده-پیشگیری از سکته قلبی- قلیایی کننده خون- افزایش رشد.

9-خردل سفید:Sinapis Alba l

(گرم و خشک)

چاشنی غذا و سُس-ایجاد تهوع برای افراد مسموم

10-خرفه:Prtulace Oleracea l

(سرد و تر)

ضد قند-کاهش عطش- افزایش نعوظ-ضد اوره ونقرس- ضد چربی خون- مفید برای گواتر-ضد زخم داخلی- تصفیه خون- رفع لکنت زبان.

11-خرگوشک(مراجعه شود به بارهنگ)

12-خرما:Phoennix Dactylifera

صنخر= خرمای خشک.

کفری= فقور=خرمای نر.

بشرم= شیره خرما.

قسب= تمر=مرحله5از7مرحله تشکیل خرما.

رطب= مرحله6از7مرحله تشکیل خرما.

خلال = بلح =خرمای نارس.

تارونه = غنچه خرما.

(گرم و خشک)

مقوی عمومی- مقوی معده- بهترین قند برای افراد دیابتی-تقویت اعصاب و روان-  تصفیه خون –ضد سردی - قلیایی کننده خون - مسکن درد (تارونه).

13-خرمالو:Diospyros Kaki l

(گرم و خشک)

اشتها آور- ضد کم خونی- ضد سرطان- کاهش فشار خون- مفید برای تالا سمی- افزایش فعالیت سلولها- افزایش نیروی جنسی.

14- خولنجان(خسرودارو):Alpinia Officinarum

(گرم و خشک)

ضد درد (مفاصل-استخوان-سیاتیک-دیسک)-ضد روماتیسم-افزایش اسپرم سازی-افزایش نیروی جنسی- ضد سودا- گرمی بخش- ضد قولنج.

15-خون سیاوشان:Sang Dragon

(سرد و خشک)

ضد اسهال خونی- ضد خونریزی داخلی-ضد سرفه – مُسکن- ضد اسهال.

16-خیار چنبر(کازرونی-ترکی):Caneficeier

(سرد)

ضد صفرا- اشتهاآور-شیر افزا- ضد عطش-ضد نقرس-کاهش اسید اوریک- زایمان راحت- تصفیه خون- ضد آلبومینوری- رفع سنگ کلیه و مثانه- پیشگیری از سرماخوردگی در زمستان- ضد التهاب داخلی- ضد سرطان- لطافت پوست صورت(ماسک صورت).

17- خیار سبز:Cucumis Saivus l

(سرد و تر)

ضد صفرا- اشتهاآور-شیر افزا- ضد عطش-ضد نقرس-کاهش اسید اوریک- زایمان راحت- تصفیه خون- ضد آلبومینوری- رفع سنگ کلیه و مثانه- پیشگیری از سرماخوردگی در زمستان- ضد التهاب داخلی- ضد سرطان-لطافت پوست صورت(ماسک صورت).

گروه((د)):-------------------------

1- دارچین:Cinnamomum Zeylanicum l

(گرم و خشک)

ضد سردی- ضد قند-چاشنی غذا و چای- ضد درد استخوان- اشتها آور- افزایش نیروی جنسی- ضد بلغم- قاعده آور-شادی بخش- خوشبو کننده عرق بدن.

2-دار فلفل:Piper Longum

(گرم و خشک)

چاشنی غذا-محرک نیروی جنسی- مقوی معده- ضد رطوبت معده-گرمی بخش.

3-دارواش(مویزک عسلی-کشمش کولی):Viscum Album l

(گرم و خشک)

ضد سودا و بلغم- ضد روماتیسم و نقرس- ضد خونریزی داخلی- رفع التهاب داخلی- کاهش فشار خون- مقوی قلب- ضد تومورها-ضد سفتی عروق (آرترواسکلوروز)-ضد گلودرد چرکی(غرغره).

(درهنگام مصرف با پزشک خود مشورت نمایید).

4-درخت تب نوبه(مراجعه شود به اوکالیپتوس)

5- درمنه:Artemisia Abrotanum l

(گرم و خشک)

ضد اسهال- اشتهاآور- ضد انگل- مقوی معده- ضد التهاب-ضد ورم و زخم(شستشو)- کاربرد در صنایع عطر سازی.

6-دُم اسب:Equisetum Arvense l

(سرد و خشک)

ضد خونریزی داخلی- ضد التهاب داخلی-ضد سفتی عروق(آرترواسکلورز)- تقویت پیاز موی سر(شستشو)- ضد لک و جوش صورت(بخور صورت)-ضد تورم سطحی و زخم(شستشو).(در دوران حاملگی و شیر دهی مصرف نشود).

(درهنگام مصرف با پزشک خود مشورت نمایید).

8-دُم گیلاس(باکس گیلاس):

(سرد و خشک)

مدر قوی- ضد سنگ کلیه و مثانه- کاهش اسید اوریک و ضد نقرس- ضد آلبومینوری- ضد التهاب پروستات- رفع بیماریهای آمیزشی.

گروه((ذ)):-------------------------

ذرت:Zea Mays

(معتدل و خشک)

مقوی قلب و کبد- کاهش چربی خون-کاهش خیز عمومی- ضد سل- ضد اسهال-ضد خونریزی داخلی- ضد سرطان(پروستات-معده و روده)-ضد کم خونی-ضد آلبومینوری- ضد نقرس-ضد نفریت-خرد کردن سنگ کلیه- کاهش اسید اوریک .

گروه((ر)):-------------------------

1-رازک:Humulus Lupulus

(سرد)

کاهش نیروی جنسی مردان - ضد دلهره و اضطراب- رفع کابوس- مُسکن اعصاب و روان – افزایش میل جنسی زنان- اشتها آور- مقوی معده- تاثیر مستقیم بر اعصاب مرکزی- ضد مسمومیت با الکل- ترک حشیش(استنشاق).(برای زنان باردار خطر ناک است-مصرف بیش از حد باعث یاءسگی زود هنگام – اختلال در قاعدگی- خارش -یبوست- سردرد میشود) (درهنگام مصرف با پزشک خود مشورت نمایید).

2-رازیانه(مراجعه شود به بادیان ختایی).

3-رازیانه شامی(مراجعه شود به انیسون).

4-راسن(مراجعه شود به زنجبیل شامی ).

5-رزماری(مراجعه شود به اکلیل کوهی).

6- روبان(مراجعه شود به انار).

7- روغن چراغ (مراجعه شود به کرچک).

8- رومکس(مراجعه شود به ترشک).

9-روناس:Rubia Tinctorum l

(گرم و خشک)

ضد آلبومینوری- ضد سنگ کلیه و مثانه- ضد نقرس- کاهش ترشح کیسه صفرا-رنگ مو(با حنا)

(درهنگام مصرف با پزشک خود مشورت نمایید).

10-ریحان:Ocimum Basilicum

(گرم خشک)

رفع کم خونی- پیشگیری از سکته قلبی- ضد افسردگی-ضد یبوست- افزایش تولید اسپرم- ضد حالت تهوع-  شیر افزا- شادی آور.

11-ریشه ایرسا(مراجعه شود به زنبق)

12-ریشه (مِجویامَک):مراجعه شود به شیرین بیان

13-ریواس:Rheum Palmatum l

(سرد و خشک)

اسیدی کننده خون-کاهش قندخون- تصفیه خون-رفع مستی- تقویت موی سر(شستشو)

14-ریوند چینی:Tanguticum maxim

(گرم و خشک)

ضد خلط- ضد اسهال خونی(با گل سرخ)-قاعده آور-ضد مسمومیت.

(درهنگام مصرف با پزشک خود مشورت نمایید).

گروه((ز)):-------------------------

1-زالزالک(کیالک-کویج):Crataegus Monogyna l

(سرد)

تصفیه کننده خون- ضد تپش قلب- ضد گرمی-کاهش فشار خون- ضد جوش و لک صورت-تب بر- ضد تکرر ادرار.

2- زبان گنجشک:Frxinum Excelsior l

(گرم و خشک)

رفع لکنت زبان (با مویز)- افزایش تولید اسپرم و نیروی جنسی- لاغر کننده- ضد نقرس- ضد اوره .

3-زرد آلو:Prunus Armeniaca l

(سرد و تر)

کاهش مواد صفراوی- ضد یبوست – ضد عطش- قلیلیی کننده خون- چاق کننده ضد عرق ریزی- ضد اسپاسم.

4-زرد چوبه:Curcuma longa l

(گرم خشک)

ضد التهاب داخلی- ضد سرطان(معده – سینه – دهان)-کاهش چربی خون- چاشنی غذایی- مصرف بیش از حد باعث یبوست معده و روده –خارش شدید میشود.

5-زردک:Yellow Carrot

(گرم و تر)

رفع کمبود ویتامینA-ضد سرطان- ضد اسهال- افزایش طول عمر- ضد بلغم- افزایش اسپرم سازی-ضد سنگ کلیه.

6-زرشک:Berberis Vulgaris l

(سرد و خشک)

تصفیه خون- ضد صفرا- تب بر- ضد خارش-ضد گرمی- کاهش چربی و قند خون-ضد اوره و روماتیسم-ضد نقرس- مقوی کبد-ضد سنگ صفرا-ضد سیروز کبدی و کبد چرب-ضد خونریزی بین قاعدگی.

7- زرین گیاه:Dracocephalum kotschy boiss

(گرم و خشک)

ضد سرما خوردگی –ضد درد – ضد التهاب داخلی.

8-زعفران:Crocus Stivus l

(گرم و خشک )

ضدافسردگی-قاعده آور – سنگ آور- ضد بلغم و سودا- افزایش میل و توان جنسی- شادی آور- مقوی اعصاب و روان.

9-زعفران تقلبی: (مراجعه شود به گلرنگ).

10-زعفران هندی(مراجعه شود به زرد چوبه).

11-زغال اخته:Comus mans l

(سرد و خشک)

تصفیه خون- ضد اسهال- ضد عفونت کبد- مقوی کبد-ضد عطش- کاهش قند خون- ضد صفرا- کاهش قند خون.

12-زلف عروس(مراجعه شود به تاج خروس).

13-زنجبیل(زنجفیل):Zingiber Officinale rose

(گرم و خشک)

کاهش چربی خون- ضد آلزایمر(فراموشی)- گرمی بخش-ضد سرطان(کاهش رشد تومورهای سرطانی)-ضد انعقاد خون- ضد بلغم و سودا- مسکن درد استخوان- ضد تهوع- قاعده آور-افزایش میل و توان جنسی(تولید اسپرم).

14-زنیان:Trachyspermum Copticum l

(گرم و خشک)

ملین –مقوی معده- ضد سنگ کلیه و مثانه- ضد انگل.

15-زوفا:Hyssopus Officinalis l

(گرم و خشک)

مفید برای آسم و تنگی نفس- ضد عفونت ریه- قاعده آور- ضد سنگ کلیه- ضد بلغم- ضد سرماخوردگی- ضد برونشیت .

16-زیتون:Olea Europaea

(زیتون سیاه:گرم و خشک)-(زیتون سبز:سرد و خشک).

کاهش فشار و چربی خون- ملین- باز کننده عروق کرونری قلب- ضد مسمومیت با سرب- لاغرکننده-افزایش کار تیروئید- قلیایی کننده خون- کاهش اسید اوریک-ضد درد(ماساژ روغن)- مقوی پیاز موی سر(مالش روغن)-ضد کم خونی- ضد سفتی عروق.

17-زیرفون(مراجعه شود به تیول).

18- زیره رومی(مراجعه شود به انیسون).

19-زیره سبز(دشتی):Cuminum Cyminum l

(گرم و خشک)

ضد کم خونی-افزایش کار تیروئید- مقوی معده-لاغر کننده-ضد اسهال- افزایش سوخت و ساز چربی ها- ضد بلغم –قاعده آور- کمک به تسهیل زایمان-شیر افزا-چاشنی غذا-دارای هورمون زنانه- ضد عرق زیاد- ضد درد قاعدگی.

20-زیره سیاه(کرمانی-بازاری):Carum Carvi l

(مراجعه شود به خواص زیره سبز،با این تفاوت که اثر دارویی قوی تری نسبت به نوع سبز دارد).

21-زیره کوهی(مراجعه شود به انجدان رومی).

گروه((ژ)):-------------------------

1- ژست(مراجعه شود به مخمر آبجو).

2- ژنیسان(مراجعه شود به جین سینگ).

3- ژینسنگ(مراجعه شود به چوب چینی).

گروه((س)):-------------------------

1-سپستان:Cordi Myxa l

(معتدل و تر)

نرم کننده سینه- ضد سرفه- ملین- ضد سودا- ضد خشونت صدا- مفید برای سرما خوردگی.

2-سُداب:Ruta Graveolens l

(گرم و خشک)

قاعده آور – ضد روماتیسم- کاهش میل جنسی- کاهش اسپرم سازی- ضد فلجی(با شوید)- افزایش مقاومت مویرگها در برابر پارگی- لاغر کننده- (زیر نظر پزشک معالج مصرف شود).

3- سدر:Zizyphus Spina Chiristi l

(سرد و خشک)

ضد چربی سر(شستشو)- مقوی پیاز مو(شستشو)- ضدخارش و حساسیت پوستی(شستشو).

4-سقز(تربانتین):Pinus spp

(گرم و خشک)

ضد درد(ماساژ روغن)-مصارف صنعتی.

5-سکبیج:Ferula Persica willd

(گرم و خشک)

مصرف 2 حب در روز:ضد آب مروارید- گرمی بخش- قاعده آور- ضد درد مفاصل و روماتیسم- ضدانگل-(زیر نظر پزشک معالج مصرف شود).

6-سنا :Cassia Obovata l

(گرم و خشک)

مسهل- قاعده آور-ضد سودا و بلغم.

7-سنبل الطیب:Voleriane Officinalis l

(گرم و خشک)

مقوی اعصاب- آرامبخش- ضد درد- مفید برای ترک اعتیاد- مقوی قلب-ضد میگرن- قاعده آور-افزایش شیر مادر-کاهش عرق.

8-سنجد:Spinosa l

(گرم و خشک)

ضد اسهال-ضد درد پا و کمر- مفید برای پوکی استخوان- افزایش نیروی جنسی.

9- سنگ ارمنی:(مراجعه شود به حجرالیهود).

10-سنگ مرداب:(مراجعه شود به مردار سنگ).

11-سورنجان:Colchicom Autumnate linn

(گرم و خشک)

ضد درد استخوان –ضد درد دیسک و سیاتیک- ضد بلغم و سودا- رفع درد مفاصل- گرمی بخش.

12-سوسن زرد(مراجعه شود به اگیر ترکی).

13- سوسن عنبر:Thymus Serpylhum

(گرم و خشک)

مقوی معده- ضد عفونی کننده – ضد سکسکه و سرفه- ضد ورم پروستات .

14-سویا:Glycine Max l

(گرم)

کاهش قند و چربی خون- مفید برای دوران یائسگی- افزایش جذب پروتئین روده- کاهش سلولهای داسی شکل خون- ضدسرطان(رحم-تخمدان و معده)-افزایش فشار خون- پیشگیری از آب مروارید- مفید در برنامه غذایی افراد سوخته-ضد تورم غدد داخلی.

15-سیاب(مراجعه شود به سداب).

16-سیاه دانه:Nigella Sativa Sibth

(گرم وخشک)

تصفیه خون- ضد آلزایمر و تقویت حافظه- ضد گُرگرفتگی زنان یائسه- تنظیم قاعدگی دختران جوان- مقوی پیاز مو(شستشو)- ضد سنگ کلیه و مثانه- جلوگیری از سفیدی موی سر(شستشو).

17-سیب:Pyrus Malus l

(گرم و تر)

ضد چسبندگی پلاکتها- مقوی قلب- ضداسهال-ضد روماتیسم و نقرس- مفید در نازایی-متعادل کردن ترشح بزاق- ضد سنگ کلیه- شادی آور-ضد آلزایمر.

18-سیب زمینی:Solanum Tuberosum l

(سرد)

ضد سیروز کبدی- چاق کننده- دارای هورمون جنسی زنانه- ضد نقرس و اسید اوریک-قلیایی کننده خون- ضد باکتری-ضد برق گرفتگی چشم ناشی از جوش کاری(ضماد ،پخته سیب زمینی).

19- سیب زمینی ترشی:Helianthus Tuberosus l

)گرم و خشک)

ضد لاغری- ضد اوره- ضد قند- تصفیه خون- افزایش نیروی جنسی.

20-سیر:Allium Sativum l

(گرم و خشک)

رقیق کننده خون- کاهش فشار خون- ضد رطوبت استخوان-ضد سرطان- افزایش نیروی جنسی- ضد التهاب داخلی- ضد سل ریوی- ضد چسبندگی پلاکتهای خون- نیرو بخش- مفید برای پوکی استخوان- ضد بزرگی شکم- کاهش اوره خون- ضد روماتیسم و نقرس.

21-سیر کوهی(مراجعه شود به موسیر).

گروه((ش)):-------------------------

1-شاهبیزک(مراجعه شود به مِهرگیاه).

2-شاهتره:Fumaria Parviflora l

(گرم وتر- خنک)

ضد خارش پوست-ضد حساسیت پوست-ضد گرمی- کاهش قند-مقوی کبد- مفید برای تبخال-ضدجوش و اگزمای پوستی.

3-شاهی(مراجعه شود به تره تیزک)

4-شبدر:Trifolium

(گرم و خشک)

تصفیه کننده خون-ضد سرفه-پیشگیری از سکته-ضد اسهال-از گیاهان عسل دهنده خوب(برای زنبور داران).

5-شفت:Cornus Sanguinea l

(سرد و خشک)

اشتها آور- تب بُر- قابض.

6-شقایق:Papaver rhoeas l

)سرد و خشک)

آرام بخش-مُسکن-(در برخی افراد ایجاد حساسیت می کند،در هنگام مصرف با پزشک معالج مشورت کنید).

7-شکر تیغال:Echinops Persicus l

)معتدل و تر- خنک)

ضد سرفه-ضد گلو درد چرکی- ملین.

8-شکر سرخ:Saccharum officinarum l

)گرم و تر –خنک)

ملین- ضد ثقل-باز کننده صدا- مفید برای سرماخوردگی- مفید برای کم خونی.

9-شلغم:Brassica Napus

)گرم و تر-خنک)

پیشگیری از سرماخوردگی-ضد سرطان- ضد چسبندگی پلاکتها- ضد سرفه و نرم کننده سینه-افزایش تولید اسپرم-اشتها آور- ضد سنگ کلیه و مثانه- ضد اسید اوریک و نقرس.

10-شلیل:Nectarine

(سرد و تر)

ملین-مقوی کبد-تصفیه خون- کاهش اوره خون-کاهش غلظت خون-ضد صفرا.

11-شنبلیله:Trigonella graaecum l

(گرم و خشک)

ضد قند-چاق کننده-تصفیه خون- کاهش فشار خون

-ضد کم خونی.

12-شوید:Anethum graveolenns l

)گرم و خشک)

ضد چربی خون-مقوی معده-کاهش نیروی جنسی مردان- مُدر-کاهش ضربان قلب-ضد باد روده و معده.

13-شونیز(مراجعه شود به سیاه دانه).

14- شیرخشت:Fraxinus ornus l

(سرد و تر)

ضد قند - ضد گرمی-رقیق کننده اسپرم-کاهش نیروی جنسی مردان-ضد التهاب داخلی-کاهش فشار خون-ضد سنگ کیسه صفرا-ضد آفت دهان- ضد جوش بدن-ضد خارش پوست-تب بُر-ضد زردی وهپاتیت-مقوی معده-ملین.

15-شیرین بیان:Glycyrrhiza glabra l

(گرم و خشک)

ضد عفونت معده و روده-ضد زخم معده وروده-افزایش فشار خون-مقوی معده-ضد سرفه-ضد اسیداوریک و نقرس.

گروه((ص)):------------------------

1-صبر زرد:Aloaera Baker

(گرم و خشک)

مسهل –پایین آورنده قند خون-ضد درد مفاصل –کاهش فشار خون-گرفتن بچه از شیر-ضدزخم(پاشیدن روی زخم)-ضدپُرخوری-ضد آفتاب سوختگی(مالشی) –مفید برای عرق سوزی و شاش سوزی(مالش)-ضد انگل-((در هنگام مصرف توجه داشته باشید که برخی افراد به این گیاه حساسیت دارند پس....))

(درهنگام مصرف با پزشک معالج مشور

M.A بازدید : 447 دوشنبه 26 تیر 1391 نظرات (0)

دکتر محمد حسین صالحی سورمقی، گیاهان دارویی مفید برای پوست را به شرح زیر نام می برد:

آواکادو ، آویشن ، اسیدهای گیاهی ، انگور ، بابونه ، بادام ، بادام زمینی ، پنیرک ، توت فرنگی ، جو دو سر، حنا ، خارمریم ، ختمی ، زیتون ، شنبلیله ، شیرین بیان ، شاهتره ، صبرزرد ، عسل ، گزنه ، ماست ، همیشه بهار و هویج.

در متن پایین تعدادی از گیاهان دارویی مفید برای بهبود و رفع برخی عوارض پوستی را بیان می کنیم که تعدادی با هم و تعدادی به تنهایی استفاده می شوند.

این نکته ی خیلی مهم را باید متذکر شویم که بیان موارد استفاده ی این گیاهان دارویی، تنها بر اساس وظیفه اطلاع رسانی سایت می باشد و به هیچ عنوان به معنای تجویز یا تکذیب مورد درمانی ذکر شده نمی باشد.



1- خارش پوست

الف) عصاره گیاه شاهتره، اسانس برگ گیاه برگ بو، روغن اسطو خودوس و اسانس نعناع، هر کدام به تنهایی برای رفع خارش پوستی مفیدند که می توانید آن ها را به قسمت خارش دار بمالید.



ب) 4 تا 6 گرم مغز بادام شیرین و 4 تا 6 گرم مغز بادام تلخ را با 60 گرم قند بسایید و حاصل را با دو لیوان آب مخلوط کنید. در نتیجه نوعی شیر بادام به صورت امولسیون به دست می آید که باید آن را در مدت 24 ساعت به موضع خارش دار بمالید.



ج) یک قسمت گل حلوا را با یک قسمت ریشه انجبار و یک قسمت درمنه به مدت پنج دقیقه بجوشانید (منظور از قسمت، نسبت مواد به هم می باشد). سپس جوشانده را صاف کنید. حاصل صافی را پس از سرد شدن روزی دو تا سه بار به محل خارش دار بمالید.



د) برگ سنا، پوست هلیله زرد، مدرسنگ و سفیداب قلعی (از هر کدام یک قسمت) را بکوبید و با 20 قطره روغن گل سرخ و 20 قطره روغن بنفشه مخلوط کنید. سپس مخلوط حاصل را روی محل مورد نظر قرار دهید.



2- دمل و زخم

کتیرا، تخم مرو، تخم کتان، گل بابونه و گل ختمی (از هر کدام یک قسمت) را بکوبید و با دو لیتر شیر مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد. ماده ی حاصل را چند نوبت به موضع مورد نظر بمالید.



3- اگزما و جوش های صورت

2 تا 4 گرم گیاه گلدار بنفشه سه رنگ را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان میل کنید.

توجه : در مصرف خارجی از دم کرده آن می توان جهت پاک کردن زخم های عفونی و ناراحتی های پوستی نیز استفاده کرد.



4- شکاف پاشنه پا و ناراحتی های پوستی

2 تا 4 گرم اسانس و گل بابونه اصلی را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و به محل ناراحتی پوستی بمالید.



5- اگزما و زخم های پوستی

الف) 2 تا 4 گرم پوست بلوط را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و موضع مورد نظر را با آن شستشو دهید.

ب) گیاه تازه علف چشمه را له کرده و به صورت ضماد بر روی موضع قرار دهید.



6- قارچ های پوستی

الف) مقداری تخم شنبلیله را بکوبید و با آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. سپس آن را روی محل مورد نظر قرار دهید.

ب) 10 تا 20 گرم حنا را در دو لیوان آب جوش حل کنید و مدت نیم ساعت صبر کنید. سپس آن را بدون صاف کردن به موضع قارچی بمالید و مدت نیم ساعت روی پوست باقی بگذارید. در انتها موضع  را با آب گرم شستشو دهید.



7- جوش و ورم پوست

100 گرم ریشه زنجبیل شامی را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و به صورت لوسیون یا کمپرس گرم استفاده کنید.



8- محافظت پوست و رفع شکنندگی آن

4 تا 6 گرم شیره تازه گل همیشه بهار را با 600 گرم کره یا چربی دیگری مخلوط کنید. سپس به موضع مورد نظر بمالید.

این گیاه دارویی همچنین برای التیام زخم های سطحی بدن ، سوختگی ، سرمازدگی ، رفع دانه های پوستی و اگزما توصیه شده است.



9- تحریکات آلرژیکی پوست

3 تا 5 گرم روغن مغز بادام را به موضع مورد نظر بمالید.



10- کوفتگی و التیام پوست

5 تا 10 گرم همیشه بهار کوهی را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و به محل بمالید.



11- زخم های پوستی

5 تا 10 گرم ریشه سمفیتون (کنسود طبی) را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و به موضع مورد نظر بمالید.



12- التیام دهنده و نرم کننده پوست

روغن بادام شیرین را به موضع مورد نظر بمالید.

این گیاه دارویی در موارد زیر نیز استفاده می شود:

- التهاب های سطحی بدن

- سوختگی ها

- ضد خارش در سرخک و مخملک

- تسکین دهنده اگزما

M.A بازدید : 456 دوشنبه 26 تیر 1391 نظرات (0)
گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

4 گروه گیاه دارویی برای مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است.

اولین گروه:

باعث تحریك سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با عفونت می شوند و در شروع سرماخوردگی استفاده می شوند مثل Echinacea وGinseng آسیایی.


دومین گروه:

بعنوان گیاهان عرق آور، تب و عرق بدن را افزایش می دهد و برای از بین بردن عفونت مفیدند. تب نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی بدن است، پس این گروه در حقیقت محرك سیستم ایمنی هستند مثلBoneset و Yarrow .


سومین گروه:

شامل گیاهانی است كه بر اساس مطالعات آزمایشگاهی می توانند مستقیماً ویروس سرماخوردگی را از بین ببرند مثلGoldenseal،Myrrh وUsnea .


چهارمین گروه:

شدت علائم سرماخوردگی مثل گلو درد  را كاهش می دهند. این گیاهان لعاب زیادی دارند و تسكین دهنده و ضد التهاب هستند. همچنین تانین ( ماده ای كه از گیاهان خاصی به دست می آید ) دارند كه جمع كننده و قابض است و باعث افزایش بهبودی می شوند. مثلMarshmallow ( گل ختمی) وRaspberry( تمشك).



گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

4 گروه گیاه دارویی برای مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است.

اولین گروه:

باعث تحریك سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با عفونت می شوند و در شروع سرماخوردگی استفاده می شوند مثل Echinacea وGinseng آسیایی.


دومین گروه:

بعنوان گیاهان عرق آور، تب و عرق بدن را افزایش می دهد و برای از بین بردن عفونت مفیدند. تب نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی بدن است، پس این گروه در حقیقت محرك سیستم ایمنی هستند مثلBoneset و Yarrow .


سومین گروه:

شامل گیاهانی است كه بر اساس مطالعات آزمایشگاهی می توانند مستقیماً ویروس سرماخوردگی را از بین ببرند مثلGoldenseal،Myrrh وUsnea .


چهارمین گروه:

شدت علائم سرماخوردگی مثل گلو درد  را كاهش می دهند. این گیاهان لعاب زیادی دارند و تسكین دهنده و ضد التهاب هستند. همچنین تانین ( ماده ای كه از گیاهان خاصی به دست می آید ) دارند كه جمع كننده و قابض است و باعث افزایش بهبودی می شوند. مثلMarshmallow ( گل ختمی) وRaspberry( تمشك).



گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

4 گروه گیاه دارویی برای مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است.

اولین گروه:

باعث تحریك سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با عفونت می شوند و در شروع سرماخوردگی استفاده می شوند مثل Echinacea وGinseng آسیایی.


دومین گروه:

بعنوان گیاهان عرق آور، تب و عرق بدن را افزایش می دهد و برای از بین بردن عفونت مفیدند. تب نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی بدن است، پس این گروه در حقیقت محرك سیستم ایمنی هستند مثلBoneset و Yarrow .


سومین گروه:

شامل گیاهانی است كه بر اساس مطالعات آزمایشگاهی می توانند مستقیماً ویروس سرماخوردگی را از بین ببرند مثلGoldenseal،Myrrh وUsnea .


چهارمین گروه:

شدت علائم سرماخوردگی مثل گلو درد  را كاهش می دهند. این گیاهان لعاب زیادی دارند و تسكین دهنده و ضد التهاب هستند. همچنین تانین ( ماده ای كه از گیاهان خاصی به دست می آید ) دارند كه جمع كننده و قابض است و باعث افزایش بهبودی می شوند. مثلMarshmallow ( گل ختمی) وRaspberry( تمشك).



گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

4 گروه گیاه دارویی برای مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است.

اولین گروه:

باعث تحریك سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با عفونت می شوند و در شروع سرماخوردگی استفاده می شوند مثل Echinacea وGinseng آسیایی.


دومین گروه:

بعنوان گیاهان عرق آور، تب و عرق بدن را افزایش می دهد و برای از بین بردن عفونت مفیدند. تب نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی بدن است، پس این گروه در حقیقت محرك سیستم ایمنی هستند مثلBoneset و Yarrow .


سومین گروه:

شامل گیاهانی است كه بر اساس مطالعات آزمایشگاهی می توانند مستقیماً ویروس سرماخوردگی را از بین ببرند مثلGoldenseal،Myrrh وUsnea .


چهارمین گروه:

شدت علائم سرماخوردگی مثل گلو درد  را كاهش می دهند. این گیاهان لعاب زیادی دارند و تسكین دهنده و ضد التهاب هستند. همچنین تانین ( ماده ای كه از گیاهان خاصی به دست می آید ) دارند كه جمع كننده و قابض است و باعث افزایش بهبودی می شوند. مثلMarshmallow ( گل ختمی) وRaspberry( تمشك).



گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

4 گروه گیاه دارویی برای مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است.

اولین گروه:

باعث تحریك سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با عفونت می شوند و در شروع سرماخوردگی استفاده می شوند مثل Echinacea وGinseng آسیایی.


دومین گروه:

بعنوان گیاهان عرق آور، تب و عرق بدن را افزایش می دهد و برای از بین بردن عفونت مفیدند. تب نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی بدن است، پس این گروه در حقیقت محرك سیستم ایمنی هستند مثلBoneset و Yarrow .


سومین گروه:

شامل گیاهانی است كه بر اساس مطالعات آزمایشگاهی می توانند مستقیماً ویروس سرماخوردگی را از بین ببرند مثلGoldenseal،Myrrh وUsnea .


چهارمین گروه:

شدت علائم سرماخوردگی مثل گلو درد  را كاهش می دهند. این گیاهان لعاب زیادی دارند و تسكین دهنده و ضد التهاب هستند. همچنین تانین ( ماده ای كه از گیاهان خاصی به دست می آید ) دارند كه جمع كننده و قابض است و باعث افزایش بهبودی می شوند. مثلMarshmallow ( گل ختمی) وRaspberry( تمشك).



گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

4 گروه گیاه دارویی برای مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است.

اولین گروه:

باعث تحریك سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با عفونت می شوند و در شروع سرماخوردگی استفاده می شوند مثل Echinacea وGinseng آسیایی.


دومین گروه:

بعنوان گیاهان عرق آور، تب و عرق بدن را افزایش می دهد و برای از بین بردن عفونت مفیدند. تب نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی بدن است، پس این گروه در حقیقت محرك سیستم ایمنی هستند مثلBoneset و Yarrow .


سومین گروه:

شامل گیاهانی است كه بر اساس مطالعات آزمایشگاهی می توانند مستقیماً ویروس سرماخوردگی را از بین ببرند مثلGoldenseal،Myrrh وUsnea .


چهارمین گروه:

شدت علائم سرماخوردگی مثل گلو درد  را كاهش می دهند. این گیاهان لعاب زیادی دارند و تسكین دهنده و ضد التهاب هستند. همچنین تانین ( ماده ای كه از گیاهان خاصی به دست می آید ) دارند كه جمع كننده و قابض است و باعث افزایش بهبودی می شوند. مثلMarshmallow ( گل ختمی) وRaspberry( تمشك).



گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

4 گروه گیاه دارویی برای مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است.

اولین گروه:

باعث تحریك سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با عفونت می شوند و در شروع سرماخوردگی استفاده می شوند مثل Echinacea وGinseng آسیایی.


دومین گروه:

بعنوان گیاهان عرق آور، تب و عرق بدن را افزایش می دهد و برای از بین بردن عفونت مفیدند. تب نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی بدن است، پس این گروه در حقیقت محرك سیستم ایمنی هستند مثلBoneset و Yarrow .


سومین گروه:

شامل گیاهانی است كه بر اساس مطالعات آزمایشگاهی می توانند مستقیماً ویروس سرماخوردگی را از بین ببرند مثلGoldenseal،Myrrh وUsnea .


چهارمین گروه:

شدت علائم سرماخوردگی مثل گلو درد  را كاهش می دهند. این گیاهان لعاب زیادی دارند و تسكین دهنده و ضد التهاب هستند. همچنین تانین ( ماده ای كه از گیاهان خاصی به دست می آید ) دارند كه جمع كننده و قابض است و باعث افزایش بهبودی می شوند. مثلMarshmallow ( گل ختمی) وRaspberry( تمشك).


M.A بازدید : 471 یکشنبه 25 تیر 1391 نظرات (0)

خلاصه ای از خواص برخی از گیاهان دارویی((برگرفته شده از کتاب فرهنگ جامع گیاهان دارویی و میوه ها ، اثر اینجانب)) :

 گروه (الف)-------------------------

1- آرتیشو(کنگر فرنگی):Cynara Scolymus

(خنک-گرم و تر)

ضد کبد چرب و سیروز کبدی – مفید برای افراد دیابتی – ادرار آور – ضد سوزش ادرار – صفرا آور -  ضد عفونت داخلی.

2- آفتیمون شامی:Cuscuta Epithymum

(گرم و خشک)

ضد سودا و بلغم بسیار قوی- ضد بیماریهای روحی- تقویت کبد.

3- آلبالو:Prunus Cerasus l

(سرد وخشک)

کاهش فشار خون – ضد چربی وقند و اوره – ضد نقرس و روماتیسم – کاهش غلظت خون- لاغر کننده –ضد کبد چرب و سیروز کبدی.

5-آلوورا(مراجعه شود به صبر زرد).

6- آلوسیاه:Prunus Spinosa

(سرد و معتدل)

ملین گیاهی – ضد صفرا – ضد درد مفصلی – تصفیه کننده خون بسیار قوی – کاهش خشکی دهان.

7- آمله(مقشر):Peeled

(سرد و خشک)

ضد اسهال مزمن و خونی- ضد سیاتیک – ضد سودا و بلغم- ضد سرفه – ضد رطوبت بدن- ضد گرمی- تقویت معده.

8- آویشن:Thyme

(گرم و خشک)

ضد نفخ وتقویت معده – ضد انگل(کرمک) – کاهش غلظت خون – ضد سرفه و تنگی نفس– ضد عفونت داخلی و خارجی – ضد سم سیگار و تریاک – ضد سودا و بلغم.

9- ابهل(میوه سرو کوهی):Juniperus Sabina l

(گرم و خشک)

به صورت ضماد: ضد ورم و التهاب

شستشو: ضد خونریزی و بواسیر.

10-اترج(مراجعه شود به بالنگ)

11- اذخر (کاه مکه):Ceratonia Siliqua l

(گرم و خشک)

ضد التهاب کبد – ضد تجمع آب در شکم(آسیت) – قاعده آور- ضد التهاب داخلی.

12- ارپه (مراجعه شود به مریم نخودی).

13- ارتیمیزیا(مراجعه شود به بومادران).

14- ارژن (مراجعه شود به بادام تلخ).

15- ازگیل:Mespilus Germanica l

(سرد و خشک)

ضد اسهال و اسهال خونی – ضد ورم پروستات ومعده و روده – کاهش بزاق دهان – قلیایی کننده خون.

16- اسپست (مراجعه شود به یونجه)

17- اسطوخدوس(لاواند):Lavandula Veradc

(گرم و خشک)

درمان مخملک و سرخک – ضد سرفه و سرما خوردگی – مقوی قلب - آرامبخش و ضد افسردگی  قوی – ضد میگرن- ضد عطسه و آبریزش بینی(مالش روغن در بینی)- ضد درد (ماساژ روغن).

18- اسپرزه(اسفرزه):Plantago Psyllium

(سرد و تر)

ضد قند و چربی و فشار خون – ملین گیاهی – درمان بواسیر – ضد گرمی- تب بر.

19- اسفناج :Spinacia Olerocea

(سرد و معتدل)

ضد کم خونی(با گوشت قرمز)- ملین گیاهی – ضد سوزش و بند آمدگی ادرار- تحلیل ورمهای داخلی و خارجی- تقویت کبد- ضد قولنج اعصاب

20- اسپند(اسفند):Peganum Narmala l

(گرم و خشک)

مفید برای دیابت(به مقدار 5 دانه در روز)- افزایش فشار خون – ضد سم سیگار و تریاک – ضد کرم روده از نوع نواری – ضد سودا و بلغم قوی. (با مشورت پزشک مصرف شود).

 

21- اوشق(عشاق):Dorema Ammoniacum dom

(گرم و خشک)

محرک روده و معده – مسهل – مدر- قاعده آور-ضد بلغم قوی- ضد درد(به صورت ضماد با زرده تخم مرغ). (با مشورت پزشک مصرف شود).

 

22- افسنتین:Artemisia Absinthium

(گرم و خشک)

رفع قطع قاعدگی در زنان جوان – افزایش سرعت جریان خون – مدر – مفید برای تب مالت- ضد کرم بید پارچه ضد سودا و بلغم.

(با مشورت پزشک مصرف شود).

23- اکلیل الملک(ناخنک):Melilotus Officinalis l.

(گرم و خشک)

شل کننده خون – رفع سرما خوردگی – ضد التهاب داخلی و خارجی – روان کننده خون قاعدگی .

24- اکلیل کوهی(رزماری): Rosemarinus

Officinalis l.

(گرم و خشک)

معرق – مدر – افزایش ترشح کیسه صفرا و شیره معده – تقویت پیاز مو(شستشو)- ضد درد (ضماد)- نافع برای فلجی دست و پا(ضماد).

افراد مستعد میگرن نباید از این گیاه استفاده کنند.

(با مشورت پزشک مصرف شود).

25- اگیر ترکی:Acorus Calamus l

(گرم و خشک)

مسکن اعصاب مرکزی – تسریع جریان خون – ضد سرفه- افزایش تولید اسپرم – ضد تومور- خواب آور- (با مشورت پزشک مصرف شود).

26- انار:Punica Granatum

(سرد وخشک)

محرک ترشح صفرا – پالایش خون – ضد اسهال – کاهش فشار خون – ضد گرمی بدن – خون ساز- ضد زخم داخلی – قابض.

27 – انبه:Mangifera inica l

(گرم و خشک)

اشتها آور – چاق کننده- دارای ویتامین و مواد معدنی.

28- انگدان رومی:Lavage

(گرم و خشک)

ضد سرفه – ضد سینوزیت(بخور)- ضد بلغم – ضد مسمویت،سم جانوران سمی. (با مشورت پزشک مصرف شود).

29- انجیر: Ficus Carica l

(گرم و خشک)

انرژی بخش – ملین(اجیرخیس) – تقویت حنجره – ضد سودا – تقویت قوای جنسی – ضد زخم معده .

30- انزروت:Astagalus Fasciculifolus boiss

(گرم و خشک)

مسهل صفرا و بلغم – ضد انزال زود رس- کرم کش – تقویت قوای جنسی-. (با مشورت پزشک مصرف شود).

31 – انگورVitis vinifera l

(گرم و تر)

پالایش خون – ضد گرفتگی عروق – ضدیبوست- رفع کم خونی – ضد التهاب – اعتدال بین فیبرین و فیبرینوژن – قلیایی کردن ترشحات رحم وکمک به پسر شدن سلول تخم- ضد سودا.

32-انگور خرس:Arctostaphylosuva ursi

(سرد)

ضد اسهال – تب بر – ضد عفونت مجاری ادراری- ضد سنگ کلیه از نوع قلیایی.

33- انگور دشتی(مراجعه شود به سپستان)

34-انگورروباه(مراجعه شود به تاجریزی)

35- انگورک(مراجعه شود به تاجریزی)

36- انیس ستاره ای(مراجعه شود به بادیان ختایی)

37- انیسون(بادیان رومی)Pimpinella anisun

(گرم و خشک)

قاعده آور- شیر افزا- اشتها آور – کمک به معده – افزایش اسپرم – ضد نفخ شکم.

38- اوکالیپتوس:Eucaliptus

(گرم و خشک)

ضدعفونت سینوسها و برونشها(بخور) – ضدسرفه(بخور)- ضد عفونی کننده زخم(شستشو).

گروه((ب)):-------------------------

1- باباآدم:Arctium lappa l

(گرم و خشک)

ضد نقرس – ضد امراض عفونی و میکروبی – کاهش قند خون ( انسولین گیاهی) – رفع بیماریهای زنانگی – ضد افزایش هیستامین – ضد سم مار- ضد خون ریزی – افزایش مقاومت بدن – صفرا آورضد مسمومیت با جیوه – پالایش خون – مدر گیاهی – افزایش تمام عناصر خون –ضد سرطان روده – روشن کننده پوست – رویاندن مویرگ خونی(مالش روغن) – ضد سم مار(ضماد)- ضد خون ریزی(ضماد) .

2- بابونه:Anthemis Nobilis l

(گرم و خشک)

قاعده آور – ضد عفونت معده(هالیکوباکترها) و روده – ضد ورم معده وزخم معده و روده -  ضد کولیت روده(قولنج روده)- ضد درد قاعدگی – افزایش شیر مادر – آرامبخش – مسکن اعصاب و روان – شل کننده عضلات- ضد میگرن – افزایش ایمنی بدن(گلبول سفید سازی) – رفع سرماخوردگی – ضد درد قاعدگی -  ضد سودا و بلغم – رفع بی خوابی- ضد جوش و روشن کننده پوست صورت با گل ختمی و گل پنیرک (بخور صورت)- تقویت پیاز موی سر(شستشو) – ضد عفونت زنانگی(نشستن در جوشانده بابونه).

3- باد آورد(کنگر کوهی):Cynara Cardunculus l

(گرم و خشک)

شیرافزا – چاق کننده – ضدسودا و بلغم – خشک کننده – ضد دریا زدگی – کاهش قند و چربی خون – ضد زخم معده و روده – ضد خون ریزی داخلی – ضد اسهال- لایروبی معده و روده.

4- بادام تلخ:Amygdalus Ammara 

(گرم و خشک)

ضد قند- ضد یبوست – ضد انگل – ضد درد(ماساژروغن)-ضد شوره وخارش سر(ماساژروغن)-  (با مشورت پزشک مصرف شود).

5- بادام زمینی:Arashis Hypogaea

(گرم و خشک)

تقویت حافظه – ملین گیاهی – تقویت اسپرم و تخمک – کاهش چربی و قند خون – مفید برای عقب ماندگی ذهنی .

6- بادام شیرین:Amygdalus Communis

(گرم و خشک)

مقوی قوای جنسی – افزایش اسپرم سازی – تقویت تخمدان – مقوی عمومی – مفید برای خونریزی داخلی – چاق کننده – ضد ثقل (روغن)- ضد خارش و شوره سر(روغن)- تقویت پیاز موی سر(ماساژروغن).

7- بادرنجبویه:Asperugo Proumbens

(گرم و خشک)

ضدقولنج- آرام بخش – مسکن- تقویت قلب – کاهش فشار خون از نوع عصبی – ضد بلغم – ضد صفرا .

8-بادیان ختایی:Star Anise

(گرم و خشک)

تقویت معده- شیر افزا – ضد صرع(با گل گاوزبان) – معطر کردن نوشابه- قاعده آور.

9- بادیان رومی(مراجعه شود به انیسون)

10-  باردان (مراجعه شود به باباآدم)

11- بارهنگ:Plantago Major  l

(سرد و خشک)

ملین ملایم – تقویت معده و ضد ثقل(با عرق نعناع) – ضد سرفه – ضد التهاب لوزه ها - 

ضد خونریزی داخلی- ضد چربی خون – کاهش تکرر ادرار.

12- باریجه:Ferula Gummosa Boiss

(گرم و خشک)

قاعده آور – ضد سرفه و آسم – ضد مسمومیت با شراب – آنتی بیوتیک گیاهی – ضد کمردرد(ضماد)0(با مشورت پزشک مصرف شود).

13- باقلا:Vica fava

(سرد)ضد پوکی استخوان- ضد احتباس شیر در پستان(باقلا +آرد جو +نعناع و سرکه به صورت ضماد).مصرف باقلا برای افراد فاویسم(کمبود آنزیم گلوکز 6فسفات دی هیدروژناز)بسیار خطر ناک است.

14- بالنگ(اترج):Citrus Mediical

(گرم و خشک)

ضد اسهال و استفراغ – ضد مسمومیت – ضد دلپیچه – قابض – ضد سم ماروعقرب(ضماد)- قاعده آور.

15- بالنگو:

(گرم و خشک)

ضد اسهال مزمن و خونی(با گلاب) – ضد سرفه و خشونت سینه- کاهش فشار خون عصبی.

16- بامیه: Esculentus

(گرم و خشک)

ضدسنگ کلیه و مثانه – ازایش اسپرم سازی – زایمان راحت – رفع سختی ادرار – تقویت صدا-  افزایش گاز معده و روده – زیاد کننده عرق – ضد سودا (دم کرده گل).

17 – برگ بو:Laurus nobilis

(گرم و خشک)

شادی آور – اشتها آور – چاشنی غذا – تقویت معده-قاعده آور – باز کننده عروق.((مصرف گل آن سمی است)).

18- برنج:Oryza Sativa l

(سرد وخشک)

چاق کننده(به صورت کته) – ضد اسهال – ضد التهاب روده- تقویت موی سر(شستشو با آب شلتوک برنج)

19 – برنجاسف:Artemisia Vulgaris l

(گرم و خشک)

تقویت معده – قاعده آور – اشتها آور – (زیر نظر پزشک مصرف شود).

20- بزرک:Linum usitatissimum

(گرم و خشک)

مسهل و ملین – نرم کننده سینه – ضد التهاب درونی – ضد نفخ شکم- (زیر نظر پزشک مصرف شود).

21- بزیر:Verbas Mthapsus

(گرم و خشک)

ضد آسم و تنگی نفس –ضد سل(گل در شیر) – ضد اسهال(برگ). (زیر نظر پزشک مصرف شود).

22- بسفایج:Polypodium Vulgare l

(گرم و خشک)

ضد بلغم – دفع سودا – ضد دل درد- ضدورم کلیه – ضد نقرس – ضد انعقاد شیر در پستان – ضد قولنج – ضد روماتیسم(ضماد). (زیر نظر پزشک مصرف شود).

23 – بلادر(قرص کمر):Atropa Belladonna

(گرم و خشک)

تقویت کمر زنان بعد اززایمان((خوراکی :بافوفل +دارچین +زجفیل، و مالشی با روغن بادام تلخ یا کنجد))- (زیر نظر پزشک مصرف شود).

25 – بلوط:Qurecus Species  

(سرد وخشک))

ضد اسهال و اسهال خونی –سفتی لثه- ضدتکررادرارو شب ادراری(خوراکی با کندر و روغن زیتون)- ضد گلودرد و آفت دهان(غرغره و مضمضه)-ضد بواسیر(شستشو)

26- بندق هندی:Indiana Hazelnut

(گرم و خشک)

تقویت قوای جنسی – ضد سردی

27- بنفشه ایرانی:Violette Odorante

(سرد و تر)

رفع سرماخوردگی – ضد سرفه – تب بر –

آرام بخش- ضد درد(مالش روغن) – ضد خونریزی از بینی (مالش روغن در بینی) –

ضد صفرا – ضد بیرون زدگی مقعد در اطفال –

ضد سردرد(مالش روغن) – ضد زردی و مخملک.((برخی به این گیاه حساسیت دارند)).

28 – بوزیدان:Hypnotic ROOT

(گرم و خشک)

ضد سم – کاهش اسید اوریک – ضددردمفاصل –

پاک کننده معده- محرک قوای جنسی- قاعده آور.

(زیر نظر پزشک مصرف شود).

29 – بولاغ اوتی(علف چشمه): Cresson de tontaine

(گرم و مرطوب)

ضد قند خون – تصفیه خون – ضد روماتیسم و نقرس – مقوی معده – کرم کش – اشتهاآور – قاعده آور- شیر افزا – نیروبخش – افزایش ایمنی بدن – ضد خارش زنانگی(شستشو) – تقویت پیاز موی سر(شستشو) - (زیر نظر پزشک مصرف شود).

30- بومادران:Achillea Millefoliuum

(گرم و خشک)

ضد خونریزی داخلی و خارجی – ضد التهاب داخلی – ضد ورم و زخم معده – قاعده آور – تقویت عضله قلب – ضد خون ادراری در انسان و دام – ضد کرم آسکاریس – ضد درد قاعدگی و تنظیم قاعدگی.(به صورت دم کرده میل کنید).

31- به:Pyrus Cudonia l

(سردو تر)

نرم کننده سینه و ضد سرفه خشک(به دانه) –

ضد اسهال(به دانه) – ضد خونریزی داخلی(به دانه)- باز کننده عروق قلب(میوه) – رفع شاش بند(میوه به صورت کباب)- کاهش چربی خون (میوه) – پیشگیری از سکته (میوه)- افزایش فشار خون – شادی آور.

32- بهارنارنج:Citrus Aurantium l

(گرم و خشک)

مقوی قلب و اعصاب – ضد افسردگی – ضد شب ادراری در کودکان- قاعده آور- ضد تشنج – آرام بخش.

33 – به لیمو:Lippa Citriodora Kunth

(سرد وخشک)

تقویت معده – آرام بخش – چاشنی مواد نوشیدنی-

ضد تپش قلب- ضد گرمی.

34- بهمن(سرخ – سفید):

(گرم و خشک)

اسپرم ساز – گرمی بخش – تقویت قوه جنسی

35- بید:Salix Albal l

(سرد و خشک)

ضد عفونت داخلی و خارجی – تب بر – ضد گرمی – تصفیه خون- ضد تشنج ناشی از تب-

ضد خونریزی معده- مقوی کبد.

36- بید گیاه(مَرغ):Chiendent

(گرم و خشک)

ضد زخم داخلی(معده-مثانه)- تنظیم کار غدد داخلی – ضد قند خون- ضد روماتیسم ونقرس – ضد چربی خون – باعث اشتها وشیرافزا در دام.

37- بیدمشک(بهرامج): Salix Aegyptiaca l

(معتدل رو به گرم)

مقوی قلب و اعصاب – تب بر – ضد تپش قلب

39-بید خشت(بید انگبین):Salix Fragilis l

(سرد و معتدل)

ضد سرفه – تب بر- مقوی قلب و مغز-ضد گرمی

گروه((پ)):-------------------------

1-پاپریکا(فلفل قرمز آمریکایی):Paprica

(گرم و خشک)

محرک اشتها – رقیق کننده خون – افزایش بزاق دهان – ضد ترومبوز(لختهداخل عروق).

2- پاخِری(علف سرفه):Tussilago Farfara l

(گرم و خشک)

ضدسرفه و ناراحتی ریوی- مسهل-مدر-معرق-

ضد سل- ضدالتهاب داخلی.

3-پامچال:Primula Veris l

(گرم و خشک)

آرامبخش – ضد عفونت داخلی – مدر - معرق

4- پای شیر:Alchemilla vulgaris

(گرم و خشک)

ضدعفونت – مقوی معده – قاعده آور- ضدبواسیر(شستشو)- ضد عفونت زنانگی(نشستن در دمکرده گیاه).

5- پای گرگ:Lycopodium Clavatum l

(معتدل رو به سرد)

رفع ناراحتی کلیه و مثانه – ضد التهاب داخلی –

رفع آماس – ضد درد مفاصل و نقرس.

 6- پرتقال:Citrus Aurantium l

(سرد وخشک)

ضد اسکوربوت- مقوی کبد- ضدسرماخوردگی-

ضد استرس – پیشگیری از سکته مغزی- ضد سرطان سینه ولوزالمعده –اسیدی کننده ادرار –

افزایش طول عمر – ازدیاد اسپرم و افزایش توان باروری.

7- پَرسیاوشان:  Adiantum Capillus

(معتدل تا گرم وخشک)

ضدسرفه و ناراحتی تنفسی – ضدبلغم وسودا –

قاعده آور –تقویت موی سر(شستشو)- ضد زرد زخم (شستشو).

8-پسته:Pistachio

(گرم و خشک)

رفع کم خونی – گرمی بخش – خشکاننده-

ضداسهال – افزایش تولید اسپرمو باروری-

روشن کننده پوست و مقوی پوست(مالش روغن)-

ضد سوختگی و ترمیم پوست(مالش روغن).

9- پنج انگشت:Castus l

(گرم و خشک)

کاهش فشار شهوت – کاهش اسپرم سازی – مسهل- ضد التهاب – محرک و اشتها آور -(زیر نظر پزشک مصرف شود).

10- پنج برگ:potentilla reptans l

(گرم و خشک)

ضد التهاب داخلی – ضد اسهال – ضد خونریزی داخلی – درمان درد مفاصل وسیاتیک-( زیر نظر پزشک مصرف شود).

11- پنیرک(گلِ آبی):Malva Silvestris l

(سرد و تر)

ضد سرفه – آرامبخش – رفع سرماخورگی-

ضد التهاب پروستات- روشن کننده پوست(ماسک صورت).

12- پونه :Ingifolia l 

(گرم و خشک)

رفع بی اختیاری ادرار – مقوی معده و هضم غذا – ضد قاعدگی دردناک – رفع سیاه سرفه و آسم – ضد نقرس و درد مفاصل- آرامبخش.

13- پونه کوهی(مراجعه شود به کاکوتی)

14- پیاز: Allium Cepa l

(گرم و خشک)

ضد سرطان کبد – کاهش قند خون- افزایش تولید اسپرم- ضد مسمومیت- ضد تهوع- پیشگیری از سکته- ضد چربی خون- دافع سدیم اضافی- تنظیم فشار خون- کمک به هضم غذا- رقیق کننده خون- افزایش نیروی جنسی- تقویت عضله قلب- اشتها آور- ضد سرماخوردگی- ضد کوه گرفتگی- لاغر کننده.((پیاز سفید را برای سرخ کردن وسالاد، ولی پیاز قرمز را فقط برای سالاد استفاده کنید)).

15- پیاز حصرتی(مراجعه شود به سورنجان)

16-پیاز عُنصُل(پیازدشتی)Urginea Maritima

(گرم و خشک)

تقویت پیاز موی سر(مالش روغن).

گروه((ت)):-------------------------

1-تاتوره:Datura Stramonium l

(گرم و خشک)

ضد سم سیگار و تریاک – ضد اسپاسم – ضددرد((این گیاه سمی است،به هنگام مصرف با پزشک خود مشورت نمایید)).

2-تاج خروس(گل حلوا-زلف عروسان)

Celosia Cristata l                                  

(سرد و خشک)

ضد خون ریزی داخلی-مفید برای آبله مرغان- ضد سوزش ادرار- ضد اسهال مزمن و خونی-افزاینده حس بینایی و شنوایی-رفع سرماخوردگی.

3-تاجریزی:Solanum Dulcamara l

(سرد وخشک)

مسهل-ضدخون ریزی داخلی-ضد عفونت(دود دادن).

4-تخم شربتی:(تخم گیاه بادروج)

خنکی – ضد عطش-  مقوی قلب-مدر-

5- ترب:Rphanus Sativus l

(گرم )

(ترب سیاه نسبت به نوع قرمز خواص بیشتری دارد )مدر-ضد سنگ کلیه از نوع اسیدی-ضد سموم کبد-ضد عفونت روده- مدر صفرا- قلیایی کننده خون و ادرار- ضد سرطان روده بزگ – کاهش دهنده اوره خون- ضد نقرس و درد های روماتیسمی- افزایش مبادلات سلولی.

6-تربانتین(مراجعه شود به سقز)

7- ترخون:Artemisia Dracunculus l

(گرم و خشک)

اشتها آور- ضد تومورهای سرطانی- ضد انگل-

ضد در مفاصل.

8- ترخون کوهی(مراجعه شود به عاقرقرحا)

9-ترشک(رومکس):Rumex Acetosa l

(سرد و خشک)

لاغر کننده – کاهش چربی و فشار- تصفیه کننده خون- رقیق کننده خون – کاهش میل جنسی- سرشار از ویتامین ث-ضد تهوع- ضد سکسکه-خنکی-رفع مستی و خماری(در ظروف مسی نگهداری نشود).

10- ترنجبین:Hedysarum Alhagi l

(خنک)

رفع ناراحتی های روده و معده در کودکان و نوزادن- ضد زردی در نوزادان-آرامبخش-خنکی-ملین –ضد سرفه.(در هنگام استفاده برای نوزادان با پزشک مربوطه مشورت کنید).

11- تره:Allium Ampeloprasum l

(گرم و خشک)

ضد سرما خوردگی- شیر افزا – ضد عفونی کننده روده و معده- اشتها آور- پیشگیری از دیابت- رفع کم خونی- ضد یبوست- مفید برای شیمیایی شدگان

-ضد چربی خون- ضد بیماریهایی ناشی از جذب اشعه رادیو اکتیو- قلیایی کننده خون- ضد اسید اوریک و نقرس- تقویت جهاز هاضمه- ضد فشار خون.

12- تره تیزک(شاهی):Lepidium Sativum l

(گرم و خشک)

اشتها آور- صفرا بر- شیر افزا – افزایش تولید اسپرم- باز کننده عروق- مقوی بدن.

13-تره فرنگی:Powaro

(گرم و خشک)

باز کننده عروق- ضد کم خونی- منبع غنی فیبر گیاهی- کاهش اوره و ضد نقرس- ضد چربی خون-رفع در عضلات و مفاصل- ضد سنگ کیسه صفرا- باز کننده صدا.

14- تریاق کوهی(مراجعه شود به مومیایی)

15- تمرمکی(مراجعه شود به چای ترش)

16- تمرهندی:Tamarindus Indica l

(سرد و خشک)

مسهل- قاعده آور- کاهش فشار خون- ضد انگل- ضد قند خون- ضد تهوع- ضد انزال زود رس-کاهش میل جنسی - خنکی- ضد اگزما و خارش پوستی- رقیق کننده خون – چاشنی غذایی- ضد اوره- ضد التهاب گلو (غرغره کردن).

17- تمشک(تمیس):Rubus Idaeus

(سرد و خشک)

کاهش قند و چربی خون- رقیق کننده خون- ضد اسهال(تمشک سیاه)- مفید برای آبله مرغان- مقوی کبد- ضد آلبومینوری- ضد زخم دهان – تصفیه خون- تب بر.

18-توت سفید:Morus Alba l

(گرم)

مقوی و انرژی زا- دارای آنتی اکسیدان- کاهش قند خون- تقویت حافظه- افزایش نیروی جنسی- مسهل- ضد زخم معده و روده.

19- توت سیاه:Morus Nigra l

(گرم و مرطوب)

کاهش چربی و قند خون- رقیق کننده خون – ضد اسهال و قابض- ضد درد مفاصل.

20- تیول(زیرفون):Lime

(گرم)

روان کننده خون – کاهش سردرد میگرن - ضد عفونی کننده داخلی- ضد عفونت زنانگی- مفید برای سرماخوردگی- ضد التهاب داخلی- روان کننده خون- کاهش اسید اوریک.(زیر نظر پزشک مصرف شود).

گروه((ث)):-------------------------

1-ثعلب:Orchis Latifolia l  

(گرم و خشک)

جزو مواد تشکیل دهنده بستنی- ضد سرفه- افزایش اسپرم سازی- مقوی بدن- مفید برای کم خونی- شادی آور- ضد سودا.

گروه((ج)):-------------------------

1-جعفری:Petroselinum Crispum Mill

(گرم و خشک)

قاعده آور- ضد بلغم- اشتها آور-رفع کم خونی-

ضد اوره و فشار خون- محرک عمومی- افزایش میل جنسی- باز کننده عروق خونی- شیرافزا.

2- جنتیانا:Gentiana Lutea l

(گرم و خشک)

شیرافزا- افزایش گلبول سفید- ضد هپاتیت کبدی-

داروی ترک سیگار- اشتها آور- رفع عرق شبانه-

ضد دیسک و سیاتیک- قاعده آور- ضد انزال زود رس- ضد صفرا و بالغم.

3-جو:Hordeum Vulgare

(سرد و خشک)

مهار کننده مواد شیمیایی سرطانزا- ملین – مدر-کاهش قند و چربی خون- ضد اسهال مزمن و خونی- ضد گلو درد چرکی- ضد سنگ کلیه و مثانه- چاق کننده- ضد آب مروارید- محرک کلیه و مثانه- مفید برای روماتیسم قلبی- افزایش غدد فوق کلیوی(مالت جو=جوانه جو)-ضدپرکاری غده تیروئید(مالت جو=جوانه جو)- تقویت کبد.

4-جودوسر(یولاف):Avena Sativa l

(سرد و خشک)

کاهش قند و چربی خون-مدر –محرک کلیه ومثانه- مهار کننده مواد شیمیایی سرطان زا- ضد التهاب داخلی-ضد سنگ کلیه و مثانه- مفید برای فلجی مثانه.

5-جو شیر:Opopanax Chrionium Kochi

(گرم و خشک)

ضد درد عضلات – ضد سیاتیک- قاعده آور-مسهل-رفع درد و شکستگی(ضماد)

(زیر نظر پزشک مصرف شود)

6-جین سینگ:Gin Seng

(گرم و خشک)

افزایش متابولیسم آهن- کاهش قند- افزایش حافظه-

مقوی کل بدن- مفید برای ترک اعتیاد- ضد رعشه- افزایش ایمنی بدن- ضد استرس- تصفیه خون-افزایش نیروی جنسی.

گروه((چ)):-------------------------

1-چادروا:(مراجعه شود به صبر زرد)

2- چاودار:Secale Cereale

(سرد)

ضد خونریزی داخلی- ضد التهاب پروستات-

کاهش اشتها- کاهش رشد- کاهش میل جنسی.

3-چاوشی(مراجعه شود به جوشیر)

4-چای:Tea Sinesis l

(گرم تر)

دوپینگ ملایم- ضد قارچ- ضد خونریزی داخلی-قابض- ضد عفونی کننده- رفع خستگی-ضد پارگی مویرگ چشم و خارش(شستشو).

5- چای ترش:Sour Tea

(سرد و خشک)

کاهش( فشار-قند-چربی- اوره) خون- ضد غلظت خون-ضد گرمی-کاهش میل جنسی- ضد نقرس.

6-چای سبز(چای لاغری):Green Tea

(سرد و خشک)

کاهش (چربی –فشار-قند)خون-ضد اوره خون-ضد آلزایمر(فراموشی)-ضد سرطان (سینه-دهان-پوست)-دارای آنتی اکسیدان- جلوگیری از سکته قلبی- ضد مسمومیت با استرونسیوم90 کهباعث سرطان میشود-لاغرکننده-ضداسهال.

7-چای سفید(چای رجال):Wite Tea

(سرد تا معتدل)

آرامبخش- شادی آور-مُسَکِن درد-ضد عفونی کننده داخلی-ضد سرماخوردگی(با ناخونک)-ضد اسهال-تب بُر-خون ساز.

8- چای کوهی:Hypericum Perforatum l

(گرم و خشک)

ضد میگرن- ضد درد قاعدگی- مقوی اعصاب و روان-مدر- مفید برای کلیه-مفید برای سرما خوردگی- ضد افسردگی- ضد نقرس- قاعده آور-ضد کم خونی دختران جوان.

9- چغندر:Beta Vulgaria l

(سرد)

تصفیه کننده خون- ضد کم خونی- بند آورنده خون-افزایش نیروی جنسی- اشتها آور- کاهش فشار خون-تقویت کبد.

11-چنار:Platanus Orientalis l

(سرد و خشک)

چاق کننده- ضد آسم و تنگی نفس-ضد سرفه-ضد خونریزی داخلی.

12-چوب چینی :Aralia Ginseng Baill

(گرم)

ترک اعتیاد- ضد خارش شدید- مُسکن اعصاب و خواب آور-رقیق کننده خون- ضد غدد سرطانی-ضد قند- افزایش میل جنسی- ضد نازایی.

13- چوبه(غاسول):Saponaria Officina

(گرم و خشک)

مسهل-ضد یرقان-ضد خیز عمومی-تصفیه خون.

(در هنگام مصرف با پزشک معالج مشورت شود)

گروه((ح)):-------------------------

1-حجر الیهود:Ipis Judiacus

(گرم و خشک)

ضد سنگ کلیه و مثانه-ضد التهاب پروستات-ضد خونریزی روده-(در هنگام مصرف با پزشک معالج مشورت شود).

2-حنا:Lawsonia Inermis l

(گرم و خشک)

ضد بیماریهای پوستی(شستشو)- ضد التهاب پوستی(شستشو)- درمان پزوریازیس(شستشو)-تقویت ناخن و مو(ضماد)- رنگ کردن مو-ضد سرطان پوست(شستشو).

3-حنظل(هندوانه ابوجهل):Cucumis Colocynthis l

(گرم و خشک)

ضد سم مار(تخم)-ضد بلغم(میوه)- ضد قند(میوه)-ضد انگل(میوه)-مسهل(میوه). (در هنگام مصرف با پزشک معالج مشورت شود).

گروه((خ)):-------------------------

1-خارا گوش(مراجعه شود به افسنتین)

2-خارخسک(خار سه گوش):Tribulus Terrestris l

(گرم و خشک)

ضد سرفه-افزایش اسپرم سازی(جوشانده با شیر)- ضد سنگ کلیه و مثانه-ضد سودا- ضد التهاب مجاری ادراری- ضد بند آمدگی ادرار-مدر-قاعده آور.

3-خارشتر:Alhagi Comelorum

(سرد و خشک)

ضد سنگ کلیه و مثانه- ضد التهاب مجاری ادراری-ضد عفونت کلیه و مثانه- تب بر-مدر –قاعده آور- مقوی کبد- ضد تپش قلب.

4- خار شکر(مراجعه شود به شکر تیغال)

5-خارمریم:Carduus Marianus

(گرم و خشک)

ضد کبد چرب(سیروز کبدی)- ترمیم کننده بافت کبد- ضد هپاتیت-مسهل صفرا-ضد اسهال شدید-ضد سردرد میگرنی.

6- خاکشی:Sisymbrium Officinale Scop l

(خنک)

تنظیم دسستگاه گوارشی-ضد عفونت داخلی- ضد استفراغ-ضد مخملک و سرخک- ضد سودا- اشتها آور-ضد اسهال خونی- ضد عفونت زنانگی(دود).

7-ختمی:Alcea rosea l

ملین-تب بُر-روشن کننده پوست(بخور صورت)-تنظیم قاعدگی- ضد التهاب پستان(ضماد)- ضد اسهال خونی- مفید برای سرما خوردگی.

8- خربزه:Cucumis Melo l

(گرم و تر)

افزایش اسپرم سازی- ضد سو دا وبلغم- ضد کم خونی- ضد سنگ کلیه و مثانه-ضد بواسیر (قبل از غذا)-مقوی روده-پیشگیری از سکته قلبی- قلیایی کننده خون- افزایش رشد.

9-خردل سفید:Sinapis Alba l

(گرم و خشک)

چاشنی غذا و سُس-ایجاد تهوع برای افراد مسموم

10-خرفه:Prtulace Oleracea l

(سرد و تر)

ضد قند-کاهش عطش- افزایش نعوظ-ضد اوره ونقرس- ضد چربی خون- مفید برای گواتر-ضد زخم داخلی- تصفیه خون- رفع لکنت زبان.

11-خرگوشک(مراجعه شود به بارهنگ)

12-خرما:Phoennix Dactylifera

صنخر= خرمای خشک.

کفری= فقور=خرمای نر.

بشرم= شیره خرما.

قسب= تمر=مرحله5از7مرحله تشکیل خرما.

رطب= مرحله6از7مرحله تشکیل خرما.

خلال = بلح =خرمای نارس.

تارونه = غنچه خرما.

(گرم و خشک)

مقوی عمومی- مقوی معده- بهترین قند برای افراد دیابتی-تقویت اعصاب و روان-  تصفیه خون –ضد سردی - قلیایی کننده خون - مسکن درد (تارونه).

13-خرمالو:Diospyros Kaki l

(گرم و خشک)

اشتها آور- ضد کم خونی- ضد سرطان- کاهش فشار خون- مفید برای تالا سمی- افزایش فعالیت سلولها- افزایش نیروی جنسی.

14- خولنجان(خسرودارو):Alpinia Officinarum

(گرم و خشک)

ضد درد (مفاصل-استخوان-سیاتیک-دیسک)-ضد روماتیسم-افزایش اسپرم سازی-افزایش نیروی جنسی- ضد سودا- گرمی بخش- ضد قولنج.

15-خون سیاوشان:Sang Dragon

(سرد و خشک)

ضد اسهال خونی- ضد خونریزی داخلی-ضد سرفه – مُسکن- ضد اسهال.

16-خیار چنبر(کازرونی-ترکی):Caneficeier

(سرد)

ضد صفرا- اشتهاآور-شیر افزا- ضد عطش-ضد نقرس-کاهش اسید اوریک- زایمان راحت- تصفیه خون- ضد آلبومینوری- رفع سنگ کلیه و مثانه- پیشگیری از سرماخوردگی در زمستان- ضد التهاب داخلی- ضد سرطان- لطافت پوست صورت(ماسک صورت).

17- خیار سبز:Cucumis Saivus l

(سرد و تر)

ضد صفرا- اشتهاآور-شیر افزا- ضد عطش-ضد نقرس-کاهش اسید اوریک- زایمان راحت- تصفیه خون- ضد آلبومینوری- رفع سنگ کلیه و مثانه- پیشگیری از سرماخوردگی در زمستان- ضد التهاب داخلی- ضد سرطان-لطافت پوست صورت(ماسک صورت).

گروه((د)):-------------------------

1- دارچین:Cinnamomum Zeylanicum l

(گرم و خشک)

ضد سردی- ضد قند-چاشنی غذا و چای- ضد درد استخوان- اشتها آور- افزایش نیروی جنسی- ضد بلغم- قاعده آور-شادی بخش- خوشبو کننده عرق بدن.

2-دار فلفل:Piper Longum

(گرم و خشک)

چاشنی غذا-محرک نیروی جنسی- مقوی معده- ضد رطوبت معده-گرمی بخش.

3-دارواش(مویزک عسلی-کشمش کولی):Viscum Album l

(گرم و خشک)

ضد سودا و بلغم- ضد روماتیسم و نقرس- ضد خونریزی داخلی- رفع التهاب داخلی- کاهش فشار خون- مقوی قلب- ضد تومورها-ضد سفتی عروق (آرترواسکلوروز)-ضد گلودرد چرکی(غرغره).

(درهنگام مصرف با پزشک خود مشورت نمایید).

4-درخت تب نوبه(مراجعه شود به اوکالیپتوس)

5- درمنه:Artemisia Abrotanum l

(گرم و خشک)

ضد اسهال- اشتهاآور- ضد انگل- مقوی معده- ضد التهاب-ضد ورم و زخم(شستشو)- کاربرد در صنایع عطر سازی.

6-دُم اسب:Equisetum Arvense l

(سرد و خشک)

ضد خونریزی داخلی- ضد التهاب داخلی-ضد سفتی عروق(آرترواسکلورز)- تقویت پیاز موی سر(شستشو)- ضد لک و جوش صورت(بخور صورت)-ضد تورم سطحی و زخم(شستشو).(در دوران حاملگی و شیر دهی مصرف نشود).

(درهنگام مصرف با پزشک خود مشورت نمایید).

8-دُم گیلاس(باکس گیلاس):

(سرد و خشک)

مدر قوی- ضد سنگ کلیه و مثانه- کاهش اسید اوریک و ضد نقرس- ضد آلبومینوری- ضد التهاب پروستات- رفع بیماریهای آمیزشی.

گروه((ذ)):-------------------------

ذرت:Zea Mays

(معتدل و خشک)

مقوی قلب و کبد- کاهش چربی خون-کاهش خیز عمومی- ضد سل- ضد اسهال-ضد خونریزی داخلی- ضد سرطان(پروستات-معده و روده)-ضد کم خونی-ضد آلبومینوری- ضد نقرس-ضد نفریت-خرد کردن سنگ کلیه- کاهش اسید اوریک .

گروه((ر)):-------------------------

1-رازک:Humulus Lupulus

(سرد)

کاهش نیروی جنسی مردان - ضد دلهره و اضطراب- رفع کابوس- مُسکن اعصاب و روان – افزایش میل جنسی زنان- اشتها آور- مقوی معده- تاثیر مستقیم بر اعصاب مرکزی- ضد مسمومیت با الکل- ترک حشیش(استنشاق).(برای زنان باردار خطر ناک است-مصرف بیش از حد باعث یاءسگی زود هنگام – اختلال در قاعدگی- خارش -یبوست- سردرد میشود) (درهنگام مصرف با پزشک خود مشورت نمایید).

2-رازیانه(مراجعه شود به بادیان ختایی).

3-رازیانه شامی(مراجعه شود به انیسون).

4-راسن(مراجعه شود به زنجبیل شامی ).

5-رزماری(مراجعه شود به اکلیل کوهی).

6- روبان(مراجعه شود به انار).

7- روغن چراغ (مراجعه شود به کرچک).

8- رومکس(مراجعه شود به ترشک).

9-روناس:Rubia Tinctorum l

(گرم و خشک)

ضد آلبومینوری- ضد سنگ کلیه و مثانه- ضد نقرس- کاهش ترشح کیسه صفرا-رنگ مو(با حنا)

(درهنگام مصرف با پزشک خود مشورت نمایید).

10-ریحان:Ocimum Basilicum

(گرم خشک)

رفع کم خونی- پیشگیری از سکته قلبی- ضد افسردگی-ضد یبوست- افزایش تولید اسپرم- ضد حالت تهوع-  شیر افزا- شادی آور.

11-ریشه ایرسا(مراجعه شود به زنبق)

12-ریشه (مِجویامَک):مراجعه شود به شیرین بیان

13-ریواس:Rheum Palmatum l

(سرد و خشک)

اسیدی کننده خون-کاهش قندخون- تصفیه خون-رفع مستی- تقویت موی سر(شستشو)

14-ریوند چینی:Tanguticum maxim

(گرم و خشک)

ضد خلط- ضد اسهال خونی(با گل سرخ)-قاعده آور-ضد مسمومیت.

(درهنگام مصرف با پزشک خود مشورت نمایید).

گروه((ز)):-------------------------

1-زالزالک(کیالک-کویج):Crataegus Monogyna l

(سرد)

تصفیه کننده خون- ضد تپش قلب- ضد گرمی-کاهش فشار خون- ضد جوش و لک صورت-تب بر- ضد تکرر ادرار.

2- زبان گنجشک:Frxinum Excelsior l

(گرم و خشک)

رفع لکنت زبان (با مویز)- افزایش تولید اسپرم و نیروی جنسی- لاغر کننده- ضد نقرس- ضد اوره .

3-زرد آلو:Prunus Armeniaca l

(سرد و تر)

کاهش مواد صفراوی- ضد یبوست – ضد عطش- قلیلیی کننده خون- چاق کننده ضد عرق ریزی- ضد اسپاسم.

4-زرد چوبه:Curcuma longa l

(گرم خشک)

ضد التهاب داخلی- ضد سرطان(معده – سینه – دهان)-کاهش چربی خون- چاشنی غذایی- مصرف بیش از حد باعث یبوست معده و روده –خارش شدید میشود.

5-زردک:Yellow Carrot

(گرم و تر)

رفع کمبود ویتامینA-ضد سرطان- ضد اسهال- افزایش طول عمر- ضد بلغم- افزایش اسپرم سازی-ضد سنگ کلیه.

6-زرشک:Berberis Vulgaris l

(سرد و خشک)

تصفیه خون- ضد صفرا- تب بر- ضد خارش-ضد گرمی- کاهش چربی و قند خون-ضد اوره و روماتیسم-ضد نقرس- مقوی کبد-ضد سنگ صفرا-ضد سیروز کبدی و کبد چرب-ضد خونریزی بین قاعدگی.

7- زرین گیاه:Dracocephalum kotschy boiss

(گرم و خشک)

ضد سرما خوردگی –ضد درد – ضد التهاب داخلی.

8-زعفران:Crocus Stivus l

(گرم و خشک )

ضدافسردگی-قاعده آور – سنگ آور- ضد بلغم و سودا- افزایش میل و توان جنسی- شادی آور- مقوی اعصاب و روان.

9-زعفران تقلبی: (مراجعه شود به گلرنگ).

10-زعفران هندی(مراجعه شود به زرد چوبه).

11-زغال اخته:Comus mans l

(سرد و خشک)

تصفیه خون- ضد اسهال- ضد عفونت کبد- مقوی کبد-ضد عطش- کاهش قند خون- ضد صفرا- کاهش قند خون.

12-زلف عروس(مراجعه شود به تاج خروس).

13-زنجبیل(زنجفیل):Zingiber Officinale rose

(گرم و خشک)

کاهش چربی خون- ضد آلزایمر(فراموشی)- گرمی بخش-ضد سرطان(کاهش رشد تومورهای سرطانی)-ضد انعقاد خون- ضد بلغم و سودا- مسکن درد استخوان- ضد تهوع- قاعده آور-افزایش میل و توان جنسی(تولید اسپرم).

14-زنیان:Trachyspermum Copticum l

(گرم و خشک)

ملین –مقوی معده- ضد سنگ کلیه و مثانه- ضد انگل.

15-زوفا:Hyssopus Officinalis l

(گرم و خشک)

مفید برای آسم و تنگی نفس- ضد عفونت ریه- قاعده آور- ضد سنگ کلیه- ضد بلغم- ضد سرماخوردگی- ضد برونشیت .

16-زیتون:Olea Europaea

(زیتون سیاه:گرم و خشک)-(زیتون سبز:سرد و خشک).

کاهش فشار و چربی خون- ملین- باز کننده عروق کرونری قلب- ضد مسمومیت با سرب- لاغرکننده-افزایش کار تیروئید- قلیایی کننده خون- کاهش اسید اوریک-ضد درد(ماساژ روغن)- مقوی پیاز موی سر(مالش روغن)-ضد کم خونی- ضد سفتی عروق.

17-زیرفون(مراجعه شود به تیول).

18- زیره رومی(مراجعه شود به انیسون).

19-زیره سبز(دشتی):Cuminum Cyminum l

(گرم و خشک)

ضد کم خونی-افزایش کار تیروئید- مقوی معده-لاغر کننده-ضد اسهال- افزایش سوخت و ساز چربی ها- ضد بلغم –قاعده آور- کمک به تسهیل زایمان-شیر افزا-چاشنی غذا-دارای هورمون زنانه- ضد عرق زیاد- ضد درد قاعدگی.

20-زیره سیاه(کرمانی-بازاری):Carum Carvi l

(مراجعه شود به خواص زیره سبز،با این تفاوت که اثر دارویی قوی تری نسبت به نوع سبز دارد).

21-زیره کوهی(مراجعه شود به انجدان رومی).

گروه((ژ)):-------------------------

1- ژست(مراجعه شود به مخمر آبجو).

2- ژنیسان(مراجعه شود به جین سینگ).

3- ژینسنگ(مراجعه شود به چوب چینی).

گروه((س)):-------------------------

1-سپستان:Cordi Myxa l

(معتدل و تر)

نرم کننده سینه- ضد سرفه- ملین- ضد سودا- ضد خشونت صدا- مفید برای سرما خوردگی.

2-سُداب:Ruta Graveolens l

(گرم و خشک)

قاعده آور – ضد روماتیسم- کاهش میل جنسی- کاهش اسپرم سازی- ضد فلجی(با شوید)- افزایش مقاومت مویرگها در برابر پارگی- لاغر کننده- (زیر نظر پزشک معالج مصرف شود).

3- سدر:Zizyphus Spina Chiristi l

(سرد و خشک)

ضد چربی سر(شستشو)- مقوی پیاز مو(شستشو)- ضدخارش و حساسیت پوستی(شستشو).

4-سقز(تربانتین):Pinus spp

(گرم و خشک)

ضد درد(ماساژ روغن)-مصارف صنعتی.

5-سکبیج:Ferula Persica willd

(گرم و خشک)

مصرف 2 حب در روز:ضد آب مروارید- گرمی بخش- قاعده آور- ضد درد مفاصل و روماتیسم- ضدانگل-(زیر نظر پزشک معالج مصرف شود).

6-سنا :Cassia Obovata l

(گرم و خشک)

مسهل- قاعده آور-ضد سودا و بلغم.

7-سنبل الطیب:Voleriane Officinalis l

(گرم و خشک)

مقوی اعصاب- آرامبخش- ضد درد- مفید برای ترک اعتیاد- مقوی قلب-ضد میگرن- قاعده آور-افزایش شیر مادر-کاهش عرق.

8-سنجد:Spinosa l

(گرم و خشک)

ضد اسهال-ضد درد پا و کمر- مفید برای پوکی استخوان- افزایش نیروی جنسی.

9- سنگ ارمنی:(مراجعه شود به حجرالیهود).

10-سنگ مرداب:(مراجعه شود به مردار سنگ).

11-سورنجان:Colchicom Autumnate linn

(گرم و خشک)

ضد درد استخوان –ضد درد دیسک و سیاتیک- ضد بلغم و سودا- رفع درد مفاصل- گرمی بخش.

12-سوسن زرد(مراجعه شود به اگیر ترکی).

13- سوسن عنبر:Thymus Serpylhum

(گرم و خشک)

مقوی معده- ضد عفونی کننده – ضد سکسکه و سرفه- ضد ورم پروستات .

14-سویا:Glycine Max l

(گرم)

کاهش قند و چربی خون- مفید برای دوران یائسگی- افزایش جذب پروتئین روده- کاهش سلولهای داسی شکل خون- ضدسرطان(رحم-تخمدان و معده)-افزایش فشار خون- پیشگیری از آب مروارید- مفید در برنامه غذایی افراد سوخته-ضد تورم غدد داخلی.

15-سیاب(مراجعه شود به سداب).

16-سیاه دانه:Nigella Sativa Sibth

(گرم وخشک)

تصفیه خون- ضد آلزایمر و تقویت حافظه- ضد گُرگرفتگی زنان یائسه- تنظیم قاعدگی دختران جوان- مقوی پیاز مو(شستشو)- ضد سنگ کلیه و مثانه- جلوگیری از سفیدی موی سر(شستشو).

17-سیب:Pyrus Malus l

(گرم و تر)

ضد چسبندگی پلاکتها- مقوی قلب- ضداسهال-ضد روماتیسم و نقرس- مفید در نازایی-متعادل کردن ترشح بزاق- ضد سنگ کلیه- شادی آور-ضد آلزایمر.

18-سیب زمینی:Solanum Tuberosum l

(سرد)

ضد سیروز کبدی- چاق کننده- دارای هورمون جنسی زنانه- ضد نقرس و اسید اوریک-قلیایی کننده خون- ضد باکتری-ضد برق گرفتگی چشم ناشی از جوش کاری(ضماد ،پخته سیب زمینی).

19- سیب زمینی ترشی:Helianthus Tuberosus l

)گرم و خشک)

ضد لاغری- ضد اوره- ضد قند- تصفیه خون- افزایش نیروی جنسی.

20-سیر:Allium Sativum l

(گرم و خشک)

رقیق کننده خون- کاهش فشار خون- ضد رطوبت استخوان-ضد سرطان- افزایش نیروی جنسی- ضد التهاب داخلی- ضد سل ریوی- ضد چسبندگی پلاکتهای خون- نیرو بخش- مفید برای پوکی استخوان- ضد بزرگی شکم- کاهش اوره خون- ضد روماتیسم و نقرس.

21-سیر کوهی(مراجعه شود به موسیر).

گروه((ش)):-------------------------

1-شاهبیزک(مراجعه شود به مِهرگیاه).

2-شاهتره:Fumaria Parviflora l

(گرم وتر- خنک)

ضد خارش پوست-ضد حساسیت پوست-ضد گرمی- کاهش قند-مقوی کبد- مفید برای تبخال-ضدجوش و اگزمای پوستی.

3-شاهی(مراجعه شود به تره تیزک)

4-شبدر:Trifolium

(گرم و خشک)

تصفیه کننده خون-ضد سرفه-پیشگیری از سکته-ضد اسهال-از گیاهان عسل دهنده خوب(برای زنبور داران).

5-شفت:Cornus Sanguinea l

(سرد و خشک)

اشتها آور- تب بُر- قابض.

6-شقایق:Papaver rhoeas l

)سرد و خشک)

آرام بخش-مُسکن-(در برخی افراد ایجاد حساسیت می کند،در هنگام مصرف با پزشک معالج مشورت کنید).

7-شکر تیغال:Echinops Persicus l

)معتدل و تر- خنک)

ضد سرفه-ضد گلو درد چرکی- ملین.

8-شکر سرخ:Saccharum officinarum l

)گرم و تر –خنک)

ملین- ضد ثقل-باز کننده صدا- مفید برای سرماخوردگی- مفید برای کم خونی.

9-شلغم:Brassica Napus

)گرم و تر-خنک)

پیشگیری از سرماخوردگی-ضد سرطان- ضد چسبندگی پلاکتها- ضد سرفه و نرم کننده سینه-افزایش تولید اسپرم-اشتها آور- ضد سنگ کلیه و مثانه- ضد اسید اوریک و نقرس.

10-شلیل:Nectarine

(سرد و تر)

ملین-مقوی کبد-تصفیه خون- کاهش اوره خون-کاهش غلظت خون-ضد صفرا.

11-شنبلیله:Trigonella graaecum l

(گرم و خشک)

ضد قند-چاق کننده-تصفیه خون- کاهش فشار خون

-ضد کم خونی.

12-شوید:Anethum graveolenns l

)گرم و خشک)

ضد چربی خون-مقوی معده-کاهش نیروی جنسی مردان- مُدر-کاهش ضربان قلب-ضد باد روده و معده.

13-شونیز(مراجعه شود به سیاه دانه).

14- شیرخشت:Fraxinus ornus l

(سرد و تر)

ضد قند - ضد گرمی-رقیق کننده اسپرم-کاهش نیروی جنسی مردان-ضد التهاب داخلی-کاهش فشار خون-ضد سنگ کیسه صفرا-ضد آفت دهان- ضد جوش بدن-ضد خارش پوست-تب بُر-ضد زردی وهپاتیت-مقوی معده-ملین.

15-شیرین بیان:Glycyrrhiza glabra l

(گرم و خشک)

ضد عفونت معده و روده-ضد زخم معده وروده-افزایش فشار خون-مقوی معده-ضد سرفه-ضد اسیداوریک و نقرس.

گروه((ص)):------------------------

1-صبر زرد:Aloaera Baker

(گرم و خشک)

مسهل –پایین آورنده قند خون-ضد درد مفاصل –کاهش فشار خون-گرفتن بچه از شیر-ضدزخم(پاشیدن روی زخم)-ضدپُرخوری-ضد آفتاب سوختگی(مالشی) –مفید برای عرق سوزی و شاش سوزی(مالش)-ضد انگل-((در هنگام مصرف توجه داشته باشید که برخی افراد به این گیاه حساسیت دارند پس....))

(درهنگام مصرف با پزشک معالج مشور

M.A بازدید : 408 یکشنبه 25 تیر 1391 نظرات (0)

 

نام فارسي

English name

نام علمي

يونجه

Alfalfa

  Medicago sativa

بادام   

Almond

Amygdolus
صبرزرد

Aloe

 Aloe vera    

سيب Apple  Nigella Sativa
زردآلو Apricot Armeniaca bulgar
آرتیشو ( کنگر فرنگی ) Artichoke Cynara scolymus
مارچوبه Asparagus Asparagus officinalis
  آووکادو  Avocado Persea americana
موز Banana  Musa sapientum
زرشك Barberry  Berberis
جو Barley   Hordeum vulgare
ريحان Basil Ocimum basilicum
چغندر BEETS  Beta vulgaris
سنبل الطيب (علف گربه) Valerian  valeriana Officinalis
گاوزبان Borage  Borage officinalis
بابا آدم Burdock Arctium lappa
 هل Cardamom  Elettaria cardamomum
هويج Carrot Daucus carota
فلوس Cassia  Cassia Fistula
بابونه Chamomile  Chamaemelum nobile
نخود Chickpea  Cicer arietinum
درچين Cinnamon Cinnamomum zelanicum
ميخك Clove caryophillium  aromaticus
نارگيل Coconut Cocos nucifera
قهوه Coffee Coffea arabica
گشنيز Coriander  Coriangrum sativum
ذرت Corn   Zea mays
خيار Cucumber  Cucumis sativus
زيره سبز   Cumin Seed  Cuminum cyminum
قاصدك Dandelion Taraxacum officinale
خرما  Date  Phoenix dactylitera
شويد Dill Aniethum graveolens  
بادمجان    Eggplant Solanum Melongena
آقطی سیاه ( انگو کولی ) Elderberry   Sambucus nigra
باقلا      Faba bean Faba vulgaris
رازيانه  FENNEL     Foeniculum vulgare
شنبليله         Fenugreek   Trigonella gracum 
انجير     Fig  Ficus carica
تخم كتان FLAX SEED    Linum usitatissimum
خاكشير FLixweld  Descurainia sophia
سير Garlic  Allium sativum
كوشاد (ژانسيان) Gantian    Gentiana Lutea
زنجبيل          Ginger      Zingibar officinale
انگور   Grape (Vine Vitis
گريپ فروت Grapefruit    Citrus paradisi
ماميران كبير             Greater celandine   Chelidonium majus
فندق           Hazelnut   Corylus avellana   
گياه دم اسب Horsetail   Equisetum Arvense
گياه زوفا Hyssop  Hyssopus Officinalis
عناب   Jujube Tree   Zizyphus jujuba Mill

لوبيا

  Kidney bean  Phasaeolous vulgaris
علف هفت بند Knotgrass Polygonum aviculare
اسطوخودوس ( لاواندر ) Lavander Lavandula
ليمو ترش Lemon  ‍Citrus limon
عدس Lentil Lens culinaris medic
كاهو Lettuce  lactuca sativa
شيرين بيان Licorice Glycyrrhiza globra
روناس Madder    Rubia Tinctorum
انبه Mango  Mangifera indica
ختمي Marshmallow   Althaea officinalis
گزنه Nettle  Urtica dioica
بلوط - گزعلفي(شيره بلوط) Oak Quercus
جودوسر (يولاف) Oat  Avena sativa
زيتون Olive  Olea europaea
پياز Onion  Allium cepa
پرتقال Orange  Citrus sinensis
جعفري Parslery  Petroselinum sativum
هلو  Peach  Amygdalus persica
بادام زميني Peanut  Arachid
گلابي Pear Pirus communis
نعناع Peppermint  Mentha Piperita
پسته Pistachio Pistaca
انار Pomegranate Punica
سيب زميني POTATO Solanum tuberosum
به Quince Cydonia
ترب و تربچه Radish   Raphanus sativus
شبدر قرمز   Red Clover Trifolium Pratenes
برنج RICE Oryza
زعفران Saffron   Crocus sativus
كنجد Sesame  Sesamus indicum
لوبياي سويا Soy bean  Soja hispida Moench 
اسفناج Spinach  Spinacia oleracea
كدو Squash Lagenaria vulgaris
چاي
M.A بازدید : 480 یکشنبه 25 تیر 1391 نظرات (0)

علائم کمبود ازت:
چون ازت جزء مهمی از ملکول کلروفیل را تشکیل می دهد و بدون وجود ازت حلقه های پرفینی چهار طرف ملکول کلروفیل تشکیل نخواهد شد، بنابراین اولین تظاهرات کمبود ازت ، رنگ پریدگی برگها است. برگها معمولا" رنگ روشن ، سبز مایل به زرد و زرد روشن پیدا می کنند و این به علت عدم تشکیل کلروفیل است. در اواخر رشد رنگ زرد ، قرمز و بنفش مایل به قرمز مشاهده می شود که در نتیجه تشکیل رنگ آنتوسیانین است. در کمبود ازت همچنین برگها کوچک، ساقه و شاخه ها لاغر هستند و معمولا" با زاویه کوچکی نسبت به ساقه اصلی می ایستند. شاخه های جانبی معمولا" کم تشکیل می شود. زردی رنگ برگ زیرین زودتر ظاهر می شود.
علائم کمبود فسفر:
در بعضی جهات کمبود ازت و فسفر با هم شباهت دارند. رشد قسمت هوائی و ریشه در هر دو کند یا متوقف می شود. برگها کوتاه ، باریک و نازک می شوند و رشد طولی گیاه عمودی بوده و ساقه های جانبی به ندرت ظاهر می شود. تعداد برگ و شاخه ها محدود شده و جوانه های کناری ممکن است به خواب بروند یا بمیرند. ظهور شکوفه وجوانه های برگی کم شده و بنابراین محصول دانه و میوه کم می شود.
ولی در فسفر رنگ برگها سبز تیره ، کدر مایل به آبی با ته رنگ برنزی یا بنفش است.
د رموقع کمبود فسفر رنگ میوه ها سبز و ممکن است به شدت رنگی شده باشند ، گوشت میوه نرم و شیره میوه خیلی ترش و خاصیت انباری آن ضعیف است.
علائم کمبود پتاسیم:
گیاهان مبتلا به کمبود پتاسیم معمولا" ضعیف ، کوتاه و کوچک هستند . رشد ساقه اصلی و شاخه ها متوقف گشته و فاصله میان گره ها کوتاه می شود، در صورت شدت کمبود، شاخه ها از انتها شروع به خشک شدن می کنند.
برگها در گیاه مبتلا به کمبود پتاسیم به رنگ سبز تیره مایل به خاکستری در می آیند و شفافیت خود را از دست می دهند و ممکن است رنگ پریدگی و زردی بخصوصی در بین رگبرگها مشاهده شود.
لب سوختگی برگها در گیاهان پهن برگ غالبا" به علت کمبود پتاسیم است.
علائم کمبود گوگرد: 
مهمترین علامت ، رنگ پریدگی و کوتاهی و کوچکی بوته است . ساقه های گیاهان مبتلا کوتاهتر و نازکتر از معمول است و بیشتر چوبی هستند ، سطح برگ کوچک و تعداد برگها کم می شود . تعداد و وزن میوه ها کاهش پیدا می کند.
زردی برگها ابتدا دربرگهای جوان مشاهده می شود. رنگ برگها یکنواخت و متمایل به زرد است و در موقع شدت بیماری کاملا" زرد می شود.
در هلو برگهای جوان ، زرد یا مایل به سبز هستند.برگهای پیر بدشکل و کج و معوج هستند. جوانه های انتهائی رشد نکرده و شاخه های جانبی رشد نمی کنند و برگهای روی آنها در شدت کمبود ، کمی قرمز هستند و پس از این مرحله خزان می کنند.
علائم کمبود کلسیم:
برگهای جوان نزدیک شاخه بدشکل ، چروکیده شده و نوک برگ ها به طرف بالا و حاشیه آنها به طرف بالا یا پایین لوله می شود. حاشیه برگ نامنظم و پاره پاره می شود.رشد ریشه کم و انشعابات آن محدود است.روی ریشه لکه های قهوهای یا مرده نیز مشاهده می شود.
علائم کمبود منیزیم:
در ایران علائم کمبود منیزیم را در مرکبات شمال بخصوص درخاک های شنی و در گیاهان زینتی مشاهده کرده اند.
این علائم معمولا" در اواخر فصل ظاهر می شود.ابتدا از برگهای پیر شروع شده و به تدریج به برگهای جوان تر پیشروی می کند.
یکی از علائم کلروز برگهاست.
در درختان میوه با ایجاد زردی بین رگبرگها خودش را نشان می دهد که ممکن است از حاشیه و احیاناگ از کنار رگبرگ اصلی شروع شود و به تدریج سایر نقاط برگ را نیز بپوشاند. این کلروز بعدا تبدیل به رنگ ارغوانی یا بنفش می شود.
برگ ریزان یکی دیگر از علائم کمبود است که بیشتر در درختان میوه مشاهده می شود.
علائم کمبود آهن:
این علائم بیشتر در درختان میوه دیده می شود که بصورت زردی یا کلروز است ، این زردی معمولا" در برگهای جوان دبده می شود. رنگ پریدگی معمولا" بین رگبرگها بوده و خود رگبرگها سبز باقی می مانند. در بعضی انواع مانند گلابی ، برگها اصولا" سفید رنگ می شوند.
علائم کمبود روی:
در درختان میوه ابتدا رنگ برگها کمی زرد می شود و رنگ برگهای انتهایی شاخه کمی روشن تر است.فاصله میان گره ها در انتهای شاخه های جوان کم شده و برگهایی که از این جوانه ها بیرون می آیند باریک ، نازک و روشن تا سفید هستند.این علائم در هلو آن قدر ممکن است شدید شود که تمام سرشاخه ها لخت شوند. در باغات سیب کرج نیز این علامت به خوبی مشاهده می شود، در گلابی علائم خفیف تر است . در مرکبات ، برگها کشیده و ابلقی می شوند و سرشاخه ها ممکن است خشک شوند.
خسارت عمده کمبود روی ریختن میوه های درختان دانه دار و هسته دار درطول تکامل آنهاست .
در مرکبات کمبود روی با پوست کلفت شدن و ضخیم شدن سفیده و غیر قابل فروش شدن میوه مشخص می شود.
علائم کمبود بر:
سیاه شدن جوانه های روینده و بافت های مریستمی و کم شدن رشد و فاصله میان گره ها.
وقتی این کمبود شدید شود زردی رنگ ، خشکی گل ها و بدشکلی میوه و مرگ گیاه مشاهده می شود.
در سیب، جوانه های انتهایی می میرد و بعدا" جوانه های متعددی در قسمت پایین آن می روید و شاخه ها به صورت توده ای و نازک در می آیند. میوه ها قبل از رسیدن می ریزند. گوشت میوه تلخ ، بدمزه و پوک می شود.
در مرکبات ابتدا لکه های آبگز روی برگهای جوان ظاهر می شود که بعدا" قهوه ای یا خشک می شود . رگبرگها ضخیم و شکافدار، میوه ها کوچک و چروکیده شده و ماده صمغ مانندی در داخل آنها جمع می شود و پوست میوه سخت و سفیده ضخیم می شود.
علائم کمبود منگنز 
علامت کمبود منگنز مانند علامت کمبود آهن زردی است که با کمبود آهن دارای این تفاوت است که قسمتی از حاشیه رگبرگها نیز سبز باقی می ماند. رنگ زرد در برگهای سرشاخه ها ظاهر می شود.
علائم کمبود مس: 
کمبود مس در مرکبات باعث مرگ جوانه انتهایی می شود. قبل از مرگ این قسمت جوش های کوچک ، شاداب با برگهای درشت ، شفاف و تیره از انتهای شاخه ها ظاهر می شود که پس از مدتی خشک شده و تعداد دیگری می روید. رگبرگها چروکیده و خمیده می شوند.روی میوه صمغ ترشح می شود.پوست ممکن است بترکد و صمغ از آن خارج شود.
علائم کمبود مولیبدن:
کمبود مولیبدن علائمی شبیه کمیود ازت و آهن تولید می کند و در بعضی گیاهان مانند خانواده چلیپاییان لکه های ابلقی زرد در حاشیه پیدا می شود که به تدریج به طرف رگبرگ میانی پیش می رود لکه های پیر معمولا" می خشکند. زیادی مولیبدن ممکن است باعث سمیت گیاه شود.

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر تون رو درباره سایت با تشکر محمد میرگل
    آمار سایت
  • کل مطالب : 549
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 60
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 145
  • باردید دیروز : 380
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 145
  • بازدید ماه : 5,541
  • بازدید سال : 30,433
  • بازدید کلی : 524,988